Ei moralisoijille! Eikä tupakoimattomille.

• Viestiketjun aloittaja Mietin vain
  • Ensimmäinen viesti
Ens nähköön adhd EI tule pelkästään tupakoiville äideille.
Molempien aikana olen posttanut ja sillä siisti.
Tyttö täysin terve mitä nyt hampaat vinossa ja se ei tupakasta johdu.
Pojalla ei ole vielä ainakaan ilmennyt mitään mutta sen näkee sit kunhan menee kouluun.
Eihän se fiksua ole mutta näin olen tehnyt ja nyt sitä on hieman vaikea mennä korjaamaan ellei jollakin ole aikakonetta :)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tää aiheuttaa varmaan v*tutusta, mutta sanompa kuitenkin: kaikkien tietämieni adhd-lasten äidit on tupakoitsijoita.
Johtunee varmasti myös siitä, että vaikka olisikin lakonnut raskausaikana, niin se parvekkeelle kolmeksi minuutiksi pakeneminen antaa tauon siihen miten vaativaa erilaisen lapsen kanssa oleminen voi olla. Adhd/asprger tms. lapsen kanssa kun on koko päivän tai edes tunnin niin se hetki vapaata, ikkunan takaa vahdittua aikaa on helvetin tärkeä. Voishan sitä olla polttamataa ja voishan sitä olla niin rauhallinen itse, ettei koskaan nouse savu korvista ilman tupakkaakaan.

Eipä siihen tupakointiin kenenkään moralisointi auta.
Ikävää vaan, että ihminen ei pysty näkemään niiden savunhuuruisten lasiensa läpi, että vaikka oma tai tutun lapsi on syntynyt terveenä äidin tupakoinnista huolimatta, ei joku toinen taas ole. Tupakointi on riskitekijä monelle sairaudelle. Toiset sairastuu äidin tupakoinnin takia ja toiset onnekkaat ei.

Mä luulen, että tää on vähän sama kun alkoholi. Eli siis silleen, että turvallista määrää ei tiedetä, niin suositellaan olemaan kokonaan ilman. Joskus oon kuullut, että tupakointi raskauden aikana saattaa aiheuttaa mm.oppimisvaikeuksia koulussa, eli näähän on sellasia "vaurioita" mitä et vielä voi tietää.

Ite lopetin 2.pv plussauksen jälkeen esikosta, kun tajusin, että oikeesti oon raskaana ja kyse on mun lapsesta. Tokassa lopetin heti plussaan. tosin ennen kakkosta poltinkin vaan satunnaisesti.

vieras
Tää aiheuttaa varmaan v*tutusta, mutta sanompa kuitenkin: kaikkien tietämieni adhd-lasten äidit on tupakoitsijoita.
Johtunee varmasti myös siitä, että vaikka olisikin lakonnut raskausaikana, niin se parvekkeelle kolmeksi minuutiksi pakeneminen antaa tauon siihen miten vaativaa erilaisen lapsen kanssa oleminen voi olla. Adhd/asprger tms. lapsen kanssa kun on koko päivän tai edes tunnin niin se hetki vapaata, ikkunan takaa vahdittua aikaa on helvetin tärkeä. Voishan sitä olla polttamataa ja voishan sitä olla niin rauhallinen itse, ettei koskaan nouse savu korvista ilman tupakkaakaan.
Siis onko erityislasten äidit ryhtyneet polttamaan muka lapsen ongelmien myötä?? Kyllä ne tietämäni äidit on vetäny sitä röökiä jo kauan ennen lapsen saantia.

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Mä nyt lopetin eikoista odottaessani parin viikon sisällä ja muita odottaessani poltin yhden tai kaksi, enkä usko, että se kovin helposti (etenkään jos tupakoi aina ulkona ja huolehtii muuten hapensaannista) vaikuttaa yhtään mitään.
Sikiö kärsii noin puolentunnin ajan hapenpuutteesta jokaisen poltetun tupakan jälkeen, poltti äiti sitten sisällä tai ulkona. Eli paikalla ei ole merkitystä. Saman nikotiini-, häkä- ja raskasmetallimyrkkysatsin hän saa siitä huolimatta.

En moralisoi, niin kuin ap aloituksessaan toivoi, mutta halusin vaan oikaista mahdollisen väärinkäsityksen.

ehkä se tupakan määrän vaikutus juttu on sama kun alkoholissakin..että ei voida sanoa mikä määrä aiheuttaa mutta että jossain vaiheessa tulee se raja kuitenkin.

poltin jonnekkin rv25 paikkeille muutaman korkeintaan 5 päivässä..niin julmetun huono omatunto tuli että siinä hysteerisenä itkin,silittelin mahaa ja pyysin anteeksi masukilta (raskaushormoonitko? :D )
Sitten lopetin kuin seinään kun neuvolalääkäri kävi melkein päälle kun kuuli mun polttavan..onnistuin siten alottamaan uudestaan kun synnytyksestä oli kulunut kuukausi..
nyt menee enää vaihtelevasti 1-5tupakkaa päivässä.

pojassa ei ole ilmenny mitään omituista,vain atooppista ihottumaa mutta sitä on suvussa paljon muutenkin

vieras
Ekan kohdalla en polttanut, on ollut terve kuin pukki. Tokan kohdalla poltin, n. 10 savuketta päivässä. Ja kadun sitä lopun elämääni, en vaan saanut sitä yrityksistä huolimatta loppumaan. Ei ollut niin lujaa päätä ja tahtoa. Olen huono äiti. lapseni kärsii korvatulehduskierteestä.

vieras
mulla oli siis tämä 15 kpl päivässä. Tiedän riskit ja silti en lopettanut. Henkisesti hirveitä raskauksia, vaikka ei se mikään syy ole polttaa. Ei sitä oikeutusta palstalta tartte hakea, neuvolastakin sen saa, eli ei ole mua koskaan tuomittu siellä. Sanovat vaan, että ihan ymmärrettävää ja älä ainakaan siitä stressaa. Ja mä muuten kävin synnärilläkin tupakalla. Imetin ensin ja vein sitten vauvan hoitoon ja sanoin meneväni tupakalle nyt kun vauva on juuri syönyt. Hävettää oma käytös mutta on mua hävettänyt moni muukin asia tässä äitiydessä.

Tajuan ihan hyvin ehdottomuuden asian suhteen, itse suhtaudun alkoholiin niin aina, eli juon kaksikertaa vuodessa vähän viiniä ruuan kanssa, muuten en ollenkaan. En voisi kuvitella olevani lasten kanssa humalassa tai krapulassa. En koskaan joisi kotona kun lapset on nukkumassa vaikkei se aiheutakaan terveydellistä haittaa nukkuvalle lapselle. Ajattelen että juominen vaikuttaa siihen millainen ihminen olen, miten ajattelen ja tunnen ja se vaikutus jatkuu vaikka humala menee ohi. Haluan olla mieluummin tällainen kuin luonnostani olen.

voi elämä
Alkuperäinen kirjoittaja tiinu:
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Mä nyt lopetin eikoista odottaessani parin viikon sisällä ja muita odottaessani poltin yhden tai kaksi, enkä usko, että se kovin helposti (etenkään jos tupakoi aina ulkona ja huolehtii muuten hapensaannista) vaikuttaa yhtään mitään.
Sikiö kärsii noin puolentunnin ajan hapenpuutteesta jokaisen poltetun tupakan jälkeen, poltti äiti sitten sisällä tai ulkona. Eli paikalla ei ole merkitystä. Saman nikotiini-, häkä- ja raskasmetallimyrkkusatsin hän saa siitä huolimatta.

En moralisoi, niin kuin ap aloituksessaan toivoi, mutta halusin vaan oikaista mahdollisen väärinkäsityksen.
Näinhän se on.
Kuulin oman esikoisen odotusaikana, että eräs nlatäti oli sanonut toiselle odottavalle äidille ettei se haittaa jos polttaa n. 5 tupakkaa päivässä. Ihmettelin sitä silloin ja ihmettelen vieläkin, mitä tämän nlan tätin päässä on pyörinyt...

Pörri
Minä poltin molempien lasteni ja niin myös nyt, ko odotan kolmatta n. 10 savuketta pvässä. Ensimmäinen lapseni on ollut suht terve, mutta pojallani on ollut ties kuinka monta ahtauttavaa keuhkoputkentulehdusta ja keuhkokuumetta. Lääkärit sanoivat, että tupakointini voi olla syy noihin, MUTTA myös tupakoimattomien äitien vauvoille voi käydä noin. Pojallani lisäksi infektioastma ja todettu ahtaat keuhkoputket. Ei ole ollut elämässään yhtäjaksoisesti terveenä yli 3 kk.
Mutta mutta, omat lapseni ja syyttäkööt vanhempana sitten äitiään tupakoinnista. Jokainen taplaa tyylillään. Hittooko sitä toisten asioihin puuttumaan, pitäkää moralisoijat mölyt mahassanne. Ette tekään kaikkea oikein tee!!!!!!!!!PRKL!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Pörri:
Minä poltin molempien lasteni ja niin myös nyt, ko odotan kolmatta n. 10 savuketta pvässä. Ensimmäinen lapseni on ollut suht terve, mutta pojallani on ollut ties kuinka monta ahtauttavaa keuhkoputkentulehdusta ja keuhkokuumetta. Lääkärit sanoivat, että tupakointini voi olla syy noihin, MUTTA myös tupakoimattomien äitien vauvoille voi käydä noin. Pojallani lisäksi infektioastma ja todettu ahtaat keuhkoputket. Ei ole ollut elämässään yhtäjaksoisesti terveenä yli 3 kk.
Mutta mutta, omat lapseni ja syyttäkööt vanhempana sitten äitiään tupakoinnista. Jokainen taplaa tyylillään. Hittooko sitä toisten asioihin puuttumaan, pitäkää moralisoijat mölyt mahassanne. Ette tekään kaikkea oikein tee!!!!!!!!!PRKL!!!
näinhän se on että niitä hengitystie ongelmia on ihan savuttomienkin äitien lapsilla..

vieras
Siis onko erityislasten äidit ryhtyneet polttamaan muka lapsen ongelmien myötä?? Kyllä ne tietämäni äidit on vetäny sitä röökiä jo kauan ennen lapsen saantia.
Lue: LAKONNUT raskausaikana!!! Tarkoitin, että sortuu helpommin kuin jos ei olisi huolen häivää.

vieras
Lue: LAKONNUT raskausaikana!!! Tarkoitin, että sortuu helpommin kuin jos ei olisi huolen häivää.
Niin ja minä tarkoitin sitä, että ei ne äidit savuttomia olleet ennen raskauttakaan eli tupakka on maistunut ennekin. Eli jostain syystä tietämäni adhd-lasten äidit ovat kaikki nuorena tupakoinnin alottaneita. Syytä en tiedä. (Mut adhd-geenit on saattanu vaikuttaa kaveripiireihin tms. kymmenen/kakskymmentä vuotta sitten kun diagnooseja ei vielä tehty.)

tsiisus
Alkuperäinen kirjoittaja Pörri:
Tarkoittaako tää, että omille lapsilleen saa tehdä mitä vain? Päätin nyt tietoisesti vahingoittaa lastani, koska voihan hän aina syyttää minua isona...jestas mikä logiikka...

Alkuperäinen kirjoittaja fds:
te tupakoitsijat voitte sitten syyttää itseänne jos lapsenne kärsivät aikuisena esim. lapsettomuudesta...

tupakoinnin haitat eivät siis näy heti, ymmärrättekö?
Lapsettomuuteen vaikuttaa tänäpäivänä niin moni asia, että siitä tulee arkipäivää vielä monelle lasta haaveilevalle. Oletkos tutustunut aiheeseen lapsettomuus, vai ihanko olet kuullut tämän lentävän lauseen? Kun kerran olet noin näppärä, niin etsitkö kaikki muutkin syyt, mitkä aiheuttavat lapsettomuutta?
Tupakoimiseen voi vaikuttaa, mutta muuhunpa paljon ei sitten voikkaan!

vieras
Ja te jotka käytätte hormonaalista ehkäisyä voitte sitten syyttää itseänne kaikkien lapsettomien puolesta (eläinten ja ihmisten), sillä vedenpuhdistamot eivät neutralisoi virtsassa kulkeutuvia lapsettomuutta aiheuttavia hormoneja. Mm Amerikassa on joki jonka alligaattori-isät eivät hedelmöitä enää lainkaan. Myös Euroopassa, Suomessa mukaan lukien, siittiöiden määrä spermassa on laskenut. Asiastahan ei tietenkään saa huudella, koska samanlaiset isot rahat siellä pyörii kuin tupakkabisneksessä. Paitsi että terveyden huollon lisäksi myös valtiot tukevat lääketeollisuuden valtaa (taloudellinen valtasynergia).

fds
Alkuperäinen kirjoittaja Kivarri:
Alkuperäinen kirjoittaja fds:
te tupakoitsijat voitte sitten syyttää itseänne jos lapsenne kärsivät aikuisena esim. lapsettomuudesta...

tupakoinnin haitat eivät siis näy heti, ymmärrättekö?
Lapsettomuuteen vaikuttaa tänäpäivänä niin moni asia, että siitä tulee arkipäivää vielä monelle lasta haaveilevalle. Oletkos tutustunut aiheeseen lapsettomuus, vai ihanko olet kuullut tämän lentävän lauseen? Kun kerran olet noin näppärä, niin etsitkö kaikki muutkin syyt, mitkä aiheuttavat lapsettomuutta?
Tupakoimiseen voi vaikuttaa, mutta muuhunpa paljon ei sitten voikkaan!
varmasti vaikuttaa moni muukin asia, mut en ymmärrä miksi sitä voi käyttää tekosyynä tupakointiin että "aiheuttaahan ne muutkin asiat sitä ja tätä". miksi lisätä riskiä tietoisesti?

ja ei, en ole perehtynyt lapsettomuuteen, tupakointiin raskauden aikana kyllä. :)

voi elämä
Ja te jotka käytätte hormonaalista ehkäisyä voitte sitten syyttää itseänne kaikkien lapsettomien puolesta (eläinten ja ihmisten), sillä vedenpuhdistamot eivät neutralisoi virtsassa kulkeutuvia lapsettomuutta aiheuttavia hormoneja. Mm Amerikassa on joki jonka alligaattori-isät eivät hedelmöitä enää lainkaan. Myös Euroopassa, Suomessa mukaan lukien, siittiöiden määrä spermassa on laskenut. Asiastahan ei tietenkään saa huudella, koska samanlaiset isot rahat siellä pyörii kuin tupakkabisneksessä. Paitsi että terveyden huollon lisäksi myös valtiot tukevat lääketeollisuuden valtaa (taloudellinen valtasynergia).
Vuoden vitsi!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja voi elämä:
Vuoden vitsi!
Tjaa.. Ainakin pillereitten käytön yleistyttyä on lapsettomuuskin yleistyny - tätähän on vatkattu vuosia, mutta todisteita ei ole saatu..

Yhteistyössä