E-pillereiden lopetus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pettymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pettymys

Vieras
Olen käyttänyt Diane Novaa 7 vuotta tauotta ja ollut siihen hyvin tyytyväinen, nyt on kuitenkin työterveyslääkäri kehottanut lopettamaan kohonneen verenpaineen takia. Mulla on nyt laatta kesken ja sitten pitäisi olla finito koko homman. Merkki on sopinut minulle kuin unelma, iho on pysynyt hyvänä, kierto on ollut kivuton ja säännöllinen ja nyt pelkään, että kaikki vanhat ongelmat taas palaavat. Minkälaisia kokemuksia teillä muilla on, kun olette lopettaneet pillerit pitkän ajan jälkeen? Ovatko finnit iskeneet ja kaikki muut vaivat samaten? Tässäkö tämä elämän helpotus nyt olikin? Ei kyllä yhtään huvittais lopettaa, mutta jos kerran verenpaine on vasta-aihe pillereiden syönnille, ei kai siinä muu auta.

Söin pillereitä (eri merkkejä) noin 20v yhtäjaksoisesti. Kun lopetin, ei tuntunut miltään. Ei tullut mitään vaivoja tai kremppoja. Voi olla, että sinäkin selviät lopetuksesta "säikähdyksellä."

Tänään asettaisin "normaalisti" uuden ehkäisyrenkaan (verrattavissa kai aikahyvin pillereihin), mutta lopetan hormonaalisen ehkäisyn käytön nyt kokeeksi. Jotenkin hirvittää. Olen syönyt pillereitä/rengasta teini-iästä alkaen, koko aikuisiän siis. En oikeastaan osaa sanoa, mikä siinä niin pelottaa. Päälimmäisenä ei kuitenkaan ole raskaaksi tulemisen pelko vaan joku muu. Jotenkin mielessä ajatus, että jos olenkin ilman hormoneja ihan "eri ihminen". Naurettavaa, tiedän! Jos olisinkin "eri ihminen" niin voisinhan ollakin positiivisessa mielessä erilainen. Tai jos musta tuleekin kauhea finninaama... Kilojen kertymistä en pelkää. Aina kun olen vaihtanut vähähormonisempaan ehkäisyyn on kiloja lähtenyt eli nythän pitäis sillä logiikalla lähtä kans.

En tiiä, jotenkin tuntuu hypyltä tuntemattomaan tämä muutos.

Lisää kokemuksia muilta jo lopettaneilta, kiitos!

Välttämättä ei tapahdu mitään, mutta joillakin (harvoilla) tosiaan tulee finnejä ym.vaivaa ja siitä täällä palstoilla vouhkaavat. ne muut (suurinosa) joilla mennyt kaikki ok ehkäisyn lopettamisen jälkeen, ei jaksa siitä vouhkata.....Itse lopetin välillä vuosia kestäneen pilleriehkäisyn eikä mitään tapahtunut, muuta kuin että luonnollinen kuukautiskierto palautui.

ei tullut mitään oireita, paitsi menkat lakkas olematta koko ajan, (pillerit sai ne 3vkosiksi) ja mielikin tasoittu.tuli onnellisempi olo, ja menkat on yhtä säännölliset kuin oli enne pillereita. söin siis harmonettea reilu 3v

Toista kuukautta nyt ilman pillereitä, ihan omasta tahdosta. Menkat tuli jopa päivää liian aikaisin eivätkä vielä olleet liian kivuliaat, seuraavat varmaan ovat, koska olen koko ikäni kärsinyt kivuista (ilman pillereitä varsinkin). Mieliala laski tuossa samoihin aikoihin pahasti, mutta en usko sen välttämättä liittyvän pillereiden lopetukseen. Ehkä parin kuukauden sisällä näen, että tasoittuuko mielialat noin muuten. Finnejä ei ole tullut, paino ei ole (valitettavasti) laskenut.. En oikein ole huomannut mitään erityistä, paitsi että halut ovat kasvaneet, mutta seksin harrastaminen taas "vaikeampaa" kumin kanssa. Harmillista, että menee noin päin..

Olen 27 vuotias ja pillereitä syönyt (välissä muutama tauko) lukiosta asti.

Itse jätin pillerit pois (syynä vain se, että en tarvinnut niitä ehkäisyyn) jonkin aikaa sitten ja sitkeitä finnejähän siitä sai. Erityisen paljon niitä tuli rinnan alueelle, mutta myös otsaan yms. Kuukautiskivutkin alkoivat palata muutaman kuukauden kuluttua.

Gyneni suositteli taas pillereille ryhtymistä ja niinpä olen jatkanut niiden käyttöä. M

Lopetin pillerit noin vuosi sitten 12vuotta niitä syötyäni.. Ja menkkoja ei ole kuulunut.. Loppuajasta pillereitä syödessäni meinasin oksentaa aina kun otin pillerin, joten päätin lopettaa niiden syömisen. Iho-ongelmia ei tullut, mieliala parani ja paino alkoi tippua.. :)

Kirjottelin vähän samasta aiheesta tuonne Klinikan puolelle, kopioin tekstin sieltä tänne.

Vähän hullulta kuulostaa, mutta vaikka mulla hiukset rasvoittuu melko nopeasti (pesen joka toinen päivä vähintään) on päänahka kuivan tuntuinen, hilseilee hiukan, kutiaa ja joskus siinä on punertavia laikkuja. Takaraivolle ne tietty nää, mutta ainakin tuossa päälaella ja sivuilla.

Luulen, että oiskohan kyse jostain hormoni-jutusta, lopetin nimittäin muutama kk sitten e-pillerit, joita käytin 15 vuotta... Kohta sen jälkeen tää alkoi. Aluksi naamakin kukki kuin teini-tytöllä,mutta se on onneksi jo rauhoittunut.

Shampoota olen vaihdellut, tällä hetkellä on käytössä System4:n "rauhoittava" shampoo, sekä Matthew Jamesin syväpuhdistava, jota käytän harvakseltaan (enintään kerran viikossa) System4:n hiuspohjan hoito-aine (se mitä voi kosteusvoiteenakin käyttää) auttaa myös hiukan, mutta haluaisinkin kysyä, oisko muilla Elleillä jotain vinkkejä, vaikka ihan kotikutoisia, mikä voisi auttaa? Kauankohan tätä täytyy kestää? Kehtaako tällaisen takia lääkäriin mennä?********

Tuon lisäksi hiuksia myös lähti aika paljon, mutta se onnyt loppunut. Kasvot on kunnossa, paitsi kerran kuussa hormonifinnejä. Ennen pillereiden aloittamista mulla oli aknea, jonka paluuta aluksi pelkäsin, mutta niin ei onneksi käynyt. Menkat on nyt jo suht säännölliset ja "normaalit". Olo on hyvä, vielä kun tuon päänahan saisi kuntoon. Mielialat ei mulla ole sen kummemmin muuttuneet, ailahtelevainen kun oon ollut koko ikäni. Paino ois saanut laskea, vaan turha toivo;) "Ruoka maistuu ja makoottaa" kuten sanotaan.

Alkuperäiselle:
Iho on nykään huonompi kuin 'teini-iässä' ennen pillereitä. Tosin lopettamiseta on vasta puoli vuotta, joten elän toivossa että tästä vielä helpottaa. Nyt ikää 24 ja pillereitä söin 17vsta asti, välillä taukoillen. Viimeiset kaksi vuotta diane novaa. Lopetin lääärin kehotuksesta, kun rinnasta löydettiin fibroadenoma (Toisaalta, niin tässä kuin monessa muussakin asiassa toisen lääkärin näkemys voi olla jotain ihan muuta..). Diane nova on korkeahormoninen ja on todennäköisesti osaltaan edesauttanut kasvaimen syntyä. Nyt lopettamisen myötä kasvain on ainakin oman arvion mukaan pienentynyt...Toisinaan meinaa kyllä mennä hermo huonon ihon kanssa, mutta pidän kuitenkin tuota toista muutosta tärkeämpänä.

Muilta osin lopettaminen on sujunut ongelmitta

Käytin itse pillereitä (DN, Yasmin) viisi vuotta kivuliaiden kuukautisten ja finnien takia. Jouduin lopettamaan pillereiden käytön ikävien sivuvaikutusten vuoksi. Ei ollut mikään ihme, että kun ne lopetin, niin puolen vuoden päästä alkoi taas finnejä tulla kasvoihin, rintaan ja selkään. Ne eivät ilmestyneet niin pahana kuin ennen, mutta kuitenkin häiritsevästi.

Nyt on vuosi kulunut pillereiden lopettamisesti ja viime viikolla marssin ihotautilääkärille, koska hermot alkoivat mennä ihon kanssa. Sain häneltä roaccutankuurin, koska ihoni alkoi olemaan jo pahasi tulehtunut. Lääkäri ei onneksi laittanut minua enää syömään pillereitä (roaccutan aikana pitää olla tarkka ehkäisystä).

Aika tujua ja kallista lääkettähän tuo roaccutan on, mutta sillä jotkut saavat pysyvän avun akneen. Itse en enää jaksanut taistella huonon ihon kanssa (psyykkinen rasitus), vaan koska hoitoa on saatavilla niin aion käyttää sitä myös hyväkseni. Toivottavasti auttaa, hyvältä näyttää ainakin tässä vaiheessa.

Itse lopetin Harmonetin käytön noin vuosi sitten lähes kymmenen vuoden käytön jälkeen. Ensi alkuun elämä oli vähän tuskaista:kierrot oli sekaisin semmoiset neljä kuukautta ja kivut oli kovat. Nyt nuo vaivat on kaikonneet ja olo on mahtava. Paino on pysynyt suunnilleen samassa (vähän ylipainoisena minulle tyypillisesti), ja iho on erittäin hyvässä kunnossa, eikä sen kanssa ole teininäkään ollut ongelmia. Ja mikä kaikista parasta, seksi maittaa tosi hyvin! Itse aloitin pillerit aikoinaan ainoastaan ehkäisyn vuoksi, muuten en olisi niitä tarvinnut.

Lopetin pillerit vasta hiljattain, söin niitä n.2vuotta. Alun perin aloin niitä syömään ehkäisyn ja kuukautiskipujen vuoksi. Nyt kuitenkin minua alkoi hirvittää pillereiden mahdolliset sivuvaikutukset. Minulle ei mitään "kauhean" pahoja tullut, muuta kuin mielialan vaihtelut, jatkuva äksyily ja itseäkin inhottava itkuisuus, haluttomuus, emättimen kuivuus(yhdyntä sattui)...siinäpä ne. Onneksi minulla on rinnalla ymmärtäväinen mies, joka oli myös pillereiden lopettamisen kannalla. Hän sanoo, että huomasi minussa eron heti kun aloin pillereitä syömään. Nyt toivon, että minulle ei puhkeaisi kauheita finnejä ja toivon muutenkin että lopettaminen sujuisi hyvin. Harmittaa vaan kovasti kun joutuu vakituisessa suhteessa kondomin kanssa touhuaan, mutta ei kai muukaan auta. Se on jotenkin niin hankalaa..Enkä luota niihin ollenkaan. Jos nyt näin voin sanoa niin suosittelen kyllä kaikille että lopettakaa nyt ihmeessä nämä myrkyt. Ja lukekaa tuoteselostetta tarkkaan!

Söin pillereitä yli kymmenen vuotta. Alunperin olin aloitanut niiden syönnin osana aknen hoitoa. Ensimmäinen oire oli ihon ja hiusten rasvoittuminen. Hiukset on nykyään pakko pestä lähes joka päivä. Minulla on rasvainen ihotyyppi, mutta nyt tuntuu, että rasvaa erittyy ihan hirveästi ja illalla on ihan saada pestyä tämä talikerros naamasta pois.

Selän ja rinnan ihoon tuli pientä finniä ja kasvoihin isompaa tulehdusta. Finnejä tuli sellaiselle poskien alueelle, jossa niitä ei teinivuosina ollut. Finnit ovat ns. hormonifinnejä niiden sijainnin ja kipeyden vuoksi. Otsa esim. on ihan kunnossa, mutta nämä finnit tulevat poskien laitamille ja leukaperiin. Iho pysyi kunnossa lähes puoli vuotta pillereiden lopettamisen jälkeen mutta huonontui sen jälkeen aika paljon. Ihmettelin myös hiusteni huonoa kuntoa talvella, mutta laitoin sen auringottomuuden ja stressin sekä harvojen kampaamokertojen piikkiin.

Nyt kun pillereiden lopettamisesta on noin 10 kuukautta, on iho hiukan parempi eli valoa on tunnelin päässä! Olen myös huomannut, että hiusteni joukossa on paljon ihan lyhyttä tukkaa, eli talvella hiuksia ilmeisesti lähti ja nyt ne ovat näköjään palaamassa takaisin. Kärsin siis aika rajuista vieroitusoireista mutta onneksi kuukautiseni tulivat heti lopettamisen jälkeen säännöllisinä.

Jotenkin olen kuitenkin tyytyväinen, että en enää syö pillereitä - tuntuu hyvältä olla ilman lääkkeitä, ainakin toistaiseksi.

Itse lopetin e-pillereiden (Meliane) käytön tuossa kuukausi sitten. Kerkesin syödä niitä 8 vuotta tauotta. Nyt olisi lapsen hankinta pikkuhiljaa ajankohtainen joten luovuin pillereistä hyvissä ajoin. Noin viikko sitten alkoivat omituiset alavatsakivut. Kipu on viiltävää, kramppaavaa, oikealle painottuvaa kipua(kuin munasarjaan kohdistuvaa..) ja se tuntuu koko ajan jonkin verran, välillä yltyen. Yhdynnässä kipu tuntuu kaikista kovimpana..
..onko kellään ollut saman tyyppisiä oireita liittyen pillereiden lopettemiseen vai olisikohan syytä olla lie huolissaan..??

Lopetin Yasmin-pillerit elokuun alussa käytettyäni niitä (ja aiemmin Femodenia) noin 16 vuotta. Tyhjennysvuoto tuli normaalisti, mutta sitten sainkin odotella "oikeita" menkkoja 66 päivää. Todennäköisesti kierto heittelee jatkossakin.

Hiuksia on lähtenyt reilusti ja ne rasvoittuvat todella nopeasti. Finnejä on tullut toistaiseksi vähemmän kuin pelkäsin. Joskus aiemmin pidin taukoa pillereistä, ja silloin iho-ongelmat olivat pahemmat. Mm. olkavarsiin ilmestyi todella epäesteettistä valkopäistä näppylää, ja otsaan ja muuallekin kasvoihin tuli kipeitä paukamia. Toki iho on nytkin rasvaisempi kuin ennen.

Positiivistakin...Päätä ei särje yhtä helposti. Verenpaine on laskenut. Yleisfiilis on parempi. Ajattelen, että mitä vähemmän tunkee itseensä mitään sellaista, joka sekoittaa omat kehon toiminnot, sen parempi.

Lopetin Trikvilarit kahdeksi vuodeksi, mutta sen jälkeen lääkäri totesi ultralla endometrioosiepäilyn (diagnoosia ei saa kuin tähystysleikkauksessa) ja laittoi minut syömään pillereitä uudelleen. Limakalvo-ongelmien takia minun piti vaihtaa korkeampiestrogeenisiin ja hän kirjoitti minulle Microgynonia. Myöhemmin olen kyllä tarkistanut, että Trikvilarissa ja Microgynonissa on ihan saman verran estrogeenia. Ettei vaan olis toinen lääketehdas korruptoinut lääkäriä paremmin...

No, sen parin vuoden tauon aikana en huomannut muuten mitään kummallista, paitsi toisen vuoden aikana alkoi tiputtelu (viittaa myöskin endometrioosiin).

Nyt harkitsen sterilisaatiota, mutta senkin jälkeen voi käydä niin, että joudun takaisin pillereille.

lopetin pillerit myös 20.vuoden jälkeen ja "ens.kierto lopettamisen jälkeen oli 31 vrk": 4 päivää tuli vain sellaista ihme tiputtelua. joskus nuorena mulla oli runsaat kuukautiset ja sen takia aloin syömään pillereitä. nyt jännitän että minkälaiset vuodot alkaa tulemaan jatkossa ja tarviiko kuitenkin uudelleen alkaa syömään niitä.

Yhteistyössä