Dalacin 300mg, onko kellään ollut tätä ab-kuuria?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "käpy"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"käpy"

Vieras
Olen penisilliini allergikko joten tällaisen kuurin sain. Googletin hieman ja joillakin sivulla mainittiin että ko lääke voi aiheuttaa allergia reaktion penisilliini allergikolla...

Juu tiedän ettei ole mitenkään sukua penisilliinille. Tää teksti sai mut vaan huolestuneeksi.

"Tietyissä tilanteissa klindamysiiniä voidaan antaa vaihtoehtoisena hoitomuotona potilaille, joilla on
penisilliiniallergia (yliherkkyys penisilliinille). Klindamysiinin ja penisilliinin kesken ei ole ilmoitettu
ristiallergiaa, eikä sitä lääkeaineiden rakenteellisten erojen vuoksi ole odotettavissa. Yksittäisissä
tapauksissa klindamysiinin on kuitenkin ilmoitettu aiheuttaneen anafylaksia (yliherkkyyttä) potilailla,
joilla on penisilliiniallergia. Tämä on otettava huomioon annettaessa klindamysiiniä potilaille, joilla on
penisilliiniallergia."

Mutta joo ehkä vähän hysterisoin kun kyse tuossa on ollu yksittäis tapauksia ja ehkä ne nyt vaan on sattumalta olleet allergisia tuolle klindamysiinille eikä se penisilliini allergia liity siihen mitenkään.

Minulla oli juuri tuo antibiootti kynsivallin tulehdukseen ja minulla on hengenvaarallinen penisilliiniallergia. Onneksi en lukenut tuota tekstiä ja kuuri meni hyvin ilman mitään ongelmia:) Lääkäri tiesi penisilliiniallergiastani määrätessään kuurin. Noissa lääketehtaiden ohjeissa mainitaan kaikki "yksi kahdesta miljoonsta" -tapauksetkin. Jos asia huolestuttaa sinua kovasti, ottaisin sinuna ensimmäisen tabletin päiväsaikaan, en missään tapauksessa yötä vasten ja mahdollisesti jonkun toisen seurassa ja terveydenhuollon ulottuvissa eli en missään mökkikorvessa.

Yhteistyössä