kierukan laitosta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saritaregina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

saritaregina

Jäsen
18.08.2006
45
0
6
Tietääkö kukaan että voidaanko heti siinä synnytyksen jälkeen laittaa kierukka?Haluaisin mahdollisimman pian sitten ehkäisyn mutta pitääkö odottaa ensin siihen jälkitarkastukseen ja sitten vasta?Onko muuten kellään mitään kokekusta kuparikierukasta,kuinka hyvä se on ja onko mitään vaivoja?

Minulle laitettiin kierukka vasta jälkitarkastuksen yhteydessä, tietääkseni sitä ei saa aiemmin. Minipillerit voi aloittaa heti, vaikka imettääkin..

Minulla ei ole kokemusta kuparikierukasta, mutta tiedän, että se voi sopia, jos hormoonikierukka ei käy, on myös edullisempi ja yleensä aiheuttaa enemmän vuotoa.. Kun hormonikierukka vähentää vuotoa, minulla esim jäi kuukautiset kokonaan pois. Neuvolassa tietävät ja ainakin minulla asioista puhuttiin heti ensimmäisellä käynnillä vauvan kanssa ehkäisyvaihtoehdoista. Ja voithan selvittää asiaa neuvolan kautta jo ennen vauvan syntymääkin, he tietävät kyllä.. :)

No ei siellä kohdussa mikään pysy heti synnytyksen jälkeen :) Eli pitää odottaa vähintään sinne jälkitarkastukseen. Suositus on nykyisin, että odotettais 6kk synnytyksestä jotta kohdun seinämä ei ole enää niin hauras, ja ettei kierukka menisi laitettaessa heikon kohdunseinämän läpi vatsaonteloon.

Kuparikierukka voi lisätä kuukautisvuodon määrää, mutta on halpa ja hyvin siedetty. Hormonikierukka taas yleensä niukentaa vuotoja, 25%:lla käyttäjistä vuodot jäävät kokonaan pois. Hormonikierukka on kalliimpi, yhtä tehokas ja hyvin siedetty ehkäisy.

Yhteistyössä