Ei kai kukaan aikuinen oikeasti ole näin tyhmä?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Eräs kaveri nauraa minun aurinkorasvan käyttöäni. Jaksaa aina väittää vastaan ja sanoa, että ei mitään aurinkorasvaa tarvitse laittaa jos ei pala. Ja sekään ei haittaa, jos palaa kerran kun sen jälkeen alkaa sitten ruskettua jo.

Mutta ei kai oikeasti kukaan ole tänä päivänä niin tietämätön ettei oikeasti tiedä miten tärkeää olisi käyttää aurinkorasvaa?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Palaminen haittaa, mutta jos iho ei edes punoita niin rasva on aika turhaa.

Tätä mieltä mä olen.
Mut meneehän ihoon uv-säteilyä vaikkei se palais.. Mä käsitin, että rasva suojaa säteilyltä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Palaminen haittaa, mutta jos iho ei edes punoita niin rasva on aika turhaa.

Tätä mieltä mä olen.
Samoilla linjoilla. Mulla saattaa iho hieman punoittaa jos olen koko päivän auringossa, eli sillon pitäs muistaa rasvata. Muuten kyllä pärjään mainiosti ilman.
Ja meillä alko lapset ruskettuun jo maaliskuulla kun lumi oli maassa. Eivät siis palaneet vaan päivettyivät ja nyt tuo päivetys vaan tummuu. Monelta kyllä kuulee että kun on niin ruskettuneita. Mut kait se vaan on geeneissä. vai pitäskö ne lapset rasvata niin et pysyvät vaaleina?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Palaminen haittaa, mutta jos iho ei edes punoita niin rasva on aika turhaa.

Tätä mieltä mä olen.
Mut meneehän ihoon uv-säteilyä vaikkei se palais.. Mä käsitin, että rasva suojaa säteilyltä.
Siis eikö juuri se palaminen ole sen merkki että on saanu liikaa säteilyä?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Palaminen haittaa, mutta jos iho ei edes punoita niin rasva on aika turhaa.

Tätä mieltä mä olen.
Samoilla linjoilla. Mulla saattaa iho hieman punoittaa jos olen koko päivän auringossa, eli sillon pitäs muistaa rasvata. Muuten kyllä pärjään mainiosti ilman.
Ja meillä alko lapset ruskettuun jo maaliskuulla kun lumi oli maassa. Eivät siis palaneet vaan päivettyivät ja nyt tuo päivetys vaan tummuu. Monelta kyllä kuulee että kun on niin ruskettuneita. Mut kait se vaan on geeneissä. vai pitäskö ne lapset rasvata niin et pysyvät vaaleina?
Ei rasvaaminen estä rusketusta, se tapahtuu vain vähän hitaamminen ja myös turvallisesti. Se että ei pala vaan ruskettuu hitaasti niin ei tarkoita sitä etteikö saisi haitallista säteilyä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja mun kaveri sanoo et pitää aina ekaks palaa että rusketus tarttuu.
Thaimaassa ollessani tää oli kyllä ihan totta.. Toinen sääreni paloi ja kotiin tullessa se oli PALJON ruskeampi kuin ei-palanut :)
Mutta en kyllä halua palaa enää koskaan! :/
 
vieras
JOs palaa niin kannattaa käyttää rasvaa ja jos on sellanen iho että ei pala niin aivan turha altistaa tollaselle määrälle kemikaaleja minkä noissa rasvoissa on. Minä en pala eikä mun lapset ni ei käytetä kuin silloin jos ollaa vaikka päivä merellä :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Kemikaaleja niistä rasvoista saa, joten suo siellä vetelä täällä :saint:
Sori. Minä käytän Eucerinia jossa on fysikaalinen suoja, ei kemiallista lainkaan.

Ja anyway joka tapauksessa se rasvaamatta jättäminen on taatusti pahempi vaihtoehto.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sori. Minä käytän Eucerinia jossa on fysikaalinen suoja, ei kemiallista lainkaan.

Ja anyway joka tapauksessa se rasvaamatta jättäminen on taatusti pahempi vaihtoehto.
Minä ja lapset taas tukehdutaan noiden fysikaalisten voiteiden alle. Jos jotain rasvaa käytetään, niin se ei takuulla ole fysikaalisen suojan sisältävää.

Etelän immeisillä on tarkoituksella erilainen pigmentti kuin meillä.
 
metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
JOs palaa niin kannattaa käyttää rasvaa ja jos on sellanen iho että ei pala niin aivan turha altistaa tollaselle määrälle kemikaaleja minkä noissa rasvoissa on. Minä en pala eikä mun lapset ni ei käytetä kuin silloin jos ollaa vaikka päivä merellä :)
Tai sitten kannattaa ostaa rasvoja, joissa suoja ei ole kemikaalinen :) tai ostaa UV-suojavaatteita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MrsCabDriver:
http://www.cancer.fi/syovanehkaisy/aurinko/kysymykset/
"Mistä tietää, että on saanut aurinkoa liikaa? Kumpi on tärkeämpää, auringossa olon kesto vai auringonvalon voimakkuus?
- Aurinkoa on saanut liikaa, jos iho alkaa punoittaa."

Siinäpä se, kun ei edes punoita. Lapsilla siis.
 
vieras
Muistakaahan että ihan mustatkin ihmiset palavat auringossa ja lääkärit suosittelevat että pikimustatkin ihmiset käyttävät aurinkosuojavoidetta! Tummassa ihossa ei palaminenkaan näy niin helposti ja monesti jää ihomuutoksetkin huomaamatta. Sitten tuleekin ihosyöpä ja esimerkiksi mustilla ihosyövän paranemisennuste on huomattavasti huonompi kuin valkoisilla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
JOs palaa niin kannattaa käyttää rasvaa ja jos on sellanen iho että ei pala niin aivan turha altistaa tollaselle määrälle kemikaaleja minkä noissa rasvoissa on. Minä en pala eikä mun lapset ni ei käytetä kuin silloin jos ollaa vaikka päivä merellä :)
Tai sitten kannattaa ostaa rasvoja, joissa suoja ei ole kemikaalinen :) tai ostaa UV-suojavaatteita.
Juu tai sitte jos ei pala niin ei tarvi rasvata :)
 
* Ruskettuminen ei suojaa ihoa palamiselta
- UV-säteily pystyy tunkeutumaan ruskettuneeseenkin ihoon ja vaurioittamaan kudoksia
* Silmät ovat herkät UV-säteilylle
- Voimakas kerta-annos aiheuttaa sarveiskalvon tulehduksen ("lumisokeus") ja pitkäaikainen altistuminen aiheuttaa mykiön samentumia ja lisää harmaakaihin vaaraa.
* Lapset ovat paljon aikuisia herkempiä UV-säteilyn iho- ja silmävaikutuksille
- Alle 2-vuotiaat lapset pitää suojata kokonaan auringon suoralta säteilyltä. Yli 2-vuotiaat on suojattava vaatteilla, hatuilla ja aurinkolaseilla sekä lapsille sopivin suojavoitein.
* Aurinkolomakohteissa UV-säteilyä on enemmän kuin Suomessa
- Kesäkuussa keskipäivällä saa Kanariansaarilla 7 minuutissa ja Sri Lankassa 4 minuutissa saman annoksen UV-säteilyä kuin Suomessa 25 minuutissa.
* UV-säteilyä saa varjossakin
- Varjoon hakeutumalla voi kuitenkin ainakin puolittaa UV-annoksen
* Ohut pilvipeite ei estä UV-säteilyä
- Vesi, hiekka ja lumi heijastavat UV-säteilyä ja lisäävät siten annosta
* Siestassa on järkeä
- Vuorokauden UV-annoksesta noin puolet kertyy kello 11-15, joten silloin kannattaa pysytellä sisällä tai varjossa.
* Solarium ei ole auringonottoa turvallisempi tapa ruskettua
- Solarium-rusketus suojaa ihoa huonosti auringon UV-säteilyn vaikutuksilta.
* Tietyt lääkkeet herkistävät ihon auringonvalon vaikutuksille
- Lisätietoa saa lääkäriltä ja apteekista.
* Palamisen aiheuttamiin soluvaurioihin ei voi vaikuttaa jälkikäteen
- Vaurioita voi estää vain suojautumalla ja ehkäisemällä ihon palaminen.


Hyviä faktoja. Kukin tulkitsee tavallaan. Hätävarjelun liiottelua ei kai kannata harrastaa mutta maalaisjärkeä kyllä.
 
vieras
Tuosta linkistä sai sen käsityksen että kaikki ruskettuminen on vaarallista. Eli pitääkö nuo lapset pitää sisällä etteivät muutu aina kesän aikana ruskeiksi pavuiksi. Turhalta tuntuu ne rasvatkin kun ei kuitenkaan pala ikinä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuosta linkistä sai sen käsityksen että kaikki ruskettuminen on vaarallista. Eli pitääkö nuo lapset pitää sisällä etteivät muutu aina kesän aikana ruskeiksi pavuiksi. Turhalta tuntuu ne rasvatkin kun ei kuitenkaan pala ikinä.
Kai lapset täytyy joko pitää sisällä, tai verhota ulkona vaatteisiin & sentin paksuisen epämukavan suojakerroin 50+ voiteen alle.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuosta linkistä sai sen käsityksen että kaikki ruskettuminen on vaarallista. Eli pitääkö nuo lapset pitää sisällä etteivät muutu aina kesän aikana ruskeiksi pavuiksi. Turhalta tuntuu ne rasvatkin kun ei kuitenkaan pala ikinä.
Kai lapset täytyy joko pitää sisällä, tai verhota ulkona vaatteisiin & sentin paksuisen epämukavan suojakerroin 50+ voiteen alle.
Siis miten koet ne voiteet epämukaviksi? Vaikka käytän itselläni ja lapsilla tuota Eucerinin fysikaalisen suojan antavaa niin en minä sitä rasvaa TUNNE. Se levitetään ja sillä hyvä. Ei siitä mitään sukkahousua päälle tule.
 

Yhteistyössä