ei huoli lusikkaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja usko loppuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

usko loppuu

Vieras
Oisko jollain vinkkejä, millä saada vauva syömään lusikalla?!? tai jotain käsitystä siitä mikä muuten mättää...?!?

meillä 6 kk ikäinen vauva. soseita/puuroa on ""syöty"" jo pitkään. alku oli takkuista, ei meinannut kelvata mikään sose. peruna-porkkana lopulta upposi edes jotenkin. sitten kun puuroja sai syöttää, jauheesta tehty kaurapuuro näytti maistuvan. mutta... kun ei tuo vaavi söisi lusikalla millään! joskus (harvoin) suu aukeaa kun linnunpojalla kun pistellään sitä peruna-porkkanaa. eli tekniikka näyttäis olevan hallussa. mutta tuntuu, että tuo lusikan ""hylkiminen"" vaan pahenee koko ajan.. pää pyörii puolelta toiselle ja suu on niin tiukasti kiinni kun vain voi. sitten tulee ensin kitinä ja lopuksi itku, jos pulloruokaa ei ole tarjolla.
hampaiden tulosta tuskin johtuu kun tilanne on jatkunut jo melko kauan eikä yhtään hammasta ole sinä aikana (eikä muulloinkaan) näkyviin tullut.
tuntuu, että oon yrittäny jo kaikkea... nyt alkaa tuntua, että oma stressikäyrä nousee jo ruokailua ajatellessakin. olen varma, että se ei ainakaan helpota asiaa. joten... jos jollakulla on edes pienen pieni niksivinkki, millä saada lusikkaruokailu sujumaan... olisin hyvin hyvin kiitollinen!

Entäs jos antaisit lusikan vauvan omaan käteen? Ja ethän tankkaa vauvalle maitoa ennen lusikka aterioita? Meillä oli myös huono lusikkaruokailija, mutta tilanne helpotti tuolla 8kk paremmalla puolen.. Jakasamista! Niin, ja anna syödä sormin jos vaan huolii.. kyllä se vielä tavoillle oppii..

Meillä pojalla pitää usein olla oma lusikka kädessä, jota vie sitten siinä syötön välissä tyhjänä suuhunsa, välillä poitsu taas leikkii jollain muovirasian kannella tms. Meillä ei ainakaan poika haluaisi olla millään paikallaan joten myös syödessä tarvitaan vähän ""leluja"" apuna.

Mulla kaksoset kohta 6kk. Olen huomannut et ruoka menee parmmin jos on nälkä ja hyväntuulisia. Eli herättyään syötän soseet (ja sit vähän ajan päästä tai heti perään maito). Sit joskus ei vaan puuro tai joku sose maita. Sillon suu pysyy kiinni. Aamuisin jos puuro ei maita kyseessä on luultavimmin (meillä siis) se, että yöllä on tankattu maitoa niin ettei ole nälkä. Sit jostain soseista ei vaan tykätä esim. toinen kaksosistani ei tykkää yhtään porkkanasta, ei edes porkkana-omenasta. Peruna-kukkakaali on yksi suosikeista. Oletko kokeillut eri makuja?

Myös vaikuttaa se, et onko virikkeitä tms. siinä. Eli jos joku toinen aikuinen kurkkii sieltä takaata ei varmasti syödä vaan ihmetellään mitä tässä toiset töllää tai sit jos kuuluu jotain ääniä voi häiritä.

Voihan se olla et teillä vierastetaan tuota lusikkaa. Toivottavasti alkaa sujumaan pikkuhiljaa!! Tsemppiä!

ihan hyviä neuvoja, kiitos! paitsi, että taidan olla ne kaikki kokeillu...

meillä myös syödään joku tavara kädessä. eli joskus se on lusikka, joskus lelu, joskus purkin kansi tms.. nälkä pitää ehdottomasti olla ennenkuin alan edes yrittää sosetta tarjota. senkin olen huomannu, että väsyneenä täytyy ehdottomasti antaa aina pulloruoka.

itse syö mielellään korppua tms kun saa käteen, mutta soseella en anna ihan vielä sotkea itse =)

isommat lapset häädetään nykyisin keittiöstä juuri siitä syystä, että silloin ei malteta syödä mitään jos toisia häärii vieressä...

mut, mut... lisävinkit on toki vielä tervetulleita! jos jostain löytyis vielä joku uusi..?!?!

Metallilusikka voi tuntua kylmältä tai kuumalta tai raapia hampaita. Kokeile muovilusikkaa. Tarkista ettei lusikan pesä ole liian syvä niin että reunat ""viiltää"" ylähuuleen.

Meillä toimi parhaiten sellainen systeemi, että syödessä syödään eikä leikitä. Heti jos alkaa kiemurtelu tai lelujen tavoittelu tms., eli ruoka ei enää kiinnosta, lopetan tuputtamisen. Seuraava ateria on sitten aikanaan, ja silloin on uudestaan nälkä. Ihan ""hyvässä lihassa"" lapsi on vaikka syökin vain sen verran kuin itse tahtoo :-) Mutta tietysti lapset on erilaisia ja jollekin sopii paremmin joku muu tapa.

meillä on silikonilusikat, joilla syödään pääsääntöisesti. silloin kun ovat likaisena käytän tavallista pikkulusikkaa. en ole huomannut eroa lusikoiden välillä.

tuo on varmasti totta, että ei kannata tuputtaa yhtään ""yli"". ei lapset itseään nälkään tapa.
kunhan vain syö muutakin kuin maitoa... mä ehdin jo vähän miettiä sitäkin, että kun saatais totuteltua nokkamukiin - ei ruokailujen yhteydessä olis enää ollenkaan pulloa. silloin se ei olis mikään vaihtoehto lusikalle..

Mutta nyt täytyy oikein hehkuttaa!!!
Mä pidin päivän tauon lusikkaruoissa. Eilen ei syöty kuin maitoa ja velliä. Ajattelin, että aikalisän jälkeen aloitetaan taas uusin kujein.
tänään tarjosin lounaaksi sosetta ja niin meni hienosti että! suu aukesi oikein hienosti ja hyväntuulisesti! itseasiassa en tehnyt mitään toisin... annoin tavaran käteen (muuten keskittyy vain ylös sitteristä nousemiseen) ja sit alettiin pistellä. aika pitkään ""pureskeli"" aina yhtä lusikallista, mutta avasi aina seuraavaa varten suun kun suu oli tyhjä.
ai että mamma oli onnellinen!!! =)
(pienissä ne on ihmisen ilot nykyään=)

Yhteistyössä