Ehkäisyimplantaatti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokemuksia?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokemuksia?

Vieras
Hei!

Onko kenelläkään kokemuksia ehkäisyimplantaatista? :) Esim. Nexplanon(ko sen nimi oli)... Asetetaan siis niinkuin kapseli käsivarteen, jossa vapauttaa hormonia kehoon kolmen vuoden ajan tai kunnes poistetaan.

Lääkäri suositteli tätä minulle, olen 22-vuotias, vakituisessa suhteessa oleva tyttö, joka ei voi syödä yhdistelmäehkäisyvalmisteita. Kuulemma implantaatti toimii vähän niinkuin minipillerit, tai hormonit ovat siinä samat (?), mutta minulla minipillerit aiheuttivat voimakasta hiustenlähtöä ja ihon huononemisen. :( En ehtinyt niitä tosin neljää kuukautta pidempään kokeillakaan männävuosina.
Lääkärin mielestä implantaatin sivuvaikutukset voivat olla pienemmät, koska hormonia vapautuu "tasaisesti", eikä aaltoliikkeen omaisesti kuten pillereitä syödessä.

Onko kenelläkään kokemuksia? Ajatus kuulostaa aika hurjalta, ja en hirveästi tykkää ylimääräisistä hormoneista, mutta jotenkin tämä ehkäisy on hoidettava kun mukula ei vielä ole ajankohtainen. Joskus kyllä ehdottomasti haluan lapsia.

Olisin sekä positiivisista- että negatiivisista kokemuksista tosi kiitollinen. :) Valmistajan "mainoslappu" kun ei hirveästi totuuksia kerro.

Kokemusta on ja itse olen tykännyt. Mutta pieni varoitus sinulle silti, koska sait oireita minipillereistä. Kannattaa ottaa huomioon, että myös kapselista vapautuu ensimmäisten kuukausien aikana runsaammin hormonia, joten luultavasti tulet kokemaan miipillerien sivuvaikutukset ja vieläpä aikaisempaa voimakkaampana. Oireet luultavasti vähenevät ajan myötä, mutta siihen menee useita kuukausia.

Minulla on Jadelle, laitettiin parisen vuotta sitten ja olen ollut tosi tyytyväinen. Ensin kokeilin Cerazettea muutaman kuukauden ja koska ne sopi, sitten asennettiin implantaatti. Mulle ainakin sanottiin että jos minipillerit ei sovi, sitten ei kannata implantaattia laittaa koska se on niin kallis vaan kokeiltavaksi! Jadellen vaihtoväli on 5 vuotta. Implantaatin sivuvaikutukset VOIVAT olla lievempiä kuin minipillereillä, mutta yhtä lailla pahempia, mutta kun ainakin Jadellen hinta on melkein 200e, tulee aika kalliiksi jos muutaman kuukauden kuluttua se pitää poistaa.

Yhteistyössä