Ehdoton jouluruokanne

  • Viestiketjun aloittaja "kolmen äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"Piimä"
Saisiko tuon piimäjuuston ohjeen? Lapsuudessa sain yhden perhetutun tekemää piimäjuustoa ja se oli tosi herkkua. Nyt henkilö jo kuollut ja reseptiä ei saa mistään.
 
pikkubertta harmaana
No kinkku tietysti mutta sitten myös lanttulaatikko, kylmä- ja lämminsavulohi ja imelletty perunalaatikko. Lanttulaatikko on pakastimessa valmiina, tänään on porkkanalaatikon vuoro. Aaton aattona sitten savustellaan kalat, tehdään rosolli, sienisalaatti, paistetaan kinkku :)
 
koiraperheen mamma
Karjalanpiirakat ja kinkku, sekä lanttulaatikko. Pärjäisin niillä ;)
Olen tehnyt piirakat pakkaseen ja tänään olisi tarkoitus tehdä lanttu- ja porkkanalaatikkoa. Ei ole enää juurikaan vapaita ennen joulua, niin pakko on ollut jo valmistautua.
 
"Anne"
Olisin sanonut kinkku ja porkkanalaatikko, mutta maistaessani kalkkunapaistia tässä pari päivää sitten, olen muuttanut mieleni. Jos tarjolla olisi kalkkunaakin niin en varmaan koskisikaan kinkkuun.
 
perinneohje
Googlekin kertoi ainakin Hämäläisen piimäjuuston ohjeen.

Hämäläinen piimäjuusto - Reseptit – Kotiliesi
Mä teen tällä ohjeella (mummon opettamana)

3 L punaista maitoa
1 L talouspiimää
1 prk kermaviiliä
3 kananmunaa
suolaa maun mukaan

Kaikki maitotuotteet mahdollisimman rasvaisia, kevyistä ei onnistu eli ei juustoudu.

Kiehauta maito. Sekoita keskenään kulhossa piimä, kermaviili ja munat. Kaada kiehahtaneen maidon sekaan, sekoita kerran ympäri. Levy nollalle, sellainen metalliritiläjuttu väliin ja nosta kattila takaisin jäähtyvän levyn päälle. Anna seisoa rauhassa sekoittamatta n 30-60 min kannen alla. Nostele juusto reikäkauhalla muottiin tai siivilään. Voit käyttää juuston joko sinänään kylmänä paistamatta, tai laittaa esim vuokaan ja paistaa uudelleen, pinnalle pari voinokaretta, uunissa laatikoiden kanssa kunnes pinta saa vähän väriä. Voidaan tarjota siis kylmänä tai kuumana.
 
Tehimiini harmaana
Porkkanalaatikko ja lohi. Musta joulukinkku on ehkä vastenmielisintä ruokaa mitä maa päällään kantaa, menis helposti pelkokerroin-kastiin mun kohdalla, enkä niin kovin kyllä välitä muistakaan jouluruuista. Lapsena meidän mutsi teki aina meille lapsille nakkeja ja ranskalaisia jouluruuan oheen. :D

Asiasta kukkaruukkuun, onko muiden mielestä maksalaatikko jouluruoka?
 

Yhteistyössä