Diapamista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysymys

Vieras
Mulle on määrätty monia vuosia sitten 10mg diapamia tarvittaessa. Vaikka käytän vain pahimpaan ahdistukseen ja paniikkiin, niin siitä ei oo enää mitään apua. Oon pari kertaa joutunu ihan pakosta omin lupineni ottamaan 15mg, eikä siitäkään oo ku pieni apu.

Alkuun 10mg olo helpottu kohtalaisen hyvin. Onko lääkäriä vaikea saada nostamaan annosta vaikka 20mg? Oon lääkekielteisenä taistellu lääkkeitä vastaan, mutta en millään pärjää ilman. Diapam koukkuun jääminen pelottaa, muttei kamalan ahdistuksen ja paniikin kanssakaan jaksa. Käytössä on myös muita mielialalääkkeitä.

No ei sitä kannata annosta ainakaan nostaa. Jäät koukkuun ja paniikki pahenee kun lääke ei olekaan saatavilla. Juttele lääkärisi kanssa muista vaihtoehdoista kuin diapamin määrän nostamisesta.

Suosittelen tosiaan lääkärin pakeille menemistä. Omiin kokemuksiin pohjautuen Diapam ei aina välttämättä ole se paras bentsodiaptsemiini ahdistukseen ja paniikkiin, mutta en mitään tiettyä lähde suosittelemaan, koska en ole lääkäri, enkä tiedä tilanteestasi enempää.

Kuinka usein syöt noita suunnilleen? Toleranssi ei välttämättä automaattisesti tarkoita addiktiota. Jos et syö päivittäin, en usko, että olet ainakaan kovin pahasti riippuvainen. Toki oireesi lähes väistämättä pahenevat, jos Diapamit lopetetaan yhtäkkiä vähentämättä ensin tai vaihtamatta toiseen lääkkeeseen, mutta sitä ei muutenkaan ole millään muotoa kannattavaa tehdä.

No worries, lääkäriin vaan. :) Saatko muuten mitään muuta apua oireisiisi lääkkeiden lisäksi?

Otan vain pahimpaan hätään, joten en oo koukussa. Muut vaihtoehdot on aikalailla loppuun koluttu. En voi ahdistukselleni ja paniikilleni mitään, mutta sitähän ei niistä kärsimättömät voi ymmärtää.

Mitä muita mielialalääkkeitä olet kokeillut? Laskien siis samaan syssyyn kaikki mahdolliset, muut bentsot, SSRI-lääkkeet jne.

Ahdistuksesta ja paniikista on mahdollista päästä eroon. Se ei ole helppoa, ei todellakaan. Oireet pahimmillaan kaappaavat sut kokonaan niiden valtaan, etkä näe elämässäsi mitään muuta. Itse olen sen kokenut, ala-asteikäisestä reilu parikymppiseksi olen sairastanut eri mielenterveyden häiriöitä, jonka vuoksi olen mm. yrittänyt itsemurhaa muutamaan otteeseen ja käyttänyt jos jonkinmoisia huumeita. (Nyt mua kohtaan hyökkää miljoonan palstamamman armeija, kun totean, että tietyistä psykedeeleistä oli jopa apua ahdistuksen voittamiseen. Tätä keinoa en kuitenkaan suosittele kenellekään, ellei ole asiaan sataprosenttisen vihkiytynyt ja hankkinut asioista __paljon__ tietoa. Voinet siis sivuuttaa tämän huomion, tai jos kiinnostuit, voithan sä tästäkin aiheesta hakea lisää tietoa. Se on tapa, monesti jopa parempi, kuin keholle hyvin raskaat lääkkeet, jotka eivät aina edes auta, mutta omat vaaransa ja haittansa niissäkin piilee.) Anyways, vielä jonain päivänä sä saat oireesi vähintään omaan hallintaasi, vaikket niitä kokonaan pois elämästäsi saisikaan. Ei se nopeasti tapahdu. Mutta ajan myötä. Nyt voi tuntua pahalta, mutta se ei kestä ikuisesti.

En jaksa luetella, mutta tosi monia. Osa ei sovi pahojen sivuvaikutusten takia. Psykiatrikin mielestäkin mulle on tosi vaikea löytää sopivaa lääkitystä. Cymbalta, peratsin, propral... on tällähetkellä käytössä.

Otan vain pahimpaan hätään, joten en oo koukussa. Muut vaihtoehdot on aikalailla loppuun koluttu. En voi ahdistukselleni ja paniikilleni mitään, mutta sitähän ei niistä kärsimättömät voi ymmärtää.

kyllä mä ymmärrän, ja kärsin itsekin, ja käytän silloin tällöin mm. diapamia. älä angstaa.

en sanonut että oot koukussa, vaan se toleranssi kasvaa äkkiä eikä lääke auta. ja kohta vedät kamalaa annosta, eikä se edelleenkään auta, ja sitten voikin tulla jo ongelmia. ja paniikki koko ajan päällä.

eli mene lääkäriin :)

10 mg:n annos on diapamista jo aika iso, saati 20, kun jos ko. lääke käyttäjällään toimii niin se toimii yleensä 5mg annoksellakin. Ehkä sinun pitäisi keskustella psykiatrisi kanssa jostain muusta bentsosta, ehkä jostakin nopeampivaikutteisesta, esimerkiksi Opamoxista? Diapam vaikuttaa aika hitaasti ja pitkävaikutteisesti, joten sinusta voi tuntua ettei 10mg annoskaan auta, kun olo hei helpota hetkessä. Nopeampivaikutteiset bentsot leikkaisivat ahdistusta jo muutamissa minuuteissa diapamin viedessä yli puoli tuntia.

10 mg:n annos on diapamista jo aika iso, saati 20, kun jos ko. lääke käyttäjällään toimii niin se toimii yleensä 5mg annoksellakin. Ehkä sinun pitäisi keskustella psykiatrisi kanssa jostain muusta bentsosta, ehkä jostakin nopeampivaikutteisesta, esimerkiksi Opamoxista? Diapam vaikuttaa aika hitaasti ja pitkävaikutteisesti, joten sinusta voi tuntua ettei 10mg annoskaan auta, kun olo hei helpota hetkessä. Nopeampivaikutteiset bentsot leikkaisivat ahdistusta jo muutamissa minuuteissa diapamin viedessä yli puoli tuntia.
Opamox muka nopeavaikutteinen? :D Ei, ei, ei, ei tosiaankaan. Yksi hidasvaikutteisimmista bentsoista. Saattaa helposti vierähtää tuntikin vaikutuksia odotellessa.

Onhan nuo vaikutusajat tosiaan yksilöllisiä. Useimmilla kuitenkin Opamox tehoaa paljon nopeammin kuin Diapam ja siksi psykiatrit määräävät useammin opamoxia. Varmasti on monia nopeampitehoisiakin, mutta psykiatri tietänee niistä paremmin kuin palsta, ja siksi suosittelinkin ottamaan yhteyttä psykiin nopeamman lääkkeen saamiseksi.

Onhan nuo vaikutusajat tosiaan yksilöllisiä. Useimmilla kuitenkin Opamox tehoaa paljon nopeammin kuin Diapam ja siksi psykiatrit määräävät useammin opamoxia. Varmasti on monia nopeampitehoisiakin, mutta psykiatri tietänee niistä paremmin kuin palsta, ja siksi suosittelinkin ottamaan yhteyttä psykiin nopeamman lääkkeen saamiseksi.
"Oksatsepaami on keskipitkävaikutteinen bentsodiatsepiini. Oksatsepaami imeytyy monia muita bentsodiatsepiinejä hitaammin, huippupitoisuus veressä saavutetaan vasta 1-2 tunnin kuluttua. Oksatsepaamin puoliintumisaika on 3-21 tuntia."
- Wikipedia

Diatsepaamin puoliintumisaika taas on 24-48 tuntia. Siitä löytyy syy, miksi oksatsepaamia määrätään enemmän. Diapamit pitkävaikutteisimpina aiheuttavat seuraavallekin päivälle haittavaikutuksia puoliintumisajan ollen noin pitkä, mutta oksatsepaamin määrä veressä on aamulla jo todella pieni.

Jos minä olisin ap:n asemassa, lähtisin todennäköisesti kyselemään alpratsolaamia (kauppanimellä Xanor jnejnejne.) Anksiolyyttiset vaikutukset eivät katoa toleranssin noususta huolimatta ja vaikutus alkaa nopeasti, mutta puoliintumisaika on kuitenkin lyhyt.

kyllä mä ymmärrän, ja kärsin itsekin, ja käytän silloin tällöin mm. diapamia. älä angstaa.

en sanonut että oot koukussa, vaan se toleranssi kasvaa äkkiä eikä lääke auta. ja kohta vedät kamalaa annosta, eikä se edelleenkään auta, ja sitten voikin tulla jo ongelmia. ja paniikki koko ajan päällä.

eli mene lääkäriin :)

En tarkottanu sua, vaan ihan yleisesti :)

Lääkäriin on tarkotus mennä. Paniikkiolo ja ahdistus on koko aikaista. Oon yrittäny vaikka millä lääkkeettömällä keinoilla opetella sietämään paniikkikohtauksia, muttei mikään oo auttanu. Valitettavasti toisille ei auta ku lääkitys. Lisäksi sairastan paljon muutaki, joten silläki on vaikutusta asiaan

Mulle on määrätty monia vuosia sitten 10mg diapamia tarvittaessa. Vaikka käytän vain pahimpaan ahdistukseen ja paniikkiin, niin siitä ei oo enää mitään apua. Oon pari kertaa joutunu ihan pakosta omin lupineni ottamaan 15mg, eikä siitäkään oo ku pieni apu.

Alkuun 10mg olo helpottu kohtalaisen hyvin. Onko lääkäriä vaikea saada nostamaan annosta vaikka 20mg? Oon lääkekielteisenä taistellu lääkkeitä vastaan, mutta en millään pärjää ilman. Diapam koukkuun jääminen pelottaa, muttei kamalan ahdistuksen ja paniikin kanssakaan jaksa. Käytössä on myös muita mielialalääkkeitä.

Kannattaisko vaihtaa valmistetta? Onhan noita bentsoja muitakin. Toiselle sopii toinen, toiselle toinen.

[QUOTE="vieras";28681977]Kannattaisko vaihtaa valmistetta? Onhan noita bentsoja muitakin. Toiselle sopii toinen, toiselle toinen.[/QUOTE]

Oon kokeillu muitaki. Osalla ei oo ollu mitään vaikutusta. Diapam on ollu tähän asti paras vaihtoehto

[QUOTE="vieras";28682585]No höh, harminpaikka. Hoitotahon kanssa kannattanee keskustella muista vaihtoehdoista. Olisko toinen lääkeryhmä sitten parempi.[/QUOTE]

Tosi monia muitaki lääkkeitä on jo kokeiltu. Ssri lääke ja neurolepti käytössä, muttei niistäkään oo läheskään riittävästi apua

Yhteistyössä