Cocillana-yskänlääke, onko kellään kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nyynä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

No voihan, ei linkki vieläkään auennut=(..mutta tuossapa jotain tietoa..

Vaikuttava aine
Lääkkeen pääasiallinen vaikuttava aine on etyylimorfiini. Se sisältää myös kokillaanatinktuuraa, tyräkkiuutetta, merisipuliuutetta ja mentolia.

Kayttötarkoitus
Cocillanan sisältämä etyylimorfiinin estää tehokkaasti yskänärsytystä. Aine soveltuu siten parhaiten yskän alkuvaiheeseen, jolloin jatkuva kuiva yskiminen häiritsee muita ja yskijää itseään, mutta keuhkoputkista ei vielä irtoa limaa.

Vaikutustapa
Lääke vaikuttaa keskushermostossa oleviin alueisiin siten, että yskänrefleksi toimii vaimeammin. Tätä vaikutusta kannattaa käyttää hyödyksi vain tilapäisesti, sillä yskän jatkuessa on tärkeää, että lima yskitään pois keuhkoputkista.

Annostus aikuiset 2.5-5ml 3-4krt/vrk

Kun etyylimorfiini metaboloituu maksassa, on yksi sen päämetaboliiteista morfiini. Henkilön metaboloinnin nopeudesta riippuen etyylimorfiinista muuttuu elimistössä morfiiniksi 3% - 15%. Eli jos cocillanaa ottaa vaikka allekirjoittaneen annostusohjeella yskään 5ml x 3 päivässä (eli 5x1,25x3=18,75mg ja tuosta 3-15% = 0,6-2,8mg), niin päivän annos vastaa morfiinia maksimissaan vajaa 3mg. Muut metaboliitit ovat paljon suuremmassa osassa.

Toki muillakin metaboliiteilla on opiaattien kaltainen vaikutusprofiili (koska cocillana kuuluu ryhmään opiaattialkaloidit ja niiden johdannaiset), mutta itse morfiiniksi muodostuva osuus on aika pieni.

Kivunlievityksessä voidaan morfiinia antaa esim. 5mg alkuannoksena ja sen jälkeen 3mg 2-3krt vuorokaudessa. "Cocillanaksi muutettuna" se vastaisi hitaalla metaboloijalla 133ml alkuannosta ja ylläpitoon 80ml x 3 ja nopealla metaboloijalla 27ml alkuannosta ja ylläpitoon 16ml x 3.

Summa summarum, on vaikutuksia "morfiininakin", mutta todennäköisesti reilusti sorbitolia sisältävänä vatsa menee kuralle, ennen kuin järjenjuoksi muuttuisi höpönlöpöksi.

Eilen lääkäri määräsi yskään tuota Cocillania ja tänään aivan tolkuttoman huono olo. Otin lääkettä ohjeiden mukaan ja soitin lääkäriin kun olo vain paheni. Sanoi sen vaikuttavan osalle noin sen sisältämän kodeiinin takia. Ei siis sovi minulle. Nyt yli kuusi tuntia lääkkeen otosta ja vieläkin pyörii päässä. Toisille käy, toisille ei. Minä en enää pulloon koske.

Sappi poistettu ja cocillanista tuli hirveetä ylävatsakipua, niin että oli vaikea hengittääkin ja vähän sain oksennettua sitä ulos. Otin lääkärin määräämän 5 ml. En ota enää ikinä!

Helvetinmoiseen yskään sain Cocillanaan mutta eihän tota voi ottaa kun aiheuttaa kamalaa pahoinvointia + pistää mahan kuralle. Ei täs auta kun yskiä keuhkot pellolle. :(

Eilen lääkäri määräsi yskään tuota Cocillania ja tänään aivan tolkuttoman huono olo. Otin lääkettä ohjeiden mukaan ja soitin lääkäriin kun olo vain paheni. Sanoi sen vaikuttavan osalle noin sen sisältämän kodeiinin takia. Ei siis sovi minulle. Nyt yli kuusi tuntia lääkkeen otosta ja vieläkin pyörii päässä. Toisille käy, toisille ei. Minä en enää pulloon koske.

Edelleenkään Cocillana ei sisällä kodeiinia, vaan vaikuttava aine on etyylimorfiinihydrokloridi, Recipect ja muut kannattaa unohtaa juuri tuon kodeiinin takia.

Yhteistyössä