Dilemma.. määräaikainen työ ja vauvakuume!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mie"

Vieras
Niin, olen töissä määräaikaisena ja nyt olis sitten iskenyt vauvakuume. Työpaikka on tosi hyvä, tykkään olla siellä. Nyt alkaa vauvakuumetta pukkaamaan, mutta mutta.. Työpaikkani on sellainen, että jos nainen tulee raskaaksi, alkaa välittömästi erityisäitiyspäiväraha juoksemaan kun raskaana ei saa sitä työtä tehdä ja muuta työtä ei ole tarjolla. Miltä tämä näyttää työnantajan silmissä, että tulisinkin määräaikaisessa työsuhteessa raskaaksi? En haluaisi millään odottaa määräaikaisuuden loppuun ja voihan työsuhde jatkuakin uudella määräaikaisella sopimuksella.

Työssä käsitellään sellaisia myrkkyjä, jotka ovat vaaraksi sikiön terveydelle, siksi näin.

Pitäähän mun tietysti omaa elämää miettiä, mutta olen työurani alussa ja työkokemusta olis kiva saada.

Itse olen tullut kahdesti raskaaksi määräaikaisessa työsuhteessa. Minulle se on sopinut hyvin. Äitiyspäiväraha on ollut hyvä, koska se on laskettu meneillään olevan työsuhteen perusteella. Äitiysloman jälkeen ei ole ollut kiirettä töihin, kun on voinut olla ansiosidonnaisella työttömyyskorvauksella.

Miten pitkään olet ehtinyt tekemään määräaikaista työsuhdetta? Kuuluthan johonkin työttömyyskassaan, jotta tulot ovat turvatut äitiysloman ja mahdollisen hoitovapaan jälkeen (edellyttää, että ehdit saamaan ansiosidonnaiseen vaaditun työssäoloajan täyteen) ?

En ole ehtinyt kovin kauaa työskennellä tässä työssä. Sehän tässä vähän hirvittääkin, että jos tulisinkin raskaaksi hetikohta niin en ehtisi olla töissä juuri lainkaan. Liiton päivärahaa minulla on tallessa jo edellisestä työstäni, joten siitä ei tarvitse huolehtia. Mullahan kävis niin, että raskauduttuani olisini määräaikaisen työsuhteeni loppuun asti erityisäitiyspäivärahalla, sitten työttömyyspäivärahalla (mikäli en uutta työtä löytäisi) ja sitten äitiyspäivärahalle.

Yhteistyössä