Ei enää päiväunia...

Morjens! Minkä ikäisinä teidän pienokaisilta on jäänyt päikkärit kokonaan pois? Meillä meni ennen pojalla (3 v.) kaksi tuntia nukahtamiseen ja sitten joutuu hetken päästä jo herättämään ettei nuku liian pitkään ettei mene yöunet. Enää ei nuku päikkäreitä aina ja ihan hyvin jaksaa iltaan asti. Yleensä illalla paremmin sitten tulee uni kun on jo aika väsynyt. Illalla käy nukkumaan n. klo 21, joskus hivenen aikaisemmin. Aamulla herää klo 7.30-8.00. Mites muilla? Onkohan siitä haittaa esim. aivojen kehitykselle jos ei enää nuku päikkäreitä??? :/

mami29
Meiilä neiti täyttää 3v marraskuussa ja päikkärit jäi kokonaan pois jokin aika sitten.Joskus saattaa nukahtaa kuuden seittemän aikaan illalla telkkarin ääreen hetkeksi mutta ei anneta nukkua ettei koko iltaa/yötä heilu hereillä.
Eli sama juttu kun teillä.Illalla nukahtaa sitten kahdeksan ja puol ysin aikaan erittäin helposti..mutta ei aina :(
Tuskin siitä on mitään haittaa lapsen kehitykselle ja joskushan lapsi kuitenkin jättää päiväunet nukkumatta.Joten älä huoli.
Ja jos kuitenkin mietit asiaa niin kannattaa kysyä neuvolasta tarkempaa tietoa..

Meidän poika lopetti päiväunien nukkumisen n. 2v7kk, sinäpäivänä kun luovuttiin tutista. Autoon nukahtaa vielä usein, mutta muuten ei ole enää nukkunut päiväunia. Yöllä nukuu noin 11 tunnin yöunet.

Meidän 3½-vuotias poika nukkuu edelleen päiväunet. Ihan tässä viime aikoina on parina päivänä jäänyt unet nukkumatta, kun uni ei ole millään tullut silmään, mutta kyllä tänäänkin taas nukahti. Meillä ei onneksi tarvitse nukuttaa, vaan vien pojan sänkyynsä ja sinne jää ihan nätisti, saattaa kyllä sieltä huudella ja saan sitten käydä peittoa laittamassa päälle ja kuunnella oven läpi ihme höpötyksiä, mutta sen ihmeempää ei päiväunille menossa tapahdu ja yleensä hän nukahtaa noin 10-15 minuutissa.

Niinhän noi asiantuntijat sanovat että lasten ois hyvä nukkua päiväunet mahdollisimman pitkään ja itse siihen pyrin oman lapseni osalta, että hän noi unet mahdollisimman pitkään nukkuisi. Mutta huonohan sitä on väkisinkään nukuttaa. Jos ei lapsi nuku niin hän ei nuku. Kuten tuossa parina päivänä sain huomata, että vaikka poika meni nätisti nukkumaan niin uni ei vain tullut silmään ja hän oli sentään 1,5 tuntia sitä unta hakemassa.

Jos teidän poika ei nukahda enää päiväunille ja jaksaa kuitenkin hyvin iltaan asti, niin tuskin on mitään syytä häntä "väkisin" nukutella päiväunille. Voittehan tehdä niin että päiväunet nukutaan jos väsyttää, muutoin ei :)

tytölläni päiväunet jäivät pois 2v täytettyä. Sitä ennen hän nukkui 3h päiväunia takuuvarmasti ja nukahti helposti. Meillä on vanhempia lapsia ja hän huomasi ettei hekään nuku. Viikon ajan yritin kaikenlaista, mutta nukutus seremoniat meni 1-2h kestäviksi ja hermoja rassaaviksi. Sitten jos hän nukahtikin, illalla oli sama juttu edessä. Lapset ovat kotihoidossa ja aamulla nukkuvat noin 8.00.
Lopetin päiväunet ja rupesin laittamaan kaikki lapset 20.00 sänkyyn. Nuorin nukahti välittömästi. Päivän aikana annan hänen katsella kirjaa tai videota, jolloin hän vähän lepää. Alussa joskus tuntui, et päiväunet ois tarpeen, mut se tasaantui melko pian. Nyt illat ovat rauhallisia, joskin päivät tauotonta meteliä. Varsinkin jos lapsesi on kotihoidossa luulen, ettei hän enää tarvitse unia. Tai sit kokeilee laittaa joka toinen päivä tms.
Ei meidän 3 lapsesta kukaan ole yli kolme vuotiaaksi nukkunut päiväunia. Tähän syynä varmaan lasten varhainen nukkumaanmeno illalla ja kotihoito. Autoon hän kyllä helposti nukahtaisi. Joskus ajoitankin automatkan iltapäivälle, jolloin tyttö saa ottaa torkut autossa, mut sitten iltaunet venyy 21.30-22.00.

katrillix harmaana
Meillä päiväunet loppuneet siinä 2v.4kk ja 2v.9kk iässä. Unet kaatuneet varmaan siihen että meillä aina herätty myöhään eli n. 9 maissa.... Ja nukkumaan 20-21 välillä eli lepo tulee sitten yöllä.

piipii
Meillä esikoinen on nyt 3,5v ja nyt on kolme päivää menty ilman päiväunia. Vähän on väsyneen näköinen ja illalla touhu menee hiukan riehakkaaksi, mutta kiukuttelua ei pahemmin ole. Hän menee päivällä omaan huoneeseen ja on siellä 1-1,5t hakemassa unta, ja kun ei tule, niin saapi tulla pois. Yöllä on nukuttu 21.30-08.30, eli ihan riittävästi. Nyt pitää kyllä alkaa heräämään aikaisemmin, eli illalla kait pitää alkaa laittaa aikasemmin sänkyyn. Tai sitten kokeilla vielä jonkun aikaa, että tuisko päikkärit.

Lapset ovat hyvin hyvin erilaisia.
Minä olen päikkäreiden puolestapuhuja. Molemmat lapset ovat nukkuneet päikkärit vielä eskari-iässäkin. Tosin 5-6 vuotiaina vaan sellaiset pienet "apuhuilit", lähinnä vaan rauhoittuneet tunniksi-1/2 tunniksi.
Ilta menee paljon paljon paremmin kun ovat päivällä huilineet. Ei ole tullut sitä klo 18:sta känkkäränkkäkohtausta.

Mulla poika täyttäää enskuussa 3, ja minäkin olen/olen ollut päikkäreiden puolestapuhuja.
Mutta mutta.. meillä ainakin on ihan selkeästi jäämässä pois.
Kolmeen päivään ei nukkunu päikkäreitä, uni ei tullu, mutta levättiin kyllä. Ja illalla nukahti hyvin 21 aikaan.
Eilen erehdyttiin menemään illalla ulos, nii silloin meni jo yliväsyneeksi ja iltapuuhat oli sitten taistelua..
Tänään on nukkunu päikkärit, ja nukkumaanmeno nyt illalla yhtä tuskaa! :headwall: :headwall: Huutoa ja petikamppeiden heittelyä, nyt vasta hiljeni.

Niin, siis tän pitkän selostuksen lopuksi totean, että meillä taitaa olla kohta parempi ilman niitä päiväunia. :)

Yhteistyössä