Ei kai mun pidä täyttää kodinhoidontuke...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iiio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

iiio

Vieras
ajattelin ilmottautua työttömäksi työnhakijaksi kuukauden kuluttua kun äitiysloma loppuu. Olen siinä toivossa et saisin olla pari kuukautta siitä huolimatta kotona...Nostaa liitolta rahaa.
Väärin, tiedän!
Mut mut....
Tuli lappu kelalta joka pitäis täyttää. Enhän voi saada kodinhoidontukea jos olen työnhakija ja sitä ei varmaan luonnollisestikkaan tarvi täyttää ja palauttaa?????

Ei oo pakko hakea kotihoidontukea. "Liiton rahojen" kanssa voi yhtäaikaa hakea kht:n mut se vähennetään liiton rahoista, eli kkonaissumma ei nouse. KOtihoidontuella ollessa kuitenkin voi hakea yhtäaikaa töitä, mut silloin ei olla virallisesti työttömiä työnhakijoita....

Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
niin mä tein.. liiton rahat ja kotona pojan kaa..

Noin mäkin tahtoisin tehdä, mutta.....en uskalla kun pelkään karenssia. Miten se menee oikeesti, että pitääkö mulla muka olla kahdella lapsella hoitopaikka valmiina jos vaikka töihin jostain soitetaan?! Millä ihmeellä maksat niiden kahden hoitopaikan ja oot kotona oottelemassa, että jos vaikka päivän sais töitä. Tai mähän en ees halua töitä....

Kumpikohan olis järkevämpää.... Täyttää se khtuki lappu vai ei? Mies on yrittäjä joten pelkään et sen kans tulee sähläystä... Siis kela laskee jotain miehen tuloja jne.... paperisotaa!

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Kumpikohan olis järkevämpää.... Täyttää se khtuki lappu vai ei? Mies on yrittäjä joten pelkään et sen kans tulee sähläystä... Siis kela laskee jotain miehen tuloja jne.... paperisotaa!

Eihän ne tulot vaikuta kuin lisäosaan.Jätä se hakematta kokonaan ja haet vain perusosan jos jotain meinaat hakea.
Yhtä tyhjän kanssa tuo kyllä on edes hakea, rahallisesti kun tulos on +-0 :/
saat vain rahaa 2x/kk, siinäpä se taitaa ainoa "hyöty" olla.

Saako muuten jäädä työttömästä kh-tuelle jos saa työkkäristä karenssin?
Tuttavalle tuli työhönosoitus YÖTYÖHÖN (:O) ja kotona alle 3v lapsi.

Ei todellakaan yötyöhön tahdo lähteä (=karenssi ) joten mietti että lopettaa suhteen työkkäriin ja jää kokonaan kh-tuelle.
Eihän karenssi vaikuta varmaan siihen mitenkään?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei todellakaan yötyöhön tahdo lähteä (=karenssi ) joten mietti että lopettaa suhteen työkkäriin ja jää kokonaan kh-tuelle.

mulla tykkärin virkailija laittoi suoraan raksin ruutuun että ei kolmivuorotyötä eikä yötyötä, ihan itte sen multa kysyi ja sanoi ymmärtävänsä kun on pieni lapsi (nyt 10kk)

JOs on alle 3v lapsi on aina oikeus kotihoidontukeen jos lapsi hoidetaan kotona...sellainen "takaportti" on siis ko.tilanteessa...

Alkuperäinen kirjoittaja miten on:
Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
niin mä tein.. liiton rahat ja kotona pojan kaa..

Noin mäkin tahtoisin tehdä, mutta.....en uskalla kun pelkään karenssia. Miten se menee oikeesti, että pitääkö mulla muka olla kahdella lapsella hoitopaikka valmiina jos vaikka töihin jostain soitetaan?! Millä ihmeellä maksat niiden kahden hoitopaikan ja oot kotona oottelemassa, että jos vaikka päivän sais töitä. Tai mähän en ees halua töitä....

Lapset olis hyvä olla päivähoitojonossa, mut kunnalla on velvoitus hommata hoitopaikka 2viikon sisällä jos tulee yllättäen töitä. Yleensä pienten lasten äidit ei kyl oo mitään kovin toivottuja työntekijöitä...Lapset sairastelee, tulee poissaoloja yms.

Alkuperäinen kirjoittaja vm:

JOs on alle 3v lapsi on aina oikeus kotihoidontukeen jos lapsi hoidetaan kotona...sellainen "takaportti" on siis ko.tilanteessa...

Niin on, mietin vain että tuo karenssi ei varmaan vaikuta tukeen mitenkään?
Eli kaveri voi "livahtaa" pinteestä jäämällä kh-tuelle?
No aikoi sille jäädäkin jos hakee sitä uudestaan, töitä kun ei nyt ole tarjolla pizzapaikkaa ja baaria kummempaa.

periaatteessa kyllä...sitä en osaa sanoa voiko noin tehdä montaa kertaa...

Voi tehdä vaikka sata kertaa. Niin kauan kun sulla on kotona alla 3 v lapsi joka ei ole kunnallisessa hoidossa, Kela maksaa kotihoidin tuen, vaikka seisoisit päälläs muurahaispesässä, ihan sama kuka lapsen hoitaa ja missä.

Ainoastaan liiton rahoilla ollessa sit ei kannata hakea, koska tulos on +-0.

mites on kun olen tällä hetkellä hoitovapaalla ja minulla olisi työpaikka mihin palata,mutta kun ajattelin irtisanoa itseni nyt tämän kuun lopussa niin eihän minun tarvitse ilmoittaa itseäni työkkäriin vaan voin olla kotona siihen saakka kunnes hoitovapaa loppuu??ja voin elää kotihoidontuella siihen saakka??sekavaa....

mites on kun olen tällä hetkellä hoitovapaalla ja minulla olisi työpaikka mihin palata,mutta kun ajattelin irtisanoa itseni nyt tämän kuun lopussa niin eihän minun tarvitse ilmoittaa itseäni työkkäriin vaan voin olla kotona siihen saakka kunnes hoitovapaa loppuu??ja voin elää kotihoidontuella siihen saakka??sekavaa....

Ihan vapaasti! Jos vaan lapsesi on alle 3v.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
periaatteessa kyllä...sitä en osaa sanoa voiko noin tehdä montaa kertaa...

Voi tehdä vaikka sata kertaa. Niin kauan kun sulla on kotona alla 3 v lapsi joka ei ole kunnallisessa hoidossa, Kela maksaa kotihoidin tuen, vaikka seisoisit päälläs muurahaispesässä, ihan sama kuka lapsen hoitaa ja missä.

Ainoastaan liiton rahoilla ollessa sit ei kannata hakea, koska tulos on +-0.

Mutta jos kunta maksaa myös kuntalisää kotihoidossa oleville, ei sitä saa ilman kotihoidon tukea. Ja tätä kuntalisää ei vähennetä kiiton rahoista. Eli sen saa liiton rahojen päälle jolloin tämä kikkailu kannattaisi.