E-pillereistä vai jostain muusta rinnat todella kipeiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pilleritkö vaihtoon?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pilleritkö vaihtoon?

Vieras
Kysytäämpä täältäkin jos joku osaisi auttaa.
Aloitin reilu viikko sitten cypretyl merkkiset e-pillerit ja nyt rinnat olleet jo useamman päivän (olisikohan noin 5 päivää) tajuttoman kipeän/aran tuntuiset. Pillerithän aloitetaan kuukautisten ensimmäisenä päivänä joten kuukautiset eivät ole lähiaikoina alkamasa. Minulla ei myöskään aiemmin ole rinnat kipeytyneet kierron mukaan, kun jotkut kertovat rintojen kipeytyvän ennen menkkoja. Ikää löytyy 29-vuotta. Myös sellainen ällöoksetus olo jatkunut viikon joten tein jo apteekin raskaustestinkin mikä näytti negaa (niinkuin etukäteen arvelinkin, mutta oman mielenrauhan takia piti tehdä). Harrastan ratsastusta ja käytän tukevia urheilurintsikoita aiemmin ei tällaista ongelmaa ole ollut, mutta nyt en rintojen kipeyden takia pytynyt istumaan harjoitusravissa ollenkaan. Samoin rappusia täytyy kävellä alas hyvin rauhallisesti ja rintoja käsillä tukien (tätä ei viitsi muiden nähden tehdä) koska rintoihin sattuu. Iho kuitenkin ehjä ja terveen näköinen eli tuskin johtuu ihostakaan.

Katsoin pakkausselosteesta, että joillekin pillerit voivat aiheuttaa rintojen kipeytymisen. Meneeköhän vaiva vain ajankanssa ohi vai olisiko syytä vaihtaa merkkiä? Kokemuksia? Vai johtuisikohan kuitenkin jostain muusta?

Uusien pillereiden aloittamista seuraavan parin, kolmen kierron ajan voi esiintyä sivuoireita. Yleensä ne katoavat aika pian. Mulla kesti ensimmäisen liuskan ajan. Nyt olen todella tyytyväinen pillereihin ja iloinen, että en vaihtanut tai lopettanut, koska ne muuten sopivat.

Cypretyl / Diane Nova on vahvin ehkäisypilleri, mitä markkinoilta löytyy. Itselläni kipeytyi rinnat, alapää kuivui niin paljon, etten loppuvaiheessa pystynyt harrastamaan seksiä ollenkaan ja pilleritauoilla aloin saamaan järkyttäviä migreenejä, mitä en ollut ennen kokenut. Sinuna vaihtaisin merkkiä, ellet syö niitä akneen tai hirsutismiin. Oma iho on kuitenkin pysynyt virheettömänä myös huomattavasti kesymmillä yasmineilla.

Kiitos vastauksista! Olen syönyt aiemmin ko. pillereitä muistaakseni noin 5 vuotta (mahdollisesti kauemminkin) ja nyt ollut reilu vuoden tauko koska lapsi olisi toiveissa. Sairastuin kuitenkin muutama kuukausi sitten ja lääkäreiden mielestä olisi järkevää käyttää taas ehkäisyä tutkimusten ja lääkekokeiluiden ajan (raskaus rajoittaisi tutkimuksia). Joten mieli muutenkin maassa kun joudun taas pillereitä syömään, olin juuri muutama kuukausi sitten riemuissani kun kiertoni alkoi vihdoin tasaantumaan ja olemaan sellainen, että raskautuminen ylipäätään olisi mahdollista.

Cypretyl ainoa mikä sopi silloin aikanaan, mulla pillereillä vuoto oli todella runsasta ja lähes jatkuvaa. Mitään iho ongelmia minulla ei siis ole ollut. Cypretyl aiheutti aiemmin totaalista alapään kuivumista ja seksihalujen katoamista. Varmaan jatkuvat hiivatulehduksetkin olivat pillereiden syytä, koska vuoteen niitä ei ole ollut. Mutta tämä järkyttävä rintojen arkuus on jotain uutta. Mitään ehkäisykapselia tai kierukkaa en haluaisi laittaa koska toivottavasti viimeistään kesällä voidaan taas aloittaa yrityspuuhat :)

Yhteistyössä