ehkäisy

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Persona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Persona

Vieras
Hei,

Onko jollakulla kokemusta tai onko joku kuullut ylipäänsä hormonittomasta ehkäisykeinosta Personasta (www.persona.info)? Kiinnostaisi kokeilla moista, jos se oikeasti toimisi. Kortsut kun ei oikein inspaa ja hormonaalinen ehkäisy ei sovi, kierukkaa ei voi laittaa, kun en ole vielä synnyttänyt... Onko tätä jollekin suositellut lääkäri? Onko tietoa paljonko tämä lysti maksaa?

Mulla on sama ongelma, pillerit tai kierukat ei kay ja kortsut ei inspaa. Keskeytetty yhdynta ei taas kuitenkaan ole paras mahdollinen ja alkaa jo kyllastyttaa joka kuukautinen menkkojen odotus ja raskaustestiin pissiminen jos menkat on vahankin myohassa.
Olis kiva kuulla kokemuksia tosta Personasta:-)

Kierukan VOI laittaa vaikka ei ole synnyttänyt. Ainoa este sen laittamiselle on liian pieni kohtu. Tarkoittaen siis, että liian pieni kierukkaa varten ei muuten (eli saisivat tehdä eri kokoisia kierukoita!).

Kohtu mitataan ennen kuin kierukka asetetaan ja sen pitäisi muistaakseni olla jotain 7-10 cm välillä. Minulla on ystävätär joka on todella pieni (n.150cm) ja hänen kohtunsakin on yllätys yllätys pienempi, joten hän ei voinut ottaa kierukkaa.

Itselläni on ollut _kupari_kierukka n. 7 vuotta enkä ole synnyttänyt ja ikää tällä hetkellä 27 v. Minulle ei myöskään sopineet pillerit eikä kortsuihin oikein voinut luottaa.

Gynet ei mielellään jostain syystä halua laittaa kierukkaa kovin nuorille, mutta itse olen ollut samassa parisuhteessa koko ajan, joten sukupuolitautiriskit tms. ovat aika alhaiset.

Ja alkuperäiseen kysymykseen vastaus: ei tietoa personasta. Sorry.

Kokeiltu on. Sen seurauksena on syksyllä eskariin menevä poika :-).

Tikku näytti valkoista, eräänä aamuna vajaa kuusi vuotta sitten. Rakastelimme seuraavana yönä n. klo 4:n jälkeen (tulimme ravintolasta). Parin tunnin nukkumisen jälkeen otin näytteen ja tikku näytti punaista, muutaman päivän normaalia aikaisemmin. Niin sai alkunsa nuorimmaisemme. Sen jälkeeen laitoin hormonikierukan ja olen tyytyväinen.

Juuri hankin kuparikierukan. Ikää 30, vakkarisuhde, en ole synnyttänyt. Gynen mielestä ihan ok vaihtoehto, eikä mitenkään erityisesti vastustanut kierukan laittoa. Pelkäsin että kierukan laitto olis kivulias, mutta yllättävän helposti tuo meni. Aika näyttää miten kierukka mulle soveltuu, joillakinhan vuodot käy rasittavan runsaiksi, mutta ainakin nyt tässä vaiheessa olen ihan tyytyväinen valintaani.

Samaa mieltä kuin muutkin; kierukan voi laittaa synnyttämättömälle. Itselläni ollut 3 vuotta, enkä ole synnyttänyt ja olen 30 v. Kierukan laitto ja poisto voi olla hieman kivuliaampaa synnyttämättömälle, mutta sen kyllä kestää.

Mitään faktatietoa ei ole tuosta Personasta, mutta muistelen lukeneeni, että sen korkean hankintahinnan ja käyttökustannusten vuoksi menestys Suomessa jäi heikoksi, eikä sitä täältä enää saakaan ja muistaakseni vekotin täytyy nykyisellään tilata Englannista tms. Olikohan hintaluokka silloin, kun sitä vielä täältä sai jotain 200 euroa aloituspakkaus ja siitä eteenpäin rapiat parikymppiä kuussa.

Korjatkaa, jos olen väärässä.

Miten tuon kierukan kanssa sitten on, saako sitä vain 3 ja 5 vuoden pituisina? Iselläni voisi tarve olla 1, korkeintaan 2 v, joten en viitsisi sitäkään laittaa, jos sitä pitää noin kauan pitää...

Jos 1-2 vuoden päästä alatte lasta yrittämään, eikö voi edes sen aikaa pelehtiä kortsulla? Personan kanssa voi nimittäin käydä (kortsua huomattavasti helpommin) että suunnitelmat aikaistuu. Se ei ole tarkoitettu ihmisille, jotka haluavat luotettavan ehkäisymenetelmän, vaan niille joille lapsen tulo ei olisi ""katastrofi"".

On kokemusta, käytössä jo puolitoista vuotta ilman ongelmia. Rinnalla käytän lämpöjen mittausta ja limojen&kohdun suun tarkkailua, ja tähän mennessä kumpikin menetelmä on näyttänyt ihan toisiaan tukevaa informatiota. Enkä siis ole tullut raskaaksi. :)

Vaihdoin Personaan, koska hormonaalinen ehkäisy ei vaan sopinut ja loppujen lopuksi sain tarpeekseni jatkuvista hiivatulehduksista, epäspesifeistä tulehduksista, kuivuudesta ja haluttomuudesta. Nyt ei ole ongelmia. :)

On totta, että Persona ei ole 100% varma, mutta oikein käytettynä ainakin meillä on toiminut. Ei siinä ole muuten mitään valkoisia tikkuja, kun ei niistä tikuista mitään katsota, vaan kone näyttää punaista, vihreää tai keltaista. Tikkuihin tulee välillä viivoja (kuten raskaustesteissä/ovulaatiotesteissä), mutta niiden perusteella EI pidä tai voi tulkita yhtään mitään. Myös aikaerot ja muu tarkkuus pitää ottaa huomioon, eli matkustellessa pitää joskus ottaa pissaa pieneen pulloon mukaan ja pitää muistaa myös se, että virtsan pitää olla tietty aika rakossa ollakseen tarpeeksi vahvaa mittaukseen.

Tiedän pari muutakin, jotka käyttävät Personaa ja vaikka yksi ei mittaile edes kaikkia kuukauden mittauksia (8 kpl) [mitä ihmettelen kovasti, koska tietystikään kone ei toimi kunnolla, jos sitä ei käytä oikein!!!], niin kaikki ovat olleet tyytyväisiä. Ja osalla näistä ihmisistä on lapsia ja ovat tulleet tosi helposti raskaaksi, tosin kaikilla meillä on myös suht tasainen/säännöllinen kierto; itselläni n. 29-31 päivää.

Mutta itse tosiaan käytän Personan ohella noita mittailuita, eli jos jompi kumpi näyttää hedelmällistä aikaa, vaikka toinen ei näyttäisikään, niin uskon siihen (ts. otan varman päälle). Lisää noista mittailuista ja luonnollisesta perhesuunnittelusta saa vaikka Googlella kun hakee natural family planning, NFP, Billings method -hakusanoilla ja yksi tosi hyvä kirja on ""Taking charge of your fertility"".

T: naimisissa oleva 30-v personisti

kanssa mietin ehkäisyksi persoonaa... minulle kun ei muut oikein sovi. Ongelmana on vain se, että mies ei todennäköisesti tule pidättäytymään seksistä hedelmällisenä kautena ja kortsua ei käytä. Sanoi suoraan, että pidättäytyminen ei tule onnistumaan. Sitten sanoin että pitäisikö kokeilla hormonikierukkaa (kupari ei käynyt), niin tokaisi ""sellaisia sä et tarvia"" Eli voinko päätellä tästä, että vauva olisi miehelle tervetullut. Suhteemme on vasta kestänyt 10 kk ja minä en ole vielä valmis lapseen. Muutamme kuitenkin kohta yhteen, joten tämä ehkäisy asia vaivaa.
Olemme siis olleet melkein kokoajan ilman ehkäisyä(kokeillut monia...ei sovi), mutta olemme onnistuneet kiertämään ovulaatiopäivän(emme ole silloin tavanneet). Tunnistan selkeästi tapahtuvan ovulaation. Nyt siis tulee ongelmaksi se että me näemme toisiamme joka päivä ja sitä päivää ei enään kierretä.

Mitäs jos sanoisit jätkälle että joko käyttää kortsua, pidättelee sen pari päivää tai lähtee kävelemään? Älä nyt ainakaan tollaselle natsille ala lapsia väsäämään.

Ei millään pahalla (pyydän jo anteeksi etukäteen mahd. kovia sanojani), mutta kuulostaa kyllä aika omituiselta, jos mies vaan latelee päin naamaa, että ei pysty pidättäytymään. Siis KAIKKI pystyvät pidättäytymään, jos haluavat, eläväthän ihmiset eri syistä selibaatissakin vuosikausia (esim vammautumisen vuoksi), eikä niitä punaisia päiviä välttämättä tule edes hirveästi, riippuu kierrosta.

Älä nyt ihmeessä suostu seksiin silloin, kun voit tulla raskaaksi todennäköisimmin(ja siis tiesit varmaan, että siittiöt voivat ""pahimmassa"" tapauksessa elää jopa viikon, mutta yleensä 1-5 päivää), eli jo nyt touhu vaikuttaa siltä, että saatat olla kohta raskaana, jos olette välttäneet vain ovulaatiota. Personalla on se ""varoaika"" selkeästi ennen ovulaatiota hyvissä ajoin, mutta ainakin 3 päivää sen jälkeen, koska vaikka miten tuntisi ovulaation, niin erinäisistä syistä se voi myöhästyä (siksi mittaan lämpöjä ja tarkkailen limoja - lämmöt kertovat aika hyvin, että onko ovulaatio todella tapahtunut)!

Et VOI alkaa tulkita, että mahtaako hän olla avoin lapselle, jos kyse on siitä, että tyyppi ei halua välittää mahdollisuudesta, että voit tulla raskaaksi. Arvaukseni (ihan ihmistä tuntematta) on, että jos tulisit raskaaksi, niin vaihtoehtosi olisivat a)abortti b)tyyppi lähtee kävelemään c)saat pitää lapsen, jos hoidat sen yksin.

Lapsi on niin iso asia (erityisesti kun olette vielä olleet yhdessäkin suht vähän aikaa), että kyllä sitä pitää haluta ja suunnitella ja pohtia perheen perustamista -yhdessä-. Aina tietysti voi sattua vahinkoja ja niiden kanssa sitten eletään (aikuiset ihmiset tietävät kyllä miten lapset saavat alkunsa), mutta mielestäni se ei ole vastuullista toimintaa, että seksiä harrastetaan ehdoin tahdoin niin, että raskaaksi tulemisen mahdollisuus voi olla suurikin, jos lasta ei erityisesti haluta.

Rehellisesti sanottuna ja luettuani viestisi uusiksi: itse en katsoisi tuollaista miestä hetkeäkään. :(

1. Suomessa on helvetin tyhmiä ihmisiä
2. Nämä tyhmät ihmiset yleensä lisääntyvät usein ja jo nuorella iällä.
3. Taas nämä tyhmien jälkeläiset aikanaan jatkavat omat tyhmät geeninsä eteenpäin jne.
4. Onneksi olkoon!

Yhteistyössä