D-vitamiinista / Jekovit

xxx
Olen antanut pojalle (täytti juuri 2 v) D-vitamiinia ja tajusin, että se 5 tippaa on liian paljon - olis pitänyt olla 3 tippaa. No, tätä on nyt jatkunut viime tammikuusta (kun rintaruokinta loppui) eli jonkin verran enemmän oon antanut kuin olisi pitänyt.

Nyt neuvolassa sanottiin, että jos lapsi saa maitoa ja muita D-vitaminoituja maitovalmisteita litran päivässä, D-vitamiinilisää ei tarvita ollenkaan.

Kuitenkin Jekovitin pakkausselosteessa lukee: 1-2-vuotiaat lapset 3 tippaa vuorokaudessa, luomu- tai vitaminoimatonta maitoa käyttävät lapset 5 tippaa vuorokaudessa.

Eli ei puhuta ollenkaan siitä, että jos juo esim. yhteensä litran maitoa ja velliä päivässä, ei lisää tarvittaisi??

Enpä tiedä. Toivottavasti en ole aiheuttanut noilla ylimääräisillä tipoilla mitään haittaa. Ja nyt en tiedä pitäisikö antaa enää ollenkaan vai ne 3 tippaa: poika kyllä juo noin litran päivässä maitoa + vellin.

Miten muilla?
 
apteekista kyselin tuota samaa asiaa ja sanoivat että 5 tippaa kannattaa antaa,varsinkin lokakuusta maaliskuuhun,vaikka saa maitotuotteita jossa d-vitamiinia.
jos lapsesi juo litran maitoa johon on lisätty kalsiumia hän saa 5 yksikköä d-vitamiinia eli voit antaa silti 3 tippaa vielä.

d-vitamiinissa on hyvin korkea raja ennenkuin haittaa tulee joten et ole aiheuttanut mitään lapsellesi,ainostaan estänyt riisitaudin!
 
xxx
No huh, hyvä. Olen itse myös ymmärtänyt, että D-vitamiinia on tosi vaikeaa saada vaarallisia määriä - siksi olen tuota viittä tippaa antanut, vaikka välillä mielessä häivähti, että pitikös sen määrän muuttua jossakin vaiheessa...

Ajattelin muuten alkaa antamaan pojalle Sanasol-nimistä valmistetta. Siinä on D-vitamiini mukana, joten Jekovit jää sitten.

Vähän nimittän arvelen, että tällä hedelmä- ja kasvismäärällä ruokavalio ei ole tarpeeksi monipuolinen. Vaikka yritän niitä tarjota ja ujuttaa mukaan päivän ruokailuihin...
 
poika kyllä juo noin litran päivässä maitoa + vellin.

Ihan uteliaisuuttani vain kyselen, että oikeestiko poikasi juo maitoa litran + vellit päivässä??? On aikasta suuri määrä...mites on muuten ruokahalun laita? Meillä tuppaa ongelmana olla, ettei maitoa hirveesti välittäisi juoda...tai pari kulausta ottaa...on enempi siis vesimiehiä!!! =)
 
Meidän 2v poika kans saa noin litran päivässä maitoa/piimää/maitoon keitettyä puuroa jne. Kysyin neuvolasta tarviiko d-vitamiinia antaa jos saa maitoa näin paljon ja täti sanoi, että ei tarvi jos saa yli litran päivässä. Jätin siis d-vitamiinin pois ja poika kerkesi olla noin kolme kk ilman kunnes tuli vauvan terkan kanssa puhe asiasta ja hän sanoi, että kaikille tavallista maitoa saaville pitää antaa d-vitamiinilisää eli jos saa tuon litran maitoa pvässä, silti pitää antaa 3tippaa. Kuulemma vanhentunutta tuo tieto, että ei tarvisi antaa jos saa noin paljon maitotuotteita... :\|
 
xxx
No yleensä juo 4 dl velliä päivässä, yhden jogurtin ja maitoa kotona n. 3 dl. Plus sen, mitä päiväkodissa juo maitoa. Oletan, että tästä tulee n. litra yhteensä.

Poika juo rasvatonta maitoa, janoonsakin (vesi ei pahemmin maistu). Ruokahalu on todella hyvä. 2-vuotisneuvola oli juuri: pituutta 90 cm ja painoa 14,5 kg.
 

Yhteistyössä