Cytotecin vaikutusaika - kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "haukku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"haukku"

Vieras
Sain tänään kahdelta ekan neljäsosan, nyt mietin että missäköhän vaiheessa voisi odotella jotain actionia? Lääkärit kun antaa vaan ympäripyöreitä vastauksia... Nyt siis kokemuksia kehiin!

Kohdunsuu kahdelle sormelle auki, kanavaa 2cm. Yliaikaisuus käynnistyksen syynä, rv 41.

Eiköhän se ole ihan tapauskohtasta?

Itselläni käynnisteltiin cytotecillä raskaysmyrkytyksen takia, kanavaa oli 1,5cm mutta paikat kiinni. Ekana päivänä ekan tabletin puolikas (tai neljäsosa, tai kokonainen, en muista?) laitettiin aamulla, toinen iltapäivällä ja jonkun verran oli supistuksia mutta yöks loppui. Seuraavana aamuna taas tabletti, ja supisteli muttei tarpeeks. Taas iltapäivällä uus tabletti, ja sitten alko supistelemaan kunnolla. Saliin pääsin iltapäivällä viiden pintaan ja vauva syntyi puolenyön jälkeen.

Eli kyllähän siinä kesti!!

Mä sain ekan satsin klo 10, toisen klo 14, ja vauva syntyi klo 20, synnytyksen kesto 5½h. Muistaakseni olin sormelle auki, kanavasta en ole varma, ehkä sitä oli cm tai ei ollenkaan. Ei ollut vielä yliaikainen.

Mulla laitettiin kans kahen aikoihin päivällä eka, 18 aikaan toinen, jolloin oli jo pientä menkkamaista jomotusta. Supistukset oli sitte jo säännöllisiä klo 20, poika synty aamulla 9 :) Mulla siis käynnistettin esikoinen näin rv 42+2.

[QUOTE="...";24383634]Yhdellä tutulla käynnistys kesti liki viikon...[/QUOTE]

Ja esim. mulla synnytys ei vaan lähtenyt käyntiin Cytotecista ja oksitosiinista huolimatta, vaan 1,5 vuorokauden jälkeen mentiin sektioon.

Millähän perusteella joskus annetaan suun kautta ja toisille sitten kohdunsuulle? Onkohan se edes sama lääke? Mietin vaan kun minä sain 2 tablettia suun kautta synnytyksen käynnistämiseksi ja parin tunnin päästä se sitten alkoikin..

Mulla ei synnytystä käynnistetty ko lääkkeillä, mutta kohtua yritetty saada lähtemään tyhjenemään keskeytyneen keskenmenon vuoksi. Ja mulla nuo lääkkeet -3vrk:n ajan- eivät saaneet aikaan yhtikäs mitään ja kaavintaan jouduin. Kaavinta meni onneksi hyvin.

Millähän perusteella joskus annetaan suun kautta ja toisille sitten kohdunsuulle? Onkohan se edes sama lääke? Mietin vaan kun minä sain 2 tablettia suun kautta synnytyksen käynnistämiseksi ja parin tunnin päästä se sitten alkoikin..

Sama lääke on. Sen voi ottaa joko suun kautta tai sitten laittaa kohdunsuulle. Vissiinkin kohdunsuulle laitettuna haittavaikutukset olisivat pienemmät + teho suoraan sinne minne kuuluu, mutta tiedä sitten totuutta.

Kysyin tuota asiaa lääkäriltä viimeksi, kun synnytystä käynnisteltiin. Suun kautta otettuna se vaikutus on enemmänkin kertaluontoinen. Alapäähän laitettuna vaikutus kertautuu. Eli uusi annos alapäähän voimistaa vielä sitä edellistä, sanotaanko sitä kumulatiiviseksi?

Seitsemäs synnytys vaati käynnistyäkseen 4 pillerin murusta, eli hieman reilun vuorokauden. Kahdeksas lähti käyntiin yhdestä murusta.

Sama lääke on. Sen voi ottaa joko suun kautta tai sitten laittaa kohdunsuulle. Vissiinkin kohdunsuulle laitettuna haittavaikutukset olisivat pienemmät + teho suoraan sinne minne kuuluu, mutta tiedä sitten totuutta.

Aaa, mä ajattelin että onko se siitä että mikä on kohdunsuun tilanne, että jos olisi paikat täysin kypsymättömät niin pitäisi laittaa alakautta se. Itsellä kun oli kohdunkaula lyhentynyt ja sormelle auki. Mutta selvästi ei ole sekään syynä.

Sain itsekin kohdunsuulle tablettia kun piti tyhjentää tuulimunan takia kohtu...

Mulla oli kanavaa jäljellä 2cm, mut sormelle auki ku menin yliaikaiskontrolliin, virallinen syy käynnistykselle oli lapsiveden vähäinen määrä. Sain 3 kpl sillon torstaina niitä, perjantai aamulla yhden, pikkuhiljaa alkoi supistuksia tulemaan, taisin saada sit vielä toisenkin ja illalla puol 8 aikaa mentii salii ja poika syntyi puol 2 yöllä.. Mut esim. mun huonekaveri sai yhden lääkkeen aamust ja tunnin päästä siitä lähti saliin.. Se riippuu niin ihmisestä, mutta eiköhän se vauveli sieltä tule kun aika on :) Tsemppiä ja jaksamista synnytykseen! :)

Ei hirveesti voi ennustaa.. mulla ollut niin että pari päivää kesti yhden synnytyksen käynnistely ja toinen taas samanlaisesta Cytotec murusta niin että tunnin päästä eka kunnon supistus ja siitä 2,5h vauva oli syntynyt. Että vaikea sanoa :)

Keskeytynyt keskenmeno täällä...
Itse asetin aamulla 4kpl cytoteckejä emättimeen... heti 15 min kuluttua tästä alkoi kovat "menkkakivut" Ja 3h päästä niin pahat tuskat ja supistukset tunnin ajaksi etten tiedä mitään niin kovaa kipua... raskausmateriaalia alkoi poistumaan n.5h kuluttua ensimmäisistä annoksista...kohta lähtee viimeiset 2 nappia nassuun ja itkettää jo ajatuskin siitä tuskasta mitä varmaan vielä tulee. 600mg Buranaa ei auttanut, mutta 800mg auttoi edes pariksi tuntia. Kaikista 3 keskenmenosta tämä on kaikista tuskallisin ja kivulian ( 2 muuta tulleet luonnollisesti pois).
Jospa sitä joskus saisi nauttia vauvasta ja loppuisi nämä henkiset tuskat keskenmenojen takia 😪

4 alakautta laitetun cyrotecin jälkeen meni 30min ja alkoi vähäinen vuoto. 2h kohdalla verta alkoi tulla enemmän ja sikiö + istukka tuli ulos. Vuoto ja kivut myös väheni tämän jälkeen. Vuotoa tuli n. viikon ajan ja muutama hyytymä vielä tänä aikana, jonka jälkeen vuotoa tuli aina hetken reippaammin. Ilman mitään kivun lievitystä kun ei ollut tarvetta, varalta sain panacodeja sairaalasta mukaan.
Kokemuksena siis paljon kivuttomampi kuin mitä olin lukeman perusteella pelännyt. 4 synnytystä taustalla joista 3 luomuna, spontaaneja keskenmenoja myös ennestään 4.

Yhteistyössä