Ei ole helppoa palata yhtäkkiä hoitovapaalta työelämään, kun EI OLE HOITOPAIKKOJA LAPSILLE!!

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Tää on tosi rasittavaa... mulla ei oo vakipaikkaa ja oon hoitovapaalla. Katselen töitä täs samalla ja tarjottiin yhtä sijaisuutta ensin 4 viikoksi ja EHKÄ jatkoa. Työt olisi pitänyt aloittaa HETI. Mutta ei onnistunut... ei saatu niin äkkiä hoitopaikkaa :(.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tää on tosi rasittavaa... mulla ei oo vakipaikkaa ja oon hoitovapaalla. Katselen töitä täs samalla ja tarjottiin yhtä sijaisuutta ensin 4 viikoksi ja EHKÄ jatkoa. Työt olisi pitänyt aloittaa HETI. Mutta ei onnistunut... ei saatu niin äkkiä hoitopaikkaa :(.
Mitäs läksit? Olisit miettinyt etukäteen valintojasi.
 
Sun tarttee varmaan hommata ne hoitopaikat valmiiksi. Mäkään en luopunut noista hoitopaikoista kun jäin työttömäksi. Tosin en kerennyt olla kuin 3 viikkoa työttömänä. Nyt teen keikkaa. Tänäänkin poika meni tarhaan ihan varmuuden vuoksi ja ihan sen takia kun mulla on hammaslääkäriin meno. No töihinkutsu tulikin, meen ensi yöksi. Helppo ottaa työtä vastaan kun on lapsilla hoitopaikat olemassa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tää on tosi rasittavaa... mulla ei oo vakipaikkaa ja oon hoitovapaalla. Katselen töitä täs samalla ja tarjottiin yhtä sijaisuutta ensin 4 viikoksi ja EHKÄ jatkoa. Työt olisi pitänyt aloittaa HETI. Mutta ei onnistunut... ei saatu niin äkkiä hoitopaikkaa :(.
Mitäs läksit? Olisit miettinyt etukäteen valintojasi.

Oi että kun hyvä vastaus. Todella loistava. *taputtaa* Olet nero!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tää on tosi rasittavaa... mulla ei oo vakipaikkaa ja oon hoitovapaalla. Katselen töitä täs samalla ja tarjottiin yhtä sijaisuutta ensin 4 viikoksi ja EHKÄ jatkoa. Työt olisi pitänyt aloittaa HETI. Mutta ei onnistunut... ei saatu niin äkkiä hoitopaikkaa :(.
Mitäs läksit? Olisit miettinyt etukäteen valintojasi.

Oi että kun hyvä vastaus. Todella loistava. *taputtaa* Olet nero!
Kyllä, omien järjestelyjeni takia minulla ei ole ongelmia työn ja lapsenhoidon järjestelyissä, toisin kuin sinulla.
 
Äidit kontona lapset hoidossa
Onpas peemäinen tilanne :( Äidit jotka ovat hoitovapaalla/äitiyslomalla tunkevat isommat lapsensa hoitoon, kun on niin he..in raskasta lasten kanssa kotona. Tämän takia hoitopaikat ovat ylibuukattuja, tai niitä ei ole. Hoitopaikat niille ketkä niitä tarvitsevat!!!! TYÖSSÄ KÄYVÄT IHMISET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
öhöm
Alkuperäinen kirjoittaja Äidit kontona lapset hoidossa:
Onpas peemäinen tilanne :( Äidit jotka ovat hoitovapaalla/äitiyslomalla tunkevat isommat lapsensa hoitoon, kun on niin he..in raskasta lasten kanssa kotona. Tämän takia hoitopaikat ovat ylibuukattuja, tai niitä ei ole. Hoitopaikat niille ketkä niitä tarvitsevat!!!! TYÖSSÄ KÄYVÄT IHMISET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jaa-a, naapurin ämmä varmaan kiroo mut ihan samasta syystä. Kolme kertaa viikossa vien lapsen hoitoon ja tulen kotiin. Mutta naapurin akka ei tiedäkään sitä että mä opiskelen sen ajan! Katsos kun opiskella voi vaikka etäopiskeluna mutta se opiskelu ei ihan onnistu kun kotona on samaan aikaan 2,5v joka vaatii huomiota. Vastasyntyneen kanssa se vielä onnistuikin, mutta ei enää. Mutta sun mielestä mä en saisi viedä lasta hoitoon koska mulla ei ole työpaikkaa?

Tämä vain sen takia, et sä et voi tietää mikä se tilanne on siellä kotona.
 
ymmällään
mun on ehkä hirmu vaikeaa nyt ymmärtää tilannetta kun itse sain pojalle hoitopaikan kahden viikon sisään, kun vaan ilmoitin että silloin ja silloin alkaa työt ja poika ei voi öitä olla yksin kotona.. en itsekkään hyväksy sitä että tarhaan viedään jos ollaan itse päivät kotona, kuitenkin on olemassa kaiken näköisiä kerhoja etc mihin voi lapset viedä jos noin niinkuin sosiaalisia kontakteja haluaa lapselleen.. äitiyslomalaisilta en varsinkaan hyväksy sitä että isommat viedään jaloista pois.. kuitenkin jos äiti on kotona sen 9kk niin lapsen voi siksi aikaa ottaa pois tarhasta ja ilmoittaa vaan sen päivän jolloin lapsi palaa takaisin tarhaan.. siinä on 9kk aikaa kunnalla järjestellä niitä tarha-asioita joten tuskinpa lapsi silloin jää ilman paikkaa...
 
Hankalaa on. Mulla on 1v, joka on kotihoidossa. Haen töitä nyt kuitenkin, tosin en ota mitään 4kk pätkiä vastaan (enää tässä vaiheessa elämää ) vaan haen vakipaikkaa tai useamman vuoden määräaikaista. Mutta jok tap en ole hakenut pk paikkaa pienemmälle vielä, koska en aio työttömänä hoitoon kuitenkaan viedä, eikä toisaalta ole varaa maksaa tyhjästä paikastakaan. Esikoisen paikan olen pitänyt, juuri syystä että paikkoja vaikea saada.

Mietin kauhunsekaisesti mitä teen jos saan esim. 1.12. alkaen työpaikan. Voi voi voi voi voi... Tää ahdistaa todella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:
kuitenkin jos äiti on kotona sen 9kk niin lapsen voi siksi aikaa ottaa pois tarhasta ja ilmoittaa vaan sen päivän jolloin lapsi palaa takaisin tarhaan.. siinä on 9kk aikaa kunnalla järjestellä niitä tarha-asioita joten tuskinpa lapsi silloin jää ilman paikkaa...
Hih.
Kaverini teki noin alkuvuodesta, lopputuloksena se että hänen 5 v tyttärensä ei suinkaan nyt ole tuossa lähitarhassa missä ennen oli, eikä missään muussakaan lähistön päiväkodissa, vaan perhepäivähoitajalla noin 10 kilsan päässä.
No, mä sanoin sille että pitäisi tarhapaikan esikoisellaan, kun kerran oli aikeissa mennä töihin heti äitiysloman jälkeen, mutta ei se kuunnellut. Ja kiroaa nyt sitä, kun ei kuunnellut.
 
Mulla sama tilanne kuin ap. Täällä kun on vaikea hoitopaikka tilanne muutenkin, niin turha kuvitellakkaan saavansa 2viikon sisällä jostain lähistöltä paikkaa. Ainakaan täällä ei voi hakea paikkaa ellei ole varmasti töitä/opiskeluja tiedossa, joten ihan turha hakea etukäteen. Meillä kun ei ole varaa kuin yhteen autoon ja miehellä 2 vuorotyö, joten kauempana olevaan hoitopaikkaan on vaikea viedä.. No ehkäpä se tärppää tässä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja tillero:
Mulla sama tilanne kuin ap. Täällä kun on vaikea hoitopaikka tilanne muutenkin, niin turha kuvitellakkaan saavansa 2viikon sisällä jostain lähistöltä paikkaa. Ainakaan täällä ei voi hakea paikkaa ellei ole varmasti töitä/opiskeluja tiedossa, joten ihan turha hakea etukäteen. Meillä kun ei ole varaa kuin yhteen autoon ja miehellä 2 vuorotyö, joten kauempana olevaan hoitopaikkaan on vaikea viedä.. No ehkäpä se tärppää tässä..
kyllä hakea voi.. neljä kuukautta on kaupungilla aikaa järkätä paikka jos ei ole töitä tms tiedossa, jos taas töitä niin paikan pitäis löytyä kahdessa viikossa. etukäteen kannattaa aina hakea, kukaan ei saa hoitopaikkaa heti.
 
ymmällään
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:
kuitenkin jos äiti on kotona sen 9kk niin lapsen voi siksi aikaa ottaa pois tarhasta ja ilmoittaa vaan sen päivän jolloin lapsi palaa takaisin tarhaan.. siinä on 9kk aikaa kunnalla järjestellä niitä tarha-asioita joten tuskinpa lapsi silloin jää ilman paikkaa...
Hih.
Kaverini teki noin alkuvuodesta, lopputuloksena se että hänen 5 v tyttärensä ei suinkaan nyt ole tuossa lähitarhassa missä ennen oli, eikä missään muussakaan lähistön päiväkodissa, vaan perhepäivähoitajalla noin 10 kilsan päässä.
No, mä sanoin sille että pitäisi tarhapaikan esikoisellaan, kun kerran oli aikeissa mennä töihin heti äitiysloman jälkeen, mutta ei se kuunnellut. Ja kiroaa nyt sitä, kun ei kuunnellut.
niin no, sehän se riski siinä on aina olemassa... mutta täytyy kait sitä ajatella aina välillä muutakin kuin omaa napaa, eli siis jos lapsi olisi palannut samaan tarhaan olis joku muu joutunut viemään sen 10km tai enempi lasta perhepäivähoitajalle... ja kyllä mie ymmärrän että se varmasti ketuttaa mutta kun paikkoja on rajallisesti, rahaa on rajallisesti niin silloin on toimittava niin että syteemi toimii parhaiten, eikä vaan vaadittava asoita niinkuin ne itseään miellyttäisi... mie otan pojan pois tarhasta jos ja kun jään joskus mammalomalle, ja katson sitten mihin tarhaan menee, toki mulla se on hivenen eriasia kun tarvetta on vain yötarhalle... ja niitä kun ei ole täällä kuin yksi.. joten varmasti samaan pääsee...

mutta toivon että kaikki tarhapaikan tarvitsevat lapset sen nyt saisi, oli tarve sitten millainen tahansa.. :) ja onhan se totta että kuntien pitäisi vain järjestää niitä paikkoja lisää :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:
niin no, sehän se riski siinä on aina olemassa... mutta täytyy kait sitä ajatella aina välillä muutakin kuin omaa napaa, eli siis jos lapsi olisi palannut samaan tarhaan olis joku muu joutunut viemään sen 10km tai enempi lasta perhepäivähoitajalle...
Kyllä mä ajattelen ensisijaisesti omien lasteni napoja eli hoitopaikan sopivuutta heille, etäisyyttä (vaikuttaa hoitopäivän pituuksiin oleellisesti, autottomia kun ollaan) jne...en jonkun ventovieraan muksun napaa.
Niin kauan kun tilanne on mikä on, pidän lasteni hyvistä päiväkotipaikoista kynsin ja hampain kiinni, kun ollaan kerran onnistuttu ne saamaan (oltuamme jonossa reilusti yli vuoden). Kun olin aikeissa ottaa pojan pois hoidosta keväällä, sain sekä lto:n että päiväkodin johtajan pelästymään: älä ihmeessä tee sitä, et kuitenkaan saa hänelle enää täältä paikkaa.
 
ap
Niin siis 3 viikkoa olisi ollut aikaa kaupungilla järjestää paikka. Sanottiin, että jos olisin työtön, niin he etsisivät nopeammin. Mutta kun tosiaan olen hoitovapaalla, niin ei katsottu että on niin tärkeää, vaikka en töihin menisikkään.... työttömänä en haluaisi olla siksi, koska en halua mihin tahansa töihin.. mytta ei se auta, työttömäksi pitää ilmoittautua.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Niin, sitä hoitopaikkaa pitää tosiaan hakea hieman etukäteen...ei se yleensä onnistu siten, että perjantaina soittaa päiväkotiin ja sanoo että maanantaina toisin lapset.
Taidat pitää mua vähän tyhmänä... luuleksä et joku todellakin noin ajattelee?

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tää on tosi rasittavaa... mulla ei oo vakipaikkaa ja oon hoitovapaalla. Katselen töitä täs samalla ja tarjottiin yhtä sijaisuutta ensin 4 viikoksi ja EHKÄ jatkoa. Työt olisi pitänyt aloittaa HETI. Mutta ei onnistunut... ei saatu niin äkkiä hoitopaikkaa :(.
Mitäs läksit? Olisit miettinyt etukäteen valintojasi.

Oi että kun hyvä vastaus. Todella loistava. *taputtaa* Olet nero!
Kyllä, omien järjestelyjeni takia minulla ei ole ongelmia työn ja lapsenhoidon järjestelyissä, toisin kuin sinulla.
Hyvät sulle sitten *peukuttaa*

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Niin, sitä hoitopaikkaa pitää tosiaan hakea hieman etukäteen...ei se yleensä onnistu siten, että perjantaina soittaa päiväkotiin ja sanoo että maanantaina toisin lapset.
Taidat pitää mua vähän tyhmänä... luuleksä et joku todellakin noin ajattelee?
No, sinähän sanoit että sait työpaikan, olisi pitänyt aloittaa HETI, mutta et saanut hoitopaikkaa lapsille...
 
joo, mutta..
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kaikkihan sen tietää, että hoitopaikkoja saa parhaiten alkaen elokuussa ku eskarit menee kouluun ja paikkoja vapautuu. ei niitä tähän aikaan vuodesta saa.
Niin, mutta jäähän äitiysvapaallekin porukkaa koko ajan. Kuten minä pari viikkoa sitten. Kaveri jää kanssa kohta, ja meinaa pitää lapsellaan päiväkotipaikan. Että saa huilata... Tätä minä en ymmärrä.


 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:
kuitenkin jos äiti on kotona sen 9kk niin lapsen voi siksi aikaa ottaa pois tarhasta ja ilmoittaa vaan sen päivän jolloin lapsi palaa takaisin tarhaan.. siinä on 9kk aikaa kunnalla järjestellä niitä tarha-asioita joten tuskinpa lapsi silloin jää ilman paikkaa...
Hih.
Kaverini teki noin alkuvuodesta, lopputuloksena se että hänen 5 v tyttärensä ei suinkaan nyt ole tuossa lähitarhassa missä ennen oli, eikä missään muussakaan lähistön päiväkodissa, vaan perhepäivähoitajalla noin 10 kilsan päässä.
No, mä sanoin sille että pitäisi tarhapaikan esikoisellaan, kun kerran oli aikeissa mennä töihin heti äitiysloman jälkeen, mutta ei se kuunnellut. Ja kiroaa nyt sitä, kun ei kuunnellut.
niin no, sehän se riski siinä on aina olemassa... mutta täytyy kait sitä ajatella aina välillä muutakin kuin omaa napaa, eli siis jos lapsi olisi palannut samaan tarhaan olis joku muu joutunut viemään sen 10km tai enempi lasta perhepäivähoitajalle... ja kyllä mie ymmärrän että se varmasti ketuttaa mutta kun paikkoja on rajallisesti, rahaa on rajallisesti niin silloin on toimittava niin että syteemi toimii parhaiten, eikä vaan vaadittava asoita niinkuin ne itseään miellyttäisi... mie otan pojan pois tarhasta jos ja kun jään joskus mammalomalle, ja katson sitten mihin tarhaan menee, toki mulla se on hivenen eriasia kun tarvetta on vain yötarhalle... ja niitä kun ei ole täällä kuin yksi.. joten varmasti samaan pääsee...

mutta toivon että kaikki tarhapaikan tarvitsevat lapset sen nyt saisi, oli tarve sitten millainen tahansa.. :) ja onhan se totta että kuntien pitäisi vain järjestää niitä paikkoja lisää :)
Omaa napaa??? Lapsen kannalta on MYÖS kurjaa, kun joutuu vaihtamaan hoitopaikkaa. Yleensä myös tuon ikäinen kaipaa enemmän kuin mitä pph kykenee tarjoamaan. Ja taas on muutos edessä kun esikouluun menee.
 

Yhteistyössä