Ei kai kukaan aikuinen oikeasti ole näin tyhmä?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta ei kai oikeasti kukaan ole tänä päivänä niin tietämätön ettei oikeasti tiedä miten tärkeää olisi käyttää aurinkorasvaa?
Öö, ei kai kukaan ole niin tyhmä nykypäivänä, ettei tiedä ettei aurinkorasvatkaan anna kunnollista suojaa, vaan haitalliset säteet tunkeutuvat sen läpi. Ja aurinkorasvan takia ihmiset sitten oleilevat liian pitkään auringossa, ja haitan määrä kasvaa. Ainoa oikea suojautuminen on vaatteet ja kunnon varjo ja liiallisen auringon välttäminen.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta ei kai oikeasti kukaan ole tänä päivänä niin tietämätön ettei oikeasti tiedä miten tärkeää olisi käyttää aurinkorasvaa?
Öö, ei kai kukaan ole niin tyhmä nykypäivänä, ettei tiedä ettei aurinkorasvatkaan anna kunnollista suojaa, vaan haitalliset säteet tunkeutuvat sen läpi. Ja aurinkorasvan takia ihmiset sitten oleilevat liian pitkään auringossa, ja haitan määrä kasvaa. Ainoa oikea suojautuminen on vaatteet ja kunnon varjo ja liiallisen auringon välttäminen.
Ei tässä ollut siitä kyse. Kerroin kyllä avauksessani, että minulle nauretaan, kun käytän aurinkorasvaa ja puhun sen tärkeydestä. En ole sanonut, että aurinkorasva olisi jokin kaikkivoipaiseksi tekevä. Mutta nämä naurajat siis nimenomaan makaa auringossa kaiket ajat ja ainoa tarkoitus saada "Jotain väriä". Ei väliä, että ruskeeta vaiko punaista, kunhan jotain.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis miten koet ne voiteet epämukaviksi? Vaikka käytän itselläni ja lapsilla tuota Eucerinin fysikaalisen suojan antavaa niin en minä sitä rasvaa TUNNE. Se levitetään ja sillä hyvä. Ei siitä mitään sukkahousua päälle tule.
Se on kamalaa tököttiä, joka ei tunnu imeytyvän ihoon millään. Vauvalla/pikkutaaperolla käytettiin sitä, muuten ei. Kun sitä käyttää, on epämukava olo...meidän atooppiset ihot ei ainakaan tunnu siitä tykkäävän.
 
millis
Luulisin että aurinkosta ei niin haittaa ole jos ihoa ei vain päästä palamaan. Ja aurinkorasvojen hyöty kait on että iho ei niin herkästi juuri palamaan pääsisi. Eli kyllä niistä ainakin hyötyä siihen on, en tiiä onko oikeasti jotain kemiallisia haittavaikutuksia sitten.. toivottavasti ei :p

En näe että mitä pahaa sellaisessa pienessä päivettymisessä on iholle.. kyllähän sitä ennenkin ollaan auringossa oltu. Nykyään vain sitä uv.tä tulee enemmän kun otsonikerros ohenee ja sitten helpommin palaa iho.. plus sitten ihmiset ottaa kerralla sitä aurinkoa enemmän jolloin palamisen riski on mahdollisempi. Minun mielipide tietty, mutta uskoisin että ihan järkevä :)
 
tietoa ihmiset!
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Palaminen haittaa, mutta jos iho ei edes punoita niin rasva on aika turhaa.

Tätä mieltä mä olen.
Samoilla linjoilla. Mulla saattaa iho hieman punoittaa jos olen koko päivän auringossa, eli sillon pitäs muistaa rasvata. Muuten kyllä pärjään mainiosti ilman.
Ja meillä alko lapset ruskettuun jo maaliskuulla kun lumi oli maassa. Eivät siis palaneet vaan päivettyivät ja nyt tuo päivetys vaan tummuu. Monelta kyllä kuulee että kun on niin ruskettuneita. Mut kait se vaan on geeneissä. vai pitäskö ne lapset rasvata niin et pysyvät vaaleina?
Kyllä pitäisi lapsia rasvata niin että pysyvät vaaleina!!

Jos ete ole tietoisia, niin minkäänlainen rusketus ei ole koskaan terveellistä! Edes pieni rusketus!

Hieman tietoa:

*Rusketus on ihmisen ihon tummumista reaktiona altistumiselle ultraviolettisäteilylle.

UV-säteily tuhoaa ja vanhentaa ihosoluja. Rusketus on luontainen vastustusreaktio, jossa iho yrittää estää vahingollisten säteiden pääsyä syvemmälle ihoon.

Luontainen suoja on harvoin tarpeeksi vahva. Ilman lisäsuojaa iho palaa, kuivuu ja rypistyy, siihen ilmaantuu pigmenttiläiskiä ja ihottumaa ja se menettää kimmoisuuttaan. Vakavin uhka on melanooma eli ihosyöpä.*

Ja tässä puhutaan ihan vain rusketuksesta, ei palamisesta!
 
tilhi
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Palaminen haittaa, mutta jos iho ei edes punoita niin rasva on aika turhaa.

Tätä mieltä mä olen.
Mut meneehän ihoon uv-säteilyä vaikkei se palais.. Mä käsitin, että rasva suojaa säteilyltä.
Menee toki, ja saakin mennä.
hmm, eikös sitä aurinkorasvaa laiteta just sen takia ettei iho alkaisi punottaa ja palaisi... ei paljoa auta jos laittaa rasvan kun on jo palanut... ihan vaan vink vvink...
 
vieras
Suomessahan on ihosyöpien määrä hyvässä kasvussa juuri siksi kun ihmiset eivät ymmärrä, että Suomessakin tulee käyttää aurinkorasvaa ja että Suomessakin voi 'pelkällä ruskettumisella' saada niin paljon UV -säteilyä, että altistuu ihosyövälle.
 
vieras
Ihosyöpien määrä Suomessa kasvanut rajusti


Ihosyöpien määrä on kasvanut Suomessa rajusti. Helsingin yliopistollisen keskussairaalan (Hyks) mukaan syynä on aiempien vuosien huoleton auringonotto.

Ihosyövistä vaarallisin on melanooma. Syöpärekisterin tilastojen perusteella tapausten ennustetaan lisääntyvän huomattavasti. Melanooma on tärkeä havaita varhain, sillä se kasvaa nopeasti ja lähettää herkästi etäispesäkkeitä.

Yleensä ihosyövät kehittyvät iän karttuessa, mutta melanoomaa on myös nuorilla aikuisilla. Syöpäriski kasvaa, jos iho on palanut toistuvasti lapsena ja nuorena.

Yli 70-vuotiaista miehistä kolmasosalla ja naisista noin viidenneksellä on okasolusyövän varhainen esiaste. Osa niistä muuttuu vähitellen etäispesäkkeitä lähettäviksi okasolusyöviksi. Tämän syövän ennustetaan lisääntyvät 70 prosentilla vuoteen 2015 mennessä. Samaan aikaa yleisin ihosyöpä eli tyvisolusyöpätapaukset kaksinkertaistunevat.

Jos ihosyöpä huomataan nopeasti, se voidaan hoitaa polikliinisesti. Usein kasvaimet ilmestyvät kasvoille. Jos hoito viivästyy, se vaikeutuu huomattavasti.
 

Yhteistyössä