Ei hemmetti, minen käsitä (siisteydestä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja

Vieras
Miten ihmeessä te saatte kotinne pysymään siistinä? Kuinka usein pyyhitte pölyt? Imuroitte? Pyyhitte keittiön kaappien ulkopinnat? Ovet? Lattiat?

Miten te saatte asunnon pysymään puhtaana ja järjestyksessä? Tuntuu että vaikka siivoan ja hinkkaan kaikki puhtaaksi niin pari päivää ja ovet on jo täynnä kädenjälkiä, peilit likaiset, lattiat täynnä mehulänttejä, ym.

Kaikki ideat kehiin!

Vanhassa asunnossa en mitenkään. :snotty: Täällä uudessa kodissa olen jo kehitellyt sellaisen rytmin, että käyn tasot läpi mikroliinalla heti aamusta kun olen tytön syöttänyt. (herätään aina ensimmäisinä )

juu joka toinen päiväpitäis imuroida...mutta ei jaksa,,,,sitten vaan kerran viikkoon,...meillä saattaa jo 2h päästä olla sekaista vaikka kokoajan järkkäilee plääh...ehkä sitten kun lapset taas isoja?!:O

NOH,

Me ollaan miehen kans molemmat "siistejä" (se auttaa asiaa jo paljon..)
Imuroidaan/pyyhitään pölyt pari kertaa viikossa, keittiön kaappeja hinkkailen mennen tullen ja palatessa, ovia harvemmin.

Lapsia on myös opetettu/kasvatettu siisteyteteen alusta alkaen.

Kerran viikossa:
- pölyt
- imurointi
- wc:n pesu

Joka päivä:
- rikkaimurilla eteisestä hiekat yms. pois
- -"- olohuoneesta ja muista huoneista näkyvät roskat pois
- keittiön pöydän alustan pyyhin kostealla rätillä vähintään kaksi kertaa päivässä
- kun huomaan tahran missä vain, pyyhkäisen sen heti pois, oli se sitten missä vain ( se suihkutettava ikkunapesuaine, joka vain pyyhkäistään pois, käy peileihinkin loistavasti)
- lapset siivoavat lelunsa paikoilleen itse ennen ulkoilua ja ennen yöunia ( joskus kiltisti, joskus pienen painostuksen edesauttamana)
- en päästä pyykkiä kertymään liikaa
- tiskipöytä on aina puhdas, samoin pöytätasot

Ei minulla mene tuntiakaan tuohon siivoamiseen päivittäin :)

Mä jotenkin kuvittelen että jos me saatais se keittiö remppa tehtyä niin jo mein keittiökin pysyis siistimpänä.

Mikään ei ketuta niin paljon kun että olen puunannut lattiat imurilla ja räteillä niin johan ne kohta on ihan saman näköiset kuin ennen siivousta.
Meillä kun on semmonen vanha muovimatto siellä ja siinä kaiken laisia kolhuja ja vaikka mitä ihme tahroja joita ei saa millään ilveellä pois.
Tasot mies vaihto tossa keväällä ja sit laatikostoista vetimet niin heti muuttu paljon keittiön ilme ja niitä jaksanii siivoilla lähes joka päivä mut toi lattia!!! |O

Kunnon viikkosiivous kerran viikossa on se perusasia meillä. Lisäksi: tavaroille paikka ja tavara on paikoillaan, jos se ei oo käytössä. Tiskit pois heti, kasoja ei päästetä syntymään, ylimääräinen tavara ulos nurkista, lapset opetetaan korjaamaan jälkensä, keittiössä syödään ja käsiä pestään.

Kun nuo sujuu jollain tapaakaan, on koti suht siisti.

En usko että kenenkään koti "pysyy" siistinä.. Kaikki vaan siivoaa aina just ennen ku tulee vieraita. Tästä syntyy (turha ja) ikävä kierre: ihmiset stressaa ja siivoaa ihan hulluna ennen vieraiden tuloa - kaikki näkee toistensa kodit vaan siistinä - kaikki olettaa/kuvittelee että muilla on aina siistiä..

Meillä (emme omista tiskikonetta) tiskataan joka päivä,vähintään illalla niin että aamulla saa aina tulla tiskittömään keittiöön. Samalla pyyhkästään tiskipöytä ja siitä ympäriltä (seinistä) pisarat. Imuroidaan kun näyttää siltä että pitäis,ehkä kerran viikossa tai kahdessa. WC pestään vähintään kerran viikossa. Muuten pyritään siihen et joka päivä tehdään jotain:tavarat paikoilleen,vaatteet kaappiin,kirjahyllystä pölyt,peilit puhtaaks tms.. Ei ehkä kaikkein järjestelmällisintä,mutta näin vältymme (välttelemme) suursiivous-päiviltä millon koko päivä menee siivoomisessa..

Meillä tehdään joka päivä jotain pientä, kerran viikossa siivotaan kunnolla. Ja kotihommat on jaettu niin, että jokaiselle on jotakin, vaikka minä pääasiassa kotia hoidankin =)

helppoahan se on, kun pitää tavarat paikoillaan ja opettaa muksutkin siihen että illan päätteeksi kamat viedään paikoilleen. Imurointi pari kertaa viikossa ja pölyt silloin tällöin. Ja minä siis olen sikalaiska ihminen.

voihan niille lapsille opettaa siisteyttä jos tuntuu että koko talo on aina sekaisin. ei ne muuten siisteiksi opi jos ei opeta ja sanoo ettet sinä yksin sotke ja yksin jälkiä siivoa. meillä poika 4v ja tietää ettei ikkunoita ja peilejä seku nuoleskella ja rasva sormilla mällätä. ja kuitenkin meillä ELETÄÄN tässä talossa eikä koko ajan kielletä sotkemasta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
voihan niille lapsille opettaa siisteyttä jos tuntuu että koko talo on aina sekaisin. ei ne muuten siisteiksi opi jos ei opeta ja sanoo ettet sinä yksin sotke ja yksin jälkiä siivoa. meillä poika 4v ja tietää ettei ikkunoita ja peilejä seku nuoleskella ja rasva sormilla mällätä. ja kuitenkin meillä ELETÄÄN tässä talossa eikä koko ajan kielletä sotkemasta.

Joo lapsille voi opettaa. Hitsi miten miehelle voisi :D ...

Yhteistyössä