Ei jumaliste noita penskoja...

huh
Osuipa ketju juuri sopivasti silmään,kun oma melkein 5 v. miehen alku räplää,räpeltää ja tutkii kaikki tavaransa niin perusteelliseti ettei ne sen jälkeen toimi!! Itse on sit muka hölmistynyt ja harmissaan ja itkua vääntää kun rikki meni!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Mymmeli:
Kannattaisko tollaiset lelut antaa sitten vaan vanhempien valvonnassa leikittäviksi?
Noh, ilman lupaa ottivat sillä aikaa kun aamiaista valmistin. Ei nuo kieltoja ja rajoituksia juuri usko, vaikka kaikkensa tekis.

Pää punaisena karjuin heille sen jälkeen, että on se kumma kun ette kunnioita ja arvosta vanhempianne ettekä mitään tavaroitanne pätkän vertaa. Ja toiset vaan tuijottavat ylimielinen ilme naamalla, eivätkä edes ymmärrä hävetä... |O

arvatkaapas miksi minä suosin anopin tekemiä puuleluja..
nämä nykyisen muovirihkamat ei kestä, vaikka lapset olisikin vain puolituhoajia |O
Tai no, tommy kauko-ohjattava on kestävä, kestää jopa päälle astumisen mutta en tiedä kuinka onnellinen joku 7v olisi moisesta.. tai ei sitä tiedä, sitä ohjataan ratilla. mut siinä on hemmetin kova ääni :kieh:

Mää en ymmärrä miks vouhotetaan jos lelutavara menee rikki. En ylipäätään ymmärrä miksi lapsille tehdään nykyään niin rikkuvia hong kong leluja jotka menee pienestä väännöstä heti hajalle. Nykyajan lapsilla on niin paljon leluja, ettei ne edes välitä vaikka joku leluauto rikkuu. Saahan sitä taas sitten uuden entistä hienomman hetken päästä.. (siispä ei leluja niin paljoa lapsille) Itse näen sen sillain, että lelu on lapsen ja jos rikkuu neuvoista huolimatta, se on lapsen harmitus. Itse varmaan menisin lelun vierelle ja harmittelisin ääneen " voi voi nyt se rikkui. Onpa harmillista, lelu on pilalla. EI voi enää leikkiä sillä jne." kunnes se harmitus tarttuu lapseenkin ja tajuaa kuinka harmittava juttu lelunrikkominen olikaan. Sitä kautta varmaan oppii ettei niitä kannata rikkoa. Suuttuminen saa aikaan lapselle vaan sellaisen olotilan, että varmaan tekee niin ku huudetaan.

Itse muistan omaa nuoruutta, ettei silloin niin leluja ollut. Oli muutama pehmolelu, muutama barbi jne. EI ollut juuri tuollaisia sähköisiä vempeleitä. Ja siis ikää ei ole mulla silti paljoa. Muistan myös kun leikkasin jonkun barbin hiukset ja taisin leikata kädenkin, eikä äiti siitä suuttunut. Itseäni harmitti vaan ku barbin hiukset ei ikinä kasvanutkaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:
Kannattaisko tollaiset lelut antaa sitten vaan vanhempien valvonnassa leikittäviksi?
Noh, ilman lupaa ottivat sillä aikaa kun aamiaista valmistin. Ei nuo kieltoja ja rajoituksia juuri usko, vaikka kaikkensa tekis.

Pää punaisena karjuin heille sen jälkeen, että on se kumma kun ette kunnioita ja arvosta vanhempianne ettekä mitään tavaroitanne pätkän vertaa. Ja toiset vaan tuijottavat ylimielinen ilme naamalla, eivätkä edes ymmärrä hävetä... |O
kasvatuksessa on vikaa jos ILMAN LUPAA ottavat.

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:

kasvatuksessa on vikaa jos ILMAN LUPAA ottavat.
Ööööö... Mites mun pitäs näitä kasvattaa? Olisitko ystävällinen ja kertoisit. Jäähyt, takavarikot, puhuttelut, pelikiellot tms, kotiarestit EI TOIMI. Puhe ei mene perille tai siitä ei siis välitetä, eikä huudostakaan. Joten voisitko SINÄ kertoa miten toimia.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuosta täystuho sanasta tuli mieleen, että annat rellestää mielensä mukaan, ja ihaillen katsot tuhoja. Voi meidän kultapoikia/(tyttöjä?)-( yleensä poikia ihaillaan kun hajottavat paikat, pistävät, mökin matalaksi) kun ovat niin aikaansaavia!

tuli mieleen, että täystuhoilta puuuttuu tyystin kuri. Ja toisten kunnioitus. Ja tavaroiden. Ja tulee mieleen siitäkin, että nurkissa paljon kauko-ohjattavia, jotka hajotettu.

Ja tuosta adhd:sta saa jokaisella ollla oma mielipide. MUistelen vain, että aika moni opettajakin on sitä mieltä, että osa on kyllä kasvatuksen tulos.
:heart: Ihanaa! Minullakin on oma kiusakkeeni, joka osaa tulkita tekstistäni asioita, joita ei siinä ole... "paljon kauko-ohjattavia, jotka on hajoitettu..." =)

Mutta siinä olet kyllä oikeassa, että adhd-tyyppistä käytöstä/oireilua voi olla lapsilla myös kasvatuksesta johtuen. Mutta adhd-diagnoosia ei niillä kriteereillä saa, neurologinen tila on ihan oma asiansa. Onnettomuusalttius ei ole sama, kuin tahallinen tuhonteko, tosin lopputulos on useasti sama. =)
Jaahas, mutta kun noista sun neurologisista tiloista ei ole pienintäkään todistetta.
Kukaan ei tiedä, kumpi on ensin, muna vai kana?
aiheuttaako huono käytös aivoissa pienen eron sähkökäyrällä, siis se kokemus ja riehuminen.
Ainakin on todistettu, että aivot muuttuvat sitä mukaa mitä ihminen tekee. Jos soitat pianoa paljon, sinun hermoradat vahvistuvat niiltä osin, mitkä on tekemisissä pianon soiton kanssa.
Jos riehut ja möykkäät ja hajotat kämppää päivän, tottakai sun aivot muuttuvat erilaisiksi, eri radat vahvistuvat, eri osat vahvistuvat kuin sillä, joka tekee jotain muuta, esimerkiksi kunnioittaa muita ihmisiä ja heidän tavaroita. Kunnioittaa opettajaa, eikä huuda luokassa. Vaan kuuntelee.
Monessa yhteydessä on tullut ilmi, että sun mukuloilla ei ole mitään kuria

Jos lapsi ottaa tavaroita LUVATTA, silloin se on kuin varastaisi. Näin on meidän lapsille opetetu. oppi on mennyt perille. ( koksee leluja ja tavaroita, eihän päiväkodeissa j koulissakan MITÄÄN oteta ilman lupaa vaikka ope tai tarhan täti ei olis paikalla. varsinkin jos kyse on jostakin arvokkaammasta) Ei kaverinkaan leluaedes pihalla otetta ILMAn lupaa ja leikitä sillä. Luvankin jos kysyy ja lelu menee rikki niin silloin ITSE korvaa sen .
Meilä ei osteta rikki menneiden tilalle uusia, roskiin menee, lapsi sa jopa itse viedä sen.
Ikärajoja kannattaa noudattaa, piiloon vaan lelut jotka helposti rikkoontuvat ja leikki sallitaan vanhempien valvonnassa.

Jos lapsi ottaa tavaroita LUVATTA, silloin se on kuin varastaisi. Näin on meidän lapsille opetetu. oppi on mennyt perille. ( koksee leluja ja tavaroita, eihän päiväkodeissa j koulissakan MITÄÄN oteta ilman lupaa vaikka ope tai tarhan täti ei olis paikalla. varsinkin jos kyse on jostakin arvokkaammasta) Ei kaverinkaan leluaedes pihalla otetta ILMAn lupaa ja leikitä sillä. Luvankin jos kysyy ja lelu menee rikki niin silloin ITSE korvaa sen .
Meilä ei osteta rikki menneiden tilalle uusia, roskiin menee, lapsi sa jopa itse viedä sen.
Ikärajoja kannattaa noudattaa, piiloon vaan lelut jotka helposti rikkoontuvat ja leikki sallitaan vanhempien valvonnassa.
No mutta ei mene perille!!!! Millä saat nuo YMMÄRTÄMÄÄN tuon kaiken. Luuletko, että meillä ei ole käyty näitä asioita satoja kertoja läpi. Moni ulkopuolinenkin on sanonut, että harvinaisen voimakastahtoisia lapsia, kun eivät suostu uskomaan.

Jos lapsi ottaa tavaroita LUVATTA, silloin se on kuin varastaisi. Näin on meidän lapsille opetetu. oppi on mennyt perille. ( koksee leluja ja tavaroita,
Pitääkö lasten kysyä lupa kaikilla leluilla leikkimiseen ja tavaroiden koskemiseen vai vain tiettyjen?
Saako omassa huoneessa olevilla tavaroilla leikkiä ilman sinun lupaa?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Tuosta täystuho sanasta tuli mieleen, että annat rellestää mielensä mukaan, ja ihaillen katsot tuhoja. Voi meidän kultapoikia/(tyttöjä?)-( yleensä poikia ihaillaan kun hajottavat paikat, pistävät, mökin matalaksi) kun ovat niin aikaansaavia!

tuli mieleen, että täystuhoilta puuuttuu tyystin kuri. Ja toisten kunnioitus. Ja tavaroiden. Ja tulee mieleen siitäkin, että nurkissa paljon kauko-ohjattavia, jotka hajotettu.

Ja tuosta adhd:sta saa jokaisella ollla oma mielipide. MUistelen vain, että aika moni opettajakin on sitä mieltä, että osa on kyllä kasvatuksen tulos.
:heart: Ihanaa! Minullakin on oma kiusakkeeni, joka osaa tulkita tekstistäni asioita, joita ei siinä ole... "paljon kauko-ohjattavia, jotka on hajoitettu..." =)

Mutta siinä olet kyllä oikeassa, että adhd-tyyppistä käytöstä/oireilua voi olla lapsilla myös kasvatuksesta johtuen. Mutta adhd-diagnoosia ei niillä kriteereillä saa, neurologinen tila on ihan oma asiansa. Onnettomuusalttius ei ole sama, kuin tahallinen tuhonteko, tosin lopputulos on useasti sama. =)
Jaahas, mutta kun noista sun neurologisista tiloista ei ole pienintäkään todistetta.
Kukaan ei tiedä, kumpi on ensin, muna vai kana?
aiheuttaako huono käytös aivoissa pienen eron sähkökäyrällä, siis se kokemus ja riehuminen.
Ainakin on todistettu, että aivot muuttuvat sitä mukaa mitä ihminen tekee. Jos soitat pianoa paljon, sinun hermoradat vahvistuvat niiltä osin, mitkä on tekemisissä pianon soiton kanssa.
Jos riehut ja möykkäät ja hajotat kämppää päivän, tottakai sun aivot muuttuvat erilaisiksi, eri radat vahvistuvat, eri osat vahvistuvat kuin sillä, joka tekee jotain muuta, esimerkiksi kunnioittaa muita ihmisiä ja heidän tavaroita. Kunnioittaa opettajaa, eikä huuda luokassa. Vaan kuuntelee.
Monessa yhteydessä on tullut ilmi, että sun mukuloilla ei ole mitään kuria
Niin, että se on niin, että ennenkin on osattu käyttäytyä, osataan nytkin, jos on kasvattajala siihen halua.
Mutta jos "kasvattaja" räkättää silmät kyynelissä, kun on niin hauskaa, kun kämppä on paskana, kun meillä on niin temperamenttiset ja ehtiväiset mukulat, jotka saa hakata muita ja hajotaa muidenkin kämpän, niin tottakai sieltää adhd diagnoosi mätkähtää, ja ehkä (kaikilla ei näy mitään) jopa EEG:stä löytyy pieni ero ja tottakak, koska ihminen on sitä mitä hän syö, ihminen on sitä mitä hän tekee.

Jos sinun lapset käyttäytyvät huonosti, se johtuu kasvatuksesta ja tarkemmin sanoen sen puutteesta.

No mutta ei mene perille!!!! Millä saat nuo YMMÄRTÄMÄÄN tuon kaiken. Luuletko, että meillä ei ole käyty näitä asioita satoja kertoja läpi. Moni ulkopuolinenkin on sanonut, että harvinaisen voimakastahtoisia lapsia, kun eivät suostu uskomaan.
Tämä kasvatus pitää aloittaa jo 1- vuotiaasta.
Se auttaa eniten, kun EI OIKEASTI anneta leikkiä sillä lelulla. Vaikka olis kummin ostama nii pilon vaanja vanhemman valvonnassa. Eikä uutta tilalle.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja silmukka80:
Jos lapsi ottaa tavaroita LUVATTA, silloin se on kuin varastaisi. Näin on meidän lapsille opetetu. oppi on mennyt perille. ( koksee leluja ja tavaroita,
Pitääkö lasten kysyä lupa kaikilla leluilla leikkimiseen ja tavaroiden koskemiseen vai vain tiettyjen?
vArmaan he saa oman huoneen tavaroilla leikkiä, ja ne, joista on erikseen kielletty, on kielletty. Luulen näin, vai mitä hellalettas?

saa, mutta kyse oli siis siitä että LAPSET OLI LUVATTA ottaneet piilossa olevan lelun joka oli jäähyllä.
Se on väärin.

Täällä myös täystuhojen äiti :wave: Meillä on jo kummit ja mummitkin tajunneet 12 vuoden aikana, ettei mikään kestä. Mä oon itsekin jo luovuttanut, eikä mulle lelut muutenkaan ole niin tärkeitä, että ehtisin/jaksaisisin alkaa niitä vartioimaan.

saa,
Joo ymmärsin, halusin vain tarkentaa teidän perheen käytäntöä =)

Se auttaa eniten, kun EI OIKEASTI anneta leikkiä sillä lelulla. Vaikka olis kummin ostama nii pilon vaanja vanhemman valvonnassa. Eikä uutta tilalle.
No luuletko, että tää kasvattaminen olis meillä sellainen vasta keksitty juttu? Kylläpä vaan on pienestä saakka pyritty opastamaan oikeita tapoja toimia, laitettu korjaamaan leluja lattioilta jne. Ja leluja on ollut piilossa, jopa yläkomeroissa ja vintissä saakka. Mutta niinpä vaan ovat ne sieltäkin saaneet ongittua, huomaamatta ja ilman lupaa. Katsos mulla ei ole silmiä selässä. Ja jossain välissä täytyy esim. laittaa ruokaa ja ripustaa pyykkiä. Ja ei, eivät ole olleet em. puuhissa auttamassa silloin kun niitä teen. Olis katsopa pitäny köyttää paikoilleen kiinni, että oisivat siinä likellä kestäneet

:whistle:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
:attn: näin on siis todistettu, että adhd johtuu kasvatuksesta! Hienoa! Menkääpä nyt ja kirjoittakaa aiheesta tieteellinen artikkeli, niin lääkäritkin saa tiedon tästä asiasta.
Kuule, kyllä he tietävät miten asia on. Mutta miksi lypsävää lehmää kukaan tappaisi?

Samasta syystä muka lihavuus on geeneissä, samasta syystä kaikilla on masennus, johon tarvitaan lääkitys jne. Ihmienn ei saa olla surullinen koskaan tai koskaan ei saa enää pysyä peiton alla ja itkeä surua pois, Aina on jaksettava lääkkeiden voimalla.

Lääkärit elävät sillä, että ihmisillä on "sairauksia", samoin kuin lääketehtaat. Samoin kuin aseteollisuus sillä, että jostakin kehitysmaasta pyydystetään "terroristeja", joilla kepit aseena.

No luuletko, että tää kasvattaminen olis meillä sellainen vasta keksitty juttu? Kylläpä vaan on pienestä saakka pyritty opastamaan oikeita tapoja toimia, laitettu korjaamaan leluja lattioilta jne. Ja leluja on ollut piilossa, jopa yläkomeroissa ja vintissä saakka. Mutta niinpä vaan ovat ne sieltäkin saaneet ongittua, huomaamatta ja ilman lupaa. Katsos mulla ei ole silmiä selässä. Ja jossain välissä täytyy esim. laittaa ruokaa ja ripustaa pyykkiä. Ja ei, eivät ole olleet em. puuhissa auttamassa silloin kun niitä teen. Olis katsopa pitäny köyttää paikoilleen kiinni, että oisivat siinä likellä kestäneet

:whistle:
vaikka meilä ei tietokonella saa pelatakoska vaan, jopa teinit antaa olla ne siinä eikä pelaa yötä myöten. jos piilotat uhmatan lisää. voihan se jähyllä oleva lelu tai tavara olla näkyvillä.

Yhteistyössä