Clomifen/Terolut-ongelma, apuja kaipaillaan...

Eli siis, tilanne on tämä:

Mulla on eka Clomi-kierto meneillään. Käytiin tarkistusultrassa muutama päivä sitten, ja sieltä oli munasolu (? tuo ei ole mun mielestä se termi mitä lääkäri käytti, mutta ymmärrätte varmaan...) irtoamassa. Neuvoi ovistikuilla ajoittamaan yhdynnän sitten... No, ovis tuli ja meni kp16, ja nyt kp18 muistin, että mun piti aloittaa Terolutit (reseptin mukaan) kp15... niistä ei ollut kuitenkaan tuolla ultrassa mitään juttua, kun ei asia tullut puheeksi. Mä en tajua miten pystyin unohtamaan ne! :eek:
Nyt viikonloppuna tuskin saan ketään sieltä kiinni, mutta mahtaisiko siitä olla haittaa, jos aloittaisin Terot kuitenkin huomenissa...? Eihän siinä ole heittoa kuin muutama päivä.

Kaikki vastaukset, ajatukset ja tiedot ois tervetulleita tälle hötöpäälle :ashamed: kiitos!

Ainakin itselläni oli siten, että teroja ei käytetty ollenkaan, jos ovulaationinduktio toimi (mulla clomit ei toiminut, mutta menopur toimi). Koska sinulla pitäisi tulla menkat n.kp 30, ellet ole raskautunut. En aloittaisi itse nyt, soita huomenna lääkärille.

Plussaonnea :)

Heissan,

kertokaapa aloittelijalle: miksi Clomifenia syödään? Eli mitä ne tekee?

Itselle lääkäri määräsi Terolutin kun kuukautisia ei kuulunut mutta raskaustestikin näytti negaa. Käski syödä 10 pvän ajan ja näin tein. Pari päivää niiden lopettamisen jälkeen tuli vuoto ja seuraavassa kierrossa kuukautiset tulikin normaalisti. Nyt taas on kuukautiset kateissa ja testi nega, nyt pitää syödä taas 10 pvän kuuri ja sitten seuraavassa kierrossa kiertopäivät 15-24. Mietin vaan että hyötyisinkö itsekin tuosta Clomifenista. Vauvaa on yritetty puolisen vuotta.

Clomifenin tarkoitus on saada aikaa follikkeleja, eli mahdollistaa ovulaation, jossa munasolu irtoaa ja on mahdollista tulla raskaaksi. Clomien tehoa PITÄISI seurata ultralla, ettei tule liian montaa follia, muuten riski monisikiöraskauksiin kasvaa.

Terolut aiheuttaa kuukautisvuodon, eli EI aiheuta ovulaatiota eikä sinänsä paranna raskautumista, mutta kiertoa tasoittamalla voi mahdollistaa raskauden.

Ja terolutin jälkeen tulee lähes aina vuoto, vaikka olisi raskautunut, mutta terolut itsessään heikentää mahdollisuutta raskauteen, koska limakalvo ei ole vastaanottava. Mutta raskaus on mahdollinen. Mutta jos ei ole kuukautisia eikä siten ovuloi, ei voi tulla raskaaksi ja terolut on ensimmäinen mahdollinen lääkitys mitä voidaan käyttää, joka saattaa tasoittaa kierron, joka saattaa aktivoida munasarjat ovuloimaan.

Yhteistyössä