Käytin ehkäisyrengasta aika monta vuotta, lähes heti siitä alkaen kun se tuli markkinoille. Jätin renkaan pois viime heinäkuussa ja loka-marraskuun vaihteessa tulin jo raskaaksi. Eli renkaan käyttö ei minun kohdallani ainakaan mielestäni aiheuttanut merkittävää hedelmällisyyden laskua.
Olin tyytyväinen renkaaseen, kuten mieskin. Ei haitannut yhdynnässä. Olen migreenipotilas, mutta rinkula ei aiheuttanut migreenikohtauksia, koska hormonit liukenevat tasaisesti ja vähitellen, toisin kuin pillereitä otettaessa. Kuukautisvuodon määrä niukkeni, mikä ainakin minun tapauksessa oli hyvä asia.
Myös se oli hyvä puoli, että asian pystyi "unohtamaan" aina kolmeksi viikoksi. Tosin kännykkä täytyi olla aina muistuttamassa, että muisti kolmen viikon jälkeen poistaa renkaan ja viikon tauon jälkeen laittaa uuden paikalleen. Varsinkin uuden laiton kanssa pitää olla tarkkana. Uusi rengas täytyy asettaa tasan 7vrk:n kuluttua edellisen poistamisesta. Muistaakseni asettaminen sai myöhästyä korkeintaan tunnin, jotta ehkäisyteho ei laskenut.
Kun vauvani on syntynyt ja imetys loppunut, ajattelin ottaa rinkulan uudelleen käyttöön, jos vain saan. Ikää kun alkaa olla jo lähempänä 35 v kun asia on taas ajankohtainen. En tiedä määräävätkö enää tämän ikäiselle tuollaista hormonaalista ehkäisyä.