Egypti tai Emiraatit lasten kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Poni06
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Poni06

Aktiivinen jäsen
01.06.2007
1 584
0
36
Valtaisa matkakuume jo päällä ,vaikka matkan ajankohta vasta talvi/kevät 2009 :) .

Selailtuani tänään Finnmatkojen lomakohteita ihastuin ikihyviksi Emiraatteihin ja myös Egypti kiinnostaa. Ensi keväänä lapsemme on 2½v ja n.8 kk (olen siis nyt raskaana ). Minua kuitenkin vähän arveluttaa noiden kohteiden turvallisuus ja etenkin siitä kaipaisin kokemuksia. Myös kiinnostaa meriveden lämpö, siisteys, ruoka , lastentarvikkeet, liikenne, nähtävyydet...
Myös ,jos on jotain huonoa sanottavaa.

Emiraatteihin! Ainakin ne kokemukset joita olen itse kuullut on olleet tosi positiivisia! Emiraatit ovat ainakin yleensäottaen siistejä ja hygieenisiä kohteita, Egyptistä olen enemmin kuullut noita vatsatauti juttuja...
Mutta toki Emiraateissa taas ovat nuo pukeutumis säännöt kun kaupungilla liikkuu...mutta plussaa taas on ettei humalaisiin örveltäjiin ainakaan tuolla matkalla törmää.... :D

Olen ollut molemmissa. Egyptissä oltiin Sharm el Sheikhissä vauvan 6 kk kanssa ja reissu meni loistavasti. Ei saatu mitään vatsatauteja tms. Hyvä käsihygienia on kaiken a ja o.

Emiraatteja turvallisempaa paikkaa on vaikea löytää (ja siistimpää). Ollaan todennäköisesti menossa sinne uudelleen ensi talvena pojan kanssa. Viime reissullakin hän oli mukana, mutta salamatkustajana. Liikenne siellä on aika hurjaa, mutta muuten on todella turvallista.

Olimme Dubaissa. Asuimme ihan keskustassa.
Ei siellä mitään sen kummempia pukeutumismääräyksiä ole kuin että ei kannata hihattomissa narutopeissa kulkea eikä shortsit ole oikein hyväksyttyjä miehillä eikä naisilla. Itselläni oli ihan normaaleja t-paitoja ja hieman pidempiä hameita ja housuja, ihan sellaista normaalivaatetta. Moskeija on tietysti asia erikseen, sinne peitetään naisilla pää.

Ja nuo on siis keskustassa ja muualla ihmisten ilmoilla. Rannalla ja resorteissa voi pukeutua niin kuin lystää. Nuo ovat myös varsin käytännöllisiä juttuja, koska esim. kauppakeskuksissa on niin kova ilmastointi, että sinne jäätyisi narutopeissa ; )

Juu voi kertoa oman kokemuksen sitten huhtikuun alussa! Ja eihän nuo pukeutumis säännöt ole tosiaan tuon kummemmat, mutta itsellä vaan on kesävaatteina aika paljon just toppeja ja hameita justjajust polveen asti jne.
Me mennään Sharjahiin eli se on aika paljon vanhoillisempi Emiraatti kuin Dubai.
Matkaa odottellaan jo kovasti varsinkin kun maaliskuun lopussa on jo suurella todennäköisyydellä upeat rantasäät B) ja sitä lämpöä ja aurinkoa kaipaisi jo :D

Tulimme lauantaina kotiin. Säät suht hyvät, pari päivää pilvessä, mutta suht lämmintä. Olen itse ajatellut pukeutumis ym. säännöistä että maassa maan tavalla, elikkä olkapäät olen kaupungilla peittänyt ja polvet juuri ja juuri.
Maaliskuun lopussa on melko varmasti jo hyvin lämmintä. Lastenvaunujen kanssa pääsee melko hyvin eteenpäin(katujen reunakivet ovat kyllä paikoin korkeita), niiden "avulla" saa jopa taksin nopeammin tai autoilijat väistävät helpommin.
Ruokaa löytyy jokaisen makuun, edullisestikkin. Turvallista on, olen liikkunut jonkin verran yksin ilman miestäni. Olemme käyneet alueella nyt n. 6 kertaa, ei minkäänlaisia vatsaongelmia.
Ehdoton suosikkini tällähetkellä, suht lyhyt lento, 6h. Voi yhdistää rantaloman ja shoppailun. B)

Me ollaan viikon päästä lähdössä Egyptiin, Hurghadaan. Mukaan lähtee mun 3,5v ja 8kk tytöt ja siskon 1,5v, 3,5v ja 5v lapset. Voin käydä matkan jälkeen kertomassa kannattaako siellä matkailla pienten lasten kanssa =)

Täälläkin yksi matkakuumeinen joka ei kylläkään tälle keväälle pääse enää lomille:) Minäkin haaveilen tuosta ensi kevään eli 2009 lomasta egyptiin jolloin muksut on 8v reilu 2v ja sitten tää kolmas , jolla taitaa sitten helmi-maaliskuussa olla ikää 8-9 kk:tta. Monella matkailu palstalla juuri kerrotaan paljon tästä vatsa tauti ongelmasta mikä siellä kuullostaa olevan mutta jos sitä rupeaa pelkäämään niin kohta ei varmaan uskalla lähteä minnekään. Viime syksynä kävimme turkissa Marmariksessa jolloin nuorin oli 8 kk. Kukaan ei saanut vatsatautia syömisistä vaan viereisen hotellin henkilökunta oli vatsa taudista josta mekin saimme omamme.Oli kyllä järkyttävä kotimatka kun kuopus oksensi koko lennon ajan ja oli tosi huonona suomeen päästyä.
Mutta tulepas tosiaan kesänlapsi kerro miten reissu meni??!! Ja Hyvää sekä aurinkoista matkaa teille!!

Ensi viikolla edessä reissu Dubaihin, tyttö 1 vee 3 kk. Mitenhän tuo lastenruokien valikoima paikan päällä? Muksu syö toki kaikkea, mutta ei ole ainakaan vielä kotimassa itämaisiin ruokiin perehtynyt B) Myös puurojen tms mukaan ottamista mietin, kannattaako?

Muita vinnkejä tälle taapero-reissulle?

Meillä matka reilun viikon päästä Sharjahiin joten mitään kummempia ohjeita en osaa antaa kun matka vasta edessä, mutta me päädyttiin ottamaan ainakin puurotetroja mukaan meidän 1,4 veelle ehkä jotain ruokiakin! Jos ei aina löydykkään niin sopivaa ruokaa niin syö ainakin aamu/iltapuurot hyvin! Muita mitä ollaan mietitty matkaa varten niin uv-suoja asut hankittu niin säästyy koko kropan rasvaukselta ja valjaat lentokentälle ja mahdollisesti paikan päälläki voi tarvita (muuten en käyttäisi) :D ja paljon tekemistä lentomatkalle! Oikein mukavaa matkaa teille B)

Ollaan otettu pojalle myös mukaan noita puurotetroja, tosin ei niitä esim. Kiinan reissulla suostunut syömään juuri ollenkaan. Toinen mukana kulkeva juttu on ollut Elovenan välipalakeksit, niillä pysyy nälkä pois pitkään ja ovat käteviä kuljettaa mukana.
Dubaissa saa ihan mitä ruokaa vaan, siellä ei ole mitenkään erikoisen tulista eikä eksoottista ruokaa.

Taaperolle ja vauvallekin on ehdoton juttu reissatessa ollut kantoreppu, meillä Patapum. Eipä ole tarvinnut lähtöselvityksessä juoksennella perässä, kun lapsi on ollut selässä ; ) Suosittelen lämpimästi.

Loma on nyt vietetty!!!
Hyvin meni kaikki vaikka pieniä olikin mukana, kukaan ei sairastunut 'faaraon kiroukseen' ja meitä oli 14. porukka! Kolmella aikuisella oli hiukan sellainen olo et voisi tulla, mut heti haettiin apteekista lääkkeet ja niinpä kukaan ei kunnolla sairastunut.

Ruuat ja maidot oli kaikki mukana. Hiukan se vaati kärsivällisyyttä lämmittää niitä vesihauteessa =) . Tuttelia oli valmistetroissa muutamia, lähinnä lentomatkoja varten ja muuten tein Tutteli-jauheesta ihan vaan pulloveteen (en aina edes keittänyt sitä).

Vaippoja sai apteekista, aika kalliita kuitenkin. Jouduin pienen paketin ostamaan. Ruokia en edes katsellut, ei ainakaan mini-marketeissa huomannut. Ottaisin siis edelleen kaikki mukaan.

Hurghadassa oleva Red Sea- sairaalakin oli ihan kelvollinen :D . Neiti 8kk oksensi päivän ja kuume nousi 40, niinpä oltiin yö nesteytyksessä ja antibiootilla kyseisessä sairaalassa. Ei kuitenkaan ollut sieltä saanut mitään pöpöjä vaan ihan suomalaista kantaa oleva vatsatauti! Puhkesi vaan sitten siellä :o .

Menisin kyllä uudelleenkin, ranta aivan ihana, kirkkaat vedet. Lapsista tykättiin tosi paljon, annettiin lahjoja jne. Ei kuitenkaan käyty iholle niinkuin Tunisiassa.

Suosittelen Egyptia lapsiperheillekin. Käsidesiä vaan pitää käyttää paljon!!!
Oppaat sanoikin ettei vatsatauti yleensä ruuasta tule vaan likaisista rahoista. Eli ennen kaikkea rahojen käsittelemisen jälkeen käsidesiä ja aina ennen ruokailua. Näin me ainakin vältyttiin sairastumiselta.

Vastailen mielelläni jos jotain kysyttävää Hurghadasta on!

Kohde oli oikein mukava joten omasta puolestani voin suositella :) Saa kysellä Poni06 jos haluat tietää jotain! Sopii kyllä ihan hyvin lapsiperheen kohteeksi ja muutenkin siisti, hygieeninen ja turvallinen kohde! Uudestaan vielä menemme joskus!

Yhteistyössä