EI kiitos Viikko/ Viikko systeemille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiti myös"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äiti myös"

Vieras
Tilanne on tämä. Seurustelin miehen kanssa ja tulin raskaaksi. Asuin silti lasteni kanssa yksin. (lapsia edellisestä liitosta) Koska Suhteesta ei tullut mitään, mies loppujen lopuksi lähti suhteesta. Olen hoitanut lapsen yksin, mies pitää lasta, joka toinen viikonloppu luonaan ja ottaa viikolla myös yhden illan. Minun puolestani saa nähdä niin usein kun haluaa ja tuen hänen vanhemmuuttaan. Nyt mies on alkanut puhua viikko/viikko systeemistä että haluaa semmoisen. lapsi on 2v ja kitkuttelen kotihoidontuella, koska en halua lasta laittaa vielä noin pienenä hoitoon. Mies puhui että ottaisi lapselle hoitopaikan. Mielestäni viikko viikko kuulostaa järjettömältä! Mies on nähnyt lasta säännöllisesti näin koko ajan ja lapsella on hyvä asua kotona, jossa asuvat myös vanhemmat sisaruksensa. Minkä ihmeen takia pitäisi ryhtyä moiseen järjestelyyn ja pistää lapsi heittopussiksi? Elatusmaksun maksamisesta kävimme aikoinaan kovat tappelut, mies ei olisi halunnut maksaa mitään, eikä ymmärtänyt miksi hänen pitää elättää lastaan mutta lastenvalvojan luona taipui. Kysymys kuuluu... Pitääkö minun suostuaiikko iikko systeemiin, ellen halua. Meillä joka tapauksessa on yhteishuoltajuus, vaikkei suhteesta tullutkaan mitään, eikä mies koskaan asunut meidän kanssa.

Ei kai noin pienille kukaan viikko/viikkoa suosittele?

Jotenkin ajattelisin niin, että viikko/viikko toimii, jos vanhemmat asuvat sulassa sovussa vierekkäin ja lapset sen verran vanhoja, että voivat toisen vanhemman viikkona vierailla toisenkin luona. Mutta tämä on ideaali ja siihen ei päästä kovinkaan usein, jos koskaan.

Olen varma, että mies ei moista viikko-viikko systeemiä tule saamaan, vaikka sitä lähtisi hakemaan esim. lastenvalvojan kautta. 2-vuotias on liian pieni sellaiseen.

En todellakaan suostuisi. viikko erossa lähivanhemmasta on noin pienelle varmasti huono juttu. Nehän suositteleekin vain yksi yö per ikävuosi. Isä voi ottaa lasta useammin viikolla ja viikonloppuisin jos tahtoo tavata useammin.
Meillä isä ehdotteli myös viikkoviikkoa mutta kun ei osaa lasta hoitaa niin kieltäydyin varsinkin kun kyseessä oli 1v, enkä suostu vieläkään kun lapsi on 4,5v. Katsotaan sitten lähempänä teini-ikää mitä lapsi itse on mieltä.
Lapsi on isällään viikonloput, oli välissä viikollakin mutta isä on aina niin kiireinen iltaisin (miten ihmeessä viikkoviikko sitten muka toimisi.. )

[QUOTE="vieras";29068611]Mielenkiintoista, miten äidit täällä "kieltäytyvät" antamasta lasta isälle koko viikoksi... Kertoo paljon asenteista.[/QUOTE]

Antaisitko itse? Jos lapsen isä käy päivät töissä ja illat on niin kiireinen ettei ehdi olla lapsen kanssa. Lisäksi on paha taipumus tissutella oli lapsi hänellä tai ei ja viikonloput lapsi toki olisi pe-su mummolassa. Isällä ei ole niin tarkkaa milloin syö, herää, syökö edes, ei tarvitse pestä hampaita ei käsiä jnejne..

Töihin menen, kun lapsi 3v ja aloittaa hoidon ja hoitovapaa loppuu. En todellakaan ole suostumatta moiseen järjestelyyn elareiden takia, vaan koska järjestely on turha ja ei todellakaan lapsen eduksi millään tavalla. Miksi pitäsii lapsi repiä tutusta ympäristöstä viikoksi toiseen paikkaan eroon äidistään ja sisaruksistaan? Ymmärrän tilanteen, jossa toinen vanhempi vaikka väsynyt ja on vaan tyytyväinen, että saa viikon olla rauhakseltaan. Minä en moisia viikkoja kaipaa ja isä saa lastaan nähdä niin usein kun haluaa. Kyllä meidän tilanteessa isä haluaa ottaa systeemin käyttöön, jottei elareita tarvitse maksaa, kun alussakin kauhea sota asiasta käytiin ja tällä tavalla ajattelee niistä pääsevänsä eroon.

[QUOTE="Anne";29068677]Antaisitko itse? Jos lapsen isä käy päivät töissä ja illat on niin kiireinen ettei ehdi olla lapsen kanssa. Lisäksi on paha taipumus tissutella oli lapsi hänellä tai ei ja viikonloput lapsi toki olisi pe-su mummolassa. Isällä ei ole niin tarkkaa milloin syö, herää, syökö edes, ei tarvitse pestä hampaita ei käsiä jnejne..[/QUOTE]

Jos lapsi olisi siellä, niin isä ei iltaisin hänen kanssaan olis? Ja mitä tarkoittaa tissuttelu? Vetääkö perseet joka ilta?

Mitä väliä on miten nukkuu ja herää viikonloppuna?

Huoh. Miksi teit lapsen hänen kanssaan? Kato peiliin, itse sinä sen valinnan teit.

[QUOTE="Äiti myös";29068734]Töihin menen, kun lapsi 3v ja aloittaa hoidon ja hoitovapaa loppuu. En todellakaan ole suostumatta moiseen järjestelyyn elareiden takia, vaan koska järjestely on turha ja ei todellakaan lapsen eduksi millään tavalla. Miksi pitäsii lapsi repiä tutusta ympäristöstä viikoksi toiseen paikkaan eroon äidistään ja sisaruksistaan? Ymmärrän tilanteen, jossa toinen vanhempi vaikka väsynyt ja on vaan tyytyväinen, että saa viikon olla rauhakseltaan. Minä en moisia viikkoja kaipaa ja isä saa lastaan nähdä niin usein kun haluaa. Kyllä meidän tilanteessa isä haluaa ottaa systeemin käyttöön, jottei elareita tarvitse maksaa, kun alussakin kauhea sota asiasta käytiin ja tällä tavalla ajattelee niistä pääsevänsä eroon.[/QUOTE]

Isän kanssa oleminen ei ole lapsen eduksi MILLÄÄN TAVALLA?

Olet se sinäkin hienon miehen valinnut lapselle isäksi.

Lapsi tarvitsee isäänsä ihan yhtä paljon kuin äitiään, lapsi on puolet molempia.

[QUOTE="vieras";29068738]Jos lapsi olisi siellä, niin isä ei iltaisin hänen kanssaan olis? Ja mitä tarkoittaa tissuttelu? Vetääkö perseet joka ilta?

Huoh. Miksi teit lapsen hänen kanssaan? Kato peiliin, itse sinä sen valinnan teit.[/QUOTE]

En usko että isä olisi lapsen kanssa jos lapsi siellä olisi. Varmaan kärräisi vähintään mummolaan vähän väliä. Tissuttelu tarkoittaa humalanhakuista juomista aina kun siihen on hetkikin aikaa. Ei ole mitään väliä mietn nukkuu ja herää viikonloppuna, mutta lapsi on aina todella väsynyt kun tulee kotii, mustat silmänaluset yms.
Tein lapsen hänen kanssaan kun olin nuori ja hölmö ja hänkin vielä jokseenkin ihmismäinen ennen kuin vaihtoi työpaikkaa sellaiseen jossa joutuu olemaan välillä vuorokaudenkin putkeen, stressi on kova, palkka minimi ja työkaveritkin sen verran viinaan meneviä, että työpaikaltakin löytyy jemmoista viinapulloja.

kai oot kertonu miehelles et jos tuollainen järjestely teille tulisi, mies joutuisi maksaa hoitomaksuista puolet. joutuisi ostamaan vaatteita ja harrastusvälineitä. ym mitä lapseen mee rahaa. ja ei ne lapsen ruuatkaan 2vkon:n ajalta kuukaudessa ilmaisia ole. ja neuvola ja lääkäri käynnit joutuisi myös hoitaan omalla viikollaan. et kuinka mies on oikeasti valmis sitoutumaan siihen omaan hoitoviikkoonsa?

Enkä tässä nyt isää mitenkään haukkunut tai muuta. En vain itsekään ollut oma itseni silloin. Haluan lapseni kasvavan terveessä ja hyvässä ympäristössä enkä halua rasittaa isovanhempia jatkuvasti sillä että "lapsi on isällään"..

Naisten pitäisi näissä asioissa katsoa peiliin.

Niin monta keskustelua olen nähnyt joissa äidit toitottavat suu vaahdossa etten mitenkään, missään, ikinä, koskaan voisi olla viikkoa ilman lapseni läheisyyttä.

Mietittekö koskaan miltä siltä isästä tuntuu olla erossa lapsestaan 26 päivää kuukaudesta? Kuukaudesta ja vuodesta toiseen? Mietittekö miltä lapsesta tuntuu olla erossa isästään 26 päivää kuukaudesta?

Niin monet kyyneleet olen nähnyt sekä lapsien, että isien poskella elämäni aikana, että katsokaa nyt hyvät naiset peiliin ja lopettakaa se itsenne ajatteleminen!

[QUOTE="Äiti myös";29068734]Töihin menen, kun lapsi 3v ja aloittaa hoidon ja hoitovapaa loppuu. En todellakaan ole suostumatta moiseen järjestelyyn elareiden takia, vaan koska järjestely on turha ja ei todellakaan lapsen eduksi millään tavalla. Miksi pitäsii lapsi repiä tutusta ympäristöstä viikoksi toiseen paikkaan eroon äidistään ja sisaruksistaan? Ymmärrän tilanteen, jossa toinen vanhempi vaikka väsynyt ja on vaan tyytyväinen, että saa viikon olla rauhakseltaan. Minä en moisia viikkoja kaipaa ja isä saa lastaan nähdä niin usein kun haluaa. Kyllä meidän tilanteessa isä haluaa ottaa systeemin käyttöön, jottei elareita tarvitse maksaa, kun alussakin kauhea sota asiasta käytiin ja tällä tavalla ajattelee niistä pääsevänsä eroon.[/QUOTE]

Ei hän elareista noin pääse eroon, ennemminkin hän joutuu maksamaan enemmän kun elareiden vähennys ei kata kaikkia kuluja.

Minusta olisi joka tapauksessa järjetöntä viedä hoitoon, mutta eikö isä voisi tuoda lapset sinulle työpäiviensä ajaksi ja hakea lapset illaksi ja ehkä yöksi luokseen? Kaksivuotias on kyllä turhan nuori menemään hoitoon, yökin voisi olla parempi pääasiallisen hoitajan luona.

Ei tarvitse suostua. Se on oikeasti tosi rankka järjestelmä kaikille.

Jos teillä on voimassa oleva elatus-tapaamissopimus, etkä sitä halua muuttaa, niin lapsen isä ei mahda mitään. Ei yhtään mitään. Sen on pakko tyytyä nykyiseen sopimukseen.

Mä veikkaisin, että isä ajattelee lähinnä sitä elaria tässä haluamisessaan. Kuvittelee, että jos ottaa fifty-fiftysopimuksen, niin lapseen ei mene rahaa.

Meillä yhteinen sekä molemmilla omia lapsia aiemmista liitoista. Ottaisimme niin mielellämme myös miehen 5v ja 7v lapset meille joka toiseksi viikoksi vai vaikka asumaan kokoaikaisesti, mutta ymmärrämme ettei se ole lasten etu. Se olisi lapsille ihan liian raskasta. Nyt ovat joka toinen viikko pitkän viikonlopun ja väliviikoilla yhden arkiyön. 2-vuotiaalle vuoroviikkoasuminen olisi todellakin liian raskas ratkaisu, IHAN JOKAISELLE 2-vuotiaalle.

[QUOTE="vieras";29068738]Jos lapsi olisi siellä, niin isä ei iltaisin hänen kanssaan olis? Ja mitä tarkoittaa tissuttelu? Vetääkö perseet joka ilta?

Huoh. Miksi teit lapsen hänen kanssaan? Kato peiliin, itse sinä sen valinnan teit.[/QUOTE]

En ole kukaan, jolta kysyit, mutta olipas raivostuttava kommentti.

Sillä on väliä, miten nukkuu ja herää viikonloppuisin. Lapselle, etenkin pienelle, on tuttu rytmi ja ennustettavuus tärkeätä.

Miten kehtaatkin kysyä, miksi joku teki lapsen jonkun kanssa. Kun lapsi on jo olemassa, on äärimmäisen törkeää vihjata, että parempi ettei lasta olisi.

• Tykkää
Reactions: Cassyput
[QUOTE="vieras";29068982]En ole kukaan, jolta kysyit, mutta olipas raivostuttava kommentti.

Sillä on väliä, miten nukkuu ja herää viikonloppuisin. Lapselle, etenkin pienelle, on tuttu rytmi ja ennustettavuus tärkeätä.

Miten kehtaatkin kysyä, miksi joku teki lapsen jonkun kanssa. Kun lapsi on jo olemassa, on äärimmäisen törkeää vihjata, että parempi ettei lasta olisi.[/QUOTE]

Juuri näin! Ja lisäisin vielä että edes tissuttelu ei ole hyväksyttävää jos on pieni lapsi vastuulla.

• Tykkää
Reactions: Data
[QUOTE="äiti88";29068411]Olen varma, että mies ei moista viikko-viikko systeemiä tule saamaan, vaikka sitä lähtisi hakemaan esim. lastenvalvojan kautta. 2-vuotias on liian pieni sellaiseen.[/QUOTE]

Minun mielestäni kodin vaihtaminen joka toinen viikko ei ole koskaan hyväksi lapselle. Suostuisiko joku aikuinen moiseen?

[QUOTE="tyty";29069030]Minun mielestäni kodin vaihtaminen joka toinen viikko ei ole koskaan hyväksi lapselle. Suostuisiko joku aikuinen moiseen?[/QUOTE]

No en mäkään sellaista suosi, mutta jos lapsi on sen ikäinen että kykenee itse jo asiasta päättämään ja haluaa, niin minusta ok. Toimiakseen myös vaatii usein juuri sen että vanhemmat asuu lähekkäin ja yhteydenpito ym asioiden hoito heidän välillään on mutkatonta. Jos tulee ikävä toista vanhempaa kesken viikkoa niin on sitten helppo tavata.

No johan oli ällöttävä kommentti. Tyypillinen keskustelupalsta-haukkuja.

Pienen lapsen ei todellakaan tarvitse mennä isänsä heittopussiksi - nyt ku isää sattuukin vanhemmuus kiinnostamaan. Vielä se, että joutuisi päiväkotiin tekee jo tilanteesta täysin absurdin - olemassa kun olisi lapsen oma äiti joka häntä voisi hoitaa päivisin.

Ap, ei todellakaan tarvitse suostua. En missään nimessä suostuisi itse tuohon äitinä, pidä tiukasti kiinni oikeuksistasi, lapsen parasta ajatellen!