Ei moralisoijille! Eikä tupakoimattomille.

• Viestiketjun aloittaja Mietin vain
  • Ensimmäinen viesti
Mietin vain
Te, jotka poltitte raskausaikana. Kuinka paljon poltit? Oletko huomannut mitään lapsessasi, joka olisi johtunut tupakoinnista?

Itse poltin n. viisi tupakkaa päivässä. Lapsi oli 3650, ja syntyi sektiolla laskettuna päivänä. On nyt 2,5 vuotias. Ei yhtään korvatulehdusta, muutenkin vähän sairastellut. Täysin normaali kasvu.

Mikähän mahtaa olla tuo savukkeiden määrä, että se olisi todella vahingollista?
Tupakoinnin vaarat on tiedossa, mutta kyllä siihen tuo määräkin vaikuttaa.

kirsta
kaksi poltin eken aikana päivässä: 11 korvatulehdusta puolessa vuodessa.

ja saman verran,eli 2 päivässä, kuopuksen aikaan: ei kertaakaan vielä ollut kipeenä, eikä mitään oo vielä ollu. lapset on nyt 10 ja 6 vuotiaat.

Mä nyt lopetin eikoista odottaessani parin viikon sisällä ja muita odottaessani poltin yhden tai kaksi, enkä usko, että se kovin helposti (etenkään jos tupakoi aina ulkona ja huolehtii muuten hapensaannista) vaikuttaa yhtään mitään.

Paitsi tietysti sen, että jatkuvasti harjoitettuna aiheuttaa vauvalle vieroitusoireet synnytyksen jälkeen.

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Mä nyt lopetin eikoista odottaessani parin viikon sisällä ja muita odottaessani poltin yhden tai kaksi, enkä usko, että se kovin helposti (etenkään jos tupakoi aina ulkona ja huolehtii muuten hapensaannista) vaikuttaa yhtään mitään.

Paitsi tietysti sen, että jatkuvasti harjoitettuna aiheuttaa vauvalle vieroitusoireet synnytyksen jälkeen.
Näinpä olen itsekin pähkäillyt. Itse olen sitä sukupolvea, että äiti on vetänyt kaksin käsin tupakkaa, ja varmaan sisällä. En ole huomannut otsessäni mitään poikkeavaa. Tervennä on oltu!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Näinpä olen itsekin pähkäillyt. Itse olen sitä sukupolvea, että äiti on vetänyt kaksin käsin tupakkaa, ja varmaan sisällä. En ole huomannut otsessäni mitään poikkeavaa. Tervennä on oltu!

ap jos sinun äitisi on vetänyt kaksin käsin tupakkaa, niin voisiko olla mitenkään mahdollista, että se on osa syy siihen että sinä tupakoit?

ZiggyStardust
Tämä on taas sitä itselleen selittämistä. Tupakoinnin vaarat tietää kaikki, joten sitä on turha sivuuttaa pohdinnoilla; poltin vain pari päivässä, enkä oikein ymmärrä tota kommenttia "poltin vain ulkona". Mitä sitten?? Eihän siitä mihinkään pääse, että tupakka on myrkkyä. Sekä äidille että lapselle.

idiot
Alkuperäinen kirjoittaja ZiggyStardust:
Tämä on taas sitä itselleen selittämistä. Tupakoinnin vaarat tietää kaikki, joten sitä on turha sivuuttaa pohdinnoilla; poltin vain pari päivässä, enkä oikein ymmärrä tota kommenttia "poltin vain ulkona". Mitä sitten?? Eihän siitä mihinkään pääse, että tupakka on myrkkyä. Sekä äidille että lapselle.
haloo!luitko otsikkoa ollenkaan?

ZiggyStardust
Alkuperäinen kirjoittaja idiot:
Alkuperäinen kirjoittaja ZiggyStardust:
haloo!luitko otsikkoa ollenkaan?

Luin ja kommentoin siitä huolimatta. Sainpa ainakin sut ärsyyntymään. Heh!

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

ap jos sinun äitisi on vetänyt kaksin käsin tupakkaa, niin voisiko olla mitenkään mahdollista, että se on osa syy siihen että sinä tupakoit?
Ajattelin, että en vastaa moralisoijille, mutta sen verran vaan, että eikö minulla pitäisi olla kaikki keskushermostovaurioista keskittymisvaikeuksiin? Oppimisvaikeudet? Lapsettomuus yms.

Hmmm..

siis tota esikoista (jonka odotusajan alkuna lopetin) lukuunottamatta mä poltin vain yksi tai kaksi savuketta muiden raskausaikana. (en päivittäin)

Ja verrokkiryhmän ollessa muut lapset, (siis polttaneiden ja polttamattomien) ei noissa niin eroja näyt. Samanlaisia.

Onhan se aina riski, mutta niitä on maailmassa miljoonia.

Alkuperäinen kirjoittaja Panthera leo:
Keskimäärin kuutisen tupakkaa päivässä
Onko lapsessasi jotain poikkeavaa?
Kaksoset syntyi keskosina (ei tupakoinnin vuoksi, vaan sen vuoksi että tilat loppu - näin sano lääkärikin), molemmilla pojilla adhd (vanhemmalla ja kuopuksella - kuopuksen kohdalla en tainnu polttaa ku pari tupakkaa sillon tällön, en tiiä johtunee osaks tupakasta, mutta meillä on kyllä suvussakin adhd:ta ), kaksosista likalla ei oo mitään. Kuopuksella oli korvatulehduskierre.

ups
muutaman poltin päivässä,lapsi syntyi terveenä,täysiaikaisena ja normaalin kokoisena.Täyttää kohta 6,ei yhtään korvatulehdusta eikä paljon muutenkaan sairastellut,yhden antibioottikuurin syönyt elämänsä aikana

harmailen
Vastaan tähän kun läheltä liippaa... ko. äiti poltti koko raskausajan enempi/vähempi mutta kuitenkin säännöllisesti... Lapsi syntyi täysiaikaisena, mutta painoi alle 2500g. Korvatulehduksia jo useempia... kuulonalenema, vierotusoireet tupakasta.... ja vauva nyt vasta 3kk.

vieras
Mulle erikoislääkäri sanoi että korvatulehduksetkin kulkee geeneissä,rakennevika.Ellei lapsella ole ollut korvatulehdusta 1 ikävuoteen mennessä,tuskin kierteeseen enään joutuu.Itellä alkoi korvatulehdukset vasta teinarina,jotka taas johtui allergiasta.Raskauden aikainen tupakointi tuskin on syy korvatulehduksiin

WTF
pakko tunnustaa, et olen polttanu noista neljästä kolmesta :( ekasta ehkä kaikkein eniten, toisesta olin poltamat, mut poltin välil ku teki mieli ja kolmannest poltin kaikenkaikkiaan askin, mut vimpast en polttanu yhtää...
en ole huomannu noist kahest aiemmast mitää "outoa", poikakin oli yli 4kg syntyessään... mut kyl sitä kuitenkin aina on vähän pelko takaraivos, et JOS kuitenkin tulee jotain...

vähän vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mietin vain:
Te, jotka poltitte raskausaikana. Kuinka paljon poltit? Oletko huomannut mitään lapsessasi, joka olisi johtunut tupakoinnista?

Itse poltin n. viisi tupakkaa päivässä. Lapsi oli 3650, ja syntyi sektiolla laskettuna päivänä. On nyt 2,5 vuotias. Ei yhtään korvatulehdusta, muutenkin vähän sairastellut. Täysin normaali kasvu.

Mikähän mahtaa olla tuo savukkeiden määrä, että se olisi todella vahingollista?
Tupakoinnin vaarat on tiedossa, mutta kyllä siihen tuo määräkin vaikuttaa.
Senhän voi huomata vasta kouluiässä, oppimisvaikeuksina, tarkkaavaisuushäiriönä etc...

Sankkuli harmaana
Huomaa hyvin, että kenelläkään tupakoitsijalla ei tietenkään ole lapsissa mitään ihmeellistä. Suorastaan puolustellaan tupakointia. Kuten edellä joku mainitsi, se on tietoinen riski.

Itse poltin, idioottipässi kun olin, esikoisen odotuksen aikana, ja hänen syntymäpainonsa oli 2620, (raskausviikkoja 39+4) ja muuta selitystä vähäiselle painolle ei ole kuin tämän idiootin tupakointi. (jonka sen koommin olen lopettanut).

vieras
Olen polttanu n. 15 päivässä. syntyi 39 rv 3800g ja 38 3700g. Terveitä, kerran vuoteen suunnilleen flunssa. Eka on priimus, mutta viittii urheillakin.
Toinen sellainen yli-iloinen pöheltäjä, mutta ei tarkkaavaisuushäiriöitä tms. Pituuskasvu 2vuotta edellä.

Aina ovat nukkuneet hyvin, ei vatsavaivoja, ei oikeestaan mitään mitä keksis et johtuis tupakoinnista.

Yhteistyössä