Down lapsen vanhemmille kysymys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Vieras
Jos Downin syndrooma selvisi teille vasta syntymän jälkeen, niin kuka siitä teille kertoi? kätilö,synnytyslekuri,lastenlekuri vai kuka? miten asia teille esitettiin? näittekö kätilön tai lääkärin ilmeistä tai eleistä mitään, että kaikki ei nyt ole hyvin? vietiinkö vauva vain yhtäkkiä pois jonnekin, ilman että teille kerrottiin syytä?

Lastenlääkäri kertoi down-epäilystä vauvan ollessa 1 vrk ikäinen. Asiallisesti kertoi, niin että vielä kolme vuotta myöhemmin nuo muistot tuntuvat kivustaan huolimatta lähinnä koskettavan kauniilta, ei jäänyt mitään negatiivista mieleen. Lämmöllä muistellaan yhä tuota lääkäriä, samoin kuin osaston kätilöitä ja synnytyksessä mukana ollut kätilöä joka soitti meille vielä ktiinkin jälkeenpäin. =)

Meillä lapsi voi hyvin, eli ei oollut syytä viedä häntä pois, muuta kuin lääkärille nopeaan tarkastukseen heti sektiossa kun ei hengittänyt ulos saataessa. Muuten oli vierihoidossa alusta asti.

Madicken, mun on pakko kysyä, kun joskus tuossa katselin kuvia irc-galleriasivuiltasi tai jostain muualta. Poikasi näytti vastasyntyneenä ihan terveeltä, joten miten huomattiin, että onkin down?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Madicken, mun on pakko kysyä, kun joskus tuossa katselin kuvia irc-galleriasivuiltasi tai jostain muualta. Poikasi näytti vastasyntyneenä ihan terveeltä, joten miten huomattiin, että onkin down?

Oli hänellä noita piirteitä silloinkin tosin suhteellisen lievinä. Siksi ei siis itse huomattu mitään ennen lääkärin esittämää epäilyä. Lääkäriltäkin se oli vain epäily, ei voinut sanoa lasta downiksi suoralta kädeltä. Joitain merkkejä oli, osa puuttui. Myöhemmin kuultiin että kätilö oli jo synnytyksessä huomannut muutaman merkin ja kertonut niistä lastenlääkärille joka tarkasti pojan 5h iässä. lääkäri tuolloin vahvisti nuo merkit, mutta ei vielä niiden perusteella tehnyt diagnoosiepäilyä, vaan asia annettiin seuraavana päivänä toisen lastenlääkärin katsottavaksi, joka sitten totesi piirteitä löytyvän kuitenkin riittävästi kromosomitestiä varten.

Noiden ulkonäöllisten piirteiden lisäksi meillä diagnoosiepäilyä tuli mm. lapsen heikko lihasjänteys ja syömisongelmat.

Ja siis itse enn tosissaan ennen iagnoosiepäilyä nähnyt vastasyntyneessä mitään down-piirteitä, tuon jälkeen aloin nähdä piirteet heti tosi vahvoina ja olin varma diagnoosista jo ennen sen varmistumista.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Oli hänellä noita piirteitä silloinkin tosin suhteellisen lievinä. Siksi ei siis itse huomattu mitään ennen lääkärin esittämää epäilyä. Lääkäriltäkin se oli vain epäily, ei voinut sanoa lasta downiksi suoralta kädeltä. Joitain merkkejä oli, osa puuttui. Myöhemmin kuultiin että kätilö oli jo synnytyksessä huomannut muutaman merkin ja kertonut niistä lastenlääkärille joka tarkasti pojan 5h iässä. lääkäri tuolloin vahvisti nuo merkit, mutta ei vielä niiden perusteella tehnyt diagnoosiepäilyä, vaan asia annettiin seuraavana päivänä toisen lastenlääkärin katsottavaksi, joka sitten totesi piirteitä löytyvän kuitenkin riittävästi kromosomitestiä varten.

Noiden ulkonäöllisten piirteiden lisäksi meillä diagnoosiepäilyä tuli mm. lapsen heikko lihasjänteys ja syömisongelmat.

Ja siis itse enn tosissaan ennen iagnoosiepäilyä nähnyt vastasyntyneessä mitään down-piirteitä, tuon jälkeen aloin nähdä piirteet heti tosi vahvoina ja olin varma diagnoosista jo ennen sen varmistumista.

Niin tosiaan. Kai nuo alan ihmiset huomaa asian nopeammin kuin me tavalliset pulliaiset. Ihana, söpö ja iloinen poika sinulla kyllä on, välitti kyllä kuvan kautta mullekin positiivisen fiiliksen :)