Ehkä saan paskat silmille tästä kyssästä, mutta sama se tääl saa sen niin helposti päälleen

Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
No jos se poika siellä muutenkin käy niin miks ei sais pelata, omituista.. Jos taas pelkästään pelaamaan menis aina kylään niin sitten se olis vähän hassua..
ei se tietsikan takia siellä käy. se käy hoitelee perheen lemmikkejä ja tykkää kovasti perheen äidistä, ehkä siksi kun oma äiti on kuollut pojan ollessa 4 vuotias. ja toki vois tykätä muutenki.

No sitten mä en käsitä miks toisen ei voi antaa pelata, aika ilkeetä :/ Ja noista ikä kommenteista ettei 10 vee tartte tietokonetta, meillä on 5 vee käyttänyt tietokonetta noin vuoden, ei se sen oma ole vaan yhteinen mutta saa sillä poikakin touhuta =) Ei sitä varmaan tartte mutta on se hyvä taito oppia tuo tietokoneen käyttö =)

Alkuperäinen kirjoittaja suomalainen:
Menkööt poika kirjastoon! Tiedän lapsia jotka joko tahalleen tai vahingossa ovat saanneet kylässä aikamoisen tuhon aikaan tietokoneeseen.
Eiköhän tietokone ole henkilökohtainen juttu?
mitenkähän menis kirjastoon 15 kilsan päähän. meillä on aina saaneet kaikki tenavat pelata ja käyttää tietsikkaa, niin kylästä olevat kuin kotiväki. tietty ei koko ajan, vaan esim juuri sen puolen tunnin jälkeen tulee käsky mennä muihin hommiin.

No jos se poika siellä muutenkin käy niin miks ei sais pelata, omituista.. Jos taas pelkästään pelaamaan menis aina kylään niin sitten se olis vähän hassua..
ei se tietsikan takia siellä käy. se käy hoitelee perheen lemmikkejä ja tykkää kovasti perheen äidistä, ehkä siksi kun oma äiti on kuollut pojan ollessa 4 vuotias. ja toki vois tykätä muutenki.

No sitten mä en käsitä miks toisen ei voi antaa pelata, aika ilkeetä :/ Ja noista ikä kommenteista ettei 10 vee tartte tietokonetta, meillä on 5 vee käyttänyt tietokonetta noin vuoden, ei se sen oma ole vaan yhteinen mutta saa sillä poikakin touhuta =) Ei sitä varmaan tartte mutta on se hyvä taito oppia tuo tietokoneen käyttö =)

Mä aloin käyttää konetta vasta joskus lukion vika vuotena ja miten mahdoin oppia, itekseni harjottelin. Että tuskin tarttee 10v sitä mihinkään kauheen kriittisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja evvk:
Alkuperäinen kirjoittaja muuhahainen:
nykypäivää on se että koneet on vehkeet.koulussa käyttävät konetta.meillä 11v .oma kone jota käyttää valvotusti.
hänellä käy parikin kaveria koneella,koska kotona ei ole.
ei tulisi mieleenkään kieltää.
ainoastaan jos on menoa tai vieraita ym..
inhottavaa jos kiusalla tekevät tuota hänelle.

Minunkin veljellä kävi kaverit ja kun kone oli rikki, niin eipä näkyny kavereita. Mukava, että vaan sen koneen takia seura kiinnostaa...

leikkivät kyllä muutenkin keskenään :D kun kone on ollut epäkunnossa

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mikä mahtoi olla se itse kysymys?

minä kans jäin vähän ihmettelemään että mikä oli se kysymys mihin nyt vastauksia halutaan? :D

mutta nykyään käytetään jo ala-asteella paljon tietokonetta,opettajat vissii olettaa että se on ihan jokaisessa perheessä :/ siinämielessä olis kyllä ihan hyvä että 10vuotias vois jossain vähän "ottaa tuntumaa" siihen tietokoneeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja suomalainen:
Menkööt poika kirjastoon! Tiedän lapsia jotka joko tahalleen tai vahingossa ovat saanneet kylässä aikamoisen tuhon aikaan tietokoneeseen.
Eiköhän tietokone ole henkilökohtainen juttu?
mitenkähän menis kirjastoon 15 kilsan päähän. meillä on aina saaneet kaikki tenavat pelata ja käyttää tietsikkaa, niin kylästä olevat kuin kotiväki. tietty ei koko ajan, vaan esim juuri sen puolen tunnin jälkeen tulee käsky mennä muihin hommiin.

Pyydäpä se poika teille sitten, kun kerrran pelaamisasia on sinulle niin tärkeä.

Mitä nuorempana tietokoneeseen tottuu sen parempi. Kuulostaa aika hullulta estää lasta konetta käyttämästä. Ehkä isäukko kuuluu näihin jotka ei itse tietokoneista ymmärrä mitään eikä sen takia tajua koneen merkitystä.

Kuules eipä taida olla kirjaston konella paljon pelejä ladattuina :D
Siis en ymmärrä kuka viittii tollasesta naputtaa. Tottakai ne pelaa niitä tietokone/pleikka/x-box pelejä ihan niin kuin kaikki muutkin lapset. Nykyään kun on muutakin kuin käpylehmiä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Mitä nuorempana tietokoneeseen tottuu sen parempi. Kuulostaa aika hullulta estää lasta konetta käyttämästä. Ehkä isäukko kuuluu näihin jotka ei itse tietokoneista ymmärrä mitään eikä sen takia tajua koneen merkitystä.

En käsitä näkemystäsi. Minusta täysipainoiseen lapsuuteen kuuluu aivan eri asiat, kuin taito pelata tietsikalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Entäs jos kyseessä olisikin 16-vuotias nuori, joka ei kotona saa juoda kaljaa, mutta kaikki kaverit saavat kotonaan kaljaa juoda, ja siksi nuori tuntee itsensä ulkopuoliseksi? Olisiko tällöin sellainen naapuri fiksu vai nipo, joka kieltäisi tätä 16 veetä juomasta kaljaa kotonaan?
Joo, eri asia, mutta sama periaate mun mielestä.
Lapsen vanhemmat määrää säännöt, oli muut niistä mitä mieltä tahansa.
aika huono vertaus. mutta kuten sanoin jokaisen kone. ja se mua riepoo, että miksi pojalle ei asiallisesti sanota, ollaan vaan äkäisiä ja tiuskitaan. vaikka toinen nätisti kysyy, että saisinko mä käydä tietsikalla ja kertoo vielä mitä siinä tekisi. ja moni on sanonut, että jos pojan vanhemmat ei halua että poika käy koneella, ei pojalla ole kuin ijsä ja sillä ei olis mitään tietsikkaa vastaan.

No sitten mä en käsitä miks toisen ei voi antaa pelata, aika ilkeetä :/ Ja noista ikä kommenteista ettei 10 vee tartte tietokonetta, meillä on 5 vee käyttänyt tietokonetta noin vuoden, ei se sen oma ole vaan yhteinen mutta saa sillä poikakin touhuta =) Ei sitä varmaan tartte mutta on se hyvä taito oppia tuo tietokoneen käyttö =) [/quote]

Mä yhdyn kyllä tähän mielipiteeseen, meillä 3v käy kanssa koneella touhuumassa..:)

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Mä aloin käyttää konetta vasta joskus lukion vika vuotena ja miten mahdoin oppia, itekseni harjottelin. Että tuskin tarttee 10v sitä mihinkään kauheen kriittisesti.
Enkö mä nimenomaan kirjottanut että ei sitä varmaan välttämättä tartte mutta se on hyvä taito oppia
=)

Meilläkin 4 v ja jopa 2 v touhuaa tietokoneella aika ajoin, mutta en mä tänne siltikään haluaisi yhtään ainoaa naapurin tenavaa koneelle....
Kerran pari sanoisin nätisti, että ei sovi, sitten voisin jo huokaista ja tiuskaistakin että EI jos lapsi kysyy aina vaan uudestaan.
Muutenkin mua kieltämättä rasittaisi, jos naapurin lapsi olisi meillä kovinkin usein :snotty:

Meilläkin 4 v ja jopa 2 v touhuaa tietokoneella aika ajoin, mutta en mä tänne siltikään haluaisi yhtään ainoaa naapurin tenavaa koneelle....
Kerran pari sanoisin nätisti, että ei sovi, sitten voisin jo huokaista ja tiuskaistakin että EI jos lapsi kysyy aina vaan uudestaan.
Muutenkin mua kieltämättä rasittaisi, jos naapurin lapsi olisi meillä kovinkin usein :snotty:

Niin mutta jos se kerran ei siellä asuvia haittaa ollenkaan niin mikä ongelma siinä sitte on???

Alkuperäinen kirjoittaja jep:

Niin mutta jos se kerran ei siellä asuvia haittaa ollenkaan niin mikä ongelma siinä sitte on???

No eikö tämä juttu mennyt nimenomaan niin, että siellä asuvat ovat kieltäneet poikaa koneella käymästä? Ja silti poika kysyy sitä edelleen?

Alkuperäinen kirjoittaja muuhahainen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
muuten asiaan kantaa ottamatta, ehkä tällä isällä ei ole varaa ostaa tietokonetta? ei välttämättä ole haluamisesta kiinni..kalliita vehkeitä nykyään.

totta

tämä on totta. sellaiselle, jolla varaa on ostella koneita ja muita kalliita laitteita, on ehkä vaikea ymmärtää että kaikilla ei edelleenkään ole siihen varaa. Ehkä isä todella on sen verran köyhempi ettei ole yksinkertaisesti varaa ostaa. Jos vielä yksin elättää lapsen. turha tähän on väliin sitä tunkea, että mites hänellä on rahaa ostaa tupakkaa. A) se maksaa kerralla vähemmän B) riippuvuus vaan voi olla joillekin todella paha.
Ja itse en polttele ja silti ymmärrän ettei siitä niin helposti irti pääse, katsoessani lähiympäristön "lakkoilijoita".

En itsekään päästäisi vierasta meidän koneelle vaikka kuinka hänellä ei olisi konetta. Siellä on kuitenkin niin paljon yksityisasioita ja en koko aikaa ehtisi olla vieressä katsomassa että siinä varmasti vain pelataan.

Alkuperäinen kirjoittaja Miimiäinen:
Kai mä oon tosi veetumainen, mutta meille en kyllä ottais ketään naapuria koneelle istumaan :whistle:
Ja miksi, mä en vaan tykkää, että joku ulkopuolinen tulis kylään ja istuis muumiona koneella!

Ja lisään, että en tykkää kyllä oman perheenkään istuvan muumiona koneella ;)

mä taidan kans sitte olla v-mäinen ku oon samaa mieltä. :ashamed:

No eikö tämä juttu mennyt nimenomaan niin, että siellä asuvat ovat kieltäneet poikaa koneella käymästä? Ja silti poika kysyy sitä edelleen?
ei se vinku eikä vonkuj siihen, käydessään kysyy nätisti kuten sanoin jo aikaisemmin. ja jos hänelle asiallisesti selitettäis miksi ei saa käyttää, niin tuskin siihen edes sitten kysyis. mlulla on tapana itsellä aina perustella lapselle oli se vieraan tai oma, miksi joku asia on niin, esim. että miksi niin ei saa tehdä. olisko kiva, jos itse asiallisesti joltain kysyisit, ja saisit tiusakaisun vastaukseksi.

lisään vielä, että siinä perheessä on neljä tietokonetta, yksi virallisia asioita varten, yksi perheen 16 vuotiaan, sit on kolmas kone, jota en tiedä mihin käyttävät ja sit tää neljäs, jolle poika menis, on ihan peli ja netissä surffailu kone.

ei se vinku eikä vonkuj siihen, käydessään kysyy nätisti kuten sanoin jo aikaisemmin. ja jos hänelle asiallisesti selitettäis miksi ei saa käyttää, niin tuskin siihen edes sitten kysyis. mlulla on tapana itsellä aina perustella lapselle oli se vieraan tai oma, miksi joku asia on niin, esim. että miksi niin ei saa tehdä. olisko kiva, jos itse asiallisesti joltain kysyisit, ja saisit tiusakaisun vastaukseksi.

Oletko sä aina ystäväsi luona, vai mistä tiedät etteivät he ole jo monesti selittäneet, miksi koneelle ei saa mennä? =)
Ja mun mielestä se on lapselta epäkohteliasta käytöstä, että alkaa kysymään "miks ei" jos on toisten luona kylässä, kysyy jotain ja vastaus ei miellytä. Varsinkin jos sama toistuu joka kerta kun lapsi siellä käy.

No tuliko sateenvarjoon saalista? Minua jaksaa hymyilyttää, kun avataan niin innokkaasti sitä sateenvarjoa, ilmeisesti se on sitten sitä itseään, jos joku tohtii olla eri mieltä,kuin ap :D

Hmm. Enpä tiedä taustoja muuta kuin kyssärin verran, esim. sitä mietin, keneltä nämä tiedot siitä, että pojan isä ei laita lapselleen tietokonetta ovat peräisin? Pojalta? Joka ehkä saakin käyttää konetta ½-1h kotona, sanoo lähtevänsä ulos -menee naapuriin ja kertoo isänsä kieltäneen koko tietokoneen...

Kieltämättä naapurin lapsen jokapäiväinen suhaaminen meillä väsyttäisi itseni lisäksi lapset ja miehen -ja eritoten jos perheessä olisi isoja läksymääriä tekeviä teinejä -joilla on ihan oma maailmansa kymmenenvuotiaaseen verrattuna. En suostuisi jokapäiväiseen pelaamiseen. Kuluuhan siinä konekin.

Jokainen suomalainen lapsi saa koulussa käyttää tietokonetta, toiset paljonkin. Pelaaminen ei ole kymmenvuotiaalle, hänen taidoilleen välttämätöntä. Myöhemminkin kerkeää.

Tämän ns. säälistä paapomisen tilalle, ottaisin käyttöön muuta. Esim. juttelua pojan kanssa, onko kavereita, miten koulussa menee jne. pitäisin rajat oman kotini suhteen ja selittäisin ne lapselle, kuin omalleni. Näin näyttäisin esimerkkiä omille lapsilleni, naapureille -miten toista kohdellaan ja otetaan jäseneksi yhteisöön. Samalla poika oppisi huomaavaisuutta toisia kohtaan ja saattaisi saada paremmin omanikäisiä ystäviä.

Ehkä pallopeli pihalla olisi sittenkin parempi idea kaikkien kannalta kuin kutsu sisälle pelaamaan tietokoneella.

Ja mielestäni en kakkaa kaatanut kenenkään niskaan.

:flower: