Ei huoli enään tissiä. niksejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuva!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuva!

Vieras
Meillä neiti 2 ja ½ kk ja on lopettanu tissin syömisen kuin seinään. Öisin ja aamusin unenpöpperössä menee mutta muuten ei. Meillä on ollut pullo syötössä mukana syntymästä asti koska tyttö oli teholla hoidossa pitkään enkä itse kuntoni vuoksi pystynyt alkuun imettämään. En haluaisi lopettaa imetystä mutta ei sitä itkuista huutoakaan jaksa kuunnella kun yrittää tissiä tarjota. Kellään samanlaista ongelmaa? Niksejä? auttakkee! :)

Et ole Äitinä sen huonompi ihminen,
vaikka lapsi ei tissiä huolikaan.
Anna korviketta pullosta tai lypsä pulloon ja anna siitä maitoa.
Lapsen ehdoilla kannattaa mennä, ja aikuisiakin helpottaa kun lapsi
itkee vähemmän
-ja voi paremmin.

Koita rintakumilla, jos se muistuttaisi pulloa. Vaihda pulloon pienireikäisempi tutti, pullostahan saa maidon ilman työtä ja tissin kanssa pitää enemmän pinnistellä... Jos ei kumpikaan auta, niin lypsä maitoa pulloon ja anna sitä ja öisin/unenpöpperössä tissiä ja koitat sitten aina muutaman päivän päästä josko tissi jo kelpaakin muulloinkin.

Kurjaa, että osaimetys nyt takkuaa. Moni vauva kokee jossain vaiheessa, että on turvallisempaa, ruuan saannin kannalta luotettavampaa, suosia vain yhtä ruokintamuotoa, joko rintaa tai pulloa. Vauvoilla on kova elämänhalu ja toisille vaihtelu tuntuu pelottavalta. Se ei tarkoita, että vauva hylkisi äitiä tai rintaa sinänsä, hän vain kokee kaipaavansa tasaista menoa yhdellä ruokintaratkaisulla. Osa osittaisimetetyistä vauvoista alkaa hylkiä pulloa, osa rintaa.

Kun haluat jatkaa imetystä, kannattaa satsata siihen unenpöppöröiseen aikaan ja käyttää kaikki unisiirtymät hyväksi. Yöimetyksiä voi lisätä väliaikaisesti. Päivällä ja illalla vauvan voi ottaa rinnalle pian nukahtamisen jälkeen, imettää unessa ja laittaa jatkamaan uniaan. Herätessä hänet voi rattaistakin ottaa pukeissa suoraan rinnalle ja vaihtaa rintaa useampaan kertaan imetyksen aikana edes takaisin.

Ihokontakti on pienelle todella vahva viesti ja auttaa häntä etsimään omia vaistojaan. Vauvan kanssa voi pesiä sängyssä tai sohvannurkassa molemmat ilman paitaa, viltti tai iso villatakki molempien ympärillä. Ilman paineita, läheisyydestä nauttien, omat virvokkeet ja ruokaa ja luettavaa mukaan muutamaksi tunniksi. Vauva saa oleilla, hamuilla ja puuhailla kaikessa rauhassa, ilman paineita saada syöttö hoidetuksi ja eteenpäin. Vauvalle ruokailu on osa kokonaisvaltaista olemista, meille aikuisille usein "suoritus", josta siirrytään seuraavaan suoritukseen.

Hyräily, heijaus, ja hytkyttäminen voivat saada vauvan imun käyntiin, samoin yllättävät tilanteet, joissa hän ei ole tottunut syömään. Kärsivällisyyttä ja voimia :). Lisää vinkkejä:
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=9&id=63&Itemid=117

Meillä oli samnalainen vaihe ja epätoivoiselta tuntui. Muistan yhden nikisin, joka toimi usein: annoin lapsen imeä muutaman kerran omaa sormeani ja sitten vaivihkaa tissi tilalle:-) Jostain syystä toimi! Meillä tosin ollut rintakumi käytössä alusta asti ja nyt siitä on luovuttu lähes kokonaan joitakin viikkoja sitten (vauva nyt 4,5 kk). Toinen oli, jos lapsi pääsi liian väsyneeksi tai ehti kunnolla ilmoittaa nälkänsä, niin sitten imeminen olikin jo pienelle ehkä liian työlään tuntuista.

Tuo pullotuttien vaihtaminen "imettävämpään" malliin on hyvä idea. Meillä käytetty Aventin pulloja ja ykkösen tutilla mentiin reilut 2kk; vois varmaan mennä pidempäänkin.

Meillä on ollut sama ongelma. Vauva teki totaalisen lakon kuukauden iässä, rinnan lähelle vieminenkin aiheutti ihan hysteerisen itkun. Meillä toimi kylkiasennossa imettäminen jostain syystä, kunhan pääsimme pahimman vaiheen yli pumppaamalla maidon pulloon. Edelleenkin (poika nyt lähes 3,5 kk) hän syö rintaa vain tietyssä mielentilassa. Jos on liian nälkä tai ei tarpeeksi nälkä, hän ei jaksa odotella rinnan herumista. Olen tällöin antanut pienen määrän pullomaitoa samassa kylkiasennossa ja sitten kun pullosta maito loppuu salamana rinta tilalle. :) Toimii yleensä. Toinen on pitää tuttia käsillä ja heti jos alkaa itku rinnalla, tutti suuhun, antaa lapsen rauhoittua ja sitten rintaa tarjoamaan uudelleen. Itse olen kokenut, että kun pullon tai tutin antaa samassa asennossa kuin rintaa, vauva pitää niitä kaikkia "samanarvoisina". Meillä ainakin nopeus on valttia, pullo, tutti ja molemmat rinnat pitää päätyä vauvan suuhun nopeasti, muuten ei tule mitään muuta kuin lisää kiukkua.

Tunsin itse aluksi olevani ihan kelvoton äiti, tuntui, että lapseni hylkii minua. Nyt tilanne on kuitenkin jo ihan normaali, jos ei ota rintaa niin ei sitten, kokeillaan seuraavalla kerralla. Yösyötöt onnistuvat parhaiten, mikä pitää myös maidontuotantoa yllä.

Tsemppiä siis, toivottavasti joku näistä konsteista auttaisi!

tuttua, otan osaa!! rankkaa on. Meillä pullo ei kelvannut, niin oli pakko sitten keinoja keksiä. Syötin just unisena, esim. juuri herättyä heti tissi suuhun tyyliin ulkohaalareissa. Toisinaan auttoi, kun kanniskeli ympäriinsä ja syötti "vaivihkaa". Illalla annoin nukahtaa, herätin syömään, unisena onnistui. Yöllä söi tosiaan ok, kuten moni muukin sanonut. Sitten muutenkin kuopus oli herkkä, paras oli koittaa syöttää hämärässä ja meluttomassa, eli makkarista tuli kyllä vakipaikka. Ei koskaan oikein muualla suostunut syömään...
tsemppiä!!

Meillä samat kuviot, vauva kohta 3,5kk. Olen ollut varmaan laiskempi tässä asiassa kuin ketjun muut kirjoittajat. Olen toki yrittänyt aloittaa jokaisen ruokailun ensin rinnalla, mutta jos ei se ole onnistunut, niin olen jo tätä nykyä suosiolla antanut pullosta korviketta.

Usein sitä täytyy antaa joka tapauksessa, kun jos vaikka imetys sillä kertaa muuten onnistuisikin, niin useimmiten vauva nukahtaa hetimiten tissille ja varsinainen murkinointi jää vähemmälle. Ja herää tietysti heti, jos yrittää irroittautua otteesta. Sama kuvio toistuu uudestaan ja uudestaan, niin että yleisen hyvän vuoksi olen jossain vaiheessa aina turvautunut pulloon.

Olen sillä kannalla, että jos ja kun näin hankalaksi menee, niin tärkeintä on, että 1) vauva saa ruokaa, 2) äiti saa nukuttua ja 3) kaikki voivat näin paremmin, ja tuloksena eloisa ja iloinen vauva - ja joskus äitikin!

Kuulostaa tutulta. Meillä ihan samaa meininki alusta asti kunnes poika päätti lopullisesti kolmen kuukauden iässä, että nyt riitti tissin lutkutus. Sen jälkeen ei auttanut enää mikään. Siihen asti mentiin siten, että liian nälkäiseksi ei saanut päästää missään nimessä. Rinnalle nostettiin aina unosten jälkeen. Tuttia käytettiin suussa ja sitten tissi tilalle jne. Mutta sitten tosiaan loppui eikä auttanut mikään. Tsemppiä!

Taitaa olla kyseessä jonkinlaiset rintaraivarit, niitä meilläkin oli tuossa iässä ja myöhemminkin vauvan ollessa jo vanhempi. En suostunut antamaan pullosta maitoa, vaan yritin keksiä kaikenlaisia kikkoja vauvan harhauttamiseksi. Rasittavaahan se oli, mutta aina lopulta vauva suostui rinnalle. Meillä oli käytössä seuraavanlaisia konsteja:
-imetys samalla kun kävelin tai istuin ja pompottelin jumppapallon päällä
- vauva sai hypistellä ja tutkia lelua samlla kun söi
- imetysasentojen vaihtelu
- rintakumi väliaikaisesti käytössä(meillä vauva hylki rintaa osaksi varmaankin suihkutissien takia, joten rintakumi auttoi siihen
-kerran laitoin nännipäähän hieman sokerivettä jotta vauva pääsisi imemisessä alkuun

Jos päädyt tarjoamaan usein pulloa kun vauva ei suostu rinnalle, vauva voi alkaa hylkimään rintaa vielä enemmän. Tämä siksi että huomaa saavansa ruoan helpommin ja vaivattomammin pullosta. Suosittelen sinnikästä rinnan tarjoamista vauvalle, hylkimisvaihe voi mennä ihan viikossa parissa ohi.