Ei se köyhä lapsuus kasvata.

  • Viestiketjun aloittaja "niin"
  • Ensimmäinen viesti
"femin"
[QUOTE="vieras";29191540]Monesti köyhän lapsuuden kokeneet ovat hyvin itsekkäitä ja materialistisia. Jos aikuisina pääsevät kiipeämään korkeammalle oksalle, ovat usein hyvinkin jyrkkiä ja empatiakyvyttömiä niitä kohtaan, jotka eivät ole kyenneet samanlaiseen elintason nostoon. He käyttävät kuitenkin köyhää ja kurjaa lapsuuttaan perusteluna omalle käyttäytymiselleen aina, kun mitään todellista syytä jollekin asialle ei ole. Köyhä ja kurja lapsuus on valttikortti, jolla he voivat tukkia suun niiltä, jotka mussuttavat jotain vastaan.[/QUOTE]

Tai vaihtoehtoisesti ovat niitä empatiakykyisiä, jotka pyrkivät auttamaan heikompiosaisia... :) Tunnen muutaman, jotka ovat oikeasti huonoista oloista päässeet todella korkealle ja auttavat muita minkä pystyvät. He vain eivät pidä siitä auttamisestaan niin isoa mekkalaa. :)
 
"viola"
Alkuperäinen kirjoittaja Rutiköyhä:
Klisee tai ei; "Rahalla ei voi ostaa rakkautta"

Olen köyhempi kuin koskaan (alle tt-tukirajan), mutta onnellisempi kuin ikinä nykyisen mieheni kanssa.
Hän on aiheuttanut minulle 'suuren taloudellisen tappion' ja velat, mutten vaihtaisi tätä kaikkea mihinkään.. ....
Ei raha tuo rakkautta, mutta kyllä se tuo mielenrauhaa ja vapautta, tietynlaista huolettomuutta elämään (en tarkoita, että rahaa pitäisi käyttää miten vaan, mutta ettei kuitenkaan tarvitse kalenterista katsoa, milloin voi lähteä ostamaan lapselle talvikengät...). Itse toisenkinlaista elämää eläneenä voin sanoa, että hyvin toimeentulevana on helpompi olla onnellinen.
 
nainennn
[QUOTE="vieras";29191623]Sä puhut nyt kyllä täysin eri asiasta. Tässä oli kyse vain rahallisesta köyhyydestä, vanhemmat voivat silti olla hyviä vanhempia ja vaikka absolutisteja.[/QUOTE]

No kerropas sitten miksi kuvailemasi kaltaisissa oloissa kasvaneista tulisi jotenkin huonompia tai ahneempia, niinkuin tässä ketjussa osa väittää...? Jos kerran vielä huonommissakaan oloissa kasvaneista ei usein tule sen huonompia ihmisiä.

Kiinnostaa muuten tietää, jos joku tuntee narkkareita tai vankilassa olleita, niin minkälaisia taustoja kyseisillä ihmisillä on?
 
"vieras"
[QUOTE="femin";29191639]Tai vaihtoehtoisesti ovat niitä empatiakykyisiä, jotka pyrkivät auttamaan heikompiosaisia... :) Tunnen muutaman, jotka ovat oikeasti huonoista oloista päässeet todella korkealle ja auttavat muita minkä pystyvät. He vain eivät pidä siitä auttamisestaan niin isoa mekkalaa. :)[/QUOTE]

Ja minä tiedän monta hyvistä oloista tulleita, jotka ovat päässet elämässä korkealla ja auttavat muita minkä pystyvät. Ei se köyhyys ihmisestä mitään pyhimystä tee. Ymmärrän kyllä miksi te haluatte niin uskoa, ihmismieli haluaa etsiä asioista hyviä puolia, olisihan se vaikeaa myöntää itselle, että lapsuuden köyhyys oli vain ja ainoastaan huono asia.
 
"vieras"
No kerropas sitten miksi kuvailemasi kaltaisissa oloissa kasvaneista tulisi jotenkin huonompia tai ahneempia, niinkuin tässä ketjussa osa väittää...? Jos kerran vielä huonommissakaan oloissa kasvaneista ei usein tule sen huonompia ihmisiä.

Kiinnostaa muuten tietää, jos joku tuntee narkkareita tai vankilassa olleita, niin minkälaisia taustoja kyseisillä ihmisillä on?
No en minä siihen väitteseen uskokaan.
 
"viola"
Voi kasvattaa ihan hyväänkin suuntaan. Ei kaikista köyhän lapsuuden eläneistä tule narkkareita tai sossun asiakkaita.

Kyllä se köyhyydessä eläminen auttaa näkemään sen, mitä virheitä elämässä ei kannata tehdä ja miltä pitää omia lapsia suojella. Siksi olen absolutisti.
Surullista, että joidenkin täytyy elää köyhä ja päihteiden kyllästämä lapsuus oppiakseen tuo... :(
 

Yhteistyössä