Duunin illanistujaiset...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nimetön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
joku kyseli niistä kotitöistä ja lasten lukumääristä...
Meillä poika4vee. Kotitöihimme kuuluu 100 neliön omakotitalon siisteys, ruuanlaitot, tiskaus, pyykit, kesällä isohkon pihan hoito (nurmikon leikkaus, kukkapenkkien ja kasvimaan hoito, puiden hakkaus, meillä on puulämmitys), syksyllä tietysti marjojen keruuta, haravoinnit, talvella lumityöt. Emme asu keskustassa, eli matkoihinkin kuluu aikaa kun lähden lapsen kanssa käymään kaupassa tai leikkikentällä. En ole hankkinut ajokorttia koska meillä ei olisi vara pitää kahta autoa ja mieheni tarvitsi automme töissä käyntiin. minun työpaikkani nyt on kävelymatkan päässä. Nyt on helpompaa kun lapsi jo sen verran iso että on mielellään kotitöissä mukana, mutta kummasti se päivä vaan hurahtaa.. kiva on asua "maalla" vaikka kotitöitä enemmän onkin kuin ennen kaupunkikaksiossa, missä isännöitsijä teki suurimman työn, mutta ei tämä ilman yhteispeliä onnistuisi, äkkiä tulis muutto takaisin pienempään asuntoon, mikä olis lapsen kannlta pettymys, kun viihtynyt täällä niin hyvin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.08.2006 klo 12:12 hohhoi kirjoitti:
joku kyseli niistä kotitöistä ja lasten lukumääristä...
Meillä poika4vee. Kotitöihimme kuuluu 100 neliön omakotitalon siisteys, ruuanlaitot, tiskaus, pyykit, kesällä isohkon pihan hoito (nurmikon leikkaus, kukkapenkkien ja kasvimaan hoito, puiden hakkaus, meillä on puulämmitys), syksyllä tietysti marjojen keruuta, haravoinnit, talvella lumityöt. Emme asu keskustassa, eli matkoihinkin kuluu aikaa kun lähden lapsen kanssa käymään kaupassa tai leikkikentällä. En ole hankkinut ajokorttia koska meillä ei olisi vara pitää kahta autoa ja mieheni tarvitsi automme töissä käyntiin. minun työpaikkani nyt on kävelymatkan päässä. Nyt on helpompaa kun lapsi jo sen verran iso että on mielellään kotitöissä mukana, mutta kummasti se päivä vaan hurahtaa.. kiva on asua "maalla" vaikka kotitöitä enemmän onkin kuin ennen kaupunkikaksiossa, missä isännöitsijä teki suurimman työn, mutta ei tämä ilman yhteispeliä onnistuisi, äkkiä tulis muutto takaisin pienempään asuntoon, mikä olis lapsen kannlta pettymys, kun viihtynyt täällä niin hyvin.

Tottakai sitä hommaa on jos ylimääräistä kehittää (marjojen poimiminen, muutto taloon jossa puulämmitys ym.) Mut ei sillon saa valittaa. Mut jos haluaa että elämästä voi myös nauttia, ettei tarvi "raataa" kokoajan, sillon mun mielestä voi tehdä vaan pakplliset. Eriasia jo kotitöistä tykkää.

Niimpä niin, pidän kyllä kotitöistä, enkä pidä niiden tekemistä raatamisena vaan ihan tavallisena arkielämään kuuluvana osana. Mutta voisin kuvitella että alkaisi raatamiselle tuntua jos ei molemmat toisi kortansa kekoon. Meillä tämä muutto oli myös raha kysymys, huomattavasti pienempi vuokra kuin saman paikkakunnan pikku rivariasunnoissa. Niin, kyllä meillä sähkölämmityskin löytyy mut niinkun monet tietävät, aika kalliiksi tulis pelkällä sähköllä isompi asunto lämmittää. Mut mun pointtini lähinnä olikin, että ihmisillä on erilaisia "kotihommia" ja muita velvollisuuksia ja valintoja (niinkun meillä se valinta jonka yhdessä teimme, eli muutimme omakotitaloon vaikka kotityöt lisääntyivät), eli mua niin sanotusti pisti silmään se et joku sanoi tekevänsä kotityöt parissa tunnissa ja kuvitteli kaiken sen yli menevän olevan jotenkin keksittyä ja miehen kiusaksi tehtyä...näin kärjistettynä..eivät kaikki elä samallalailla! helposti tulee vaan verrattua omaan tilanteeseen ja ihmeteltyä et mikäs ongelma tuolla nyt muka on, pärjäänhän minäkin hienosti!

Oltiin kerran miheni serkulla kyläilemässä. Kyläilyn jälkeen mieheni ja minun oli tarkoitus lähteä iltaa viettämään paikalliseen baariin, serkku sanoi vaimolleen, että "käy saattamassa meidät". Valomerkki alkoi lähestyä ja me teimme lähtöä kotiin, serkkupoika jäi vielä baariin vaikka oli vain lähtenyt saattamaan meitä viisi tuntia aikaisemmin.

Kotimatkalla puhuimme mieheni kanssa asiasta hänkin oli sitä mieltä, että jos lähtee yhdelle tai parille niin se on sitten yksi tai kaksi. Jos menee pitempään niin on kohteliasta ilomoittaa asiasta niin ei tarvi vaimon "nalkuttaa". Sitten kun lähdetään vetämään pää täyteen se sanoaan ihan reilusti. :) niin eipä tule epäselvyyksiä asiasta.

Noista kotitöistä. Kasvattakaa poikanne/tyttönne tekemään kotitöitä. Jokaiselle lapselle löytyy ikään nähden sopivaa homma vaikka siivouspäivänä. Jos äiti on aina tehnyt kaiken ei sitä ymmärrä kuinka helpolla on päässyt, eikä tajua toisen tekemää työtä kodin ja lasten hyvinvoinnin eteen.
Aikuiselle miehelle etenkin on vaikea enää ruveta uusia tapoja opettamaan, jos äiti on silittänyt kalsaritkin valmiiksi :laugh:

Yhteistyössä