Ei mene osa-aikainen hoitovapaa ihan putkeen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "heidi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"heidi"

Vieras
Olen osa-aikaisella hoitovapaalla, johon työnantaja suostui ihan mukisematta kun osastoni toinen työntekijä oli osa-aikaiselle eläkkeellä. Nyt työkaverini jäi kokonaan pois eikä hänen tilalleen ole otettu uutta työntekijää, joten työkuormaa on kaikilla reippaasti. Minua on suoraan pyydetty luopumaan osa-aikaisuudesta, mutta kieltäydyin koska tämänhetkinen elämäntilanne ei sitä salli enkä muutenkaan halua luopua tästä "edusta" nyt vain työnanjan eduksi.

Tämän kieltäytymisen jälkeen olen sitten saanutkin kokea jos jonkinmoista savustusta. Milloin torua tulee sairaan lapsen kanssa kotiin jäämisestä (vaikka sairaslomalapun lääkäriltä sainkin), tehtävien huonosta hoidosta (mikä ei pidä paikkaansa, mutta en voi tehdä lyhyemmässä ajassa pidemmän päivän töitä ja tästäkin on alussa sovittu), liian pitkistä tauoista (mikä ei myöskään pidä paikkansa vaan ilmeisesti vessareissujakin on päivässä liikaa), työkavereiden liiallisesta kuormittamisesta (en pysty tekemään kaikkia töitä 4,5tunnissa vaan työkaverini joutuvat vastaamaan puhelimeeni ym. oman työpäiväni päätyttyä). Esimiehen asenne on myös muuttunut ja nykyään on hyvä jos hän enää tervehtii minua. uusimman haasteen asettivat kesälomat, joihin minulla ei ole sanomista kun olen muutenkin "niin paljon pois".

Kuitenkin teen työni kuten ennen lapsiani, ennen työtoverin eläköitymistä minua kehuttiin, mutta nyt yhtäkkiä on asetelma muuttunut ja olen täysin huono työntekijä, vaikka joustan vähän liiankin usein ja teen kokopäivän kun joku muu sairastuu ja useimpina päivinä minulla menee pidempään kuin siihen yhteen, sillä en töiltäni pääse lähtemään aiemmin.

Kurjaa, että esimeihesi ei osaa olla ammatillinen. Ei ole todellakaan hyvää johtamista. En tiedä tuosta lakipuolesta, että olisiko työnantajalla oikeus kieltäytyä hoitovapaasta. Joka tapauksessa ikävää sinulle!

Näinhän se on. Osittaista hoitovapaata käyttäessä saattaa tulla noita "lieveilmiöitä". Omalla kohdallani nuo ovat olleet aika lieviä, lähinnä homma on sellaista "pinnan alla kytemistä" ja koko ajan odottelen, milloin homma ryöpsähtää silmille :-)

Pidä vaan puoles siellä!

heti yhteys työsuojeluvaltuutettuun, sulla on täysi oikeus osa-aikaiseen, eikä siihen ole kenelläkään nokan koputtamista ja jos on, se on asiatonta ja siitä täytyy huomauttaa ihan virallista tietä!!

joo kokemusta on :(
8h hommat pitäisi tehdä 6tunnissa. Joustaa pitäisi niin että olisin miltei aina 8h päivässä.
Vaihdoinkin osittaisen hoitovapaan niin että olen 4päivää viikossa töissä se on helpompaa kaikille.

[QUOTE="mä";26237675]joo kokemusta on :(
8h hommat pitäisi tehdä 6tunnissa. Joustaa pitäisi niin että olisin miltei aina 8h päivässä.
Vaihdoinkin osittaisen hoitovapaan niin että olen 4päivää viikossa töissä se on helpompaa kaikille.[/QUOTE]

Tätä olin tulossa ehdottamaan minäkin. :)

Yhteistyössä