Ei kuukautisia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nainen 23v.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nainen 23v.

Vieras
Olen 23 v. nainen ja minulla on ollut kuukautiset viimeksi 1,5 vuotta sitten. Ne ovat olleet aina todella epäsäännölliset ja lääkärit ovat kertoneet niiden säännöllistyvän ajallaan. Nyt kuukautiset ovat kuitenkin jääneet kokonaan pois... Kävin gynekologilla viimeksi 2v sitten ja kaikki on niin kuin pitääkin. Paino normaali, ei stressiä eikä mitään muutakaan sairautta, vaan menkat puuttuu. Nyt täytyisi tilata kiireen vilkkaa uusi aika, mutta pelkään että saan taas saman vastauksen ; ala syömään pillereitä! Kun en halua. Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia ja onko ainut vaihtoehto syödä hormoneja?

Viimeistään siinä vaiheessa jos haluat saada lapsia, on kuukautiset pakko käynnistää pillereillä. (jos ei ole kuukautisia, ei ovuloi, eikä siis voi tulla raskaaksi kun munasoluja ei synny)

Jos ehkäisytarvetta ei ole, lääkäri voi määrätä esim. Terolut-kuurin, jolla kiertoa säännöllistetään(ei siis ole sama kuin e-pillerit). Eli kuukautiset pakotetaan tulemaan. Valitettavasti niiden käynnistämiseen on pakko käyttää hormoneja.

Sitä en tiedä, onko tuosta mitään haittaa, ettei kuukautisia ole. Usein esim. hormonikierukan käyttäjillä jäävät kuukautiset kokonaan pois. Jos lääkärin mielestä haittaa ei ole, etkä halua saada lapsia, mihin ""tarvitset"" kuukautisia? Olisin vaan onnellinen jos omani jäisivät pois...

Jos luonnolliset kuukautiset jäävät kokonaan pois tai kierto on hyvin pitkä, niitä täytyy pitää jollain konstilla yllä. Naisen riski sairastua osteoporoosiin kasvaa kun hän on kuukautisia vailla, sillä estrogeenituotanto on tällöin liian vähäinen taudilta suojaamaan. Että on niillä kuukautisilla merkitystä.

Itse olen jo valmistautunut siihen, että joudun mahdollisesti syömään hormoneja menkattomuudesta johtuen koko ikäni. Tosin viime kuussa tuli kiva yllätys, täysin normaalit menkat ilman mitään terolutia tms. Katsotaan niin ei varmaan tämä tule jatkumaan :P Huoh...

Yhteistyössä