Moikka!
Mä olen kohtalotoveri. Mulla on colitis ollut usean vuoden. Itse juttelin seurustelun alkuvaiheissa omalla hoitavalla lääkärillä käydessä, että miten mahdollinen raskaus käyttämieni lääkkeiden kanssa toimii. Mulla on siis käytössä Asacol, Azamun (=sytostaatti) ja Remicade (=biologinen lääke). Kortisonia olen takavuosina syönyt isoja annoksia pitkiä aikoja, mutta enää se ei ole käytössä. Pääperiaate kaikkien lääkkeiden kanssa on arvioida, onko lääkkeestä mulle saatava hyöty suurempi kuin mahdollinen haitta vauvalle. Mä sain ohjeen, että lääkkeet jatkuu raskausaikanakin eikä sen takia tarvitse murehtia. Vajaa puoli vuotta myöhemmin soitin lääkärille, että olen raskaana. Huolissani en ollut lääkkeiden tai sairauden vuoksi. Mä en tiedä, miten kortisoni vaikuttaa sikiöön, kun en sitä ole joutunut käyttämään, Kuitenkaan terveyskeskuksen lääkäri ei halunnut mulle sitä suun kautta antaa raskausaikana pahasta astmasta huolimatta. Mulla on se käsitys, että tohon lääkkeeseen pätee sama kuin mihin hyvänsä muuhunkin, et äidin hyvinvointi on etusijalla. Jos sulla on paljon oireita ja voit huonosti, niin myös sikiö kärsii siitä.
Ensimmäisen kolmanneksen lopulla mulla oli soittoaika lääkärille, jossa keskusteltiin vointi yms. kuulumiset. Lääkäri gastrolta teki lähetteen äitiyspoliklinikalle. Siellä tapasin ensin sisätautilääkärin, joka tarkisti mun voinnin ja käyttämät lääkkeet. Samalla tarkistettiin myös mm. allergialääkkeiden sopivuus. Remicade jäi tauolle puolivälissä raskautta. Raskauden edetessä seurannat äippäpolilla lisääntyi. Kävin ultrassa sikiön koko- ja vointiarviossa useita kertoja. Neuvolan lääkärin tapasin vain kerran, koska sain saman palvelun naistenklinikalla. Terkkarin tapasin normaalin ohjelman mukaan. Raskaus meni hyvin ja ongelmitta. Myös suoli pysyi hyvässä kunnossa. Ja loppuraskaudesta ehkä myös tasapainotti vatsan toimintaa, kun kasvava sikiö helposti aiheuttaa ummetusta. Myös synnytyksen jälkeen mä voin hyvin. Vajaa kuukautta synnytyksen jälkeen kävin taas vastaanotolla pienen vauvan kanssa. Remicade jatkui myös nopeasti entisen ohjelman mukaan.
Synnytys sujui hyvin ja vauva voi loistavasti. Mitään ongelmia ei vauvan vajaan 5 kuukauden elämän aikana ole lääkkeistä tai mun sairaudesta johtuen ollut. Ainoa vaikutus hänen elämäänsä on johtunut Remicadesta. Sen lääkkeen aikana ei saa saada eläviä rokotteita. Kun sain lääkettä raskausaikana, ei lääkäri suositellut vauvalle Rota-virus-rokotetta niin pian synnytyksen jälkeen. Muuten vauva saa rokotusohjelman mukaiset rokotteet ja muutenkin kaikki menee normaalien systeemien mukaan. Mä olen imettänyt normaalisti lääkkeistä huolimatta ja saanut siihen lääkärin ohjeen.
Jos haluat lasta, niin älä anna sairauden tai lääkityksen estää suunnitelmia. Juttele oman hoitavan lääkärin kanssa. Hän on ammattilainen ja osaa neuvoa turvallisen ja riittävän lääkityksen. Hän voi myös tarvittaessa konsultoida pätevämmiltä ja kokeneemmilta lisätietoja.