Ehkäisykapseli?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sprite
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on implanon kapseli ollut nyt 3kk ja sitä ennen söin cerazette pillereitä 8kk. Hyvin on toiminut pillereiden aikana tuli menkat noin 3kk välein ja kesto 2 päivää. Kapselin asennuksen jälkeen ei menkkoja eikä finnejä=) Eli positiivinen kokemus on ollut. Mustelmia ei syntynyt kuin yksi pikkuinen laiton yhteydessä. Mulle lääkäri sano että kapseli on yleistymässä ja että mieluummin kapseli kuin kierukka. Implanon kapseli maksoi 189? ja on kolme vuotta pidettävä, terkkerista olisin saanut ilmaseksi jadelle kapselit mutta en halunnut kahta joten ostin itse ja niitä on siis vain yksi. Suosittelen lämpimästi.

Kapselin ehkäisyteho on suunnilleen sama kuin hormonikierukan, sterilisaation ja e-pillereiden. Eli se on epätodennäköistä että raskaaksi tulee, mutta ei mahdotonta. Kohdunpoisto ja selibaatti ovat ainoat 100% ehkäisyt.

Minulla on ollut Implanonin kapseli nyt vuodenverran eikä ole toistaiseksi juuri mitään pahaa sanottavana.
Laitto kävi sutjakkaasti, komea mustelma oli muutaman päivän mutta kipeä ei ole ollut milloinkaan. Hinta taisi olla siinä vajaa 200 ?
Kapselia ei varsinaisesti minulle suositeltu nuoren ikäni vuoksi, muttei kertaakaan "kielletty" tai kerrottu haittavaikutuksista.
Kunnollisista kuukautisia ei ole näkynyt saati kuulunut, vain kahdesti on tullut muutaman päivän aikana olematonta tuhrua. (happyme)

Ainoa asia mitä olen pelännyt, on kapselin ulos kasvaminen.

Olen lukenut että ehkäisykapseli on oikein asennetuna ja oikeaan aikaan asennettuna varsin luotettu ehkäisyväline, vaikka toisinajattelijoitakin on.

Alkuperäinen kirjoittaja Kapula:
Joo-o.. Mun kokemus kapselista nukkuu tuolla sängyssä :D . Mä kans pillereiden unohtaja, nyt käytössä piikki. helppo on, ja halpa enkä pois vaihda. ei ole menkkoja näkyny piikin alun jälkeen ja menkkakivut jäi pois.

Kaunakohan piikki vaikuttaa?

Alkuperäinen kirjoittaja rolian:
Onko kenellekkään tullu kapselista haittavaikutuksia? jos, niin millasia?
Itse tässä harkitsen eri ehkäsyvaihtoehtoja... ehkäsyrengas ei sopinu ollenkaan.

Itselläni on ollut nyt kapseli puolisen vuotta, monet ovat palstalla kertoneet niukoista menkoista. mulla ihan päinvastoin. nytkin vuotanut vaihtetelevasti yli kuukauden putkeen, ja tätä ollut aikasemmin. Nyt alkaa mietityttää että pitäiskö otattaa pois mokoma, kun ei tässä ole oikein enää mitään ideaa. Menee jossain vaiheessa sietokyky kun kokoajan tuppaa vuotamaan!
Muuten olen tyytyväinen, kun ei tarvitse ajatella kummemmin, tai muistaa ottaa pillereitä.

Minä olen harkinnut kapselin ottoa, nyt olen "koeajalla" Cerazzette-pillereiden kanssa. Kuudes kuukausi pillereiden kanssa menossa, kuukautiskierto ollut nyt yleisimmillään 2 viikkoa, nyt viime aikoina taitaa olla pitenemään päin, olipa yksi normaalinpituinen kuukautiskiertokin välissä.
Jos Cerazzettet on kuitenkin aiheuttaneet noinkin paljon lisävuotoja, niin rupeaakohan lääkäri edes kapselia laittamaan? Ja onko kellään kokemusta siitä, että jos minipillerit on aiheuttaneet vuotoja niin onko kapseli kuitenkin sopinut?

Mä pelkään kauheesti raskaaksituloa. Olen menossa naimisiin, seksistä ei ole kokemusta. Mietin varmaa ehkäisyä, ja kapseliin olen päätynyt. Kuitenkin pelkään että se ei pidä, on jotenkin viallinen tms. Aion tästä lääkärille puhua, mutta haluaisin kysyä muutaman kysymyksen. Irtoaako munasolu ollenkaan sinä aikana, kun kapseli on? Ja mihin sen ehkäisyteho perustuu, eli miten se ehkäisee raskauden? Kondomin käyttö lisäehkäisynä tuntuu työläältä, mutta pelottaa hirveesti ettei kapseli pidä. Millainen tuo piikki on, meillä ei ole tarkoitus hankkia lapsia ainakaan moneen moneen vuoteen. Entä onko pakko käyttää pillereitä vai voiko laittaa kapselin suoraan?

mulla on varmaan ollut jotain 3,5 vuotta nämä ehkäsykapselit.. silloin kun se laitettiin se kävi tosi kipeää. ja puudutus oli tosi kivuliasta. sen jälkeen oli tosi käsi kipeä monta päivää ja kun heikko pää niin ei kestä koskea kapseleiden kohdalle kun saattaa taju lähteä. kun ne olivat laittaneet kapselit ja pääsin lähtemään kotia ja aloin voitelemaan leipiä ni sanoin mun poikaystäväl et mul on huono olo ja heikottaa. ni pyörryin kesken leipien voitelun kesti jonkun aikaa kunnes virkosin.. kauhea kokemus siitä päiväst... onneks pian saan ne poisa

Miten ne laittaa kapseli ja käykö se kipeää... Olen syönyt noi 5 vuotta Mirellen taukoamattomia pillereitä ja ruokahalut ovat hirveät. Melkein koko ajan on nälkä tai koko ajan pitää jauhaa jotain suussaan... olen lihonut 2kk aikana 16 kiloo ja olen niin masentunut kun olo on kamalan lihava... Nyt olen juonut vain kahvia kun en halua syödä enää mitään vaikka nälkä olisikin.... Välillä olen tahallaankin unohtanut pillerit ottaa ja samalla toivonut että en olisi raskaana... Haluaisin olla normaalipainoin mutta yli painoo on tuon 14 kiloo :( Antakaa mulle neuvoja... mitä teen tän asian kaa.

Eilen kävin laitatuttamassa Jadelle-kapselit, 2 tulitikkua ja ehkäisyteho minimissään 5 vuotta. Oli vähän tyyriimpi kuin mitä olin ajatellut, mutta mihinkäs sitä omalta hyvältä gyneltään vaihtaisi... ja tulee halvemmaksi kuitenkin kuin pillerit.

Toimenpide oli melko helppo, puudutettiin ja käteen tehtiin viilto, josta kapselit laitettiin sisään. Paikka on käsivarren "taka-sisäsivulla" kyynärpään yläpuolella, tarkkaan kopeloi ja etsi eli pitäis olla ainakin hyvin paikallaan.

Söin kokeeksi 3kk Cerazette-pillereitä ilman mitään ongelmia, tätä ennen ihan Microgynonia useamman vuoden. Halusin kapselin, koska meillä ei ole aikomustakaan tehdä lasta seuraavaan 4-5 vuoteen, ja kärsin lisäksi normaalisti runsaista ja kivuliaista kuukautisista (ja esim. Microgynonin syöminen putkeen ilman taukoja tulee viidessä vuodessa aika tyyriiksi).

Nyt käsi on hellä; tiskaaminen, pyykkääminen, koirankusetus ja seksikin onnistuu, mutta hiusten laittaminen ponnarille onkin astetta jännempää. Haavassa ei ole tikkejä vaan perhoslaastarit, ja ne saa poistaa 3-4 päivän kuluttua.

Nyt kun toi tosta vielä paranis, niin eipä tarvi huolehtia sitten piiitkään aikaan :)

Mulla itellä ollu jadellen kapselit helmikuusta asti. ensimmäiset menkat tuli ns. vanhan aikataulun mukaisesti, sitten n. 3 kk tauko jollon ei ollenkaa(happytime ;D) ja toukokuun jälkee ollu hieman hermoja kiristävää. kahen vk välein ihan kunnon 5-7 pv menkat. nyt sitte on ollu pientä tiputtelua menkkojen välissä, mut viimeisimmät menkat loppu 3 vk sitte(jee!). Tiputtelu on tapahtunu nimenomaan kovan treenin jälkeen, kenellään tästä kokemuksia? lisäksi vuoto on ollut ruskeaa, ihan kuin "kuivettunutta" verta. haluaisin kysyä kanssanaisilta, onko valkovuodossa tapahtunut mitään muutosta, koostumuksessa, runsaudessa tmv?
Mutta olen tyytyväinen kapseleihin, ex-poikkiksen kanssa pystyttiin harrastamaan tuon tauon aikana mieletön määrä seksiä eikä raskaaksi ole tullut :) Alussa olin hieman herkkis ja rinnat olivat arat ja turposivat hetkellisesti hieman(voi sitä ihmetystä :D ), mutta kaikki tasaantu hetken kuluttua. Otin kapselit suoraan, en halunnut pillereitä alkuun kun en olisi kuitenkaan muistanut.

Onko käyttäjäkokemuksia ehkäisykapselista?

Ajattelin vaihtaa pillerit toiseen ehkäisymuotoon, kun ei näitä pirukaan muista ottaa. Ehkäisykapseli kiinnostaisi helppouden takia.

Miten kapseli on sinulla toiminut? Kauanko olet käyttänyt? Söitkö ensin minipillereitä vai otitko suoraan kapselin? Tyrkytettiinkö lääkärissä kierukkaa?

Jos nyt voisit (ihan näin sormia näpsäyttämällä ) vaihtaa toiseen ehkäisymuotoon, vaihtaisitko?

Kaikkea tietoa otetaan vastaan :)

mä oon syöny aina synnytyksien jälkeen minipillereitä eli tiesin et ne sopi mulle.. mulla on nyt ollu 3 kk jadelle ehkäisykapseli ja mä rakastan sitä...
ekat menkat tuli kyl viikko kapselin laiton jälkeen ja tosi runsaina (mut mul on sitä ongelmaa ollu muutenkin) ja toiset tuli noin reilu kk myöhemmin paaaljon niukempina. oireita ei ole. ei le siis mitään pahaa sanottavaa!!!

Minkä ikäisille ehkäisykapseleita laitetaan? Olen menossa huomenna poikaystäväni kanssa perhesuunnitteluneuvolaan puhumaan noista kapseleista. Itse olen nyt käyttäny 3kk yaz e-pillereitä, ja voin sanoa ettei kannata!
Rinnat olivat arat todella kauan aikaa ja huomasin että sivuvaikutuksia oli runsaasti. Itkin lähes koko ajan, ja taas toisaalta suutuin aivan suunnattomasti jostain ihan pienestä asiasta.
Olen myös lihonut näinä kolmena kuukautena melkein 10kg, aivan järkyttävää !

Ei kapseleissa mitään ikärajaa ole. Kannattaa kokeilla minipillereitä ensin, joten tiedät sopiiko keltarauhashormoni sulle. Hormonaalisen ehkäisyn mahdolliset sivuvaikutukset ovat yksilöllisiä, on kuule tuhansia naisia jotka kehottaisivat sua noita Yazeja syömään koska ne on niin sopivia. Tyhmät eivät tajua ettei voi suositella kun ei koskaan voi tietää miten toisen kroppa mihinkin reagoi.

Mulle laitettiin kapseli pari päivää synnytyksestä, suoraan osastolla. Helppo homma oli! Tiiän tarkalleen missä se on, en tosiaankaan pelkää että se katoaa johonkin tai koteloituu :D Oiskohan vaan jotain pelottelua? Hyvin on toiminu, ja kuulemma toimii parhaiten just synnytyksen jälkeen. Ei oo ollu kuukautisia, ei mitään tiputtelua. Ei mielialan ailatelua ei mitään. Tosi tasasesti vaikuttaa, kun se liukenee niin hitaasti siellä. 3 vuotta on ja sitten se otetaan pois ja en tie miks sillä poisottamisellakin pelotellaan, ihan perus toimenpide terveysasemalla. Helpoin ja kuulemma paras ehkäsyteho.Eikä myöskään niin hintava. (n. 150e 3 vuoden kapseli, kun pillereistä joutuis maksaan noin 120e/vuosi!) Suosittelen!

Hei kaikille luin tosta jade tarinoita joita olitti kirjoiteleet ja itelläni tuli keskenmeno 5-kuukauden paikalla ja sitten minulle asetettiin sairalassa jade kapseli ilman et oltais multa kysytty tai mitään , yritin sanoo nille et en tarvitse mutta ne asetti sen
ja kuukautisista ei oo kuulunut mitään ja olen ajatellut sen poistamista jotta ne kuukautisetkin tulisi joskus alkaa jo huolestutta ku ei kuulu mitään ja luin että yks sivu vaikutuksista on että ne voi jäädä kokonaan pois se kuulosta kivalta mutta kyl ne haluais jo saada että ei tarvitsisi huolehtia enää
Mutta tietääkö kukaan pliiis auttakaa että tuleko niistä mitään sivu vaikutuksia kun otta kapselin pois ????
AUTAKAA PLIIIS TOSI HUOLESTUNUT

itelläni on testauksessa nää minipillerit, tarkotuksena siis ottaa kapseli, 3kk syöny pillereitä ja koko sen ajan on vuotoja ollu, rätti perseessä joutunu olemaan koko ajan, välillä oli vajaan viikon ettei tullu mitää ja nyt valuu niinku ei ois mitää pillereitä ees käytössä, näinköhän lääkäri ees asentaa sitä kapselia :/ mikään muu ehkäsy ei oikein tunnu omalta, pillereitä ei meinaa muistaa ottaa millään ja neuvola täti on vähä vastaan tätä kierukkaa kun en ole vielä synnyttänyt...hankalaa tää naisen elämä, eikö vaan? ;)

Ite syön cerazetteja, oon jo vuoden syöny ku ei yhdistelmäpillerit käy. Nyt vasta on kierto tasaantunut, eli ottaa oman aikansa näiden pillerien kanssa. Nyt kun pillerit sitten pian loppuu, nii olis tarkoitus kapseli hankkia. Kallishan se on, mutta tulee aika lailla tasan puolta halvemmaksi käyttää sitä kun pillereitä. noihin cerazetteihin kun ei kelakorvausta olleskaan saa.

Yhteistyössä