ehkäisystä....

• Viestiketjun aloittaja Tiina-77-
  • Ensimmäinen viesti
merika
mulla minipillerit -ihan ok. samaa ainetta olis tavallisessa kierukassa. en ole ennen syönyt pillereitä - ihan ok kun muistaa ottaa. kierukan otan sit kun en ajattele lisää lapsia haluavani (ehkäisyteho hormoonikierukassa 5v). tietysti joskus ehkä. nyt tyttö 3,5kk ja ajattelin et kaveri olis kiva 3v.sisällä -joten pillerit otin ainaki aluksi.

Jaanuska harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.08.2004 klo 13:09 Tiina-77- kirjoitti:
Moi!!!
Kertokaahan kokemuksia kierukasta?Kannaattaako ottaa yms...Ja muista ehkäisytavoista synnytyksen jälkeen?
Ainakin tuo ehkäisylaastari on olemassa, 3 viikkoa käytetään, joka viikko tiettynä päivänä vaihdetaan ja kun se aika on mennyt niin viikko on laastariton jolloin menkat tulee, tuo ns. 1 kk annos maksaa n. 14 e. Ja ehkäaisyteho alkaa heti.

Ehkäisypiikki on myös olemassa, mutta eivät suosittele sitä koska siitä voi tulla sivuoireita paljon, sanoivat ainakin minulle että suosittelevat jos on psykiatrisia ongelmia.

Hormonikierukassa on 5 vuoden teho, mutta en suosittele jos aiot hankkia vielä lisää lapsia (oma mielipiteeni), on sen verran kalliimpi jos ei saa ns. alennusta esim. runsaiden menkkojen takia.

Kuparikierukka on muutaman euron verran halvempi.

Liisukka
Mä hommasin itselleni pari vuotta sitten hormoonikierukan ihan siistä syystä kun pillerit ei sovi ja pari ystävää tuli juuri siihen aikoihin raskaaksi kuparikierukasta huolimatta. Mulle hormoonikierukka oli loistava valinta, tosin silloin olin ajatellut etten enää lapsia tee,( nythän asia on ihan toisin, kierukka poistettiin heinäkuun alussa) Kuukautiseni minimalistui huomattavasti ja aion jatkossakin ottaa hormoonikierukan, maksoi mitä maksoi :)

laurele
Mulle pillerit ei tahtoneet enää sopia raskauksien jälkeen (välitiputtelua yms) joten vaihdoin Nuva ring-ehkäisyrenkaaseen. On semmonen silikoninen rengas ja mielestäni tosi kätevä. Asetetaan kuin tampponi, pidetään kolme viikkoa ja yksi väliviikko ikäänkuin pillereissäkin. Nyt kuitenkin itse yritän myydä loput viisi pois, kun pääsimme miehen kanssa yhteisymmärrykseen lapsiluvusta... ;)

Mulla on noi keltarauhashormonipillerit. Niitä syödään koko ajan ilman taukoja ja mulla on ainaki menkat pysyneet poissa. En oo huomannu mitään ihmeellisiä sivuvaikutuksia. Meillä on kaks tyttöä, eikä ihan juuri ole varsinaista aikomusta lisääntyä :)

äittä 77
Meinaan itse ottaa hormoonikierukan kunhan imetys on ohi!
oon pohtinu tosi paljon asiaa ja miettiny myös tota lapsiluvunmäärää (nyt kaksi,toiveissa ehkä lisää jos enää synnytyksieni jälkeen uskallan vielä käydä saman läpi!) mutta lopullisen ratkaisun teki neuvlan terkkari joka kertoi mun saavan ilmaiseksi kunnalta yhden ehkäisyn koska en oo koskaan täältä saanu ilomaista ehkäisyä (muutettiin kaksi vuotta sitten tänne!). vaihtoehtoina on kolmen kk pillerit taikka kierukka joten tietty kokeilen sit kierukkaa koska ilmaiseksi sen saan. ei sit harmita vaikka se ei sopisikaan tai haluaisinkin sen pois parin vuoden päästä!! :)
Omista rahoista se on aika paljon jos se ei sovikaan ja pitäis parin kk päästä poistaa, mutta jos laskee koko teho ajalle niin on kyllä yks edullisimmista vaihtoehdoista!!

Oon monelta kuullu että menkat niukkenee mutta monelle on tullu painoa ja mielenkiinto siirtyny seksistä ruokaan, eli ehkäisyteho maksimissaan... ;)

villiviini
Mulla on ollu nyt 6kk hormonikierukka ja on ollut loistava valinta :D Ei ole tullut enää pariin kuukauteen kuukautisia ja kuukautiskivut ovat loppuneet. Laittaminen ei tuntunut missään ja on pysynyt hyvin paikoillaan, kun kävin tarkastuksessa. Suosittelen lämpimästi Mirena hormonikierukkaa!

villiviini
Piti vielä lisätä, että minulla taas on hormonikierukan laiton jälkeen ruokahalu vähentynyt ja paino pudonnut useita kiloja. Seksi maistuu edelleen enkä ole huomannut mielialassa mitään vaihteluja! Joten riippuu henkilöstä nouseeko vai laskeeko paino. Ei saa yleistää.

tyllerö
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.09.2004 klo 10:18 villiviini kirjoitti:
Piti vielä lisätä, että minulla taas on hormonikierukan laiton jälkeen ruokahalu vähentynyt ja paino pudonnut useita kiloja. Seksi maistuu edelleen enkä ole huomannut mielialassa mitään vaihteluja! Joten riippuu henkilöstä nouseeko vai laskeeko paino. Ei saa yleistää.

jos e-pillerit nostaa painoa, niin mitenkähän hormonikierukka vaikuttaa.

Hormonikierukka
Mulle ei tehny hormonikierukka mitään sivuvaikutuksia, ensin oli 5v yks, sitten uus tilalle, tuli ero ja löytyi uusi elämänkumppani, hormonikierukkaa käytin yhteensä 7,5v ja sitten tuli pienokaisen kaipuu, kierukka poistettiin kesäkuussa, raskaaksi tulin lokakuussa! (ja ikää silloin pikkusta vaille 40!!)
Kaikki ei sovi kaikille mutta suosittelen hormonikierukkaa, on kallis mutta hintansa väärti, menkat oli ihan minimissä (senverran tuli että ties olevansa nainen) eikä kuukautiskipuja ollu!

NICOLA
MULLA OLI 2 LAPSEN JÄLK.KUPARIKIERUKKA PUOLI VUOTTA.OLI PAKKO OTATTAA VEKS,KUN KÄVIN JUOKSEMASSA JA JATKUVASTI KRAMPPAS ALAMAHA NIIN ET OLI MENTÄVÄ NURMIKOLLE MAKAAMAAN.PITI VALITA LENKIT TAI KIERUKKA.GYNE SANOI ETTÄ KOHTU SUPISTELEE JUOSTESSA.MULLE EI AINAKAA SOPINUT.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.09.2004 klo 20:49 äittä 77 kirjoitti:
Meinaan itse ottaa hormoonikierukan kunhan imetys on ohi!
oon pohtinu tosi paljon asiaa ja miettiny myös tota lapsiluvunmäärää (nyt kaksi,toiveissa ehkä lisää jos enää synnytyksieni jälkeen uskallan vielä käydä saman läpi!) mutta lopullisen ratkaisun teki neuvlan terkkari joka kertoi mun saavan ilmaiseksi kunnalta yhden ehkäisyn koska en oo koskaan täältä saanu ilomaista ehkäisyä (muutettiin kaksi vuotta sitten tänne!). vaihtoehtoina on kolmen kk pillerit taikka kierukka joten tietty kokeilen sit kierukkaa koska ilmaiseksi sen saan. ei sit harmita vaikka se ei sopisikaan tai haluaisinkin sen pois parin vuoden päästä!! :)
Omista rahoista se on aika paljon jos se ei sovikaan ja pitäis parin kk päästä poistaa, mutta jos laskee koko teho ajalle niin on kyllä yks edullisimmista vaihtoehdoista!!

Oon monelta kuullu että menkat niukkenee mutta monelle on tullu painoa ja mielenkiinto siirtyny seksistä ruokaan, eli ehkäisyteho maksimissaan... ;)

Tarkistappa ihan vaan varmuuden vuoks onko se "ilmanen" kierukka kupari vaikko hormoni kierukka. Mulle meinaan kans luvattiin ilmanen kierukka mutta kun sen aika sitten tuli sainkin kuulla että jou'un maksamaan hormonikierukasta. eli se siitä ilmaisuudesta. tässä vieläkin sitten mietitään että mistäs ne rahat revitään...

joo,hormoonikierukan lupasivat! :) pieni, rikas (?) kunta ja sen edut on kyllä havaittu hyväks monin tavoin, tämä yksi!! en kyllä ite ois raaskinu tuota ostaa kun ei voi olla varma sopiiko se,olis kyllä sylettäny otattaa parin kk päästä pois jos ois ite maksanu sen!!

Nyt meitin vaan kun joku aiemmin laittoi ettei sovi kun juoksee niin mitenhän on ratsastuksen kanssa...no, toivottavasti ei tuu ongelmia... :\|

Mulla on ollut nyt vuoden ehkäisylaastari,ja olen
tykännyt.Tätä ennen oli pillerit enkä ikinä muistanut
niitä ottaa.....Terkkari sanoikin että toi laastari on parempi kuin
pillerit,koska se säästää maksaa,eli menee suoraan ihon
läpi. :D

Käytin ennen raskautta ehkäisypiikkiä, koska e-pillerit yms. ei mulle sovi. Piikki oli kätevä, maksoi 7 euroa ja kesti 3 kk, terkkari pisti niitä mulle. Kuukautiskivut hävisi, kuukautiset varsin niukat, ei muistamista:eek:tinko pillerin vai enkö. Pistetään käsivarteen tai takapuoleen. Raskaus alkoi noin 5 kk viimisen piikin ottamisesta.
Mielestäni kätevä vaihtoehto, jos ei pistoksia pelkää...

manna1
Mulla on ollu Mirena-kierukka kolme kuukautta ja olen ollut tyytyväinen. Aluksi oli runsasta vuotoa ja supistuksia, mutta nyt vuoto on tuskin havaittavaa ja kivut lievittyneet.
suosittelen! :)

otin hormonipiikin sen kummempia kyselemättä, eikä lääkärikään minua valistanut yhtään niistä sivuvaikutuksista. Nyt on noin kuukauden ajan päätä särkenyt, halut tiessään ja menkat jatkuneet jo kaksi viikkoa. Lisäksi hermostun ihan pienestä, joten ihmettelen tuota että sitä suositellaan potilaille joilla on psykiatrisia ongelmia - minulla niitä ei tietääkseni ole. mutta enää en kyseistä piikkiä ota. sen vaikutus kestää 3 kk kerrallaan, vielä olisi siis 2 kk kärsittävää...onko muilla samankaltaisia kokemuksia ko. piikistä?

leena25
ennen lasten tekoa minä söin e-pillereitä ja olin tyytyväinen. lasten jälkeen laitatutin hormonikierukan 5/03 ja olen tosi tyytyväinen. menkkoja ei ole ollut vuoteen ja seksi maistuu edelleen... vaikkakin suunnitelmissa on vielä lapsiluvun lisääminen niin silti halusin nauttia "helposta" ehkäisytavasta. varsinkin kun ensimmäinen kierukka oli ilmainen... toivottavasti löydät oman menetelmäsi, kaikille ei kuitenkaan sama menetelmä sovi. =)

Hei, mieltäni kaivertaa muutama asia. Käytän nuva-ring ehkäisy rengasta, mutta en ole aivan varma miten minun pitäisi toimia, kun ohjeissa lukee, että rengas voi olla käytössä ENINTÄÄN 4 viikkoa mutta ei kuitenkaan yli 4 viikkoa. Eli jos käytän tasan 4 viikkoa, niin säilyyköhän ehkäisyteho. Ennen söin pillereitä mutta rengas tuntuu helpommalta, kun sitä ei tarvitse muistaa joka päivä. Mitä mieltä te muut käyttäjät olette renkaan ehkäisytehosta? Itse en uskalla jättää ehkäisy pelkän renkaan/pillereiden varaan, vaan käytän aina myös kondoomia. Olenkohan ylivarovainen?Äidiksi kun en halua vielä.
Ketokaa kokemuksia ja auttakaa :attn:

Yhteistyössä