Ei kaverisynttäreitä 5-vuotiaalle - epätavallistako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ymf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Ymf

Vieras
Olen ajatellut etten pitäisi 5-vuotiaalle lapselleni vielä kaverisynttäreitä. Lapsi on ujo ja hiljainen, eikä ole itse puhunut mitään kaverisynttäreistä. Päiväkodissa on kaksi kaveria, naapurustossa ei yhtään, joten kutsuttavia olisi aika vähän. Lapsi on ollut yksillä ex-päiväkotikaverin synttäreillä viime vuonna, muuten ei ole kutsuja saanut.

Meillä on aina ollut isot sukusynttärit ja sinne tulee muita lapsia. Ajattelin että jos mentäisiin vielä tämä vuosi näin ja sitten eskarissa järkättäisiin kaverisynttärit, jos niitä kavereitakin olisi sitten löytynyt enemmän. Mutta täälläpäin tuntuu olevan tapana järkätä isoja kaverisynttäreitä jo 4-5-vuotiaille. En tiedä sitten teenkö virheen jos jätän pitämättä... Hassua tietysti stressata niinkin mukavalla asialla kuin synttäreiden juhlimisella.

Jos kysyisit lapseltasi keitä haluaa kutsua kaverijuhliinsa. 2 kaveria on varmaan ok. Löytyisikö hyviä kavereita esim. naapurista? Uskon että juhlat vahvistavat kaverisuhteita. Joitakin lapsia täytyy vähän rohkaista, kyllä sitten loppulta on hauskaa ja riehutaan hiki päässä.

Alkuun voisit toimia ohjaajana: tutustutaan, annetaan ja avataan piirissä lahjat, syödään suolapalaa ja annat lapsille leluja vapaata leikkiä varten, niin eiköhän juhlat siitä käynnisty. ;)

No ei kai niitä mikään pakko ole pitää, varsinkin jos on sukulaissynttärit. Meilläkään ei ollu 5v synttäreitä, kun ei tolla kotihoidetulla nyt niin montaa kaveria ollut. Eskarissa sitten pidettiin ja kutsuttiin eskarikavereita.

Meidän kotihoidetulla tytöllä ei ole montaa kaveria, mutta synttäreitä odotetaan ja suunnitellaan kuin kuuta nousevaa. Ei niissä tarvitse kummallista ohjelmaa tai syötävää olla. Lähinnä pikkutytöt odottavat että pääsevät leikkimään kaverin kotiin prinsessamekoissaan ja juhlakengissään.:D

Jos lapsi ei itse halua kaverisynttäreitä niin sitten niitä ei järkätä. Meillä tuo 6v on kyllä itse jo viimevuonna (ja itseasiassa jo toissavuonna) halunnut pitää kaverisynttäreitä, joten sellaset ollaan sitten pidetty. Mutta kavereita on kustuttu max 5.

Mutta se, etta ei pidä 5 vuotaalle kaverisynttäreitä ei musta ole mitenkään outoa.

Teidän mielestä ei siis ole hassua pitää kaverisynttäreitä, jonne on kutsuttu vain kaksi vierasta? Ajattelin vaan että jos kävisi vielä niin ikävästi että jompikumpi (tai molemmat) ei pääsisi tulemaan... Olen kysynyt lapselta ketä haluaisi synttäreilleen ja on puhunut vain serkuista, kummeista ja isovanhemmista. Kun olen kysynyt haluaisiko kutsua lapsia päiväkodista, hän mainitsee vain nämä kaksi kaveriaan. Mutta ehkä voisin sitten yrittää järkätä kaverisynttärit niinkin pienellä porukalla. Täytyy toivoa että sitten tulevat.

Teidän mielestä ei siis ole hassua pitää kaverisynttäreitä, jonne on kutsuttu vain kaksi vierasta? Ajattelin vaan että jos kävisi vielä niin ikävästi että jompikumpi (tai molemmat) ei pääsisi tulemaan... Olen kysynyt lapselta ketä haluaisi synttäreilleen ja on puhunut vain serkuista, kummeista ja isovanhemmista. Kun olen kysynyt haluaisiko kutsua lapsia päiväkodista, hän mainitsee vain nämä kaksi kaveriaan. Mutta ehkä voisin sitten yrittää järkätä kaverisynttärit niinkin pienellä porukalla. Täytyy toivoa että sitten tulevat.

Meillä on ollut kaverisynttärit joihin kutsuttiin kolme kaveria. Eli lapsen tärkeimmät kaverit. Tytär kävi kaverisynttäreillä joilla oli ainoa vieras. Synttärit ovat tietenkin kutsulistaltaan sellaiset kuin lapsi toivoo. Ei se määrä vaan laatu ;)

meillä ei ole pidetty kaveri synttäreitä ollenkaan.... lapset on 8 ja 5 vuotiaita. sukulaissynttärit kyllä ja nekin kummankin lapsen yhtä aikaa. Kun syntymäpäivät on kahden viikon välein.

Jos sun on mahdollista, niin kannattaa kysyä näiden kahden lapsen vanhemmilta pääsisikö lapset synttäreille. Olisi kyllä tosi tympeää jos kumpikaan ei sitten pääsisikään ja teillä odotettaisi kovasti juhlijoita saapuvaksi.
ainakin omalla kohdalla nuo kaverisynttärit on tomineet ihan kivasti, lapset on odottaneet puolin ja toisin että pääsee synttäreille tai että saa niitä kavereita juhliin.

Pitääkö ne "kaverisynttärit" pitää aina erikseen. Ettekö voisi kutsua vaikka näitä päiväkotikavereita vaikka vanhempineen (tutustuisi samalla) samana päivänä kuin muitakin, vaikka vähän eri aikaan. Ei olisi sitten niin paha juttu jos eivät pääsisikään.

Tai ettekö voi pitää erikseen aikuiskutsuja ja lastenkutsuja (joihin tulisi serkutkin) Tosin voi olla hankala jos samasta perheessä on serkut ja kummit tms.

Mutta joo, mun mielestä kaverisynttärit eivät ole mitenkään pakollisia :)

Meidänkin 5v halusi synttäreilleen vain serkut, isovanhemmat, tädit... On päiväkodissa ollut syksystä lähtien, mutta ilmeisesti ei sieltä ole löytynyt niin merkittäviä kavereita, että päiväkodin ulkopuolellakin haluaisi leikkiä heidän kanssaan. Naapurustossa ei myöskään asu ketään ketä voisi kutsua. Emme siis pitäneet kaverisynttäreitä ollenkaan ja meinaan sellaiset järkätä vasta sitten kun lapsi haluaa ja osaa nimetä lapset joita juhliinsa haluaa.

Ei ole epätavallista. Jos lapsi ei kaipaa niitä, turha kai niitä on tavan vuoksi pitää. Meillä on ollut kavereita yhtä aikaa sukulaisten kanssa, hyvin on mennyt. Teilläkin jos kutsuttavia on vain kaksi menisivät varmasti siinä samalla.

Pitää vielä miettiä sitäkin vaihtoehtoa jos nämä kaksi päiväkotikaveria kutsuisi samaan aikaan kuin sukulaiset... Ajattelin vaan että jos lapset alkavat vierastaa kun on lauma meidän sukulaisia ympärillä. Eikä tunnu oikein luontevalta kutsua heidän vanhempiaan synttäreille, vaikka lasten kautta olemmekin jonkin verran tutustuneet. Ehkä otan tästä turhaan stressiä kun ei lapsi itsekään ole puhunut kaverisynttäreistä. Mutta täälläpäin tuntuvat kaverisynttärit muuten olevan aika iso juttu.

Yhteistyössä