ehkäisyrengas

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juuei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

juuei

Aktiivinen jäsen
14.02.2005
7 292
0
36

Terkka antoi esitteitä tutustuttavaksi synnytyksen jälkeisen ehkäisyn mahdollisuuksista. Suositteli kovasti ehkäisyrengasta - itselleni tuo on ihan vieras juttu - onko kellään kokemuksia tuosta?

Minä käytin ennen kuin aloimme yrittää lasta. Ihan kätevä juttu, muutaman kerran ei kyllä oikein meinannut pysyä paikallaan.. :x Tosin jälkeenpäin rupesin miettimään (mistä mies oli sanonut jo KAUAN) että rengas vei minulta kyllä kaikki seksihalut... Ei kiinnostanut enää yhtään. Ja kun lopetin renkaan käytön, niin kaikki muuttui =) Yhdelle tutulle kävi samoin...

Mutta toki nuo hormoonit vaikuttavat jokaiseen eri lailla... Jollakin voi käydä noin esim. pillerien kanssa. Mutta mielestäni ihan kokeilemisen arvoinen juttu!

Käytin rengasta noin vuoden enkä enää ikinä aio palata siihen. Mulla oli kauheeta päänsärkyä ja migreenikohtauksia viikottain. Lisäksi se vei kaikki seksihalut ja limakalvotkin olivat kuivemmat. Kun lopetin käytön, niin seksihalut palasi ja muutenki olo parani. Sen jälkeen ei ole ollut yhtään migreenikohtausta. Joillekin se sopii mutta joillekin ei.

:wave: Täällä myös yksi rinkulaa käyttänyt. Reilun vuoden verran käytin ja minä ainakin tykkäsin, eikä mieskään päässy valittamaan :p . Ja jossain vaiheessa aion kyllä ottaa uudelleen käyttöön imetyksen päätyttyä. Kannattaa kokeilla, itsekin mietin kauan ennenkuin rohkenin kokeilla.

Käytin ehkäisyrengasta aika monta vuotta, lähes heti siitä alkaen kun se tuli markkinoille. Jätin renkaan pois viime heinäkuussa ja loka-marraskuun vaihteessa tulin jo raskaaksi. Eli renkaan käyttö ei minun kohdallani ainakaan mielestäni aiheuttanut merkittävää hedelmällisyyden laskua.

Olin tyytyväinen renkaaseen, kuten mieskin. Ei haitannut yhdynnässä. Olen migreenipotilas, mutta rinkula ei aiheuttanut migreenikohtauksia, koska hormonit liukenevat tasaisesti ja vähitellen, toisin kuin pillereitä otettaessa. Kuukautisvuodon määrä niukkeni, mikä ainakin minun tapauksessa oli hyvä asia.

Myös se oli hyvä puoli, että asian pystyi "unohtamaan" aina kolmeksi viikoksi. Tosin kännykkä täytyi olla aina muistuttamassa, että muisti kolmen viikon jälkeen poistaa renkaan ja viikon tauon jälkeen laittaa uuden paikalleen. Varsinkin uuden laiton kanssa pitää olla tarkkana. Uusi rengas täytyy asettaa tasan 7vrk:n kuluttua edellisen poistamisesta. Muistaakseni asettaminen sai myöhästyä korkeintaan tunnin, jotta ehkäisyteho ei laskenut.

Kun vauvani on syntynyt ja imetys loppunut, ajattelin ottaa rinkulan uudelleen käyttöön, jos vain saan. Ikää kun alkaa olla jo lähempänä 35 v kun asia on taas ajankohtainen. En tiedä määräävätkö enää tämän ikäiselle tuollaista hormonaalista ehkäisyä.

Mulla rengas pettänyt kahdesti täysin oikein käytettynä. Esikoinen 2v ja toisen laskettu aika loppuvuodesta. Että sillä viisiin EN suosittele jos et halua yllätyksiä B)

Mullakin ennen raskautta käytössä.
Hirveen kätevä kapistus! ei tunnu, ei huomaa ja ei tarvii muistaa kun kolmenviikon välein.

Mutta.
Mulla tuli hirvee hiivatulehduskierre siitä. Vaikka pesi käsiä kun vaihtoi ja muut hygieenia hommat niin aina tuli loppukierrosta hiivatulehdus. Hiivat loppui kun rengas heitettiin nurkkaan.

Voisin vauvan synnyttyä kokeilla, jos ei hiivoisi tällä kertaa. On kätevä.

Niin sitä just pelkäänkin, että voiko sen jotenkin laittaa jotenkin "väärin" ja ( tai vaikka oikeenlaitettunakin) ja sitten ollaan taas laitoksella punnaamassa uutta muksua :headwall:

Rengasta ei voi laittaa väärin. Se on ihan sama missä asennossa se on, hormonimäärä erittyy kuitenkin samalla tavalla.

Olen käyttänyt jo tovin rengasta enkä varmaankaan enää aio käyttää muita ehkäisyvälineitä. On niin kätevä todellakin! Mun ystäväpiirissä monet käyttää sitä ja kaikki ovat tyytyväisiä (ystävät mulle tätä suosittelivatkin alunperin).

Toisekseen, mä saan oireita pillereistä, eivät sovi mulle juuri hormonien aiheuttamien oireiden tähden. Kuitenkin tässä renkaassa näitä oireita ei ole ja se johtuu varmaan mulla siitä, että renkaassa on pienempi hormonimäärä kuin pillereissä. Kuitenkin ehkäisyteho on sama kuin pillereillä, sillä rengas erittää tasaisesti ja paikallisesti hormonia eikä siis aiheuta samanlaisia "hormonipiikkejä" kuin pillerit. Mun lähipiirissä on tultu myös kahdesti raskaaksi oikein otettujen pillereiden käytön aikan, joten eihän mikään ehkäisy ole täysin varma.. :) Myöskin kannattaa pitää huolta että renkaan laittaa sisään ja ottaa ulos aina tunnilleen samaan aikaan. Se on tärkeää ehkäisytehon kannalta ja onkin oikeastaan ainoa juttu mikä täytyy muistaa tarkasti tämän renkaan käytön suhteen.

Suosittelen kokeilemaan!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 10:31 Kokemuksia kirjoitti:
Käytin rengasta noin vuoden enkä enää ikinä aio palata siihen. Mulla oli kauheeta päänsärkyä ja migreenikohtauksia viikottain. Lisäksi se vei kaikki seksihalut ja limakalvotkin olivat kuivemmat. Kun lopetin käytön, niin seksihalut palasi ja muutenki olo parani. Sen jälkeen ei ole ollut yhtään migreenikohtausta. Joillekin se sopii mutta joillekin ei.

Minä epäilin myös rengasta syylliseksi migreenikohtauksiin, mutta tilanne oli sinänsä epäselvä, että multa poistettiin samoihin aikoihin myös viisaudenhammas (toinen kandidaatti syylliseksi). Mikään muukaan hormonaalinen menetelmä ei ole kyllä mulle sopinut, joten pahoin pelkään ettei rengaskaan. :( Kätevyyden puolesta kyllä suosittelen, oli huomattavasti kivempi kuin ehkäisylaastarit, joiden kanssa piti miettiä mitä voi laittaa päälle, ettei laastari näy.

Minullakin oli käytössä ehkäisyrengas nuva ring ennen raskauden yrittämistä noin vuoden verran. Sitä ennen käytin varmaan yli 10 vuotta e-pillereitä.

Kokemukseni: rengas on helppo laittaa emättimeen eikä sitä voi laittaa ns. väärin. Sitä ei tuntenut silloin, kun se oli paikallaan, mutta yhdynnän aikana jouduimme ottamaan renkaan aina pois, koska se painoi sekä miestä että minua --> ei tuntunut hyvältä. Tämä vähän verotti renkaan pisteitä. Samoin seksihalut vähenivät verrattuna e-pillereihin johtuen ehkä juuri tuosta värkkäämisestä renkaan kanssa joka kerta, kun jotain teki. Migreenipotilas olen minäkin, mutta migreeni on ollut minulla aina yhtä voimakas riippumatta ehkäisykeinosta.

Jatkosta en osaa sanoa, jatkanko joskus tulevaisuudessa renkaan käyttöä vai alanko taas syödä e-pillereitä. Aika näyttää. Molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa.

käytin ehkäisyrengasta noin puoli vuotta ennekuin alettiin yrittämään raskautta.. ja ensimmäisellä kierrolla tulinkin raskaaksi.. (siis odotimme ns. oikeat menkat ennekuin alettiin yrittämään)

Minulla rengas lisäsi limakalvojen kosteutta. :) Mutta halut ei oikein lisääntyneet eikä vähentyneet verrattuna pillereihin. joko vika on mun pään sisällä tai sitten ne hormonit vaikuttaa..

vaihdoin renkaaseen juuri sen takia, että ei tarvitse joka päivä muistaa ottaa pilleriä. Meinasin jo tulla vainoharhaseks niitten kanssa.. :D monesti päivässä tarkistin oonko muistanu ottaa.. Mutta itseasiassa renkaankin kanssa oli sama homma.. Aina vessassakäynnin jälkeen piti tarkistaa, että onhan se paikoillaan.. ja hyvin pysyi. Oon vaan semmonen, että tarkistan monta kertaa onko joku asia mukana tai vastaavaa..

Mut erittäin tyytyväinen olin. Ja varmaan saattaisin ottaa synnytyksen jälkeen uudestaan sen käyttöön.

Mie käytin pari vuotta Nuvaringiä ennenkuin se heitettiin nurkkaan. Olin erittäin tyytyväinen juuri siihen, ettei tarvinnut päivittäin muistaa tabuja ottaa. Ja kännyssä mullakin on muistutus, mut niin oli pillereidenki kanssa - ei tää lahopää ois muuten muistanu.. Renkaan asettamisessa ei ollu mitään vaikeutta ja mulla se pysy huolettomana aina sen 3 viikkoo. (Renkaallahan pystyy myös jättämään joitakin kuukautisia pois jos tykkää.. samoin kuin pilsuillaki)

Seksihaluihin ei mullakaan renkula vaikuttanu. Meillä rengas otettiin pois ehkä pari kertaa kaikkinensa sekstailujen aikana jos se oli tiellä. Ainoa vaikutus minkä huomasin oli mielialojen tasaantuminen. Eli pillereiden kanssa oli enemmän mielialavaihteluita kun renkulan. Menkkakivut ehkä hieman piteni.. Mulle ei tullut minkäänlaisia vaivoja, kuten hiivaa, renkaasta. Mut nää kaikki on niin yksilöllisiä juttuja, ettei voi sanoo etukäteen miten kelläkin menee ja vaikuttaa.
Itse otan varmaankin renkulan takaisin käyttöön, kun oli niin vaivaton juttu!

Ehdottomasti kannattaa kokeilla!! Aina sitä voi sitten siirtyä toiseen vaihtoehtoon jos ei koe omakseen.

juu oli helppo käyttää ja niin "hyvä ehkäsy" ET KAIKKI HALUT MENI =/

olin niin kiukkunen ja hermo et olis suhdeki loppunu kyllä ellen olis lopettanu renkaan käyttöä....

jostain luin tutkimuksen missä nää kyseiset renkaat on just yx pahimmista seksihalujen viejistä.

mutta täytyy sanoo että mulla on pari tuttua jotka käyttää kyseistä rengasta ja on tyytyväisiä.

Että kait se on yksilöllistä. Kannattaa kokeilla mut vaihtaa heti jos ei haluja kuulu. Ellei sit ole tyytyväinen siihen olotilaan ;)

Mullakin oli käytössä Nuvaring ennen raskauden yrittämistä ja olin erittäin tyytyväinen siihen ja aion palata sen käyttöön ehkäisyn taas ollessa ajankohtainen. Ainoa miinuspuoli, jonka vasta jälkeenpäin liitin siihen oli hiivatulehduskierre, joka helpotti, kun jätettiin ehkäisy pois. Rengas oli erittäin kätevä käyttää ja hyvä varsinkin tällaiselle unohtelijalle, jolle sattui pillereiden kanssa usein noita unohduksia. Jos rengas oli kunnolla laitettu niin ei tuntunut lainkaan. Pari kertaa piti korjata syvemmälle, kun yhdynnässä painoi, mutta muuten täysin huomaamaton. Ja kerran yhdynnän jälkeen rengas löytyi miehen vehkeestä. :laugh:

Kuten täällä on saanut lukea niin ei ehkä sovi kaikille, mutta suosittelen ainakin kokeilemaan. Itse olen kokenut renkaan erittäin hyväksi ehkäisyvaihtoehdoksi.

Yhteistyössä