Ei ole tämäkään hyvä talvi luisteluun ja hiihtämiseen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja argh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuomat on parhaat tai ainakin meillä toimii.Meillä myös huono verenkierto mut kyllä nuo tarkenee kun laittaa vaan reilusti vaatetta päälle.Ja sitten liikkuu,pihalla hippasta tai muuta toimintaa.Niin ja meilläpäin Itä-Suomessa on 20-29 astetta pakkasta ollu nyt yhtäjaksosesti toista viikkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Lisää vaan kunnon vaatetta päälle

Käsiin ja jalkoihin ei enää voi lisätä vaatetta. Luistimet ja kengät ovat ihan reilun kokoiset, joten niihin jää ilmatilaa riittävästi. Nenä ja posketkin paleltuvat helposti, eikä niitä saa täysin suojaan millään.

2 vuotiaalla on atooppinen iho, eikä hänen kasvonsa kestä kylmää pakkasilmaa yhtään tai iho menee tosi pahaksi.

Pakko kärvistellä vain sisällä.

Kyllähän käsiin saa lämpimät vanttuut. Ei mitään keinotekoisia reimatexejä vaan kunnolliset villavanttuut alle, päälle hahtuvavanttuut.
Ja päähän kypärämyssy, jossa silmien kohdalla reiät. Villaa tottakai, ei mitään lämmittämätöntä keinokuitua tai puuvillaa. Kenkiin 2 villasukat.

Ei meillä ole lapset palelleet ikinä, vaikka liikutaan ulkona 30 asteen pakkasillakin.

Alkuperäinen kirjoittaja x:
No ei ole ollut "kireää pakkasta kuukausitolkulla". Nämäkään kovat pakkaset (mun mittapuun mukaan alle -15 on kova pakkanen) eivät ole kestäneet vielä viikkoakaan. Edellinen (ja talven ensimmäinen) kova pakkasjakso taisi kestää vajaan viikon. Mahtava talvi on ollut ulkoliikunnan suhteen!

Täällä on ainakin yli kuukauden ollut enemmän kuin 15 astetta pakkasella.

Kyllä on täälläkin ulkoiltu 20 asteen pakkasessa, luistelemassakin ollaan oltu. Toki ulkoiluhetket on olleet ehkä normaalia lyhempiä, mutta kuiteski. Ja nuorempi on myös atoopikko.

Kuomat on lapsilla kenkinä, itse vannon huopikkaitten nimeen. Ostaisin lapsillekin, mutta kun ei niitä tahdo löytyä. Ei nimittäin ole 30 asteen pakkasellakaan varpaita palellut, kun olen lapsia aamulla päiväkotiin kävellen vienyt. Vaan kylläpä noi Kuomatkin asiansa ajaa, kun on sopivan reilut villasukankin kanssa.

Tarpeeksi vaan vaatteita ja rukkastenkin alle villatumput. Ja tuolle, jolla on atooppinen iho, olen talvilakin alle laittanut vielä naftin kokoisen puuvillakypärälakin poskia suojaamaan. Plus HUPUN, nimittäin kunnollinen sellainen, joka reilusti tulee kasvojen yli, suojaa viimalta ja pakkaselta kaikista parhaiten.

Meidän lapsuudessa nämä oli kyllä ihan normaaleita talvikelejä... Ja niin on meidänkin lapset hiihtäneet a luisteleet paljon.

Eikä viime talvi ainakaan ollut mikään loskatalvi. Tosi hyvä talvi oli.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Lisää vaan kunnon vaatetta päälle

Käsiin ja jalkoihin ei enää voi lisätä vaatetta. Luistimet ja kengät ovat ihan reilun kokoiset, joten niihin jää ilmatilaa riittävästi. Nenä ja posketkin paleltuvat helposti, eikä niitä saa täysin suojaan millään.

2 vuotiaalla on atooppinen iho, eikä hänen kasvonsa kestä kylmää pakkasilmaa yhtään tai iho menee tosi pahaksi.

Pakko kärvistellä vain sisällä.

kypärämyssyt , joilsa näkyy vaan silmät on käteviä.-
Täällä Rovaniemellä sais olla koko talven sisälä jos pelkäis pakkasia. kouluissaki ollaan välitunnilla yli 20 asteen pakkasessa.

mistä sä ap ton 12 astetta revit rajaksi? 15 menee vielä ihan hyvin ton meidän 2v:n kans, ja eilen olivat 20 asteen pakkasellakin isänsä kans. Lämpimästi vaan päälle. Eikä siellä tarvi välttämättä tuntiakaan olla, puoliskakin riittää ihan hyvin.

Jos on kylmä viima, niin sillon ei mennä, mulla ottaa henkeen ja paljon mahdollista että pienelläkin ottaa.

tuli muuten mieleen, kun lapsen mummo oli ihan kauhuissaan yhtenä aamuna kun pakkasta oli -25 astetta, ettei me kai vaan olla lasta viemässä ulos! No ei viety juuri niissä asteissa, mutta iltapäivällä oli enää parikymmentä ja hyvin tarkeni. Riippuu niin muista olosuhteista ja vähitellen se on totuteltava.

Huomasin itsenikin vähän jo haikailevan kesää ja lämmintä, mutta parempi nämä hiihtokeklit kuin kuukausi kaupalla sitä loskaa!

Sanokaahan sitten, mitkä ovat parhaat kengät kovilla pakkasilla. Mitkään goret eivät ainakaan. Pitäisikö hommata ihan perus toppasaappaat lapsillekin. Ainakin itsellä ne ovat lämpimimmät kengät.

Huono ääreisverenkierto on kyllä perinnöllinen juttu, joten tuskin meidän lapsukaisille löytyy riittävän lämpimiä hanskoja ja kenkiä koville paukkupakkasille.

Mä ymmärrän kyllä tuon, itsellä on niin huono ääresiverenkierto, ettei sellaisia vaatteita olekaan, etteikö varpaani palelisi.
Esim. eilen oli pakkasta n. -10 ja olimme koko perhe luistelemassa. Mulla oli päällä urheilukerrasto, villapaita, pitkät villa säärystimet ylös reisiin asti, villasukat, toppatakki ja tottahousut, toppahanskat ja paksut vurelliset toppakengät ja tietty paksu pipo. Mutta vaikka olin muuten lähes hikinen niin varpaat oli niin jäässä, että tuskin sain niitä liikuteltua enää ja kipu ihan sanoinkuvailematon.
Tää on aina sama ongelma mulle, onneksi lapset eivät ole perineet tätä samaa ominaisuutta!

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella-:
Sanokaahan sitten, mitkä ovat parhaat kengät kovilla pakkasilla. Mitkään goret eivät ainakaan. Pitäisikö hommata ihan perus toppasaappaat lapsillekin. Ainakin itsellä ne ovat lämpimimmät kengät.

Huono ääreisverenkierto on kyllä perinnöllinen juttu, joten tuskin meidän lapsukaisille löytyy riittävän lämpimiä hanskoja ja kenkiä koville paukkupakkasille.

Mä ymmärrän kyllä tuon, itsellä on niin huono ääresiverenkierto, ettei sellaisia vaatteita olekaan, etteikö varpaani palelisi.
Esim. eilen oli pakkasta n. -10 ja olimme koko perhe luistelemassa. Mulla oli päällä urheilukerrasto, villapaita, pitkät villa säärystimet ylös reisiin asti, villasukat, toppatakki ja tottahousut, toppahanskat ja paksut vurelliset toppakengät ja tietty paksu pipo. Mutta vaikka olin muuten lähes hikinen niin varpaat oli niin jäässä, että tuskin sain niitä liikuteltua enää ja kipu ihan sanoinkuvailematon.
Tää on aina sama ongelma mulle, onneksi lapset eivät ole perineet tätä samaa ominaisuutta!

mulla on kans aina varpaat ja sormet, sisälläkin ihan kylmät koko ajan.

Yhteistyössä