ehkäisystä yleensä

  • Viestiketjun aloittaja hormonihirviö
  • Ensimmäinen viesti
hormonihirviö
Kannattaako enää kokeilla 5:ttä pillerimerkkiä vai kokeilla suosiolla jotain muuta? olen kokeillut melianea (tulin tosi kipeäksi), mercilon (turposin+ mielialavaihtelut) tri-femoden (kipeäksi niistäkin) ja yasmin (ekat 3 kk meni hyvin, sen jälkeen kimpaannuin pienistäkin asioista..) ja nyt sitten mietin iho-ongelman takia että uskaltaisko vielä kokeilla sitä merkkiä joka auttaa finneihin.en nyt muista merkin nimeä,kertoisko joku?

vaihto-ehtona on laastari tai kierukka mutta kierukasta olen kuullut/lukenut vain huonoa palautetta että jos jollakulla on hyvää sanottavaa niin olisi kiva kuulla! ja hormonikierukkaa en uskalla ottaa hormoniherkkyyteni takia...
ja laastarissa taas epäilyttää ehkäisyteho.. nuva ringiä en haluaisi edes kokeilla koska en haluisi laittaa itse mitää sisälleni. kuulostaa ehkä tyhmältä mutta haluaisin siis mahd.helpon ehkäisyn mahdollisimman vähillä sivuvaikutuksilla.niin ja kondomin käyttö ei yksinkertaisesti vaan luonnistu meiltä :)
 
Ei kannata enää kokeilla. Ihan jo senkin takia, että hormoonipläjäys on elimistössäsi valtava jo noiden neljän jälkeen joka tapauksessa: pitäisi olla puoli vuotta välissä aina kuulemma, ettei menisi eri pillereiden hormoonit päällekäin (ja nyt sulla on jo neljät siellä alla, eli seuraaviin kannattaisi sitten kai odottaa vielä kauemmin). Ja on hyvin todennäköistä että jos näistä neljästä ei ole mikään käynyt, ei käy viideskään. Mä kokeilin 4 merkkiä, viidensiä en enää ottanut. Kyllä neljä epäsopivaa kertoo ja aika paljon. :/

 
hormonihirviö
Niin siis tarkennuksena että melianea söin 1999, joka vaihdettiin samana vuonna merciloniin, mercilon vaihdettiin sitten tri-femodeniin vuonna 2000 kun kävin gynekologilla.Lopetin ne syksyllä 2000 ja jouluna 2000 aloin odottamaan esikoista joka syntyi syksyllä 2001. Tulin melkein heti sen jälkeen raskaaksi ja keskimmäinen lapsi syntyi marraskuussa 2002. 2003 keväällä söin yasmineita jotka lopetin syksyllä 2003. Tulin raskaaksi 2004 keväällä ja poika syntyi nyt marraskuussa.

Eli en siis ole yhteen putkeen syönyt ja vaihdellut vaan lapsia on tullut välissä. Yasmineita söin muistaakseni kaikista pisimpään eli puoli vuotta, ja ekat 3kk meni ilman oireita. Muita pillereitä olen syönyt n.3-5 kk:tta ja lopettanut sitten kun olen tullut kipeämmäksi kuin mitä yleensä menkkojen aikana. Siis sain syödä todella vahvoja särkylääkkeitä jotta pysyin pystyssä ja esim. mercilonin aikana rinnat turposivat kaksinkertaiseksi ja olivat todella kipeät. lisäksi ne sain raivareita lähes kaikkien pillereiden kanssa ja nyt en tiedä uskaltaisinko vielä yksiä kokeilla, jo pelkästään lasten takia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.12.2004 klo 14:56 hormonihirviö kirjoitti:
Niin siis tarkennuksena että melianea söin 1999, joka vaihdettiin samana vuonna merciloniin, mercilon vaihdettiin sitten tri-femodeniin vuonna 2000 kun kävin gynekologilla.Lopetin ne syksyllä 2000 ja jouluna 2000 aloin odottamaan esikoista joka syntyi syksyllä 2001. Tulin melkein heti sen jälkeen raskaaksi ja keskimmäinen lapsi syntyi marraskuussa 2002. 2003 keväällä söin yasmineita jotka lopetin syksyllä 2003. Tulin raskaaksi 2004 keväällä ja poika syntyi nyt marraskuussa.

Eli en siis ole yhteen putkeen syönyt ja vaihdellut vaan lapsia on tullut välissä. Yasmineita söin muistaakseni kaikista pisimpään eli puoli vuotta, ja ekat 3kk meni ilman oireita. Muita pillereitä olen syönyt n.3-5 kk:tta ja lopettanut sitten kun olen tullut kipeämmäksi kuin mitä yleensä menkkojen aikana. Siis sain syödä todella vahvoja särkylääkkeitä jotta pysyin pystyssä ja esim. mercilonin aikana rinnat turposivat kaksinkertaiseksi ja olivat todella kipeät. lisäksi ne sain raivareita lähes kaikkien pillereiden kanssa ja nyt en tiedä uskaltaisinko vielä yksiä kokeilla, jo pelkästään lasten takia.
Okei, mä ajattelin että sulla on ollut samanlainen maraton kun mulla. ... mutta sitten en tiedäkään. :D
 
karhuemo
eipä tuo mitään :) olis vaan kiva löytää joku hyvä ehkäisy.. olen kuitenkin vasta alle 25 niin en halua mitään peruuttamatonta.. toiveissa vielä lapsia =)
tosin vasta aikasintaan 5 vuoden päästä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.12.2004 klo 17:00 karhuemo kirjoitti:
eipä tuo mitään :) olis vaan kiva löytää joku hyvä ehkäisy.. olen kuitenkin vasta alle 25 niin en halua mitään peruuttamatonta.. toiveissa vielä lapsia =)
tosin vasta aikasintaan 5 vuoden päästä.
sama proplema. \|O :D
 
suosittelen kokeilemaan Nuva Ringiä, helppokäyttöinen kun ei tarvitse muistaa kuin kolmen viikon välein ottaa pois ja viikon päästä uusi. Ei ole sen kummempi käyttää kuin tampoonit :)
Ja ei ole tullut mitään sivuvaikutuksia. Pillereistä (Mercilon) tuli yllättäen 10 kilo lisää painoa ihan huomaamatta ja mielialat vaihteli.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.12.2004 klo 09:56 hormonihirviö kirjoitti:
vaihto-ehtona on laastari tai kierukka mutta kierukasta olen kuullut/lukenut vain huonoa palautetta että jos jollakulla on hyvää sanottavaa niin olisi kiva kuulla! ja hormonikierukkaa en uskalla ottaa hormoniherkkyyteni takia...
Kaverini jolle mitkään pillerit eivät sivuvaikutusten takia sopineet, on erittäin tyytyväinen hormonikierukkaan- vaikka ymmärrettävästi sen laittoa aluksi epäröikin....Kokeilikin ensin kuparikierukkaa, mutta kivuliaiden ja runsaiden vuotojen takia luopui siitä.

Itsellänikin on hormonikierukasta vain ja ainoastaan positiivisia kokemuksia :) Hormonikierukkahan vapauttaa minimaallisen määrän keltarauhashormonia (esim.minipillereihinkin verrattuna) ja vaikutus on paikallinen eli vaikuttaa kohdun limakalvolla.

Tosin, onhan niitäkin joille sekään ei sovi, mutta todella monta tyytyväistä käyttäjää lähipiiristä löytyy
:wave:
 
vastaan tähänkin. mullekaan ei oikein muitkään pisut käynyt mutta nuvaring renkaaassa sen verran pienenmät pitoisuudet ettei mitään oireita! ja mikä parasta käytön voi lopetaa kun haluaa. ei tarvi mennä läkäriin poisytattaa yms. kannattaa ainakin kokeilla =)
 
naturally
Kehuin juuri kuparikierukkaa toisessa avauksessa, se ON HYVÄ JA TEHOKAS JA TODELLA VAIVATON!!! Tosin eihän sekään kaikille välttämättä sovi, mutta mulla on vain hyvää sanottavaa!
 
[Pillereistä (Mercilon) tuli yllättäen 10 kilo lisää painoa ihan huomaamatta ja mielialat vaihteli.]

Vaihdoin itse vuosi sitten pillerimerkkiä. Ja vuodessa tuli tuo hieman päälle 10 kiloa lisää. Lääkärille valittaessani, hän vain sanoi ettei painon nousu voi johtua pillereistä. Itse olen edelleenkin eri mieltä.
 
hormoonihirviö
Hei vain! Mukavaa kun moni on vastannut. Ensi tiistaina olisi sitten lääkäri jonka kanssa vietän varmasti pitkän juttutuokion=) ajatuskin oksettaa että kokeilisin jotain e-pillerimerkkiä.
mietin minipillereitä myös vaihtoehtona mutta en haluaisi ehkäisyä joka pitää joka päivä muistaa. ja hormoneja nekin on.. laastari kiinnostaa mutta mihin kaikkialle sen saikaan sijoittaa? Nuva ringiä vierastan koska en ole tamponiakaan saanut paikoilleen ja eikös se tule samalla tavalla? infotakaa nyt jos olen ymmärtänyt jotain väärin=)
Niin ja hormonikierukkaan mulla ei yksinkertaisesti ole varaa... kerralla liian iso summa. Kuparikierukkaa harkitsen myös mutta olen kuullut siitäkin vai huonoa palautetta niin hieman epäilyttää...

No, mutta viimeistään tiistaina olen viisaampi! =)
 
Mulla on kans rumba päällä. Toisen tytön syntymän jälkeen ei käy mikään ,missä on hormoonia. Aloitin Depo proveralla(siis pistoksella)imetyksen takia.Tulin siitä aivan sekopäiseksi! Sit kokeilin kahtia pillereitä.Ei käyny. Sit taas tauon jälkeen kokeilin minipillereitä, mut taas alko vaihdevuosioireet. Sit otin tavalliset pilsut(Harmonet).Ja paino nousee, pää on pöhnässä,ym,ym. Lopetin ne, enkä tiedä mitä tekisin.Nyt sit taas kortsuillaan jonkin aikaa,ennenkuin kehtaan kokeilla mitään muuta.Kyllä suututtaa! :kieh:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.01.2005 klo 14:17 hormoonihirviö kirjoitti:
Hei vain! Mukavaa kun moni on vastannut. Ensi tiistaina olisi sitten lääkäri jonka kanssa vietän varmasti pitkän juttutuokion=) ajatuskin oksettaa että kokeilisin jotain e-pillerimerkkiä.
mietin minipillereitä myös vaihtoehtona mutta en haluaisi ehkäisyä joka pitää joka päivä muistaa. ja hormoneja nekin on.. laastari kiinnostaa mutta mihin kaikkialle sen saikaan sijoittaa? Nuva ringiä vierastan koska en ole tamponiakaan saanut paikoilleen ja eikös se tule samalla tavalla? infotakaa nyt jos olen ymmärtänyt jotain väärin=)
Niin ja hormonikierukkaan mulla ei yksinkertaisesti ole varaa... kerralla liian iso summa. Kuparikierukkaa harkitsen myös mutta olen kuullut siitäkin vai huonoa palautetta niin hieman epäilyttää...

No, mutta viimeistään tiistaina olen viisaampi! =)

eli laastarin saa laittaa liki mihin vaan. jalkaan käsivarteen peppuun. siinä vaan saattaa myös olla kun hormonit joutuu imeytymään koko elimistön läpi niin aiheuttaa samat oireet kun pilerit. itelle lääkäri sanoi ehdottomasti ei, koska pilleritkään ei käynyt.
rengas taas on paikalinen joten hormonimäärä huomattavasti pienenpi.

renkaan laittaminen on kyllä ihan helppoa. rengas vaan puristetaan reunoiltaan yhteen suikulaksi ja työnnetään sisälle niin syvään kun saa. asennolla siellä ei ole väliä kun han on kunnolla kokonaan sisällä.
rengas myös menee helpommin paikalleen kuin tamponi koska on liukaspintainen eikä nihkeä kuten tamponi, ja toisin kun tönkkö tamponi rengas muotoutuu sisällä eikä tunnu ollenkaan jos on oikein laitettu, siis tarpeeksi syvälle. pois otto on myös ihan helppoa.
kyllähän se tietty vaatii oman kropan tuntemista että uskaltaa tai KEHTAA itseään ronkkia, mutta jos sellaisia ongelmia ei ole niin kyllä pitäisi toimia.
 
hormoonihirviö
Pysyykö se ehkäisyrengas sisällä??? KUn vähän epäilyttää kun olen jo 3 kertaa synnyttänyt alakautta niin ei ne paikat ole edes niin tiukat kuin silloin joskus..:)
en tiiä kyllä, tää on ollu tähän asti helppoa kun on näitä lapsia siunaantunut niin ei ole ehkäisystä tarvinnut huolehtia.. kai sitä pitää jostain lähteä liikenteeseen.. Saas vaan nähdä että siirtyykö se mun lääkärikin kun on vielä menkkavuotoa.. kyseessä siis jälkitarkistus. Joku ehkäisy-menetelmä kädessä mulla olis aikomus sieltä tohtorilta huomenna poistua!! :)
 
kyllä se pysyy kun tyrkkää niin syvälle kun sormet antaa periksi. se rengas kun kääntyy siis aukeaa muotoonsa eli ei se mahdu sieltä tippumaan. halkaisija kuitenkin jotain 4-5cm.
kannattaa ehdottomasti kokeilla. sen käytön kun voi lopettaa heti kun siltä tuntuu ja vaihtaa. itse en vaihtaisi muuhun kun ilman ehkäisyä olemiseen.
 

Yhteistyössä