Ei enää purkkiruokia taaperolle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Täällä oli hiljattain toinen ketju, missä aloittaja kysyi kuinka moni antaa purkkiruokia usein yli vuoden ikäiselle. Onko sellaisia äitejä, jotka eivät anna lainkaan purkkiruokaa sen jälkeen kun lapsi täyttää vuoden? Sain kaveriltani pari purkkia, jotka heillä oli jäänyt käyttämättä. Heidän kuopuksensa alkoi syödä vain ja ainoastaan samaa ruokaa muun perheen kanssa täytettyään vuoden, vaikka siihen asti sai joka päivä purkista. Ei siis syö reissussakaan omia eväitä ja tämä tuntui olevan heille itsestään selvää. Minä taas annan 1,3-vuotiaalle eväänä purkkiaterioita, jos ollaan muualla kuin kotona ruoka-aikana. Kotona on syönyt koko ajan vain itse tehtyä, heti alusta asti. Mutta esim kyläreissuilla on tarvittaessa omat eväät ja purkit on siinä käteviä. En oleta, että kylässä olisi aina lapsille sopivaa tarjoilua varsinkaan jos perheessä ei ole omia lapsia. Ja toisaalta pelkällä pullalla ei voi korvata lämmintä ruokaa.

Löytyykö äitejä, jotka eivät periaatteestakaan syötä yli vuoden ikäiselle purkista? Annatteko kylässäkin ihan mitä tahansa mitä pöydässä sattuu olemaan? Periaatteessa vuoden ikäinen voi syödä mitä vaan, mutta ei meillä ainakaan uppoa vähän erikoisemmat tarjoilut.

Meillä on taapero puoltoista-vuotias ja annan kyllä joskus purkkiruokaa.Esim.jos ollaan kauppareissulla ja menee kauan ja kaamea nälkä ku kotiudutaan ja ruoka pitää olla välittömästi niin silloin otetaan purkista ja nopeasti.
Myös reissussa ja kylässä tosi kätevää.
Vois kysyä et moniko laitta kotona niin monipuolista mitä purkeista löytyy?

Meillä ei muille oikein kalaruuat uppoa niin niitä ostan valmiina.Tein tossa jokin aika sitten lohilaatikkoa ja siitä tuli yhtä kallista kuin mitä oisin ostanu purkkeja.

Lapsi on meillä kaikkiruokainen ja hyvin pitkälle syö samoja ruokia ku muutkin.

Ei se ainakaan ole mikään hyvän äidin-mittari syökö vai ei purkkirukaa.

en anna purkista kun ei ole koskaan niitä syönytkään...kaksi purkkia oon josksu ostanu ja nekin lensi roskiin joten omatekoista otan mukaan jos tiedän että menee ruoka-aikaan jossain kyläpaikassa....

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.07.2006 klo 21:55 vinci kirjoitti:
en anna purkista kun ei ole koskaan niitä syönytkään...kaksi purkkia oon josksu ostanu ja nekin lensi roskiin joten omatekoista otan mukaan jos tiedän että menee ruoka-aikaan jossain kyläpaikassa....

Ihan uteliaisuuttani kysyn, että millä sinä saat ne vietyä ruoka-aikaan syömäkelpoisena näillä helteillä. Meillä tahtoo olla maidonkin kanssa ongelmia, että pitää vaihtaa pullo kesken yön, kun vetää happamaksi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.07.2006 klo 22:07 vieras kirjoitti:
\

Ihan uteliaisuuttani kysyn, että millä sinä saat ne vietyä ruoka-aikaan syömäkelpoisena näillä helteillä. Meillä tahtoo olla maidonkin kanssa ongelmia, että pitää vaihtaa pullo kesken yön, kun vetää happamaksi.

Haloo eihän maito ny säily talvellakaan koko yötä lämpimässä :o Eli en antas sitä samaa maitoa jonka kans mennyt illalla nukkumaan. Ja sitä paitsi kyl ne ruuat saa vietyä näillä ilmoilla ihan syötävänä kyläreissullekkin kun on kylmälaukutkin keksitty. Hei haloo!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.07.2006 klo 22:14 just kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.07.2006 klo 22:07 vieras kirjoitti:
\

Haloo eihän maito ny säily talvellakaan koko yötä lämpimässä :o Eli en antas sitä samaa maitoa jonka kans mennyt illalla nukkumaan. Ja sitä paitsi kyl ne ruuat saa vietyä näillä ilmoilla ihan syötävänä kyläreissullekkin kun on kylmälaukutkin keksitty. Hei haloo!

Niin ja eiköhän kaikilla ole kuitenkin jääkaappi, jos menee kyläilemään ruoat mukana. Jota saa varmaan lainata =) Mut tosta maidosta täytyy kyllä sanoa, että osoittaa aikamoista laiskuutta, jos lapsi haluaa yöllä maitoa eikä voi sitä jääkaapista hakea... Kun ajattelee sitä sillä tavalla, et laitat yöpöydälle lasin maitoa ja aamuyöstä janoissasi joutuisit sitä juomaan..ei varmaan ole kovin hyvää eikä terveellistä.. :/

Me yritetään välttää purkkiruokia niin pitkälti kuin vain on mahdollista.....omat eväät on ihan yhtä kätevää viedä reissussa mukana, ja sama se on esimerkiks huoltoasemalla, että pyytääkö lämmittämään lapselle kotitekoista vai purkkiruokaa! Kylmälaukku vaan mukaan ja useimmat reissut saa ihan hyvin hoidettua näinkin....Alusta asti oon tytölle tehny ruuat itse, hedelmäsoseita ostan kyllä purkeissa, mutta varsinaiset ruuat jätän mieluummin kaupan hyllylle. Niitten maku ei vaan miellytä ei niin sitten äitiä saatikka lasta, en viitsi väkisin pakottaa toista niitä syömään, kun vaihtoehtojakin on! Purkkiruuat on kaiken kukkuraksi vielä sen verran hintavia, että meidän talous ei ainakaan kestäis pelkillä purkeilla elämistä.....yhden purkin hinnalla saa aikamoisen annoksen kotitekoista ruokaa! Kunnon ruuan lisäksi reissuissa on tosi käteviä erilaiset vispipuurot ja esimerkiks omenariisipuuro, nää säilyy hyvin lämpimässäkin aika pitkän aikaa ja maistuu lapselle lämmittämättäkin.....

Minusta ei ole mitään erikoisen hienoa siinä että lapsi ei koskaan ikinä saa purkista ruokaa. Meillä lapsi (1,25v )syö ehkä 5 päivänä viikossa omatekoista ruokaa ja reissuilla ja kiireessä saa siis välillä purkista. Ja jos annan purkista niin ruuan kaverina ottaa aina jotain kasvista ja leipää.
Lasten purkkiruaat on terveellisempiä verrattuna aikuisten eineksiin esim. Niissä rasvat on terveellisempiä ja koostumukset mietitty tarkkaan. Vitamiineja yms. ei varmasti ole kovin paljoa, mutta se voidaankin sitten korjata lisäämällä itse kasviksia.

Taitaa olla ikuinen puinnin aihe tämä purkkiruoka. Ihme juttu. Tähän se menee kun on asiat länsimaissa niin hyvin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2006 klo 10:31 barbaari kirjoitti:
Lasten purkkiruaat on terveellisempiä verrattuna aikuisten eineksiin esim. Niissä rasvat on terveellisempiä ja koostumukset mietitty tarkkaan. Vitamiineja yms. ei varmasti ole kovin paljoa, mutta se voidaankin sitten korjata lisäämällä itse kasviksia.

ÄRSYTTÄVÄÄ! Siis nimenomaan vitamiinejä löytyy purkkiruoasta, jopa paremmin kuin perus kotiruoasta. Kotiruoalla on paljon vaikeampi saada kaikki tarvittavat vitamiinit annettua. Purkkiruoka ei ole epäterveellistä, jopa päinvastoin!!!

P.s. Vaikka annakin pääasiassa oma tekemää ruokaa.

joku tuolla kyseli mun kirjottamasta jutusta ja jotkut oli jo vastailleetkin....

mutta meillä kun matkaa on vain muutama kymmenen minuuttia niin en ole edes ottanut kylmälaukkua mukaan....mielestäni ruoka ei heti pilaannu jos hetken on laukussa ja sit laitetaan jääkaappiin kun se kuitenkin tunnin parin sisään syödään...eli ei ole kauaa lämpösessä...tietysti on ollut joskus kylmälaukku mukana pidemmillä reissuilla.

ja tuohon juttuun jossa joku en muista kuka päivitteli että ei ole sen mielestä mitenkään hienoa jos lapsi ei syö koskaan purkkiruokia....
piti vain sanoa että ainakin ne 6kk ikäsen purkit maistuivat mielestäni niin pahalle etten ymmärrä kuinka joku niitä vois edes syödä. itsekkään kun en pahempaan nälkääni voivi sitä vetää...toki minulla kokemusta vain niistä kahdesta eri purkkiruuasta joten en tiedä vaikka sieltä joku tosi herkku löytyisi!!

saa nähdä jaksanko kuitenkaan seuraavalle yhtäpaljon tehdä itse ruokia mutta suunnitelmissa olisi pysyä itsetehdyllä linjalla!!

pää asia kuitenkin on että lapsi syö!!!

EI HERRANJESTAS, EI VOI OLLA TOTTA TÄMÄ KESKUSTELU! EIHÄN NIISTÄ LASTEN PURKKIRUUISTA HYVÄNEN AIKA TARVI AIKUISEN TYKÄTÄ EIKÄ NIITTEN TARVI AIKUISESTA MAISTUA HYVÄLTÄ....VOI ELÄMÄ. PIENEN LAPSEN TOTTUMUKSET RUUAN SUHTEEN ON HIUKKA ERILAISIA KUIN AIKUISTEN...NE PURKKIRUUAT ON AIVAN VARMASTI TERVEELLISIÄ , EIHÄN NIITÄ HERRAN JESTAS KAUPASSA OIS JOS EIVÄT OLISI TARKOITETTU JUURI PIENILLE LAPSILLE...

IHMETTELEN SYVÄSTI.....HYVÄÄ ÄITIYTTÄ EI TODELLAKAAN MITATA SILLÄ SYÖTÄTKÖ PURKKIRUOKAA VAI OMATEKOISTA.

Mäkin oon ihmetellyt, että miten nämä jotka ei anna KOSKAAN purkkiruokaa, pärjäävät reissuilla? Meidän 1.5v on nyt alkanut saada ravintoloissa ym. lastenannoksia, mutta mielestäni ne eivät kyllä vielä sovellu ihan pienille. Siis jos alle 1-vuotias ei saa koskaan purkkiruokaa, miten se syötetään kun ollaan reissun päällä ja vanhemmat käy esim. pikaruokalassa tai jossain ravintolassa? Mitä silloin lapselle syötetään? Eiks just purkit olis silloin kaikkein kätevimpiä kun ei tarvi mitään kylmälaukkuja mukaan?

Ap:lle vastaan: Meillä puolitoistavuotias saa usein toisen ateriansa purkista ja useimmiten jos ollaan matkoilla. Lastenannoksia saa myös jos ollaan ravintolassa, mutta sanoisinpa että ei nämä lihapullat-raskalaiset kauhean terveellisiä 1-vuotiaalle ole, niissä on nimittäin paljon enemmän suolaa ja muuta epäterveellistä kuin valmispurkeissa. Puuron kanssa annetaan myös hedelmäsoseet valmiina, silloin kun pakkasessa ei ole enää tuoremarjoja. Purkeissa ei ole mitään vikaa, jos lapsi saa kuitenkin joskus kotiruokaakin ja purkkiruuan kanssa voi sitten antaa lisäksi raastetta, leipää jne.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2006 klo 15:17 VOI HERSTYYKELI kirjoitti:
EI HERRANJESTAS, EI VOI OLLA TOTTA TÄMÄ KESKUSTELU! EIHÄN NIISTÄ LASTEN PURKKIRUUISTA HYVÄNEN AIKA TARVI AIKUISEN TYKÄTÄ EIKÄ NIITTEN TARVI AIKUISESTA MAISTUA HYVÄLTÄ....VOI ELÄMÄ. PIENEN LAPSEN TOTTUMUKSET RUUAN SUHTEEN ON HIUKKA ERILAISIA KUIN AIKUISTEN...NE PURKKIRUUAT ON AIVAN VARMASTI TERVEELLISIÄ , EIHÄN NIITÄ HERRAN JESTAS KAUPASSA OIS JOS EIVÄT OLISI TARKOITETTU JUURI PIENILLE LAPSILLE...

IHMETTELEN SYVÄSTI.....HYVÄÄ ÄITIYTTÄ EI TODELLAKAAN MITATA SILLÄ SYÖTÄTKÖ PURKKIRUOKAA VAI OMATEKOISTA.

No entä sitten, jos lapsi yökkää purkkiruuat suusta ulos ja jos sattuu nielemään, niin vilunväreet menee ja lapsen keho "pyristelee".....? Kotiruoka maistuu hyvin ja kaikki kelpaa......Onko se sitten huonoa äitiyttä, jos antaa lapselle hyvää kotiruokaa eikä kaupan purkkiruokia? Ei kai se kotiruokakaan niiiiin epäterveellistä ole, etteikö sillä elämässä selviäisi :whistle: :p

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2006 klo 18:11 Aadan äiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2006 klo 15:17 VOI HERSTYYKELI kirjoitti:

No entä sitten, jos lapsi yökkää purkkiruuat suusta ulos ja jos sattuu nielemään, niin vilunväreet menee ja lapsen keho "pyristelee".....? Kotiruoka maistuu hyvin ja kaikki kelpaa......Onko se sitten huonoa äitiyttä, jos antaa lapselle hyvää kotiruokaa eikä kaupan purkkiruokia? Ei kai se kotiruokakaan niiiiin epäterveellistä ole, etteikö sillä elämässä selviäisi :whistle: :p

No eihän kukaan ole pakottamassa syöttämään purkkiruokaa jos ei lapsi tykkää. Minulla poika oli sellainen silkkikurkku että just kotiruokaa ei saa niin sileäksi ettei olisi lentänyt kaaressa oksennuksena pihalle. Minä annoin todella hyvällä omallatunnolla lapselle purkkiruokaa, enkä kokenut olevani huono äiti, päinvastoin, annoin sitä mikä meni kunnolla alas.

uskomaton keskustelu!!! eikös ole pääasia, että lapset saa ruokaa? on se siten purkissa tai kotitekoista. purkkiruokia on kuitenkin ihan monipuolisesti ja varmasti monet tekevät kotona monipuolista ruokaa. jos lapsi pysyy terveenä ja kasvaa normaalisti, niin eikös se ole sama vaikka söisi pieniä kiviä (ja toi olisi sit vitsi :laugh: ) meidän 5-v odottaa innolla, jos veljeltä jotain purkin pohjalle jää, silloin kun purkkiruokaa on. eli kyllä toiset niistä todellakin tykkää!

Ja olkaahan varovaisia niiden ruokien kanssa kun kuljetatte, ruokamyrkytysbakteerit ovat todella nopeita yli +8 asteisessa ruoassa. Esimerkiksi seisovapöytä joissa ei ole kylmäsäilytystä, siitä saa tarjoilla korkeintaan puolituntia, ja ne tulevat siihen kylmiöstä ja syödään heti eikä laiteta takaisin jääkaappiin. Ruokamyrkytysbakteerien lisääntyminen vain hidastuu jääkaappilämpötilassa ja todellakin nopeutuu siinä vaiheessa kun ruokaa aletaan lämmittää. Pieni tietoisku kaikille :D

Meillä saa välillä purkkiruokaa ihan just 2v poika. Tosi käteviä etenkin silloin, kun oon ite iltavuorossa (17 asti) ja kotiin päästään puoli kuuden maissa. En siinä enää ala kokkaileen vaan kaapista vaan ruoka lautaselle.
Pääasiassa toki kotiruokaa syödään, mutta kyllä noi purkkisapuskat helpottaa ainakin meillä arkea ja keretään vielä pihalle illaks.

Jotensakin älytön tää koko keskustelu! On kyllä pienet murheet. Toki täällä saa mielipiteitä vaihtaa. Syöttäkää purkki tai kotiruokaa, aivan sama! Pääasia, että syötätte ja llapsi tyytyväinen. Meillä kuopus syö kerran päivässä purkki ja kerran kotiruokaa. Ja oon HYVÄ ÄITI. Että silleen =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2006 klo 12:19 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2006 klo 10:31 barbaari kirjoitti:

ÄRSYTTÄVÄÄ! Siis nimenomaan vitamiinejä löytyy purkkiruoasta, jopa paremmin kuin perus kotiruoasta. Kotiruoalla on paljon vaikeampi saada kaikki tarvittavat vitamiinit annettua. Purkkiruoka ei ole epäterveellistä, jopa päinvastoin!!!

P.s. Vaikka annakin pääasiassa oma tekemää ruokaa.

mut miten purkkiruoka voi olla kovin terveellistä kun se säilyyki niin älyttömiä aikoja.. meillä neiti sitä kyllä syö, reissussa ja kylässä ja pitkän aikaa meni niin ettei muu edes kelvannu ku purkkiruuat, mutta nyt on opittu onneksi syömään oikeaa kotiruokaa...

Sairasta tälläinen vatvominen!! :o Eiköhän se tosiaan ole jokaisen OMA asia mitä RUOKAA lapselleen syöttää,olipa se kaupan tai omatekoista.On se kyllä kumma kun joka asiasta pitää taistella että mikä oikein ja mikä väärin.Olisitte vaan tyytyväisiä kun ylipäätänsä olette lapsen saaneet ja saatte sitä hoitaa ja mikä tärkeintä että lapsi on terve.Taitaa liian hyvin ihmisillä olla asiat kun joutaa puuttua näin turhiin seikkoihin ja jopa kiistellä niistä!
Antakaa kaikkien kukkien kukkia :flower:

Yhteistyössä