Ehkäisypillereiden aloitus, kuinka tulevaisuudessa raskaaksi.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja emmuska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

emmuska

Vieras
Anteeksi huono otsikko :(

Mutta asiaan, olen juuri aloittanut ehkäisypillereiden käytön, ikää on 16. Lapset ei ole siis vielä vuosiin suunnitelmissa... Eli otetaan esimerkki; jos syön pillereitä nyt vaikka neljä vuotta putkeen (tai enemmän) niin kuinka tämän jälkeen raskaaksi tulo onnistuu? Olen kuullut juttuja että heti pillereiden lopettamisen jälkeen ei välttämättä tule raskaaksi, mistä tämä johtuu ja kuinka totta on? :)

Mä aloitin pillerit sun iässä. Kymmenen vuotta käytin putkeen, jätin pois ja tulin raskaaksi että humpsahti. Kondomia tosin käytettiin välissä pari kk, vaikka ei kai välttämättä tarvis. Oli vaan ittellä mukavampi olo. Äiti aikanaan tuli eka kierrosta raskaaksi, ja minä synnyin.

Alkuperäinen kirjoittaja emmuska:
Anteeksi huono otsikko :(

Mutta asiaan, olen juuri aloittanut ehkäisypillereiden käytön, ikää on 16. Lapset ei ole siis vielä vuosiin suunnitelmissa... Eli otetaan esimerkki; jos syön pillereitä nyt vaikka neljä vuotta putkeen (tai enemmän) niin kuinka tämän jälkeen raskaaksi tulo onnistuu? Olen kuullut juttuja että heti pillereiden lopettamisen jälkeen ei välttämättä tule raskaaksi, mistä tämä johtuu ja kuinka totta on? :)

Toiset tulevat raskaaksi heti pillereiden lopettamisen jälkeen, toisilla menee pidemmän aikaa.
Tosilla oman kuukautiskierron käynnistymiseen menee pidemmän aikaa kuin toisilla. (pillereitä syödessä kun oma hormonitoiminta on lepotilassa) Ja jos oma hormonitoiminta ei ole käynnissä, ts. ei ole ovulaatiota ei ole mahdollista tulla raskaaksi.

Pillerit on ollu olemassa alle 100 vuotta, joten ei voida varmaks tietää, miten ne vaikuttaa. Mutta jos itteensä pumppaa vuosi tolkulla hormoneja niin kai se on itsestään selvä, että jotenkin se vaikuttaa. Myös hormonittomia ehkäisymenetelmiä on olemassa ja ne ei sitten vaikuta myöhempään lisääntymiseen.

Itse aloitin e-pillerit kans 16-vuotiaana, söin niitä melkeen yhteen putkeen lähes 10 vuotta. Sitten kun alettiin vauvaa suunnittelemaan ja jätin pillerit pois, niin kesti vajaa 6kk ja tulin raskaaksi.

mä aloitin niiden syömisen 17vuotiaana. Lasta aloimme yrittää23vuotiaana. Yritimme vuoden kunnes tärppäsi!!! Ja sen jälkeen ei oo ollu ongelmia, eli 3lasta peräjälkeen, ja aina ekasta kierrosta on onnistunut kun olemme halunneet.

Lopetin yhden kerran pillereiden syönnin noin 20vuotiaana, ja olin 6kk ilman, mutta oma hormonitoiminta sen seurauksena niin sekaisin että lääkäri suositteli aloittamaan jälleen. Eli verta vuoti viikko tolkulla, eli kuukautiset ei ns.loppuneet ollenkaan.

Nyt on 3lasta ja elämä ilman mitään pillereitä ja raskautta ja imetystä: nuoruusiän äknenaama seuraksena. Eli akne alkoi vasta nyt kun lopetin viimeisen lapsen imetyksen. Ihotautilääkäri sanoi että voi johtua siitä että pillerit siirsi sen puhkeamisen näin vanhaksi. Ja suositteli jälleen pillerien aloittamisen. En suostunut, kun en halua keinotekoisia hormoneja enää kroppaani. Joten olen tällä hetkellä 6kk antibiottikuurilla ja lääkevoiteilla, jos se korjaisi ihoni. Jos ei niin sitten jotain muuta kovempaa läkettä kokeillaan.

Mä aloitin pillerit 15-vuotiaana. Raskaaksi tulin ekan kerran vahingossa (20-v), ku oltiin erottu ja olin kaksi pilleria unohtanut (eikä edes peräkkäisinä päivinä). Tämän jälkeen vielä pillereillä ja raskaaksi pillereiden lopettamisen jälkeen heti ekasta kierrosta. Sitten en edes ehtinyt miettiä ehkäisyä synnytyksen jälkeen kun taas raskaana. Joten ei ne pillerit mulla ainakaan ole vaikuttanut heikentävästi raskaaksi tuloon. Nyt onnellinen kolmen lapsen äiti. =)

Alkuperäinen kirjoittaja persikkatassu:
Pillerit on ollu olemassa alle 100 vuotta, joten ei voida varmaks tietää, miten ne vaikuttaa. Mutta jos itteensä pumppaa vuosi tolkulla hormoneja niin kai se on itsestään selvä, että jotenkin se vaikuttaa. Myös hormonittomia ehkäisymenetelmiä on olemassa ja ne ei sitten vaikuta myöhempään lisääntymiseen.

Mä olen pohtinut tätä myös enkä ikinäkinä enää pillereitä suustani alas laita.. Söin 10v putkeen, sain ne aikanaan 15 v. Kun vauvasuunnitelmat oli ajankohtaset, tärppäs tokasta kierrosta. Eka kierto mentiin kumilla eli heti napsahti. Kas vaan, kesken meni ja nyt kroppa ei toimi niinku pitäis. Mielessäni syytän pillereitä, täytyykin asiasta kysästä lääkäriltä seuraavan kontrollitarkistuksen yhteydessä... Vaikka tietysti itsesyytökset km:n jälkeen on valtavat vaikkei niille järjellistä syytä olekaan.

En halua alottajaa mitenkään pelotella, mutta itse söin ainakin mukavuussyistä pillereitä vaikkei vakituista kumppania aina noina 10v aikana ollutkaan. Eli neuvoisin pitämään joskus taukoja, ymmärtääkseni osa lääkäreistä tätä myös suosittelee eikä ole aina suostunut uusimaan reseptiä.

Yhteistyössä