Diktaattorivaimo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Saku

Vieras
Vaimoni ja minun parisuhde muuten täysin tasa-arvoinen ja keskusteleva mutta muutamat ihmiset saavat vaimoni sisältä esiin tyrannin ja diktaattorin. Näiden ihmisten läsnä ollessa vaimoni muuttuu täysin. Heidän läsnä ollessaan minä joudun toimittamaan ties mitä hommia, joiden minut ohjeistetaan lähes aina joko käskymoodissa tai vähintään pyytämällä erittäin käskevään sävyyn. Näitä ihmisiä ovat muutamat vaimon hyvät ystävät, anoppini ja vaimon ex-mies. Varsinkin ex-miehen ja parhaan kaverinsa edessä vaimollani tuntuu olevan tarve lähes nöyryyttää minua. Vai miltä tuntuu vessan siivous tai imurointi ja pölynpyyhintä juuri kun ex tai bestis on käymässä, tupakan haku bestikselle, vaimon kenkien kiillotuskomennus exän tuodessa tytärpuolta kotiin, se että minä tiskaan aina kun olemme kylässä anoppilassa (ja tämä ei tunnu anoppiakaan haittaavan, mitä hiukan hämmästelen). Bestis vielä osallistuu tähän peliin joko hymyillen, antaen vinkkejä joista vaimo saa syyn käskyttää minut puuhaan (nyt kahvi maistuisi, pahus kun tupakat ovat loppuneet...) tai ironisesti kommentoi ettei miehen pidä antaa laiskistua tai nyrkki ja hella ohjeita....Hopi hopi ei tässä ole koko päivää aikaa kohta mitään olla siellä tai tekemässä tätä on melko usein kuultu ""kannustus"". Minulla on fiilis että vaimoni ei ole ainoa joka saa kiksejä tästä pelistä. Minä siis en todellakaan nauti vaan välillä kun on ollut oikein paha ""vierailu"" isoakin miestä meinaa itkettää...

Miksi alistun tähän? Olen huomannut paljon pienemmäksi pahaksi tehdä kuten vaimoni pyytää. Jos laitan vastaan, antaa hän asian olla sillä hetkellä. Myöhemmin kaksin ollessamme saan kärsiä niin rajua vittuilua, äksyilyä ja mustamaalaamistani muille mukaan lukien sukulaiseni että on paljon pienempi paha tehdä kuten vaimoni tahtoo. Ja voin sanoa että vaimoni on todella taitava kääntelemään periaatteessa todenmukaiset asiat kannaltani todella ikävän oloisiksi. Sen jälkeen kun vaimoni alkoi odottaa lastamme, on kaikki tullut vielä huomattavasti rajummaksi. Kun yritin keskustella asiasta, sain vastaukseksi tylytystä ja samaa vittuilua taas viikon. Ja kun näitä katalyytti-ihmisiä ei ole paikalla on tilanne aivan toinen. Kaksistaan tai vaikka minun sukulaisteni luona vaimo on kuin toinen ihminen, suhteemme toimii, kukaan ei pomota toista ja kaikesta keskustellaan. Tämän nykytilanteen vielä kestän hammasta purren mutta tuntuu että menemme koko ajan pahempaan suuntaan.

No hei, olepa aikuinen mies ja iske vaimollesi niin sanotusti luu kurkkuun. Jos kaunis puhe ei tehoa (näin ymmärsin viestistäsi) saattaa todella kova tylytys sinun puoleltasi auttaa.

Itse olin aikaisemmassa suhteessani aika bitch ja mieheni alistuva pelle. No, vihdoin ja viimein mies sitten sai lähdettyä, mutta ei koskaan saanut sanottua minulle suoraan yhtään mitään. Aloitin tietenkin uudenkin suhteen samalla mallilla, mutta huh huh, nyt alkoikin tulla vastapalloa ja rankkaa tekstiä takaisin, joten se vihdoin aukaisi silmäni. Onneksi. Nyt olen itsekin paljon tyytyväisempi kun on joku jolta tulee rankkaakin tekstiä takaisin, mutta samalla tietää, että olemme tasa-arvoiset ja ei sitten kummallakaan kenkä purista ja ahdista. Ja tämä nykyinen suhde on kestänyt jo vuosia. Itsekin olen oppinut jo niin paljon, että harvoin tulee enää sanottua mistään.

Tsemppiä!!

Ehhehh, onko totta?

Mitä ihmettä vaimon ex- kuvioissa tekee? Näyttämistähän tämä on, että nyt minulle menee nii-iin hyvin ja katsokaa, näin nöyrä ja kiltti mies minulla on. Sinä maksat nyt edellisen liiton puutteista.

Puhetta, puhetta vaimon kanssa, ei ketään saa millään varjolla nöyryyttää eikä alistaa. Jos ette kahden kesken pysty puhumaan kunnolla, hommaa aika avioliittoneuvolasta, jossa on puolueeton ""puheenjohtaja"". Ajan kanssa tästä tulee teille vielä tosi iso ongelma, jollei vaimo opi huomaamaan käyttäytymiskaavaansa. Kysy ihan suoraan, miksi hän tuntee tarvetta pomottamiseen näiden ihmisten läsnäollessa ja että sinä koet sen nöyryyttävänä ja loukkaavana.

Teille tehdään suurta showta, jossa yleisönä ovat nuo mainitsemasi ihmiset.

Ehkä minä sitten olen alistuva pelle mutta luun kurkkuun lyöminen ei oikein onnistu. Jos alamme kunnolla vastapallotella niin kyllä vaimoni sanaseppona vie voiton. Ja kuten sanottu kostona nolaa minut ystävieni tai sukulaisteni silmissä todella taitavasti. Sopiva juttu, siitä 50% totuutta, 25% liioittelua ja 25% vääristelyä ja näytän todella ääliöltä tai öykkäriltä. Ja kaikki on niin taitavasti kerrottu että oikominen näyttää mustan valkoiseksi selittelyltä. Puhtaasti kiistää taas ei voi kun pohjalla on tosijuttu. Posket punaisena on muutaman kerran kuunneltua....

Ei ex tee muuta kuin hakee/tuo tytärpuoltani (ja siis vaimoni ja hänen tytärtään). Ei viivy keskimäärin kuin vartin mutta sen vartin aikana saankin sitten ravata, siivota, mopata, kiillottaa, hakea, tuoda.....

Ja ymmärrän kyllä että näille muutamille ihmisille näytetään kuka vie ja kuka vikisee, en toki ole tyhmä. Eli showta tehdään jos näin haluat sanoa. Oma roolini showssa ei vain oikein hotsita. Mutta toisaalta rangaistus esityksen väliin jättämisestä on hiukan liian kova...

Aivan käsittämättömän uskomatonta!

Oletko suoraan kysynyt vaimoltasi, että miksi hänelle tule tarve pompotella sinua, kun bestikset tai ex on paikalla?

Siis kysy suoraan. Ja kuuntele mitä vastaa.

Sano myös ettet enää ajatellut osallistua tuohon typerään show:un.

Jos ""pompotus"" tai näyttämisen halu ei lopu, niin lähdet ko. tilanteissa pois paikalta. Eli älä ole kotona ko. hetkinä. mene kaupaan, pesemään autoa, suihkuun, paskalle tai vaikka kaverin luokse!! Mitä sitten keksitkin.

Pelleksi ei kenenkään tarvitse ryhtyä, sitä ei tarvitse missään olosuhteissa sietää, ei todellakaan pidäkkään!!!!

Nyt heti kysyt vaimolta mitä hän tuosta ""showsta"" saa. Ja ilmoita, ettet enää aio osallistua tuohon. Eli jos vaimosi, ei pysty olemaan normaalisti, kun hänen ystävänsä tai ex ovat paikalla. Lähdet ko. ajankohdaksi käymään jossain muualla.

Tuo on omasta mielestäni aika paha asia, jos noin on, en lähtisi sanomaan suhdetta toimivaksi.

Niinpä, olen minäkin miettinyt kuinka hyvällä pohjalla tässä ollaan. Toisaalta jos tämä ongelma jätetään pois laskuista kaikki rullaa kuin unelma.

Olen yrittänyt kysyä mutta kuten sanoin vastaus on melko tyly. Jotain tyyliin älä viitsi olla naurettava ja miten voin syyttää häntä tuollaisesta. Ja normaali rankaisu vittuiluviikko ja julkinen nolaus kostoksi.

Olen toki yrittänytkin välttää kotonaoloa. Exää vielä onnistuu välttämään mutta bestistä onkin vaikeampaa. Hän tulee aivan yllättäen ja tosi usein. Vaimoni myös selvästi välillä järjestää minut kotiin kun hänen kaverinsa tai ex on käymässä.

Hei kuule, sinuna ottaisin tämän ongelman puheeksi heti vaimon kanssa. Ole niin tyyni ja rauhallinen kun ikinä pystyt, ja jos hän alkaa puhua ""älä ole naurettava"" ym. ja toteuttaa vittuiluviikon ja julkisen nolauksen, niin sinähän voit sanoa siinä että ilmeisesti vaimo ei kuitenkaan ole ihan sujut tilanteen kanssa kun vastaa näin, ihminen joka kuuntelee toista ja arvostaa hänen hyvinvointia ei todellakaan jätä tätä huomioimatta. Voit sanoa hänelle mikä on hänen toteuttamansa kaava, ja ehdottaa että tästä käyttäytymismallista päästetään nyt irti ja otetaan uusi parempi tilalle. Muuten ota käyttöön joku oma kaava siksi aikaa, lähdet pois tai heittäydyt muuten vaan omiin oloihisi. Älä lähde anoppilaan, äläkä suostu tiskaamaan.

Tiedän omasta kokemuksesta miten tuossa käy, 7 vuotta jaksoin tuollaista ""piilokyykytystä"", siitä tulee tosi halpa ja hyväksikäytetty olo, kun toinen ei välittäisi yhtään ja ikääkuin ylenkatsoo koko käyttäytymistään. Suosittelen että taistelet ja teet selväksi rajasi. Muuten siinä käy niin että nielet pettymystäsi ja keräät vihaa ja pahaa oloa sisääsi niin paljon että yhtenä päivänä vain ilmoitat mieluummin asuvasi jossain toisessa osoitteessa. Niin kävi minulle, harmittaa, mutta päästin itse ongelman liian pitkälle, kun en puuttunut siihen tarpeeksi rajuin ottein heti alussa.

Tsemppiä sulle!

Mitähän jos itse katsoisit peiliin? Ilmeisesti et normaalioloissa edes huomaa mitään erikoista, jos vaimosi pyytää auttamaan kotitöissä. Mutta sitten kun vieraita on paikalla, olet jotenkin herkemmässä tilassa, ja pelkäät joutuvasi naurunalaiseksi toisten silmissä kun teet kotitöitä vaimon pyynnössä.
Ehkä sinun kannattaisi vähentää machoilua ja lopettaa turhat kuvitelmat!

Vai niin, normaalioloissa hän nimenomaan pyytää auttamaan kotitöissä. Usein teen oma-aloitteisestikin. En ole machosika, se on varma. Vieraiden paikalla ollessa vaimo siis ei yleensä pyydä vaan käskee ja jos pyytääkin on sekin piilotettu käsky. Miltä sinusta tuntuisi vaimon käskyttämänä vaikkapa hakea kilsan päästä kiskalta bestikselle röökiaski kun tältä on sattunut rööki loppumaan?

Ei laisinkaan hullummanpuoleinen alistustarina. Olisit lisannyt, etta joskus vittuiluviikolla joudut myos nuolemaan vaimosi kiiltonahkasaappaita. Moni alistamis-fetissitarinoista pitava mies olisi varmaan innoissaan onanoinut itsensa onnelliseksi.

Toisen julkinen nolaaminen on törkeää käytöstä. Älä anna kohdella itseäsi noin. Vaimosi viestittää käytöksellään ettei kunnioita sinua. Kun kunnioitus häviää, häviää vähitellen myös rakkaus. Mitä kauemmin annat tilanteen jatkua sitä huonommaksi liittonne menee ja sitä vaikeampi sitä on katkaista. Puutu siis asiaan heti, äläkä hyväksy enää kertaakaan moista kyykyttämistä olivatpa seuraukset mitkä hyvänsä.

Jos mitkään puheet eivät mene perille ja nöyryytys ja alistaminen jatkuu, niin laita kova kovaa vastaan.

Siivoat huonosti, blankkaat kengät väärällä värillä, pyhit pölyt rätillä, joka vaan levittää sen ja jättää tummat pölyvanat jälkeensä, peset mustat ja valkoiset pyykit yhdessä, varaat bestikselle tupakat valmiiksi kaappiin tai tuot kiskalta väärää merkkiä, vaikkapa vihreää norttia, tiskaat anoppilassa niin, että anopin lempi kipot ja kapot särkyvät, ym. ym. Eiköhän viesti mene perille? Jos natkutus jatkuu, niin sano, että parhaasi yritit.

Tuosta tiskaamisesta tuli mieleen, että osallistutko ruuan laittoon vai jakautuuko tuo tiskivuoro sinulle aina siitä syystä, että jokainen kantaa kortensa kekoon?

Olen edelleen sitä mieltä, että hakeutukaa avioliittoneuvolaan tms. puhumaan asiat, koska muutoin jäät aina altavastaajaksi. Verbaalisesti lahjakas ihminen on vaikea vastustaja, kun hän kaiken lisäksi uskoo omat taitavat sanansa. Saa niistä vahvistusta itselleen.

Pitemmän ajan kuluessa ihmiset kyllä oppivat huomaamaan kaavan, mutta oletko sinä enää silloin toteuttamassa sitä? Tällä menolla liittonne voi piankin tulla päätepisteeseensä, vaikka kuinka olisit pitkämielinen ja ajattelisit lasta. Oletko koskaan kysynyt exältä, mikä heidät sai eroamaan? Ettei vaan sama asia pohjimmiltaan. Puolisosi käytös on tunteille tappavan vakavaa.

Vaimon täytyy kyetä kasvamaan. Hänen käytöksensä on ala-arvoista, halpamaista puolison alentamista ja nöyryyttämistä. Olkoon miten kiva muulloin tahansa, julkinen nöyryytys on erittäin alhaista. Sellaista ei vain tehdä puolisolle, ei sitä suvaitse kukaan normaali ihminen.

Jos et puhumalla pärjää, kokeile edes toimintaa. Et toteuta hänen simputtelujaan, menet pois ja joskus, sopivassa tilanteessa, nolaat hänet ihan hänen omilla sanoillaan. Kysy sitten, miltä tuntui. Sama se sille, mitä siitä seuraa, nykytyylillä ei ainakaan muutosta tule.

Noissa edellä olevissa kirjoituksissa on ihan käyttökelpoisia vihjeitä. Joskus on alennuttava toisen tasolle, jos hän ei muuta kieltä ymmärrä.

Ihan omituinen kuvio. Miten ihmeessä tuohon olet edes joutunut? Kiillottelet vaimon kenkiä just sen vartin aikana, minkä ex-mies on talossa?

Ja haet jollekin vaimon kaverille tupakkaa? Mitä hemmettiä varten?

Tiskaat anoppilassa? Mitä varten?

Ja jos et noita kaikkia tee, seuraa huutoa ja vittuiluviikkoja? Anna seurata. Siitä huolimatta et edelleenkään kiillottele kenkiä etkä hae tupakkeja kenellekään, kaikkein vähiten tiskailet anoppilassa. Sitä ei tee yksikään mies. Et siis sinäkään, muista se.

Ja sitten vielä kirjoitat, että teillä on muuten tasa-arvoinen suhde ja keskusteluyhteys on hyvä. En kyllä usko.

Oletko kokeillut, mitä tapahtuu, jos teet vastaavaa omies sukulaistesi ja ystäviesi aikana. Eli komennat ja käskytät vaimoasi tekemään samalla tavalla kaikkea turhanpäiväistä?

Eihän se vaimo sua käskytä äitinsä ja ystäviensä aikana, jos et kerta kaikkiaan suostu mihinkään. Anna sen komentaa ja vaatia, tulosta ei synny. Johan ne näkee anopit ja ystävätkin, että turha on turhaa. Kun et vaan suostu. Kun et vaan ole kuulevinasi. Ja jos tullaan päin naamaa huutamaan ja vaatimaan, karjut takaisin, että ei kuule onnistu! Loppuu ne käskemiset aikanaan, ja aika piankin.

Mitä olet tuohon näytelmään suostunut. Eihän se lopu ikinä, ellet itse sitä lopeta.

Iltalehdessä oli 11.4.2001 mielenkiintoinen ja laaja artikkeli otsakkeella ""Asuuko teilläkin pirttihirmu- Nainen käyttää julmasti valtaa kotonaan.""

En muista alkuperäisen artikkelin nettilinkkiä, mutta jonkun tekemä lyhyempi versio siitä löytyy Googlen haulla -asuuko teilläkin pirttihirmu-.
Samaisella sivulla löytyy TV1:sen Ajan henki ohjelman jälkikeskusteluun osallistuneen ""tuulaus"" nimimerkillä kirjoittaneen naisen kannaotto kyseiseen TV ohjelmaan. Tämä kannaotto löytyy samalta sivulta otsakkeessa ""Suomalaiset naiset ovat sikoja"".

Googlen haulla löytyy muutaman tutkijan tutkimuksia jotka löytyvät joko tutkijan, tai aiheen nimellä. Tutkijanimillä ""Kirsti Lagerspetz"", -""Tuija Nykyri"", -""Ghitta Weitzmann Helenius"", .""Elina Mäenpää Reenkola"", tai hakusanoilla -naisten viha, -naisten raivo,- naisen aggressio.

Mielenkiintoisia artikkelileitalöytyy myös Stakesin Dialogi 6/2005 lehdessä, kuten päätoimittaja Riitta Viialaisen pääkirjoitus ""Sukupuolten sota"", sekä psykologi Hannele Törrösen artikkeli ""Naisten nurjat puolet"". Löytyy jojko Googlen haulla -dialogi 6/2005-, tai linkissä:
http://www.stakes.fi/dialogi/arkisto/dia05/6/diasi605.htm

Etköhän noilla hakusanoilla ja tutkimuksilla pääse kurkistamaan syvemmälle ""naisen sielunelämään"".

Eräs hyvä keino on ilmoittaa selkeästi, että tuossa seinässä on seitsemän hirttä poikki oleva aukko, josta voi poistua, mikäli ahdistaa. -Meillä ainakin tehosi aika monta vuotta, kunnes mittani tuli täyteen tätä "" kakkosvaiheen myöhäismurkkuikäisen"" kiukuttelua ja osoitin lopulta aukon, josta voi poistua.

Rauha ja tasapino palasi kuin taikaiskusta, kun saatiin se häirikkö pois sotkemasta meidän muiden elämää.

Lähde pois himasta kun vaimolle tulee vieraita. Ja nöyryytä vaimoa samalla tavalla kun sun kavereita tulee kylään. Luulis että tajuaa.

Sillä on varmaan vaan tarve näyttää kuinka kivan miehen se on löytänyt, että kaikki ois sille kateellisia kun mies siivoo aina vessan jne. Ja ne tupakanhakureissut on varmaan vaan siks että akat saa juoruta keskenään.

Miks et sano sille miltä susta tuntuu?

Hei!
Meillä täällä on juuri toisinpäin: mies pomottaa lapsia sekä minua kun joku sukulainen tulee tai on tullut kyläilemään. Tuntuu nöyryytyykseltä.....riittämättömältä..... turhautuneelta. Vaan kun ollaan perhepiirissä voi voi silloin ollaan niin hyviä.

Olen tullut siihen lopputulokseen että itsetunto on miheltä mennyt.
Ja nyt kun liitto on 14 mittainen ja ns. tekee niitä samoja asioita tietoisesti kun mies. Voi tavaton mikä älämölö siintä syntyykään!

Olen miettinyt semmoista seikkaa kun Suomessa oli sota-aika ja naiset joutui tekemään kaiken ja eihän ne valittanut omaa oloaan..... ainakin minulla on semmoinen tuntuma.
Taitaa olla liian helppoa tämän päivän meno.

Naisena minun täytyy olla pahoillani vaimosi käytöksestä. Tunnen itsekin naisia, jotka seurassa mollaavat miehiään ja pyrkivät pompottamaan ja mustamaalaamaan. Olemme mieheni kanssa alkaneet karttamaan tällaisia pariskuntia, joissa nainen aina jossain vaiheessa alkaa nolaamaan miestään.

Minulle on aivan sama, ovatko jutut totta vai tarua, sillä mielestäni likapyykki pestään kotona (jos sitä sinun tapauksessasi edes on). Mollaavat ja pomottavat naiset/miehet kertovat käytöksellään vain omasta itsestään.

Tosi vaikea oikeastaan antaa neuvoja tilanteeseenne, kun ei oikein tiedä, millaisista hetkistä on kysymys. Esim. mitä solvauksia vaimo esittää vittuiluviikon aikana sukulaisillesi ja ystävällesi sinusta? Ja jos solvauksissa ei ole perää, niin miksi ylipäätään välität niistä niin paljon? Eikö olisi helpompi naurahtaa, että kylläpä sä nyt olet lapsellinen, kun noin otit nokkiisi kun en hakenut ystävällesi tupakkaa.
Onko vaimon ""käskytykset"" sinulle tosiaan käskyjä vai ovatko mahdollisesti pyyntöjä, jotka sinä ymmärrät käskyinä?

Äh..tosi vaikeahan on tällaista netissä yrittää selvittää kun puuttuu kokonaan toisen osapuolen näkemys asioista.