ei huoli pulloa ei :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Januliittus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Alkuperäinen kirjoittaja JanuLiitus:
vaikee antaa korviketta ku ei huoli :snotty: ei se huoli edes tuttia.. outo vauva :D
mut ei millään raaskis herättää öisin ku nukkuu niin hyvin ja tuota muuten kokeilin yks yö niin ei se halunnu syödä kuin sen kerran

Liika uneliaisuus voi olla merkki siitä, että vauva ei välttämättä saa tarpeeksi ravintoa. Että herätä vaan syömään.

no meidän neiti kyl nukkuu liikaa.. menee illalla 9 aikaa nukkuu ja herää aikaisintaa 10 aikaa aamulla :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
miks sen pitäis syyä velliä?rintamaidolla pärjää puolivuotiaaksi asti...

lääkäri käski

Olipa omituinen lääkäri :o Miksi käski? Jos lapsi sun mielestä on rinnalla tyytyväinen niin jatka ihmeessä pelkkää imetystä, lapsihan on fiksu kun ei pulloa huoli, ymmärtää paremman päälle :) Ps. jos kasvukäyriin tulee notkahdus, niin se on normaalia 3-4kk täysimetetylle lapselle :wave: En lähtis yhden notkahduksen takia vellipulloa tarjoamaan.

En mä lähtis heti ekana kuitenkaan torjumaan lääkärin ehdotusta. Vaik lääkäreissäkin on vähä omiaan niinku meissä kaikissa mut kyllä sitä voi harkita.

Outoa on mielstäni se, että noin pienelle on ehdotettu korvikkeen ja tiheämmin syöttämisen sijasta velliä.

Ihan oikeasti JanuLiitus, tihennä niitä syöntikertoja.

Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
miks sen pitäis syyä velliä?rintamaidolla pärjää puolivuotiaaksi asti...

lääkäri käski

Olipa omituinen lääkäri :o Miksi käski? Jos lapsi sun mielestä on rinnalla tyytyväinen niin jatka ihmeessä pelkkää imetystä, lapsihan on fiksu kun ei pulloa huoli, ymmärtää paremman päälle :) Ps. jos kasvukäyriin tulee notkahdus, niin se on normaalia 3-4kk täysimetetylle lapselle :wave: En lähtis yhden notkahduksen takia vellipulloa tarjoamaan.

En mä lähtis heti ekana kuitenkaan torjumaan lääkärin ehdotusta. Vaik lääkäreissäkin on vähä omiaan niinku meissä kaikissa mut kyllä sitä voi harkita.

Harkita toki voi mutta lääkäri tuskin osaa tehdä päätelmiä samalla tavalla kuin äiti itse joka on lapsen kanssa hieman enemmän aikaa kuin lääkäri sen vartin ajan mitä tutkii lasta ja katsoo käyriä. Miksi antaa lapselle lisäruokaa jos toinen on tyytyväinen ja maitoa selvästi tulee?? Itsellä on vaan omakohtaista kokemusta että lääkäri käskee antaa lisäruokaa alle 3kuiselle käyrien takia, noh, eipä ollu siitä hyötyä, pieni on poika edelleen.

vaikee antaa korviketta ku ei huoli :snotty: ei se huoli edes tuttia.. outo vauva :D
mut ei millään raaskis herättää öisin ku nukkuu niin hyvin ja tuota muuten kokeilin yks yö niin ei se halunnu syödä kuin sen kerran

Liika uneliaisuus voi olla merkki siitä, että vauva ei välttämättä saa tarpeeksi ravintoa. Että herätä vaan syömään.

no meidän neiti kyl nukkuu liikaa.. menee illalla 9 aikaa nukkuu ja herää aikaisintaa 10 aikaa aamulla :snotty:

Se voi olla oikeasti merkki siitä, että hän ei saa tarpeeksi ravintoa. Tihennä syöntikertoja, jooko? Ihan oikeasti. Pidä päivällä maksimissaan se 3 tuntia väliä, mieluummin tietenkin vähän vähemmänkin näin alussa. Ja yölläkin herättelet ainakin kahdesti syömään.

Kasvaako kuitenkin tasaisesti omalla käyrällään? Jos ei ole omalla käyrällä notkahduksia niin pistäisin piut paut lääkärin puheille. Jos taas on tullut notkahdus niin sekin on normaalia täysimetetylle tuossa iässä, mutta jos vauva on tyytyväinen ja nukkuukin yöt hyvin niin en jaksa uskoa, että on mitään ongelmaa. Enkä tasan alottaisi ainakaan velleistä. Korkeintaan korviketta, mutta en sitäkään jos kerran rintamaitokin piisaa. Lääkärit yleensä ei ymmärrä imetyksestä paskankukkua.

Onko muuten käyrä menny alaspäin ennenkin vai oliko nyt eka kerta? Minä soittaisin neuvolaan ja pyytäisin uutta mittausta viikon parin päähän, jolloin lisäruuan antamisen voi harkita uudelleen mikäli vielä tarve vaatii. 1 mittaustulos kun ei kerro mitään.

Lapsi kyllä informoi nälkäänsä ja 3kk ikäisen voi jo antaa kyllä nukkua jos nukkuu yöt, pissavaipat kertoo paljon.

Meidän pelastus oli Ainun MaM pullo, siinä pieni tuttiosa. Annoin ensin tissin suuhun ja siinä vaiheessa kun alkoi uni tulla niin lykkäsin pullon suuhun. Jonkun aikaa kesti että suostui pulloon.

Entä, jos aloittelet porkkana, tai peruna tai bataatti ruoalla? Ja tihennät niitä syöttövälejä maidon osalta? Toiset aloittelee kiinteän ruoan antamisen tuossa 3 kk iässä.

Mulle sanottiin että minimissään pitäis painon nousta 120gr viikossa, ja sekin voi kerran notkahtaa, mutta jos kokoajan liian vähän niin sit ongelma... Ja itseasiassa just etin netistä tietoa ja sielläkin sanottiin että riittävänä painonnousuna pidetään jo 120gr - 140 gr ekan 4kk aikana. 170gr on jo riittävä.

täytyy sit tihentää syöntikertoja. Mut en voi pakottaakaan syömään ku rupeaa yökkii jos liikaa yritän syöttää.. :(
Siis käyrä on -2 ja minä ymmärrä niistä käyristä yhtään mitään :ashamed:
Mut kyl se olis kiva muutenkin jos oppis pullolle, jos sattuu menoja olemaan niin mies sais syötettyä likan. Pakollisia menojakin tulee mihin vauvaa ei voi mukaan ottaa..

Lapsi kyllä informoi nälkäänsä ja 3kk ikäisen voi jo antaa kyllä nukkua jos nukkuu yöt, pissavaipat kertoo paljon.

Vastasyntyneenkin voi antaa nukkua yöt, jos paino nousee ongelmitta. Kirsikka hyvä, ap:n lapsen paino ei nouse, joten hänen pitää kokeilla eri keinoja ja yksi keino on se, että yölläkään ei pidetä hirveän monen tunnin taukoja.

Silloin, kun lapsi on epätavallisen unelias esim. vähäisen ravinnonsaannin vuoksi, niin ei hän välttämättä jaksa informoida nälkäänsä.

Onko muuten käyrä menny alaspäin ennenkin vai oliko nyt eka kerta? Minä soittaisin neuvolaan ja pyytäisin uutta mittausta viikon parin päähän, jolloin lisäruuan antamisen voi harkita uudelleen mikäli vielä tarve vaatii. 1 mittaustulos kun ei kerro mitään.

huomen on neuvola.. täytyy kysyä sieltä!

Alkuperäinen kirjoittaja tarkistin:
Mulle sanottiin että minimissään pitäis painon nousta 120gr viikossa, ja sekin voi kerran notkahtaa, mutta jos kokoajan liian vähän niin sit ongelma... Ja itseasiassa just etin netistä tietoa ja sielläkin sanottiin että riittävänä painonnousuna pidetään jo 120gr - 140 gr ekan 4kk aikana. 170gr on jo riittävä.

Joo, minä olen kuullut että painoa pitäisi tulla n. 150 g ja se on riittävä. Mutta näissäkin on tietenkin eri koulukuntia.

Voi olla oikeesti kyseessä ihan "vanhan kansan lekuri" joka vaan yksinkertasesti on sitä mieltä, ettei tuon ikänen enää voi pärjätä pelkällä rintamaidolla.
Olen Kirsikan kanssa aika samoilla linjoilla

Vastasyntyneenkin voi antaa nukkua yöt, jos paino nousee ongelmitta. Kirsikka hyvä, ap:n lapsen paino ei nouse, joten hänen pitää kokeilla eri keinoja ja yksi keino on se, että yölläkään ei pidetä hirveän monen tunnin taukoja.

Silloin, kun lapsi on epätavallisen unelias esim. vähäisen ravinnonsaannin vuoksi, niin ei hän välttämättä jaksa informoida nälkäänsä.

No mutta onhan se noussut, sen 160gr vkossa kai?! Ja se on ihan hyvä kasvu.
Joten?

Alkuperäinen kirjoittaja täh:

Joten?

JanuLiituksen mukaan hidastunut. Kannattaisi sinunkin lukea näitä viestejä. Kokonaisnousu ok, mutta nyt hidastunut. Eli ilmeisesti tullut notkahdus.

En kyl tahtois itsekään aloittaa viel velliä saati mitään kiinteitä ku tyttö kuitenkin tyytyväinen, joten saa tyytyä rintamaitoon ja sit jos näyttää siltä että ei paino rupea pikku hiljaa kunnolla nousee niin sit annan lisämaitoa ja huomen tosiaan kysyn neuvolasta neuvoja..

Alkuperäinen kirjoittaja täh:

Joten?

JanuLiituksen mukaan hidastunut. Kannattaisi sinunkin lukea näitä viestejä. Kokonaisnousu ok, mutta nyt hidastunut. Eli ilmeisesti tullut notkahdus.

Niin, mutta kun se 1 notkahdus ei kerro yhtään mitään ja 3-4kk täysimetetyllä vauvalla tuossa iässä tulee notkahdus normaalisti. Ennemmin seuraava punnitus vähäsen aiemmin ja sen perustella tehdä uusi päätelmä kun mennä lyömään suinpäin pulloa suuhun josta ajan kanssa voi olla se seuraus että vauva alkaa vieroksua rintaa ja siirtyy pullolapseksi: Edelleen painotan että ap luottaa omiin tuntemuksiinsa vauvan äitinä, jos kerran vauva on levollinen ja rauhallinen, pissavaippoja tulee päivässä kunnolla, niin tuskin mitään huolta on.

Ps ja ihan pullolasten äiti olen, vastailen vain maalaisjärjellä ja sen perusteella mitä luen. Että mitään ylimäärästä imetyshysteriaa en lietso.

ja tuosta yöllä herättämisestä, meillä kans sanottiin tälle pienikokoiselle et syötä yöllä, no mites syötät toista joka on umpiunes ja saa hirveet raivarit kun mennään vetämään hereille kesken makoisien unien et ei se käytännös kaikilla toimi kun sanotaan et herätä yöllä syömään.

Meidän tytöllä painon nousu alkoi 3kk:n jälkeen hidastua kans.Johtunee kai siitä että sillon alkaa jo sen verran potkiin ym että ei enää pötköttele vaan paikoillaan.Seuraa nyt aluksi että alkaako ruokahalu kasvamaan.Ja meille sano lääkäri että pääasia kuitenkin on että painoa tulee.

täytyy sit tihentää syöntikertoja. Mut en voi pakottaakaan syömään ku rupeaa yökkii jos liikaa yritän syöttää.. :(
Siis käyrä on -2 ja minä ymmärrä niistä käyristä yhtään mitään :ashamed:
Mut kyl se olis kiva muutenkin jos oppis pullolle, jos sattuu menoja olemaan niin mies sais syötettyä likan. Pakollisia menojakin tulee mihin vauvaa ei voi mukaan ottaa..

Kokeile ihokontaktia ruokahalun herättäjänä :) Vauva iholle vaippasilteen ja sinäkin itse yläosattomissa. Vaistot ottavat vallan ja vauva hakeutuu rinnalle ihan itsestään. Samoin voit kokeilla sitä, että yhden syötön jälkeen pidät lyhyen tauon (esim. vartin), jonka jälkeen tarjoat vauvalle samaa rintaa uudelleen. Mitä "tyhjempi" rinta, sitä rasvaisempaa maitoa sieltä tulee.

Käyristä: nollakäyrä on keskiarvo, eikä mikään tavoite. Jos vauvan kasvu on ollut tasaista, ei käyrän etumerkillä ole mitään merkitystä. Jos kasvu on parin mittausvälin aikana sukeltanut tai noussut rajusti, niin sitä kannattaa myös lähteä tutkimaan, eikä vain muuttaa vauvan ruokavaliota. Näin ei ymmärtääkseni kuitenkaan ollut asian laita.

Vauvaa voi syöttää muutenkin kuin pullosta. Kolmikuinen voi jo ymmärtää nokkamukin päälle, joten sitä voi kokeilla. Pipetti, neulaton lääkeruisku, hörpyttäminen ja lusikkakin ovat aika kätsyjä ruokintavälineitä, jos äiti ei ole paikalla rintoineen.

En henkilökohtaisesti ymmärrä, mikä vellin tarkoitus on tässä teidän tilanteessanne. Se on toki paksumpaa kuin korvike tai äidinmaito, mutta sulaa myös hitaammin. Ravintoarvo siinä on sama kuin korvikkeessa, ja voikin käydä niin, että kun se pitää vauvan kylläisenä pidempään, vauva saa kuitenkin keskimääräistä vähemmän kaloreita kuin hieman tiheämmillä imetyksillä. Samoin voi käydä myös silloin, kun kiinteitä aloitellaan kovin aikaisessa vaiheessa: syöttövälit pidentyvät, mutta kalorien kokonaismäärä laskee. Ja mitä vähemmän energiaa vauva saa, sitä vähemmän hän voi myös kasvaa.

Lääkäreistä vielä sen verran, että hyvin harvalla lääkärillä on tietotaitoa imetyksen mekanismeista. Ei lääkiksessä sitä käydä läpi, kun on niin paljon opittavaa. Silti hyvin moni pitää lääkärin sanaa ikään kuin Jumalan sanana. Kantapään kautta olen itse oppinut, että kun kyse on imetyksestä, en luota yksinomaan lääkäriin vaan haluan toisen mielipiteen. Mielellään imetysammattilaiselta, niitäkin on Suomessa muutama.

Tsemppiä!

En ole täysimettänyt. vauva oli kaksi ekaa viikkoa teholla ja sitten kun tyttö kotiutui niin maitoa ei meinannut tulla kunnolla ja jouduttiin antaa pullosta välillä, mut ei se silloinkaan kunnolla pulloa huolinut.
Yrittäkää ymmärtää mitä tarkoitan/selitän :D

Alkuperäinen kirjoittaja milka:
Kokeile ihokontaktia ruokahalun herättäjänä :) Vauva iholle vaippasilteen ja sinäkin itse yläosattomissa. Vaistot ottavat vallan ja vauva hakeutuu rinnalle ihan itsestään. Samoin voit kokeilla sitä, että yhden syötön jälkeen pidät lyhyen tauon (esim. vartin), jonka jälkeen tarjoat vauvalle samaa rintaa uudelleen. Mitä "tyhjempi" rinta, sitä rasvaisempaa maitoa sieltä tulee.

Käyristä: nollakäyrä on keskiarvo, eikä mikään tavoite. Jos vauvan kasvu on ollut tasaista, ei käyrän etumerkillä ole mitään merkitystä. Jos kasvu on parin mittausvälin aikana sukeltanut tai noussut rajusti, niin sitä kannattaa myös lähteä tutkimaan, eikä vain muuttaa vauvan ruokavaliota. Näin ei ymmärtääkseni kuitenkaan ollut asian laita.

Vauvaa voi syöttää muutenkin kuin pullosta. Kolmikuinen voi jo ymmärtää nokkamukin päälle, joten sitä voi kokeilla. Pipetti, neulaton lääkeruisku, hörpyttäminen ja lusikkakin ovat aika kätsyjä ruokintavälineitä, jos äiti ei ole paikalla rintoineen.

En henkilökohtaisesti ymmärrä, mikä vellin tarkoitus on tässä teidän tilanteessanne. Se on toki paksumpaa kuin korvike tai äidinmaito, mutta sulaa myös hitaammin. Ravintoarvo siinä on sama kuin korvikkeessa, ja voikin käydä niin, että kun se pitää vauvan kylläisenä pidempään, vauva saa kuitenkin keskimääräistä vähemmän kaloreita kuin hieman tiheämmillä imetyksillä. Samoin voi käydä myös silloin, kun kiinteitä aloitellaan kovin aikaisessa vaiheessa: syöttövälit pidentyvät, mutta kalorien kokonaismäärä laskee. Ja mitä vähemmän energiaa vauva saa, sitä vähemmän hän voi myös kasvaa.

Lääkäreistä vielä sen verran, että hyvin harvalla lääkärillä on tietotaitoa imetyksen mekanismeista. Ei lääkiksessä sitä käydä läpi, kun on niin paljon opittavaa. Silti hyvin moni pitää lääkärin sanaa ikään kuin Jumalan sanana. Kantapään kautta olen itse oppinut, että kun kyse on imetyksestä, en luota yksinomaan lääkäriin vaan haluan toisen mielipiteen. Mielellään imetysammattilaiselta, niitäkin on Suomessa muutama.

Tsemppiä!

Tyttö monesti nukkuu meidän vieressä ja mun rinta paljaana sen naaman edessä ( nukahdan aina kun se syö ) ja ei sitä hamua kuin sen kerran yössä.

En itsekään ymmärrä miksi lääkärit neuvovat antamaan niin aikaisin jotain velliä ku purkeissa lukee alkaen 4kk. ja neuvolassa katsovat pahasti jos sanoo että aloittaa ennen neljän kuukauden ikää..

Yritetään nyt mennä viel pelkällä rintamaidolla. :)

Yhteistyössä