Diabeetikko lapset-pino

Tehdäänpä me diabeetikkojen vanhemmat tänne "oma" pino? Näyttää siltä,että jatkuvasti joku epäilee lapsellansa diabetesta ja kyselee oireista jne..

Tässä olisi hyvä paikka diabetesta epäilevien saada tietoa oireista ja kysellä diabeteksesta kaikenlaista!!

Kerrotaan,miten epäilyksemme heräsi ja oireista. Voitaisiin myös jakaa ajatuksia,kokemuksia ja vinkkejä hoidosta. Ja katsastella,miten diabetes voi käyttäytyä ihmisillä erilailla.

Meidän tytöllä ongelmana on korkeat verensokerit ja on monipistoksella.
Levemiriä aamulla ja illalla,ruokainsuliininä novorapid. Pistetään usein ja vs:t mitataan aina ennen syöntiä ja käytöksen muuttuessa(esim.kiukuttelu).Näin varmistetaan onko kyse sokereista,väsymyksestä ym.
Kontrolleissa sairaalassa käydään 3kk:n välein.


Mun hälytyskellot alkoi soida,kun juominen lisääntyi kovasti ja pissaaminen. Neiti ei laihtunut..
Käytiin päivystyksessä,hoitaja otti sormenpäästä vs:n. Haki lääkärin huoneeseen,samantien ambulanssilla sairaalaan. Verensokeri oli tosi korkea,30.3. Sairaallassa lääkäri sanoi,ettei noista lapsista huomaa(tyttö leikki kuin ei mitään),että aikuinen olisi noilla lukemilla ollut jo tajuton!!!
Tyttö sairastuessaan 2.5vuotias.

Nyt kun diabetes todettu,olen ruvennut oireita lukemaan.. Tässä esimerkkejä:
*sokerit korkealla:jano,ravaa pissalla,ei reagoi kysymyksiin,kömpelö,henki haisee,ruokahaluttomuus

*sokerit alhaalla:nälkä,kömpelyys(törmäilee,putoilee esim.sohvalta),kiukuttelu,kalpeus,vapina

Joskus oireet meneekin toisinpäin,esim.valittaa nälkää ja ajattelen,että sokerit alhaalla-mittaan ja onkin korkeat!!
Välillä taas ei mitään oireita,mittaan sokrut,voi olla tosi alhaset..
Lapsilla ei kuulemma oireet ole niin selvät,kuin aikuisella.

Aina,kun hiukankin epäilyttää,kannattaa käydä mittauttamassa vs:t!! Mitä pikemmin todetaan,sitä parempi :wave:

<br><br>
 
Minulla on 10-vuotias poika, jolla todettiin diabetes vajaa vuosi sitten.
Oireina oli nämä klassiset diabeteksen oireet, eli väsymys, jano, jatkuva pissahätä ja laihtuminen, poika laihtui muutamassa viikossa melkein 5 kiloa. Pohan oli ollut huolissaan hänestä jo pitkään, kun oli kovasti väsynyt ja haluton tekemään tehtäviä. Lisäksi halusi jatkuvasti päästä vessaan. Opettaja tunnisti oireet heti diabeteksen oireiksi, koska hänellä itsellään on 16-vuotias diabeetikkopoika ja otti meihin yhteyttä. Veimme pojan tk:hon ja verensokeri mitattiin, ja se oli silloin 25. Sitten lähdettiinkin sairaalaan, jossa vierähti viikko, opetellessa hoitoon liittyviä
asioita.

Aluksihan se oli järkytys, koska suvussa ei tiettävästi ole muilla diabetesta, mutta nyt sen kanssa on jo oppinut elämään. Poika mittaa itse verensokerinsa ja insulininpistoakin on jo harjoitellut.

Meillä on käytössä monipistoshoito. Aamuisin pistetään 4-5 yksikköä
Novomixiä, ennen lounasta ja päivällistä Novorapidia 4-6 yksikköä ja
iltaisin Protaphanea 3-4 yksikköä. Verensokeri mitataan aina ennen syömistä.

Välipalat ja sun muut hoituvat koulussa hyvin. Poika kertoi heti kun pääsi takasin kouluun koko luokalle, että hänellä on diabetes, ja hän joutuu pistämään itseään koulussakin. '

Muut lapseni pojat 15v ja 3,5v sekä tytöt 13v ja 2v ovat terveitä.
 
kamomilla
Moikka!

Meillä 6v tyttö jonka diabetes diagnoosi tehtiin 29.12 2006. Oireena oli kova juominen iltaisin erityisesti. Sitten alkoi yölliset vessareissut, ja kun alkoi käymään pissalla kaksi kertaa yössä alkoi jo aiemmin mielessä käynyt epäily alkoi vahvistua ja kävimme aamulla tk:ssa ottamassa sokerin, joka oli 19,8. Yhtenä oireena oli myös ummetus. Olimme sairaalassa opettelemassa hoitoa 6 päivää. Alkuhämmennyksen ja jännityksen jälkeen tämä on mennyt suht mukavasti. Lapsi itse on "hoitomyönteinen" ja ymmärtää suht hyvin jutun. Itse ei kuitenkaan vielä halua pistää, mutta verensokerin mittaa.

Meillä monipistoshoito, insuliinenia levemir ja novorapid.
 
Hunaja
Heippa,

Meillä 4-vuotias poika, joka sairastui d:hen runsas vuosi sitten. Kävimme monta kertaa sinä syksyn aikana lääkärissä, mutta aina poika todettiin ns. terveeksi, kunnes älysin pyytää verikokeita ja pissakokeita. Oireet olivat ne tavalliset, jatkuva juominen, huono ruokahalu, usein pissalla jne... Jälkikäteen ajateltuna oireet olivat aivan selvät, mutta niitä ei vain oivaltanut. Verensokeri oli 43,9 kun sairaalaan menimme. Ketoaineita ei ollut, vaikka sokeri oli HUIMAN korkea. Lääkäri ihmetteli kun poika jaksoi leikkiä ja touhuta normaalisti. Sanoikin vielä, että hyvä kun sairaus löydettiin näin ajoissa, ettei ketoaineita ehtinyt tulla.

Meillä käytössä insuliinipumppu. Alussa olimme 3-pistoshoidolla, mutta poika pelkäsi piikkejä valtavasti ja totesimme pumpun olevan meille se parempi vaihtoehto. Ja tämän hetkiseen hoitomuotoon olemme erittäin tyytyväisiä.

Jos joku haluaa kirjoitella niin kirjoitella voi osoitteeseen heppis75@suomi24.fi
 
:wave:
Poikani sairastui diabetekseen noin vuosi sitten ollessaan kolmen vanha.

Muuten asiat etenevät ihan mallikkaasti, mutta poitsulla on melko korkealla sokrut "koko ajan", vaikka insuliiniannosta tarkistetaan tietysti jatkuvasti. Erittäin liikkuva veitikka, joten luulisi senkin tasoittavan...
 
Meillä viisi lasta : kaksi poikaa (3v ja 9v) sekä tytöt ( 2v, 6v ja 8v). Diabetes todettiin viitisen vuotta sitten esikoisellamme ja puolitoista vuotta sitten toisella pojallamme. Hoitomuotoja tällähetkellä kaksi: 9v: levemir ja novo rapid kun taas 3v: Protaphan ja Actrapid. Nyt olemme alkaneet miettiä pumppuhoitoon siirtymistä...katsotaan miten käy. Esikoisen diabetes todettiin varhaisessa vaiheessa Dipp-tutkimuksen yhteydessä, ja nuoremmalla pojalla taas itse aloimme epäilemään kun oli niin känkkäränkkä usein--mittasimme vs ja olihan se yli 25, joten terveyskeskuksen ensiavun kautta sairaalan vuodeosastolle, jossa hoito aloitettiin.
 
hes
Meidän, nyt 4-vuotias poika, sairastui täytettyään juuri 2 vuotta. Varsinaisia oireita ei ehtinyt tulla, kun oltiin mukana DIPP-tutkimuksessa ja oli tiedossa riski sairastumisesta (vasta-aineet positiivisia joulukuussa, kun sitten helmikuussa sairastui). Itse seurasin stikseillä pissasta sokeria ja kun sitä pissaan ilmestyi infektion (poika sairasti kuumeisen laryngiitin) yhteydessä, mitattiin verensokeri, joka oli 16 eli ei kamalan korkea. Pitkäaikainen sokeri tuolloin normaali.

Insuliinihoito aloitettiin Lantuksella, 1 ky aamuisin. Sillä pärjättiin 2,5kk, minkä jälkeen jatkettiin 2-pistoshoidolla. Tällä hetkellä käytössä 3-pistoshoito, insuliineina Levemir, Actrapid ja Novorapid. Pumppu harkinnassa, kun tasapaino ei ole kovin hyvä.

Onhan tämä välillä rankkaa ja usein käy sääliksi pieni reipas diabeetikko, miksi hälle tämmönen "riesa" elämäänsä on annettu. Onneksi menee vielä vuosia, että lapsi itse joutuu ottamaan vastuuta sairaudestaan, saa vielä olla kuten muutkin. Mutta sitten aina miettii, että huonomminkin asiat voisi olla. Tätä sairautta voidaan hoitaa ja niin tekemällä elää normaalia elämää! =)

Voimia kaikille!!
 

Yhteistyössä