Ehtiikö joku kotiäiti tai alle kouluikäisten äiti lukemaan kirjoja???

  • Viestiketjun aloittaja minna
  • Ensimmäinen viesti
joo
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Ruttunaama:
Repivät siis kirjat ja lehdet SUN käsistä :eek: Pitäiskö aloittaa vaikka siitä ettei niin tehdä?
Oli siis omasta lukemistani kyse, eikä lastenkirjoista!!

Höh! ei ne nyt niitä kirjoja/lehtiä käsistä raasta, mutta koko ajan 1,5v ja 3,5v alkaa kerjäämään huomiota tyyliin: äiti ota syliin,
äiti mua janottaa anna vettä,
äiti haluun leikkiä tuolla joka on tuolla ylähyllyllä,
äiti haluun piirtää ja piirtäminen kestää 2min, jonka jälkeen kynät kerättävä pois ettei ole seinätkin piirrustuksia täynnä...

Eli siis ymmärsitkö pointin, he keksivät mitä tahaansa etten saa edes 5minuuttia istuttua paikallani ilman että ajatus katkeaa. Ja jos yritän lukea lehteä, niin koko ajan siinä on 4kättä osoittelemassa kuvia ja kysymässä mikä tuo on, anna mulle se, tai haluun katsoa jo seuraavaa sivua. Ja sylissä istuu heti 2tenavaa kiipeilemässä...

Ja illalla kun lapset nukahtaa, olen itse niin väsynyt ettei silmät pysy auki, jos yritän lukea jotain. Tai haluisimme miehen kanssa harrastaa seksiä tai tehdä jotain muuta yhdessä, kun emme päivällä ehdi/pysty.
No tämä tietysti selittää paljon, meillä piirrustusvälineet ja muut tavarat joihin lapsilla on lupa koskea on niin että lapset saa ne itse ja laittavat itse paikoilleenkin.

Mutta... Laiskalla äidillä onkin yleensä reippaat ja omatoimiset lapset, toimii meillä. Mä en ole mikään huvikeskus.
 
Mulla on yksi 7-v lapsi ja oon yh, oon aina lukenut paljon kirjoja.
Luen kun syön aamupalaa, silloin kun lapsi nukkuu päiväunia tai illalla, luen kun hän katsoo pikkukakkosta tai kun odotan pukuhuoneessa häntä harrastuksista. Myös leikkikentän reunalla olen kirja kourassa, toki koko ajan valppaana.

Ehdin silti hoitaa siivoamisen ja ruuanlaiton, lapselle luen iltasadunkin ihan rauhassa. Niin ja olen myös päivät töissä :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Tätä mä en ole oikein koskaan tajunnut, mihin hemmettiin kotona olijalla on kokoajan niin kiire ettei ehdi tekemään mitään, niin kuin nyt tämä lukeminen. Mulla ei ole ollut sellaista vipinää koskaan, vaikka kotonaolo vuosia on ollut lähes kymmenen ja lapsiakin useampi.
Tykkään askarrella lasten kanssa. Tykkään että koti on tahraton ja viimeisen päälle siisti ja kaunis. Tykkään käydä kerhoissa ja kyläilemässä lasten kanssa paljon. Joten ei ole aikaa sen vuoksi. Myös ilalla kun mies tulee kotiin, joko kyläilemme, tai sitten siivoan tai teen puutarhatöitä. Tai käymme omissa harrastuksissamme.
Kuuluiko tämmöiset aktiviteetit sinun elämääsi tämän 10vuoden aikana?

Yhden himolukijaäidin kotona olen kerran käynyt ja tämän koti oli kuin kaatopaikka koska hänen aikansa kului leppoisasti makoillen kirjakädessä. Minä taas en istu/makoile juuri koskaan kuin syödessäni tai nukkuessani tai netissä ollessa:)
 
good for you
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Tätä mä en ole oikein koskaan tajunnut, mihin hemmettiin kotona olijalla on kokoajan niin kiire ettei ehdi tekemään mitään, niin kuin nyt tämä lukeminen. Mulla ei ole ollut sellaista vipinää koskaan, vaikka kotonaolo vuosia on ollut lähes kymmenen ja lapsiakin useampi.
Tykkään askarrella lasten kanssa. Tykkään että koti on tahraton ja viimeisen päälle siisti ja kaunis. Tykkään käydä kerhoissa ja kyläilemässä lasten kanssa paljon. Joten ei ole aikaa sen vuoksi. Myös ilalla kun mies tulee kotiin, joko kyläilemme, tai sitten siivoan tai teen puutarhatöitä. Tai käymme omissa harrastuksissamme.
Kuuluiko tämmöiset aktiviteetit sinun elämääsi tämän 10vuoden aikana?

Yhden himolukijaäidin kotona olen kerran käynyt ja tämän koti oli kuin kaatopaikka koska hänen aikansa kului leppoisasti makoillen kirjakädessä. Minä taas en istu/makoile juuri koskaan kuin syödessäni tai nukkuessani tai netissä ollessa:)

Voi ei sinähän ootki :saint:
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Tätä mä en ole oikein koskaan tajunnut, mihin hemmettiin kotona olijalla on kokoajan niin kiire ettei ehdi tekemään mitään, niin kuin nyt tämä lukeminen. Mulla ei ole ollut sellaista vipinää koskaan, vaikka kotonaolo vuosia on ollut lähes kymmenen ja lapsiakin useampi.
Tykkään askarrella lasten kanssa. Tykkään että koti on tahraton ja viimeisen päälle siisti ja kaunis. Tykkään käydä kerhoissa ja kyläilemässä lasten kanssa paljon. Joten ei ole aikaa sen vuoksi. Myös ilalla kun mies tulee kotiin, joko kyläilemme, tai sitten siivoan tai teen puutarhatöitä. Tai käymme omissa harrastuksissamme.
Kuuluiko tämmöiset aktiviteetit sinun elämääsi tämän 10vuoden aikana?

Yhden himolukijaäidin kotona olen kerran käynyt ja tämän koti oli kuin kaatopaikka koska hänen aikansa kului leppoisasti makoillen kirjakädessä. Minä taas en istu/makoile juuri koskaan kuin syödessäni tai nukkuessani tai netissä ollessa:)
No, aika on rajallinen ja jokainen päättää miten sen käyttää. Jos noihin siivoamisiin, puutarhanhoitoihin ja kyläilyihin & kerhoiluihin hirveästi panostaa niin toki se on jostain muusta pois. Käytännössä kuitenkin melkoisin monella olisi mahdollisuus järkätä sitä aikaa vaikka lukemiselle jos olisi siitä kiinnostunut. Mutta jos ei ole ja kokee muut asiat tärkeämmiksi niin sitten valitsee noin.

Liäsksi on toki olemassa niitä kultaisia keskiteitäkin. Ei sen välttämättä tarvi olla jatkuvasti puhtautta hohtava koti tai kaatopaikka. Joskus pienellä hölläämisellä löytää aikaa jollekin kivalle jutulle.
 
kb
Luen kaiken missä tekstiä ja tuo kirjasto on meidän vakituinen käyntikohde. Opiskelin uuden alan kotona ollessa ja aina oli kirja nenän alla. En oikeastaan pysty nukahtamaan ilman kirjaa jos mies on maailmalla.
 
kolmen äiti
Ehdin. Luen esin sohvalla maaten kun lapset leikkii keskenään tai ulkona saatan olla viltillä lukemassa samalla kun vahdin lasten touhuja. Luen usein myös iltaisin tai päiväuniaikaan, siis jos jokutosi hyvä kirja kesken jonka haluan saada mahd. pian luettua loppuun :)

Meillä ei lapset revi kädestäni mitään, koska olen pienestä pitäen opettanut että niin ei saa tehdä. Joskus lukeminen keskeytyy kun lapsia haluaa huomiota, mutta sellaistahan se on lapsiperheessä, teet sitten mitä tahansa :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
No, aika on rajallinen ja jokainen päättää miten sen käyttää. Jos noihin siivoamisiin, puutarhanhoitoihin ja kyläilyihin & kerhoiluihin hirveästi panostaa niin toki se on jostain muusta pois. Käytännössä kuitenkin melkoisin monella olisi mahdollisuus järkätä sitä aikaa vaikka lukemiselle jos olisi siitä kiinnostunut. Mutta jos ei ole ja kokee muut asiat tärkeämmiksi niin sitten valitsee noin.

Liäsksi on toki olemassa niitä kultaisia keskiteitäkin. Ei sen välttämättä tarvi olla jatkuvasti puhtautta hohtava koti tai kaatopaikka. Joskus pienellä hölläämisellä löytää aikaa jollekin kivalle jutulle.
Näin juuri tämä on valinta kysymys. Ja vaikka slloin tällöin lukee kirjaa, se ei tarkoita etteikö ehtisi tehdä noita ap:n luettelemia asioita myös. Siivota ehtii hyvin, eikä kodin tarvi aina olla putipuhdas.

Tämänkin ajan ap mitä olet ehtinyt palstailemaan, olisit voinnut lukea kirjaa, eikö vaan?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja good for you:
Voi kauhee, kaikki jotka ketjussa kertoo lukevansa paljon on ap:n mielestä epäsiistejä possulaisia jotka ei välitä mitä mies syö ja miten puhtaalta pöydältä :LOL:
Ei, en ajattele aivan noin:) Tunnen vain yhden himolukijan ja hänen luonaan on sotkuista. Normaalikotiäiti kuitenkaan ei ehkä ole aivan tällainen ääriesimerkki, joka elää kirjoilleen.
Siksi kyselenkin että miten te muut "normaalit" äidit ehditte lukea kirjoja:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kaikelle on aikansa ja paikkansa:
Jätä koneella istuminen ja täällä palstailu vähemmälle ja lue se aika, jos todella haluat lukea kirjoja :)
palstailu on siinä mielessä helppoa, että ei tähän niin tarvitse keskittyä ja uppoutua mitä taas tykkään kirjojen kanssa tehdä..en näkis enkä kuulis mitään, tai sitten taas lukemisesta ei tulis mitään..
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Harhaanjohtaja:
palstailu on siinä mielessä helppoa, että ei tähän niin tarvitse keskittyä ja uppoutua mitä taas tykkään kirjojen kanssa tehdä..en näkis enkä kuulis mitään, tai sitten taas lukemisesta ei tulis mitään..
Opettelukysymys. Mulla oli ennen lapsia just tollasta, että uppouduin täysin kirjaan. Opettelin sitten toisen tavan ja nykyisin kannan kirjaa mukanani usein töihinkin mennessä. Siitä huolimatta, että ensin odottelen pysäkillä viitisen minuuttia, sitten istun bussissa 10 minuuttia, sitten asemalla 5 minuuttia, junassa 14 minuuttia, pysäkillä 5 minuuttia ja raitiovaunussa 5 minuuttia. Luen joka välissä paitsi kävellessäni.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja good for you:
Voi kauhee, kaikki jotka ketjussa kertoo lukevansa paljon on ap:n mielestä epäsiistejä possulaisia jotka ei välitä mitä mies syö ja miten puhtaalta pöydältä :LOL:
Ei, en ajattele aivan noin:) Tunnen vain yhden himolukijan ja hänen luonaan on sotkuista. Normaalikotiäiti kuitenkaan ei ehkä ole aivan tällainen ääriesimerkki, joka elää kirjoilleen.
Siksi kyselenkin että miten te muut "normaalit" äidit ehditte lukea kirjoja:)
Kai himolukijalla ja kirjojen lukemisella ylipäätänsä on jotain eroa? Itse lasken himolukijaksi sellaisen joka on jatkuvasti kirja nenen edessä ja kirjoja tulee luetuksi kuin sieniä sateella. Valtaosa tuntemistani pienten lasten äideistä lukee tilanteen mukaan. Joskus voi tulle pidempiäkin taukoja ja sitten taas innostuu ja tulee luettua useampi kirja putkeen, sitä vauhtia kun arki antaa periksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Harhaanjohtaja:
palstailu on siinä mielessä helppoa, että ei tähän niin tarvitse keskittyä ja uppoutua mitä taas tykkään kirjojen kanssa tehdä..en näkis enkä kuulis mitään, tai sitten taas lukemisesta ei tulis mitään..
Opettelukysymys. Mulla oli ennen lapsia just tollasta, että uppouduin täysin kirjaan. Opettelin sitten toisen tavan ja nykyisin kannan kirjaa mukanani usein töihinkin mennessä. Siitä huolimatta, että ensin odottelen pysäkillä viitisen minuuttia, sitten istun bussissa 10 minuuttia, sitten asemalla 5 minuuttia, junassa 14 minuuttia, pysäkillä 5 minuuttia ja raitiovaunussa 5 minuuttia. Luen joka välissä paitsi kävellessäni.
Se on helpompaa, kun kuitenkin pystyt ennakoimaan montako minuttia pystyt lukemaan. Lasten kanssa ne keskeytykset tulevat aina niin yllättäen.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Se on helpompaa, kun kuitenkin pystyt ennakoimaan montako minuttia pystyt lukemaan. Lasten kanssa ne keskeytykset tulevat aina niin yllättäen.
Totta. Kotona kuitenkin on yleensä jokin paikka käden ulottuvilla, mihin sen kirjan voi laskea. Ja luin mä lasten ollessa pieniä myös kotona. Itse asiassa luin silloin enemmän kuin töihin lähdön jälkeen.

 

Yhteistyössä