Diabetes vai mikä vaivaa?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Olen 30vuotias normaalipainoinen mies.
Minulla huomattiin vahingossa kohonnut paastosokeri arvo verikokeissa. Aiemmin, noin vuosi sitten, arvot olivat koholla mutta kuitenkin paastoverensokeri oli alle 5,9. Viime kokeissa paastoarvo oli 6,3. Ei vielä diabetes, kai.
Mutta sitten huolta aiheuttaa omituiset oireet. Syömisen jälkeen uuvun yleensä ihan täysin ja pakko alkaa lepäämään. Välillä tähän liittyy myös ärtyisyyttä. Ku nukahdan tämän väsymyksen takia, siitä on todella vaikea herätä. Nukahdan vain väkisin uudestaan.
Uutena huolena sitten on muutaman viikon jatkunut ulosteen vaaleus. Se on vaihtelevasti harmahtavaa tai kellertävää, ja löysääkin. Vatsa tuntuu myös täydeltä ja ettei sinne mahdu ruokaa, vaikka olisin nälkäinen.

Kävin juuri uusissa verikokeissa viime viikolla joihin lääkäri määräsi paastosokerit ja hba1c (vai mikäseoli)arvon mutta niistä ei ole sovittu mitään soittoaikaa tms. Olen huolissani ja mietin pitääkö tässä nyt lähteä lääkäriin heti vai ootellakko, minulla on 2kk kuluessa käynti hoitajan vastaanotolle toisen sairauden hoitoon liittyen. Olen kai perus suomalainen mies että turhaan ei lääkäriin halua mennä vaivaksi.
Onko palstalla tällaisista asioista tietäviä?

Yst terv. Huolestunut ei niin terv.
 
vierailija
Olen 30vuotias normaalipainoinen mies.
Minulla huomattiin vahingossa kohonnut paastosokeri arvo verikokeissa. Aiemmin, noin vuosi sitten, arvot olivat koholla mutta kuitenkin paastoverensokeri oli alle 5,9. Viime kokeissa paastoarvo oli 6,3. Ei vielä diabetes, kai.
Mutta sitten huolta aiheuttaa omituiset oireet. Syömisen jälkeen uuvun yleensä ihan täysin ja pakko alkaa lepäämään. Välillä tähän liittyy myös ärtyisyyttä. Ku nukahdan tämän väsymyksen takia, siitä on todella vaikea herätä. Nukahdan vain väkisin uudestaan.
Uutena huolena sitten on muutaman viikon jatkunut ulosteen vaaleus. Se on vaihtelevasti harmahtavaa tai kellertävää, ja löysääkin. Vatsa tuntuu myös täydeltä ja ettei sinne mahdu ruokaa, vaikka olisin nälkäinen.

Kävin juuri uusissa verikokeissa viime viikolla joihin lääkäri määräsi paastosokerit ja hba1c (vai mikäseoli)arvon mutta niistä ei ole sovittu mitään soittoaikaa tms. Olen huolissani ja mietin pitääkö tässä nyt lähteä lääkäriin heti vai ootellakko, minulla on 2kk kuluessa käynti hoitajan vastaanotolle toisen sairauden hoitoon liittyen. Olen kai perus suomalainen mies että turhaan ei lääkäriin halua mennä vaivaksi.
Onko palstalla tällaisista asioista tietäviä?

Yst terv. Huolestunut ei niin terv.
Kohoneet sokeriarvot voivat kertoa myös infektiosta. Kai otit nämä asiat esille lääkärin kanssa, mitä kirjoitit tänne? Sinulla voi olla jossain alkava ja kytevä tulehdus, ja ruuansulatuskanavan oireet pitää aina ottaa tosissaan, koska esmerkiksi sappivaivat ovat yleisiä ja hankalia, joskus hyvin kivulaitakin vaivoja.
 
Kanta.fi voit varmaan tsekata HB1AC arvon. Se kertoo siitä minkä verran sokerit ovat "palaneet" kiinni proteiineihin, eli ns. pitkäaikaissokeri.

Mutuilua: muut oireet voisi olla sappirakon tulehdukseen tms liittyvää.
 
vierailijaap
Okei, kiitoksia vastauksista.
Kantaan ei ollut vielä tullut verikoetuloksia. Aiemmin on tullut, nyt jostain syystä ei.
En tullut sanoneeksi lääkärille uusista oireista kun en häntä tavannut ekojen kokeiden jälkeen. Hoitaja purki minulle verikokeen tulokset ja kertoi lääkärin laittaneen lähetteen uusiin kokeisiin joissa nyt siis kävin. Silloin aika koski muuta asiaa joten siirryimme siihen, eikä hoitajallekaan ehtinyt sitten mainita muista oireista.
Sappirakon vaivat.. Täytyypä perehtyä ja soitella lääkäriin jos ei tuo vatsa ala tuottaa pian itselle normaalia tuotosta.
 
vierailija
Njoo, ei ihan mutulla vastattuna kantsii pyytää vatsan uä jos uloste oikeesti harmaata, viittaa sappiteiden tukokseen jossain kohtaa matkalla suoleen. Maksa-arvot lienee katsottu? Otapa yhteys lääkäriisi ja neuvottele jatkoista.
 
vierailija
Paastoarvosi ei ole enää normaali. 6.0 on vielä normaali, siitä ylöspäin on jo diabeteksen esiastediagnoosi.

Liikunta tehostaa solujen kykyä käyttää kehon omaa insuliinia. Eli suosittelen lämpimästi.

Ja vaikka olisi mikä tulehdus, niin TERVEEN ihmisen verensokeri ei saa siltikään nousta, jos nousee, niin se kertoo diabeteksestä.

Ja jossei nyt mitään suolistosairautta ole/löydy, niin ehkä kannattaisi laittaa ruokavalio kuntoon??
 
vierailija
Okei, kiitoksia vastauksista.
Kantaan ei ollut vielä tullut verikoetuloksia. Aiemmin on tullut, nyt jostain syystä ei.
En tullut sanoneeksi lääkärille uusista oireista kun en häntä tavannut ekojen kokeiden jälkeen. Hoitaja purki minulle verikokeen tulokset ja kertoi lääkärin laittaneen lähetteen uusiin kokeisiin joissa nyt siis kävin. Silloin aika koski muuta asiaa joten siirryimme siihen, eikä hoitajallekaan ehtinyt sitten mainita muista oireista.
Sappirakon vaivat.. Täytyypä perehtyä ja soitella lääkäriin jos ei tuo vatsa ala tuottaa pian itselle normaalia tuotosta.
Noilla oireilla soittelisin lääkärille jo nyt. Jos sulla on esimerkiksi sappirakon tulehdus siellä, tai sappikiviä, niin ne alkavat jossain vaiheessa oireilla kipukoliikkikohtauksina, jotka ovat tuskallisia. Koska leikkausjonot ovat pitkät, saat kärvistellä "ruokavaliohoidolla" ja Litalginilla ihan liian pitkään, vaikka tuntuisi että henki lähtee. Jos otat ensimmäisen kontaktin asian tiimoilta jo nyt, voi olla että pääset leikkaukseen siedettävän ajan kuluessa siitä, kun oireet alkavat olla sietämättömiä. Jos sulla ei mitään vikaa löydy, niin olet tuhlannut vain aikaasi ja muutaman euron, ja se on pieni hinta siitä että saa sitten tarvittaessa kuitenkin nopeammin hoitoa.
 
Paastoarvosi 6.3 on koholla. Jos toistuvasti se on 7.0 tai enemmän, aloitetaan lääkitys. Samoin lääkitys on paikallaan, jos Hba1c-arvo on yli 48 mmol.

Tuloksesi näet Kanta.fi -osoitteesta.

Sokerirasitustesti varmaan paikallaan tehdä.

Ulosteen väri on poikkeava, jos se on valkoinen, verinen tai musta.
 
Mulla on haimasairas koira ja sen uloste oli ennen korjaavan ruokavalion alkamista kellertävää ja harmahtavaa.
 
Paastoarvosi 6.3 on koholla. Jos toistuvasti se on 7.0 tai enemmän, aloitetaan lääkitys. Samoin lääkitys on paikallaan, jos Hba1c-arvo on yli 48 mmol.

Tuloksesi näet Kanta.fi -osoitteesta.

Sokerirasitustesti varmaan paikallaan tehdä.

Ulosteen väri on poikkeava, jos se on valkoinen, verinen tai musta.
Liuskojen toleranssi on sen verran suuri, ettei alle 0,2 muutoksila ole juurikaan merkitystä. Glykaatio sen sijaan kertoo hyvinkin paljon. Kysehän on samasta ilmiöstä miksi liha paistuu paremmin kun siihen laitetaan sokeria mukaan (eli Hba1c).
 

Yhteistyössä