Ei jumaliste noita penskoja...

vieras
Se, että joku häiritsee toisia tunnilla, johtuu siitä, että hän saa niin tehdä. Jos hänelle sanottaisiin suoraan, että niin ei tehdä, ja hän poistuu heti ja vanhemmille kerrottaisiin, että se on sitten järjestettävä koulutus itse, niin kyllä äkkiä loppuisi adhd:t. Ja vanhempien ylpeys kun lapsi "kyseenalaistaa" ja on "temperamenttinen" "täystuho"

Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
:attn: näin on siis todistettu, että adhd johtuu kasvatuksesta! Hienoa! Menkääpä nyt ja kirjoittakaa aiheesta tieteellinen artikkeli, niin lääkäritkin saa tiedon tästä asiasta.
Joo, huomasit hyvän pointin. Nyt nää jotka asiat niin tietää niin menkäähän puhumaan myös tutkijoille tästä asiasta niin hekin monien vuosien tutkimustulosten valossa huomaavat "totuuden"!! B)

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:
Jos lapsi ottaa tavaroita LUVATTA, silloin se on kuin varastaisi. Näin on meidän lapsille opetetu. oppi on mennyt perille. ( koksee leluja ja tavaroita, eihän päiväkodeissa j koulissakan MITÄÄN oteta ilman lupaa vaikka ope tai tarhan täti ei olis paikalla. varsinkin jos kyse on jostakin arvokkaammasta) Ei kaverinkaan leluaedes pihalla otetta ILMAn lupaa ja leikitä sillä. Luvankin jos kysyy ja lelu menee rikki niin silloin ITSE korvaa sen .
Meilä ei osteta rikki menneiden tilalle uusia, roskiin menee, lapsi sa jopa itse viedä sen.
Ikärajoja kannattaa noudattaa, piiloon vaan lelut jotka helposti rikkoontuvat ja leikki sallitaan vanhempien valvonnassa.
No mutta ei mene perille!!!! Millä saat nuo YMMÄRTÄMÄÄN tuon kaiken. Luuletko, että meillä ei ole käyty näitä asioita satoja kertoja läpi. Moni ulkopuolinenkin on sanonut, että harvinaisen voimakastahtoisia lapsia, kun eivät suostu uskomaan.
Tämä kasvatus pitää aloittaa jo 1- vuotiaasta.
Se auttaa eniten, kun EI OIKEASTI anneta leikkiä sillä lelulla. Vaikka olis kummin ostama nii pilon vaanja vanhemman valvonnassa. Eikä uutta tilalle.
No luuletko, että tää kasvattaminen olis meillä sellainen vasta keksitty juttu? Kylläpä vaan on pienestä saakka pyritty opastamaan oikeita tapoja toimia, laitettu korjaamaan leluja lattioilta jne. Ja leluja on ollut piilossa, jopa yläkomeroissa ja vintissä saakka. Mutta niinpä vaan ovat ne sieltäkin saaneet ongittua, huomaamatta ja ilman lupaa. Katsos mulla ei ole silmiä selässä. Ja jossain välissä täytyy esim. laittaa ruokaa ja ripustaa pyykkiä. Ja ei, eivät ole olleet em. puuhissa auttamassa silloin kun niitä teen. Olis katsopa pitäny köyttää paikoilleen kiinni, että oisivat siinä likellä kestäneet

:whistle:
vaikka meilä ei tietokonella saa pelatakoska vaan, jopa teinit antaa olla ne siinä eikä pelaa yötä myöten. jos piilotat uhmatan lisää. voihan se jähyllä oleva lelu tai tavara olla näkyvillä.
No mutta miten sekään ongelman poistaa? Onhan tuo rikkonainen autokin vielä tuossa. Luuletko, että seuraavallakaan kerralla muistaa yhtään mitään enempää? No ei, voin vaikka vannoa sen käsi Raamatulla. Kerro nyt se niksi, MILLÄ SAAN NUO USKOMAAN NOITA SÄÄNTÖJÄ/KIELTOJA TMS. Siihen et ole vielä vastannut.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Icepiparkakku:
:attn: näin on siis todistettu, että adhd johtuu kasvatuksesta! Hienoa! Menkääpä nyt ja kirjoittakaa aiheesta tieteellinen artikkeli, niin lääkäritkin saa tiedon tästä asiasta.
Joo, huomasit hyvän pointin. Nyt nää jotka asiat niin tietää niin menkäähän puhumaan myös tutkijoille tästä asiasta niin hekin monien vuosien tutkimustulosten valossa huomaavat "totuuden"!! B)
Ei kun heidän leipä on siitä kiinni, ei he halua kuin lisää vaan erilaisia diagnooseja ihmisille. Lääketeollisuus ja terveydenhoito lihoo vaan lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei kun heidän leipä on siitä kiinni, ei he halua kuin lisää vaan erilaisia diagnooseja ihmisille. Lääketeollisuus ja terveydenhoito lihoo vaan lisää.
Paranoiaa ilmassa...?

vieras
Paranoiaa ilmassa...?
Joo, mitä sillä on väliä, vaikka joka toinen suomalainen syö kohta jotain masennuslääkettä, tai rauhoituslääkettä. Eihän tässä ole ihmisten manipuloimisesta kyse. Lisää vaan lääkkeitä, kohta hengittäminenkin on sairaus. PItää osata hengittää oikein. Siihen saa kohta lääkityksen.

Kuule, kyllä he tietävät miten asia on. Mutta miksi lypsävää lehmää kukaan tappaisi?

Samasta syystä muka lihavuus on geeneissä, samasta syystä kaikilla on masennus, johon tarvitaan lääkitys jne. Ihmienn ei saa olla surullinen koskaan tai koskaan ei saa enää pysyä peiton alla ja itkeä surua pois, Aina on jaksettava lääkkeiden voimalla.

Lääkärit elävät sillä, että ihmisillä on "sairauksia", samoin kuin lääketehtaat. Samoin kuin aseteollisuus sillä, että jostakin kehitysmaasta pyydystetään "terroristeja", joilla kepit aseena.

ADHD jatkuu myös aikuisena. On vaikeaa seurata jopa mielenkiintoista asiaa, vaikka haluaisi kuinka. On vaikeaa istua paikoillaan, vaikkei millään kehtaisi lähtee mihinkään jne. Itse tiedän pari aikuista joilla on ADHD ja joo kyllä, eron huomaa tavalliseen vilkkaaseen ihmiseen helposti. Toki on niin, että adhd sairaus luokitellaan turhan helposti vilkkaalle lapselle, ja tällaiset väärin diagnosoidut lapset vääristävät tätä oikeaa sairautta -muka sairaudeksi.

Masennus usein syntyy hormoonallisesta toiminnasta. Ihminen ei itse pysty omaa hormonaalista toimintaansa muuttamaan.

Tää kyllä menee kovin ohi aiheen, mutta ei kannata huonon kasvatuksen syyksi laittaa kaikkea. Ehkä jos se adhd lapsi kolahtaa omaan 3:teen lapseen huomaa, ettei aina kaikki ole niin kasvatuksesta kiinni..

voi ei
Ihan oksettaa lukea noita hellanlettas ja vieraan kommentteja...mikähän itseään täynnä oleva fanaatikko siellä kirjoittelee? :) Annat naurettavan kuvan kasvatuksesta ja ylimielisen kuvan itsestäsi suhteessa muiden lasten kasvattajiin...Hohhoijaa taas!!

He saavat leipänsä myös tupakoitsijoiden keuhkojen korjauksesta, vaikkakin se on ihan ihmisen oma moka kun tupakoitsee tjms. Eli ei niiden leipä siitä kiinni ole, leimataanko joku sairaudeksi vai itse aiheutetuksi. Joten se siitä.

, MILLÄ SAAN NUO USKOMAAN NOITA SÄÄNTÖJÄ/KIELTOJA TMS.
Jätät kaikki kotityöt ja menot ja vain vahdit silmä kovana lapsia, jotka ovat koko ajan samassa huoneessa kuin sinä. Teette kaiken yhdessä. ja puutut jokaiseen käytösvirheeseen. Leluille hankit kassakaapin.

Muuta konstia en keksi, mutta en itse elä tuon vinkin mukaan enkä suosittele sitä teidän perheellekään.

Äiti on kertonut, että rikoin pienenä paljon leluja. Itse en sitä muista, mutta harmittaa näin jälkikäteen että äiti on antanut niin tehdä. Toisaalta asuimme aina asunnoissa, joissa piti olla hiljaa ettei häirinnyt muuta talon väkeä. Meiltä olisi varmaan kuulunut vielä hirveämpi meteli, jos äiti olisi alkanut meille "koirakoulua pitämään". ( Minun lastenkasvatustyyliäni hän kutsuu koirakouluksi, vaikka olen aika lepsu kasvattaja )

Enää en riko leluja ja minua harmittaa vietävästi, jos lapset rikkovat jotain. En pidä edes siitä, että kaukosäädin on television katsojan kädessä. "LAITA SE PÖYDÄLLE ÄLÄKÄ NÄPLÄÄ SITÄ KOKO AJAN "

*sori, en osannut minäkään antaa neuvoja*

p.s haaveilen sohvasta, jossa olisi lukittavat 5-piste turvavyöt. Laittaisin lapset siihen kerran päivässä ja saisin tehdä jonkun homman rauhassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
, MILLÄ SAAN NUO USKOMAAN NOITA SÄÄNTÖJÄ/KIELTOJA TMS.
Jätät kaikki kotityöt ja menot ja vain vahdit silmä kovana lapsia, jotka ovat koko ajan samassa huoneessa kuin sinä. Teette kaiken yhdessä. ja puutut jokaiseen käytösvirheeseen. Leluille hankit kassakaapin.
En jotenkin pidä järkevänä olla koko aika vieressä vahtaamassa. Eihän "oikeassa maailmassakaan" kukaan ole. Ja sielläkin pitää osata toimia ja olla sääntöjen ja rajojen puitteissa. Siksi pitäs oppia uskomaan, että kun sanotaan asian olevan näin, se myös on näin.
:ashamed:

En jotenkin pidä järkevänä olla koko aika vieressä vahtaamassa. Eihän "oikeassa maailmassakaan" kukaan ole. Ja sielläkin pitää osata toimia ja olla sääntöjen ja rajojen puitteissa. Siksi pitäs oppia uskomaan, että kun sanotaan asian olevan näin, se myös on näin.
:ashamed:
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Odottelen minäkin täällä kasvatusohjeita. Meillä ei tällä hetkellä ole ongelmana rikkominen vaan tavaroiden levittely. Kun hommailen yhdessä huoneessa paikkoja siistiksi, lapset leikkivät toisessa paikassa ja kas kummaa, kukaan ei halua siivota jälkiään.

vieras
Lelujen rikkomista voisi kenties kanavoida luovilla tavoilla. Hankkikaa pihaan kasa puuta tai läjä romurautaa tms., jonka parissa lapset saavat puuhastella. Tai antakaa lapsille hajotettavaksi esim. vanha patteriradio. Tai antakaa lapsille vanhoja vaatteita tai isoja tilkkuja, joita saavat leikellä - talo joutuu kyllä sekasotkuun, mutta viis siitä, lapsilla on ainakin hauskaa. Lapset saavat leikin aikaan jopa purkillisella erilaisia, vanhoja nappeja! Luulen, että osan nykyajan tavaroiden rikkomisesta voisi kanavoida omien "lelujen" rakenteluun.

Ja mitä voi tehdä rikkonaisille autoille? Äiti ottaa tarvittavat työkalut käteen ja alkaa korjata autoa tai autoja ja osoittaa lapselle, miten paljon korjaaminen vie aikaa. Lapsi seisoo sitten siinä vieressä ja odottaa, että milloin saa autonsa, tai sitten ei saa lainkaan, jos on oikein rikki.

Tyyris Tyllerö:

Sun pitää olla mustavalkoinen vaan jossain tietyissä asioissa. Jos varastavat jotain tuollain, pidä puhuttelu ja sen jälkeen anna lapsen itse kertoo mitä teki huonosti ja miten olisi pitänyt käyttäytyä. Laita aina seuraamus pahoista teoista. Lapsi joutuu pyytämään anteeksi varastamista. Ja jos ei pyydä, siinä ollaan niin kauan, että pyytää. Kesti se sitten 10min tai sen 8h. Lapsen pitää tajuta, että olet aina kestävämpi tuollaisissa "kumpi luovuttaa tilanteissa". Ja tuon saat sillä, ettet ikinä ikinä luovuta.

Ja joo kyllä kannattaa vahdata lapsia. Vahtaa kunnes he oppivat tottelemaan. Kyllä ne "oikeassa maailmassakin" varastamisesta laitetaan selliin ja tarkkailtavaksi.

Paras olisi jos pystyisi itse pitämään kiukkunsa. Kovin itsepäisille ja tempperamenttisille lapsille jos huutaa, ei saa kuin kiukkua ja huutoa takaisin. Siispä lempeä ääni, mutta jämäkkä. Tiedän, että tää voi kuulostaa hyvin vaikealle, ärsyttävälle ja mahdottomalle neuvolle. Totuus on kuitenkin se, että jos saat sen auktoriteetin lapsiisi, millainen lapsiin kuuluisi olla, lapselle ei periaatteessa tarvitse huutaa. (toki ihmisiä me kaikki ollaan)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Odottelen minäkin täällä kasvatusohjeita. Meillä ei tällä hetkellä ole ongelmana rikkominen vaan tavaroiden levittely. Kun hommailen yhdessä huoneessa paikkoja siistiksi, lapset leikkivät toisessa paikassa ja kas kummaa, kukaan ei halua siivota jälkiään.
Entä jos lapsilla olisi yksi paikka, missä saavat sotkea? Tai mikä siivottaisiin vain kerran päivässä tai kerran viikossa? Intoilemmeko me nykyajan ihmiset liikaa siisteyden ja järjestyksen kanssa, kenties lasten luovuuden ja toimeliaisuuden kustannuksella?

Ja kyllä, tottakai on hyvä opettaa lapset siivoamaan jälkensä.

hei
Se on tätä äitiyden ihanuutta,jota kaiholla sit muistellaan kun lapset on isoja!! :) Kuuluu ihan lasten ikään kokeilla rajojaan ja äidin hermoja. Leluja on lapset räplänneet kautta aikojen, tuskin se mikään uusi ilmiö on, eikä lapsesi ole sen kummempia riiviöitä. Ja ap, kun sun kiukku menee ohi niin relaat vähän ja rauhassa juttelet niiden kullan nuppujesi kanssa. Sitä paitsi, uuden maun oppimiseen menee noin 22 kertaa eli eiköhän noi mukulat opi myös olemaan rikkomatta tavaroitaan, ajan kanssa. :)

Entä jos lapsilla olisi yksi paikka, missä saavat sotkea? Tai mikä siivottaisiin vain kerran päivässä tai kerran viikossa? Intoilemmeko me nykyajan ihmiset liikaa siisteyden ja järjestyksen kanssa, kenties lasten luovuuden ja toimeliaisuuden kustannuksella?

Ja kyllä, tottakai on hyvä opettaa lapset siivoamaan jälkensä.
Olisihan tuo hyvä, leikki vaan tuppaa rönsyilemään luovasti ja lattiat on joskus pakko putsata. Barbeilla on koti yhdessä paikassa, mutta sitten he menevät huvipuistoon tai mummolaan tai.... ja kas kummaa, kaikissa alakerran huoneissa on pikkutavaraa. Lisäksi koira saattaa syödä leluja, pieniä varsinkin.

Ken on meillä käynyt, tietää, että minun kannattaisi intoilla enemmän siivouksen ja järjestyksen kanssa. :ashamed:

Tyyris Tyllerö:

Sun pitää olla mustavalkoinen vaan jossain tietyissä asioissa. Jos varastavat jotain tuollain, pidä puhuttelu ja sen jälkeen anna lapsen itse kertoo mitä teki huonosti ja miten olisi pitänyt käyttäytyä. Laita aina seuraamus pahoista teoista. Lapsi joutuu pyytämään anteeksi varastamista. Ja jos ei pyydä, siinä ollaan niin kauan, että pyytää. Kesti se sitten 10min tai sen 8h. Lapsen pitää tajuta, että olet aina kestävämpi tuollaisissa "kumpi luovuttaa tilanteissa". Ja tuon saat sillä, ettet ikinä ikinä luovuta.

Ja joo kyllä kannattaa vahdata lapsia. Vahtaa kunnes he oppivat tottelemaan. Kyllä ne "oikeassa maailmassakin" varastamisesta laitetaan selliin ja tarkkailtavaksi.

Paras olisi jos pystyisi itse pitämään kiukkunsa. Kovin itsepäisille ja tempperamenttisille lapsille jos huutaa, ei saa kuin kiukkua ja huutoa takaisin. Siispä lempeä ääni, mutta jämäkkä. Tiedän, että tää voi kuulostaa hyvin vaikealle, ärsyttävälle ja mahdottomalle neuvolle. Totuus on kuitenkin se, että jos saat sen auktoriteetin lapsiisi, millainen lapsiin kuuluisi olla, lapselle ei periaatteessa tarvitse huutaa. (toki ihmisiä me kaikki ollaan)
Kyllä lapset pyytää anteeksi, mutta mitäpä silläkään on loppupeleissä väliä, kun eivät kumminkaan opi mitään eivätkä tosiaan OIKEESTI häpeä ja kadu tekojaan. Ihan kuin heille sana anteeksi olisi vain pikainen ulospääsy tilanteesta. Ja meillä kun selitystä tivaa, saa vastaukseksi "emmä tiiä miks tein niin" tai "se oli vahinko".

Tuo oman kiukun pidättely on mulle sula mahdottomuus. Vaikka kuinka yritän. Ei auta laskea sataan, kun räjähdän jo vitosen kohdalla... vaikka kuinka yritän. Mussa ei ole tippaakaan Äiti Lempeää, ei vaan ole, vaikka kuinka haluaisin olla ikinä suuttumaton lehmänhermoinen äiti.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Se on tätä äitiyden ihanuutta,jota kaiholla sit muistellaan kun lapset on isoja!! :) Kuuluu ihan lasten ikään kokeilla rajojaan ja äidin hermoja. Leluja on lapset räplänneet kautta aikojen, tuskin se mikään uusi ilmiö on, eikä lapsesi ole sen kummempia riiviöitä. Ja ap, kun sun kiukku menee ohi niin relaat vähän ja rauhassa juttelet niiden kullan nuppujesi kanssa. Sitä paitsi, uuden maun oppimiseen menee noin 22 kertaa eli eiköhän noi mukulat opi myös olemaan rikkomatta tavaroitaan, ajan kanssa. :)
En todellakaan usko näin olevan.... HUH.

vieras
Jos lapsi ottaa tavaroita LUVATTA, silloin se on kuin varastaisi. Näin on meidän lapsille opetetu. oppi on mennyt perille. ( koksee leluja ja tavaroita, eihän päiväkodeissa j koulissakan MITÄÄN oteta ilman lupaa vaikka ope tai tarhan täti ei olis paikalla. varsinkin jos kyse on jostakin arvokkaammasta) Ei kaverinkaan leluaedes pihalla otetta ILMAn lupaa ja leikitä sillä. Luvankin jos kysyy ja lelu menee rikki niin silloin ITSE korvaa sen .
Meilä ei osteta rikki menneiden tilalle uusia, roskiin menee, lapsi sa jopa itse viedä sen.
Ikärajoja kannattaa noudattaa, piiloon vaan lelut jotka helposti rikkoontuvat ja leikki sallitaan vanhempien valvonnassa.
tämä eihän tuo hella mikä lie voi olla tosissaan?

Yhteistyössä