Ei jaksa tätä

  • Viestiketjun aloittaja pahaa oloa...
  • Ensimmäinen viesti
pahaa oloa...
Moikkelis,

kärsin siis pahasta olosta, ympäri vuorokauden. Tuntuu ettei mikään pysy sisällä, kaikesta mitä syön tulee paha olo ja väsyttää. Viikkoja kasassa vasta 6 ja ennestään tiedän että pahimmassa tapauksessa oksennan aina viikoille 16-17 saakka.

Kertokaa te kanssasisaret miten olette pärjänneet?
Mikä helpottaa teillä?
Olen valmis kokeilemaan vaikka päällään seisomista jos se vain oloa helpottaisi.
Vielä kun pitää jaksaa näitä kahta muuta paimentaa oksentelun lomassa, meinaa tytöilläkin mennä hermot äidin kanssa.
Äiti vain makaa olohuoneen lattialla ja yrittää leikkiä ponilla yökkäilyn lomassa.

Sanoin tänään miehelleni, että jos hän vielä lapsia haluaa, niin niiden on parempi olla jo sitten lapsenlapsia...


Janna
 
*%?^?/%¤#%
Vie lapset hoitoon ja lepää. Varmaan miehesikin voi auttaa lasten hoidossa että saat levätä. Onhan vauvan odottaminen teidän yhteinen projekti.
Itselläni auttoi raikkaiden mehujen juominen ja hedelmät ja kasvikset, mutta kannattaa kokeilla ihan mitä vaan mikä maistuu, myös jotain suolaista. Toivon mukaan sinulla helpottaa parin viikon päästä. Jos oksentamisesta tulee aivan mahdotonta, nin käy mittauttamassa nestearvot, ettet ihan kuihdu kasaan...
 
yökkääjä
Mulla oli myös tosi rankkaa pahoinvointia.Opettelin hallitsemaan sitä ja onnistuin aika hyvin.Aamulla ennen kun nousin sängystä hörppäsin vettä tai mehua ja nousin tosi hitaasti ylös.Heti puuro kiehumaan ja puuron kanssa söin puoli jäisiä mansikoita ja otin pienen leipäpalan suolamakkaralla tms. ja mehua.Siitä sitten päivän mittaan vähintään kahden tunnin välein hedelmiä,mehujää puikkoja,leipäpalaa,juureksia,mehua,jugurttia.Eli syö kokoajan mutta vähän kerralla.
 
mimmuli
Mulla oli etovaa oloa reilun kuukauden ajan ja ainut, joka auttoi oli väkevä salmiakki suuhun sulamaan aina kun alkoi etova olo iskeä. Itse en voinut juoda kraanavettä olleekaan tuona aikana ja ainut kerta kun oksensin, oli aamulla vesilasin jälkeen. Salmiakkia ei suositella syötvän suuria määriä, mutta lääkärikin sanoi, että jos se pitää pahan olon poissa, niin muutaman päivässä voi syödä.
 
voi ei...
itselläkin oli kamalaa oksentelua kuuakusikaupalla.
aina tuli joku rv virstapylväs ja toivoi että joko loppuis? ja ei... ei siihen mikään auttanut.
että en joutuis tiputukseen yritin syödä mitä ikinä sain sisälle. en pystyny juomaan kanssa vettä lainkaan. yritin saada nesteet hedelmistä. hedelmät jääkaappiin kylmettymään ja sitten sieltä melonia ja muuta. mun ohje oksentelevalle on, että syö sellasta mikä on helppo oksentaa, ei sitten tunnu niin pahalle. mäki yritin tota pieniä määriä lyhyin völiajoin, mutta oksu lensi silti... nyt voin vain huonosti, mutta oksenteleminen kurissa. mutta saattaa alkaa uudelleen.

tiedän miten hirveetä sulla just nyt varmasti on ja todella iso sympatiahali!!!! voimia!!!!
 
malla
Sympatioita Jannalle!

Minä kärsin pahoinvoinnista koko raskausajan ja siitä jäi kieltämättä melkoiset traumat. Kovasti haluaisin toista lasta, mutta en ymmärrä miten tämän ensimmäisen hoito järjestyy, jos kaadun taas 9 kuukaudeksi sängynpohjalle. Pitäisi kai laittaa tyttö päiväkotiin ja isä käytännössä olisi yksinhuoltaja. Saisi viedä ja hakea tytön, käydä kaupassa, tehdä kaikki kotityöt jne... Ei kuullostaa kauhean mukavalta millekkään osapuolelle :(

Minkäikäisiä sinulla on isommat? Oliko pahoinvointi samanlaista molemmissa aiemmissa raskauksissasi? Ihmiset aina lohduttelevat, että ei se uusi raskaus välttämättä ole yhtä kamala. Pakko siihen on kuitenkin varautua.

Hirveästi en osaa neuvoja antaa. Myös minulla salmiakki ja jatkuva kylmien mehujen juominen helpotti vähän.
 
Hobitti77
Hei Janna!

Minä kokeilin sitä vanhan kansan neuvoa, että söin leivän sängyssä. En siis kertakaikkiaan noussut lainkaan ylös, vaan tuotatin miehelläni leivän sänkyyn ja söin sen silmät vielä kiinni, just heränneenä. Tein leivän aina illalla valmiiksi jääkaappiin, ettei tarvinnut muuta kuin hakea se. Ja se auttoi. Se siis kertakaikkiaan auttoi. EI YHTÄÄN ASKELTA ennen kuin jotain oli kunnolla mahassa ja veren sokeri kohonnut. Mikään mehu aamulla ei mua auttanu - piti olla kiinteää. (miksiköhän kirjoitin menneisyydessä - teen sitä yhä!) Nyt on menossa 9+3 ja ajoittaista etomista on, mutta huomattavasti vähemmän. Tuon aamuleivän lisäksi syön heti kohta töihin päästyäni jotain pientä (omena, mandariini, jugurtti tms), ettei ehdi veren sokeri laskea. Ja tätä aina iltaan saakka. Iltapäivästä/illasta yleensä lipeän syömisten kans ja illalla tuleekin sitten paha olo.

Mutta testaa muutamana aamuna, oikeasti:) Mie voin pahoin 2,5 viikkoa 24h kunnes lopen kyllästyneenä ja uupuneena siihen tein yks ilta sen leivän valmiiksi... ja kappas - nyt olen töissä, hyväntuulinen, ei enää paha olo niin voimakas:)

Rutistus ja halaus - tsemppiä!
 
:-)
Mulla auttoi vähän samantapainen juttu kuin Hobitilla: heräsin aamuyöstä joskus neljän aikoihin syömään hedelmän, viilin, mehua tms. ja takaisin nukkumaan. Aamulla herätessä ei ollut yhtään niin huono olo kuin syömättä.
 
Novelli
Itse aloin syömään heti kättelyssä niitä Multitabsin 2+ raskausvitamiineja enkä ole oksentanut kun kerran vaikka viikko 12 on menossa. Ja silloinkin oksensin lähinnä stressistä kun piti lähteä neuvolaan. Mulla on neuvola kammo. Taidan olla outo.
Luin jostain että ne tabletit auttaa pahoinvointiin. Ei ne halpoja ole mutta kokeilemisen arvoisia. Ja terveellisiä :)
Sitten toinen on tämä kahden tunnin välein syöminen. Sämpylä, puuro tai banaani. Jo helpottaa. Huono-olo tulee heti jos unohtaa syödä.
 
millis
Mulla nyt toka raskaus menossa rv9 ja pahoivointia on aamupäivästä iltapäivään. Yökkäilyä ja oksentelua. Ruoka ei maistu. Eli samat on vaivat kuin aikaiseeminkin. Mulla auttoi ekassa raskaudessa kylmä cokis tai muu limu. Samaa kikkaa käytän nytkin. Eli ruokavalioni on lähinnä cokista ja hedelmiä-vähän leipää lisukkeeksi.
Mulla loppui pahoinvointi ekassa raskaudessa rv14 ja tuli takaisin lopussa. No siitä on jo viisi vuotta...
 

Yhteistyössä