Ei saa suuttua lahjan antajalle. ( osa: palstalla opittua)

  • Viestiketjun aloittaja palstalla opittua
  • Ensimmäinen viesti
palstalla opittua
Milloin tämä näin päin on kääntynyt :O
Sovitaan ettei lahjoja ja sitten joku tuo lahjan, sitten kun siitä huomautetaan niin siitä loukkaannutaan ja vingutaan ettei lahjan antajalle saa suuttua ja pitää vain olla kiitollinen.
 
"Taru"
No tarviiko siitä nyt varsinaisesti suuttua? Kyllä mä kiittäisin lahjasta ja sanoisin, että valitettavasti mulla ei nyt ole lahjaa antaa takaisin, koska oli sovittu ettei enää lahjota. Sen kummemmin en asiaa miettisi, enkä jatkossakaan lahjaa ostaisi. Aika harva ihminen loppujen lopuksi pyyteettömästi, ilman vastalahjaa, jaksaa jotakuta lahjoa vuositolkulla. Eli eiköhän hänkin lopulta lakkaa lahjoja antamasta.
 
viera.s
Miksi ihmeessä lahjasta pitäisi suuttua? Ellei se nyt ole jotenkin tarkoituksillesen loukkaava tai haitallinen, kuten pullo viinaa toipuvalle alkoholistille tai laihdutuspillereitä muutaman kilon pyöristyneelle.

Jos joku on sovittuaan ettei lahjoja vaihdeta kuitenkin sen jälkeen sattunut keksimään jonkun tosi kivan lahjaidean ja sen haluaa toteuttaa, vaikka tietää ettei vastalahjaa ole luvassa, niin sehän on oikeastaan poikkeuksellisen ystävällistä ja pyyteetöntä. Jos muodon vuoksi ostaa sopimuksesta poiketen jotain krääsää tai tavaraa, missä ei ole mitään ajatusta (tyyliin suklaarasia), voi vähän ihmetellä miksi sellaisen tuo. Ehkä on unohtanut sopimuksen, jolloin siitä voi toki ystävällisesti muistuttaa, jottei toinen ihmettele miksei itse saa mitään. On tietysti myös mahdollista, että toinen ei miellä mitään sellaista sovitunkaan. Äitini jonain jouluna ilmoitti, ettei hän sinä jouluna aio ostaa ollenkaan lahjoja. Ok, ei tietenkään tarvitse, mutta kyllä minä ostin hänelle lahjan silti, koska halusin. Ei äiti kyllä suuttunut. ;)

Mutta olkoon miten on, niin jos se lahja ei ole tosiaan suorastaan loukkaava, en tajua miksi suuttua. Aika negatiiviselta ihmiseltä lahjan saamisesta herneen nenään vetävä vaikuttaa, joka on toki harmillista lähinnä ihmisille itselleen.
 

Yhteistyössä