ehkäisylaastari

  • Viestiketjun aloittaja Luna
  • Ensimmäinen viesti
Luna
Moi !

Onko kenelläkään kokemuksia ehkäisylaastarista?
Gynekologi kirjoitti mulle reseptin niistä, kun pillerit ei auttaneet lainkaan PMS-oireisiin ja vuoto on kestänyt aina suurinpiirtein viikon.

Kertokaahan kokemuksianne
 
Satu
Itse olen käyttänyt laastaria tammikuusta 2004 lähtien.

Yhdistelmäehkäisypillereihin verrattuna laastarit ovat minun mielestäni paljon mukavammat! Mielialani ovat olleet tasaisemmat, kuin pillereiden kanssa.

Laastari voi olla kesällä vähän ikävä, kun täytyy miettiä sopivaa paikkaa sille. Itse tykkään pitää talvisin käsivarressa ja kesäisin reidessä. Laastarin kanssa on kyllä se ikävä puoli, että laastari kerää reunoihin nukkaa, paitsi, jos se on toodella hyvin laitettu. Eli kannattaa painella laastaria oikein kunnolla, varsinkin reunoja.

Huom. laastari ei kannata laittaa sellaiseen paikkaan, jossa iho liikkuu, koska laastari saattaa mennä ikävästi ryppyyn. (Itse olen laittanut pari kertaa liian ylös reiteen ja laastari on ryppyyntynyt ikävästi.)
 
mm
Kuinka usein se laastari vaihdetaan?

Minua alkoi kiinnostaa tuo ehkäisykeino, koska pillereitä en enää suostu käyttämään ja kondomille pitäisi keksiä luotettavampi vaihtoehto.

 
misbelief
Laastaria olen käyttänyt reilun vuoden verran, sitä ennen pillereitä. Laastari on mielestäni todella kätevä, muistat vain vaihtaa kerran viikossa ja muuten sitä ei tarvitse edes miettiä. Itse olen pitänyt laastaria pakarassa, vaihtanut vain aina puolta, eikä näy kuin saunassa/suihkussa :) Totta että laastari saattaa liikkuvalla ihoalueella mennä joskus hieman kurtulle, mutta pieni rypyttyminen tai kulman irtoaminen ei ehkäisytehoa heikennä. Kuukautiskiertoni on laastaria käyttäessä suunnilleen sama kuin pillereidenkin aikaan. Mutta kokonaisuudessaan suosittelen lämpimästi :)
 
Satu
Kyllähän siitä laastarista saattaa tulla sivuoireita, mutta ainakin lääkärit/lääkefirmat väittävät, että sivuoireiden todennäköisyys on pienempi kuin esim. e-pillereiden kanssa, koska laastarista hormonit vapautuvat tasaisemmin.

Laastari pysyy ihan normaalisti kiinni suikussa, hikoillessa ja nukkuessa. Toki se saattaa riippua vähän ihostakin. Itselläni on normaali iho, eikä mitään irtoamisongelmia esiinny.
 
Luna
Eka ehkäisylaastari on ollut nyt torstaista lähtien iholla kiinni ja hyvin on pysynyt, vaikka olen hikoillut, ollut suihkussa ja saunonut.

Kuinka pian niiden mahdollisten sivuvaikutusten pitäisi alkaa? Vielä ei ole ilmennyt mitään kummempaa.

 
käyttäjä
mä vaihdoin mercilonit evraan ja olen ollu tyytyväinen. ainut negatiivinen asia oli rintojen arkuus ensimmäiset 2 kk mutta enää ei ole mitään ongelmia. mielialat ei heilahtele enää ja nyt ei tarvii muistaa ku kerran viikossa vaihtaa laastari. evra on myös pysyny kiinni tosi hyvin... suosittelen lämpimästi vaikka onkin kalliimpi kuin e-pilleri
 
Satu
En tiedä kuinka nopeasti mahdolliset sivuvaikutukset ilmenevät.

Ethän Luna sitten säikähdä, jos laastaria poistaessasi huomaat, että iho on vähän pahan näköinen. Se menee kyllä ohi ajan kanssa!
 
c
Omasta puolestani voin sanoa että laastari ei kohdallani ollut hyvä vaihtoehto, ei pysynyt iholla, reunat keräsivät nukkaa ja menivät kurtulle, painelipa laastarin kiinni miten tiukkaan tahansa. Toki se laastarin teho on varmaan sama, mutta onpa kaunista kun laastari repsottaa (oli se sitte piilossa katseilta tai ei!!), ja se on mielessä JATKUVASTI! Ehkä sopii joillekin...mutta täytyy sanoa että tuotteessa on vielä PALJON kehitettävää ennen kuin sanoisin että se on pillereitä parempi.
 

Yhteistyössä